کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

صنعت تابلوسازی ایران و جهان

منتشره شده در چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰

صنعت تابلوسازی ایران و جهان

تابلوسازی در ایران یکی از روش های کهن برای معرفی برند تجاری است که شروع استفاده از آن در ایران به دهه ۴۰ شمسی برمی گردد . تابلوهای قدیمی در ایران در حد یک نوشته خطاطی شده و یا چاپ شده بر روی چوب ، پارچه ، برگه و شیشه بود اما به مرور زمان و با ورود دستگاه های پیشرفته مثل دستگاه برش لیزری ، امکان برش و ساخت انواع حروف برجسته فراهم شد و تابلوسازها توانستند تابلوهایی با جلوه بصری زیبا طراحی و پیاده سازی کنند .

تبلیغات از طریق ساخت تابلوهای تبلیغاتی در ایران از دهه چهلم شمسی مطرح شد و صاحبین مشاغل برآن شدند که به نوعی افراد را از نوع کسب و کار خود آگاه نمایند ، بنابراین تبلیغات خود را به طریق مختلف بر روی متریالهایی نظیر چوب ، پارچه ، کاغذ و سنگ حک نموده و در معرض دید عموم قرار دادند . تابلو فلکسی جزء اولین تابلوهای چاپی در ایران و تابلو نئون جزء اولین تابلوهای حروف برجسته محسوب می شوند . از زمانی که حروف پلاستیکی روی کار آمدند امکان نورپردازی برای تابلوهای تبلیغاتی فراهم شد .

تابلوسازی در جهان :

تابلوسازی یکی از قدیمی ترین و رایج ترین روش های تبلیغاتی است که قدمتی دیرینه دارد و ابزارهای ابتدایی برای درج تبلیغات توسط مصریان مورد استفاده قرار گرفتند . در ابتدا مصریان با طراحی بر روی کوزه ها دست به تبلیغات زدند و توانستند با استفاده ازعلامت ها و نشانه ها ، یک ارتباط و تبادل دو طرفه برقرار کنند . سپس با صنعت چاپ که توسط گوتنبرگ آلمانی مطرح شد ، تبلیغات از طریق ساخت تابلو رشد خود را آغاز کرد . همگام با رشد جمعیت و توسعه کسب و کارها و حرکت به سوی دنیای صنعتی و مدرنیته تمام کسب و کارها دچار تحولات عظیمی شدند . با ابداع ماشین های چاپ و حرکت دنیا به سوی صنعتی شدن صاحبین کسب و کار من جمله مغازه داران و رستوران ها اقدام به ساخت تابلوهای تبلیغاتی نمودند و آن تابلوها را معرض دید عموم قرار دادند به این طریق تابلو سازی در بین مردم رواج یافت و با ظهور صنعت لیتوگرافی تحولی نوین در دنیای تابلوسازی پدید آمد و گام های بلندی در ساخت تابلوهای تبلیغاتی برداشته شد و تابلوها به شکلی زیباتر و مدرن تر ساخته و نصب شدند .

 

اولین تابلو تبلیغاتی در جهان کدام بود ؟

بعد از تابلوهای خطاطی شده و چاپی ، برای اولین بار در سال ۱۹۲۹ تابلویی از جنس نئون سفارش داده شد که این تابلو با استفاده از لوله های خام که قابلیت انتشار نور را داشت ، ساخته می شد . پس از مدت زمان کوتاهی استفاده از تابلوهای نئون گسترش جهانی پیدا کرد و بعد از جنگ جهانی دوم ، امکان ساخت حروف با استفاده از نوعی پلاستیک به نام پلکسی فراهم شد و اولین تابلو حروف برجسته به نام تابلو نئون پلاستیک رونمایی شد .

 

تابلو چلنیوم چه زمانی تولید شد ؟

بعد از اینکه تابلو نئون پلاستیک با استفاده از ورق پلکسی ساخته شد و دستگاه های پیشرفته ای وارد حوزه تابلوسازی شدند کم کم امکان ساخت انواع تابلو با استفاده از حروف برجسته فراهم شد . تابلو نئون پلاستیک به عنوان جد تابلوهای حروف برجسته است که باعث شد ساخت انواع حروف برجسته از جمله حروف برجسته فلزی ، حروف برجسته پلاستیکی ، حروف برجسته سوئدی و بعد حروف چلنیوم رواج پیدا کند . وقتی که تابلو چلنیوم رونمایی شد ، سفارش تابلوهای دیگر کمی رنگ باخت و تابلو چلنیوم بدلیل زیبایی ، درخشندگی ، داشتن نوار گردگیر و تنوع در اجرا توانست برترین جایگاه در حوزه تابلوسازی را به خودش اختصاص دهد .

