سی آر ام چیست؟
سی آر ام چیست؟
CRM برگرفته از عبارت :
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT و با نام مدیریت ارتباط با مشتری شناخته می شود
CRM از سه بخش اصلی تشکیل شده است: مشتری، روابط و مدیریت. منظور از روابط، ایجاد مشتریان وفادارتر و سودمند تر از طریق ارتباطی یاد گیرنده میباشد و مدیریت عبارت است از خلاقیت و هدایت یک فرایند کسب و کار مشتری مدار و قرار دادن مشتری در مرکز فرآیندها و تجارب سازمان.
آیا سطح فعلی رضایت مشتریان کافی است؟
آیا شناخت کافی از مشتریان خود دارید؟
آیا از اطلاعات موجود درباره مشتریان برای بالابردن سود استفاده میکنید؟
مدیریت ارتباط با مشتری عبارت است از مجموعه گام هایی که به منظور ایجاد، نگهداری و بهینه سازی توسعه روابط طولانی مدت و ارزشمند بین سازمان و مشتریان برداشته می شود.
CRM به مفهوم امروزی در دهه ۱۹۹۰ ابداع شد و به عنوان یک راهبرد کسب و کار به منظور انتخاب و مدیریت ارزشمندترین ارتباطات با مشتریان تدوین شد.
CRM نیازمند یک فلسفه مشتری محور و فرهنگ پشتیبانی از فرآیندهای موثر بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش در سازمان می باشد. این نگرش به هر مشتری به چشم یک فرد با خواسته ها، خریدها و نیازهای مربوط به خود نگاه می کند.
CRMاین امکان را در اختیار سازمان قرار می دهد تا فرصتهای بالقوه در ارتباط با مشتریان را به منبع درآمد تبدیل کند. در واقع CRMیک استراتژی کسب و کار است که هدف آن بهینه سازی فرآیندهای سازمان، افزایش سود و درآمدزایی و همچنین مدیریت اثربخش از طریق سیستم یکپارچه می باشد.