ابتدا تابلو چلنیوم به شیوه تابلو چلنیوم ساده مورد استفاده قرار گرفت پس از مدتی تابلوسازها با دو پلکسی گلس توانستند تابلو چلنیوم را به شیوه های جذابتری طراحی و پیاده سازی کنند و انواع متفاوتی از آن را بسازند که از جمله این تنوع می توان به موارد زیر اشاره کرد :

تابلو چلنیوم لترمکس
تابلو چلنیوم ستاره ای
تابلو چلنیوم لبه پانچی
تابلو چلنیوم لبه رینگی
تابلو چلنیوم کریستالی
تابلو چلنیوم الماسی
تابلو چلنیوم طلایی

روند رشد تابلوهای تبلیغاتی :

شیشه ، چوب ، کاغذ و خوشنویسی
تابلو نئون شیشه ای
تابلو نئون پلاستیک
تابلو تمام پلکسی
حروف برجسته فلزی
حروف برجسته لبه سوئدی
حروف برجسته چلنیوم
تابلو وکیوم
تابلو کامپوزیت
تابلو ترموود
تابلو لاسوگاسی
تابلو پیکسلی
تابلو پولکی

تا کنون از چه متریال هایی در ساخت تابلو تبلیغاتی استفاده شده است ؟

در ابتدا که از تابلو تبلیغاتی به عنوان یک ابزار جهت معرفی محصولات ، خدمات و نام برند استفاده شد متریالهایی مثل کوزه ها ، سفال ها ، سنگ ها ، چوب ها و پارچه مورد استفاده قرار می گرفتند و محتوای تبلیغاتی بر روی این متریال ها به صورت حکی ، خطی و چاپی به اجرا در می آمد . پس از اینکه ساخت حروف برجسته مرسوم شد انواع متریالها مثل ورق پلکسی گلس ، ورق پی وی سی ، چوب ترموود ، ورق کامپوزیت ، لامپ های اس ام دی و انواع متریال های فلزی مثل مس ، آهن ، برنج ، استیل و برنز برای ساخت انواع تابلوهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار گرفتند .

نقش تابلوسازی در تبلیغات محیطی :

تابلوسازی نقش بسزایی در تبلیغات محیطی دارد و می تواند تاثیر بسیاری در جذب مشتری و فروش کالا و خدمات داشته باشد . در ابتدا تابلوها به صورت تابلو نئون و تابلو فلکسی روی کار آمدند و پس از آن با ورود دستگاه های پیشرفته نظیر دستگاه برش لیزری امکان برش حروف بر روی پلکسی به صورت پیشرفته و ظرف مدت زمان کوتاه فراهم شد . به دلیل مصرف برق زیاد توسط لامپ های نئون و شکستن آنها کم کم زمینه ساخت تابلوهای تبلیغاتی کم مصرف و زیبا فراهم شد و با استفاده از نرم افزارهای طراحی امکان ساخت تابلوهای دو بعدی و سه بعدی فراهم گشت و تابلوهایی نظیر تابلو چلینوم ، تابلو استیل ، تابلو نئون پلاستیک ، تابلو ترموود ، تابلو کامپوزیت ، تابلو لایت باکس و غیره پا به عرصه تابلوسازی نهادند .

تبلیغات توسط تابلوسازی در ایران چند سالیست که وارد صنعت تجاری شده است و قریب به ۸۰٪ صاحبین مشاغل خواستار برخورداری از یک تابلو تبلیغاتی خوب هستند و به طبع آن ، مردم به دنبال فضایی برای خرید و رفع نیاز خود هستند که علاوه بر برخورداری از کیفیت مطلوب ظاهری شیک و مدرن داشته باشد و عواملی مثل تابلو تبلیغاتی ، چیدمان ویترین زیبا و جذاب و دکوراسیون بیرونی محل کسب و کار است که می تواند مشتریان را ترغیب به ورود به مکان تجاری شما نماید و بعد هم جوری اجناس ، تنوع رنگ و نحوه برخورد فروشندگان با مشتریان است که بستر خرید را فراهم می سازد .

تابلوسازی در سطح بین المللی :

تابلوسازی صنعتی است که در سطح بین الملل جهت تبلیغات برند ، محصولات و خدمات به شیوه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد . در ابتدا در کشورهای مختلف جهان و سپس در ایران به عنوان یکی از پراستفاده ترین نوع از ابزارهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار گرفت . کشور آمریکا در زمینه تبلیغات با استفاده از تابلوسازی در رتبه اول و سپس ژاپن ، چین ، اسپانیا ، انگلیس ، ایتالیا ، فرانسه و ایران در رتبه های بعدی قرار دارند و این ابزار تبلیغاتی را به صورت سه کارکرد متفاوت در محیط شهری ، سالن ها و فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می دهند .

تابلو مغازه
تابلو شرکتی
تابلو فروشگاهی

تابلو حروف برجسته

در حال حاضر برش حروف در صنعت تابلوسازی توسط دستگاه های خارجی انجام می گیرد . با اینکه این دستگاه ها برش بسیار تمیز و دقیقی دارند اما یک ایرادی دارند ، آن هم اینست که این دستگاه ها بر اساس برش حروف کشور خودشان طراحی شده و برای برش بعضی از حروف فارسی تابلو سازان در استفاده از این دستگاه ها به مشکل بر می خورند که برای حل این مشکل نیازمند دستان پر توان و هنرمند تابلوسازان هستیم که بر اثر تجربه و مهارتشان بتوانند به طور دقیق و با ظرافت هر چه تمام تر حروف طراحی شده را برش دهند.

تابلوسازان نقش مهمی در جا به جایی رتبه و جایگاه ایران در صنعت تابلوسازی دارند زیرا تابلوسازی یک صنعت نوپا است که به شدت در حال رشد است و ما در مجموعه تابلوسازی نمارنگ در تلاشیم با به کارگیری از تابلوسازان متبحر و برخورداری از دانش هنری و فنی ، ضمن ارائه بهترین خدمات با بهترین متریال های روز و دستگاه های پیشرفته دنیا به مشتریان ، بتوانیم نقشی تاثیر گذار در صنعت این مملکت داشته باشیم.

صنعت تابلو سازی در سطح بین الملل با متریال چلنیوم در جایگاه بسیار خوبی است و در تمام دنیا طرفداران بسیاری نیز دارد و به همین خاطر خیلی سریع پیشرفت کرده است و خوشبختانه این صنعت در ایران هم بسیار پیشرفت داشته است و قطع به یقین به زودی هم پای سطح بین الملل رقابت خواهد کرد و خود دارای سبکی مانند اروپای غربی و شمالی خواهد شد .

صنعتی ترین کشورهای جهان و جایگاه ایران در جهان از نظر تابلوسازی :

کشور آمریکا پیشتاز دنیای صنعت می باشد و توانسته اقتصاد دنیا را در دست بگیرد طوری که با دومین رتبه صنعتی هشت صد میلیارد دلار تفاوت دارد و نیز اولین رتبه در تابلوسازی را داراست و پس از آمریکا کشورهای ژاپن ، چین ، آلمان ، انگلیس ، ایتالیا و فرانسه به ترتیب از لحاظ صنعتی حرف اول را می زنند اما از لحاظ صنعتی ایران در بین این کشورها جایگاهی ندارد .

جایگاه تابلوسازی ایران در جهان :

در حوزه تابلوسازی ایران دارنده رتبه چهارم می باشد . یکی از بروزترین و پرکاربردترین تابلوهای تبلیغاتی که به عنوان تابلو مغازه یا تابلو فروشگاهی نصب می شود تابلو چلنیوم می باشد که با پیشرفت هایی که در حوزه تابلوسازی پدید آمده است این تابلو طبق متدها و سبک های متعدد نظیر تابلو چلنیوم ستاره ای ، تابلو چلنیوم ساده ، تابلو چلنیوم الماسی ، تابلو چلنیوم کریستالی و تابلو چلنیوم لترمکس پیاده سازی می شوند .

حال در این جا یک سوال مطرح می شود و آن اینکه تابلوهای تبلیغاتی چه نقشی در فضای شهری ایفا می کنند ؟

تابلوها بخش مهمی از فضای شهری را در بردارند به گونه ای که اگر این تابلوها به صورت نامنظم و در فواصل نامعینی نصب شوند می توانند سبب اختشاش محیط شهری شده و زیبایی شهرها را زیر سوال ببرند اما در صورتی که به درستی و طبق قوانین استاندارد نصب شوند نه تنها چهره شهرها را مخدوش نکرده بلکه سبب زیبایی آن نیز می شوند . یکی از پرکاربردترین تابلوهای تبلیغاتی که ما در همه ی نقاط شهر می بینیم تابلو مغازه و بیلبوردهای تبلیغاتی می باشند که نقش بسزایی در جذب مشتری و معرفی برند ایفا می کنند .

از مهمترین ویژگی هایی که سبب منحصر به فرد بودن یک تابلوی تبلیغاتی می شود می توان به مواردی از قبیل حجیم سازی حروف برجسته ، نورپردازی و اعمال افکت های نوری خاص ، استفاده از ترکیب رنگی متناسب با نوع تابلوی تبلیغاتی و موقعیت مکانی تابلو و تعیین چهارچوب کلی مناسب برای تابلو تبلیغاتی اشاره نمود .

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *