کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

صنعت بازاریابی شبکه ای

منتشره شده در پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰

صنعت بازاریابی شبکه ای

امروز در دنیا روشهای مختلفی برای تبلیغات و عرضه کالاها در بازار وجود دارد، تبلیغات از طریق بیلبورد،صدا و سیما، اس ام اس، پیراهن تیم های ورزشی، ایمیل، و غیره. یکی از این روش ها که در حدود ۷۰ سال قدمت دارد، تبلیغ و فروش از طریق بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) می باشد. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) را به زبان ساده می توان اینگونه تعریف کرد:

روشی است برای تبلیغ و فروش محصولات، که تبلیغ و فروش کالا از طریق شبکه ای متصل به هم از مشتریان راضی آن کالا انجام می شود.

طبق تحقیقات متخصصین، آمار نشان می دهد که تقریباً ۲۵ % خریدهایی که افراد در طول زندگیشان انجام می دهند، تحت تاثیر تبلیغات متداول شرکت ها بوده (تلویزیون ، بیلبورد و غیره …)، و ۷۵ % از خریدها تحت تاثیر صحبت های اطرافیان و یا مشورت گرفتن از دوستان و آشنایان افراد می باشد! (ترجیهاً از افرادی که خود مشتری محصولی بوده اند).

در واقع تاثیر تبلیغات کلامی یک مشتری یا مصرف کننده راضی، ۳ برابر بیشتر از میلیاردها تومان تبلیغات دیگر، برای شرکت ها فروش ایجاد می کند. (توجه داشته باشید که از طرفی تمامی هزینه هایی که به شکل های سنتی برای تبلیغات صورت می گیرد، این ایراد را نیز برای شرکت ها دارند، که باید در ابتدا مبالغ زیادی پرداخت شود و امیدوار باشند تا در آینده نتیجه آن را ببینند و این مورد یک ریسک محسوب می شود).

از این رو در طول حدود ۷۰ سال گذشته که روش بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) در دنیا ایجاد شده، سالانه هزاران کمپانی در سطح جهان یا شیوه فروش به سبک بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) را به شیوه های قدیمی خود می افزایند و یا به طور کل فقط از این طریق محصولات خود را به بازار ارائه می کنند.

در واقع این شرکت ها به جای پرداخت هزینه های سنگین و نه چندان موثر تبلیغات سنتی، این هزینه ها را به شکل پاداش و پورسانت به مشتریانشان ارائه می نمایند که ایشان را تشویق کنند تا قسمتی از زمانشان را به معرفی و فروش محصولات آنها به اطرافیانشان اختصاص دهند.

در نتیجه بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) برای فروش محصولات کمپانی ها، روشی بسیار قدرتمند می باشد و از اینرو شرکت های بسیار بزرگی در جهان به این سبک فروش روی آورده اند (تویوتا، فیلیپس، جنرال موتورز، نوکیا و غیره).

طبق آمار « انجمن فروش مستقیم » در سال ۲۰۱۰ : شغل بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) ۲% از جمعیت آمریکا، ۲% مردم استرالیا، ۱% جمعیت بریتانیا، ۳ % جمعیت ژاپن و ۴% جمعیت کانادا را به خود مشغول کرده است.

طبق آمار کمپانی Amway ( قدیمی ترین کمپانی بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) جهان) در سال ۲۰۱۴ در بیش از یکصد کشور دنیا به طور رسمی سازمان فروش دارد. حجم فروش شرکت های بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) بین المللی در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۷۸ بیلیون دلار (تقریباً معادل ۶۴۰ هزار میلیارد تومان) بوده است (این در حالی است که فروش صنعت سینما در این سال ۸۰ بیلیون دلار بوده!).

لیست ۱۰ کشوری که بیشترین فروش را در بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) داشته اند به صورت زیر طبقه بندی شده است (این لیست گویای این است که پیشرفته ترین کشورهای دنیا صنعت بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) را بسیار جدی حمایت می کنند):
رتبه کشور درآمد
۱ آمریکا ۲۹٫۸ میلیارد دلار
۲ ژاپن ۲۳٫۸ میلیارد دلار
۳ چین ۱۶٫۳ میلیارد دلار
۴ کره ۱۲٫۹ میلیارد دلار
۵ برزیل ۱۲ میلیارد دلار
۶ مکزیک ۶٫۳ میلیارد دلار
۷ فرانسه ۵٫۱ میلیارد دلار
۸ آلمان ۳٫۷ میلیارد دلار
۹ روسیه ۳٫۶ میلیارد دلار
۱۰ ایتالیا ۳٫۴میلیارد دلار

همچنین آمارها نشان می دهد ۷۴ % از مردم آمریکا محصولات و خدمات مورد نیازشان را از طریق شرکت های بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) دریافت می کنند.

مجموع آمار و ارقام ارائه شده در بالا گویای رشد و اهمیت بسیار بالای صنعت بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) در جهان امروز می باشد.
شرکت های سالم بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) و ناسالم (هرمی) :

از آنجا که ممکن است بعضی از اطرافیانتان در برخورد با شما، این سوال در ذهنشان ایجاد شود که بین کار شما و کار شرکت هایی که در گذشته با ساختار هرمی و یا شبه بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) فعالیت می کردند چه تفاوتهایی وجود دارد که آنها غیر قانونی بوده ولی شرکت شما دارای مجوز می باشد!

در اینجا به صورت کلی تفاوت های اساسی شرکت های سالم نسبت به شرکت های ناسالم را برای شما توضیح می دهیم:
سالم ناسالم
۱. دارای مجوز رسمی ۱. عدم وجود مجوز
۲. ثبت نام رایگان می باشد ۲. حق عضویت اجباری و یاخرید اجباری
۳. کالا: مصرفی و به قیمت مناسب ۳. کالا : یا وجود نداشت و یامصرفی و به قیمت نبود
۴. افراد دو دسته اند۴-۱. یا فعالیتی نمی کنند

(ضرری نمی کنند)

۴-۲. یا به صورت فردی و تیمی فروشی دارند که در این صورت سود می کنند (منبع سود از فروش کالا می باشد)
۴. افراد دو دسته اند

۴-۱. یا ضرر می کنند

۴-۲. یا سود می کنند

(منبع سود از زیان دیگران می باشد)

چرا شغل بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) پتانسیل بسیار بالایی برای رشد و موفقیت دارد؟

در اینجا دو دلیل را برای شما بیان می کنیم که شغل بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) را تبدیل به شغلی بسیار قدرتمند نموده است:

دلیل اول :

در حال حاضر در سطح جهان چندین میلیارد نفر، در قالب هزاران مدل شغل متفاوت در حال کسب درآمد می باشند.

تمامی این شغل ها در مجموع از دو مدل درآمدی پیروی می کنند:

درآمد به صورت ساعتی ، درآمد به صورت اهرمی …

شغل های ساعتی:

شغل هایی هستند که فرد صرفاً به میزان ساعتی که خود، فعالیت کاری انجام می دهد درآمد به دست می آورد، مانند یک کارمند، معلم، استاد دانشگاه، پزشک، راننده آژانس، وکیل، مغازه دار، بازاریاب و غیره. به عنوان مثال یک پزشک در صورتی که در طول یک روز ۸ ساعت در مطب بیماران خود را ویزیت کند، به طور متوسط درآمدی دو برابر روزی را دارد که ۴ ساعت ویزیت می نماید.

این امر به دو معنی می باشد:

ایشان از حد مشخصی بیشتر نمی توانند درآمد داشته باشند، چون زمان ایشان در طول یک شبانه روز محدود است.
ایشان باید تا آخر عمر در حال کار کردن باشند، و در صورتی که حتی اگر یک هفته برای استراحت به مسافرت بروند، عملاً در آن یک هفته درآمدی نخواهند داشت، چون میزان ساعت کار کردنشان صفر ساعت بوده !

اما شغل های اهرمی:

شغل هایی هستند که فرد صرفاً به میزان ساعتی که خود، فعالیت کاری انجام می دهد درآمد به دست نمی آورد ! ، در واقع افراد فعال در این نوع شغل ها، دارای یک اهرم هستند، به عنوان مثال مانند افرادی که دارای کارخانه و یا شرکتی می باشند، یا کسانی که ملکی داشته که در آن ساکن نمی باشند و آن را اجاره می دهند، و یا فردی که یک زمین در منطقه ای در حال رشد را می خرد و آن را بعد از چند سال که افزایش قیمت مطلوبی داشت می فروشد. ایشان افرادی هستند که بیش از میزان ساعتی که خود در طول شبانه روز فعالیت کاری دارند درآمد به دست می آورند.

به عنوان مثال تصور نمایید فردی دارای یک کارخانه می باشد که ۱۰۰ نفر در آنجا روزی ۸ ساعت کار می کنند، اگر این فرد روزی ۴ ساعت به محل کار خود رفته و فعالیت کاری داشته باشد، آیا معادل ۴ ساعت فعالیت درآمد به دست می آورد؟ خیر، ایشان معادل ۸۰۴ ساعت فعالیت کاری درآمد به دست می آورد. یا در مثالی دیگر فردی را تصور نمایید که سرمایه نقدی بالایی دارد، زمینی را در منطقه ای در حال رشد به قیمت مثلاً ۵ میلیارد تومان می خرد و پس از سه سال آن را به قیمت ۱۵ میلیارد تومان می فروشد، چنین فردی ۱۰ میلیارد تومان درآمد برای خود ایجاد نموده، در حالی که این درآمد وابسته به میزان ساعتی که او در طول این سه سال فعالیت کاری انجام داده نمی باشد.

این امر به دو معنی می باشد :

افرادی که دارای شغل های اهرمی می باشند محدودیتی از نظر میزان درآمد نخواهند داشت، چرا که عامل درآمدزایی آنها میزان ساعتی که در طول ماه کار می کنند نیست که محدود باشد، بلکه کمیت و کیفیت اهرم آنها میزان درآمدشان را تعیین می کند.
ایشان نباید تا آخر عمر، به صورت مداوم در حال کار کردن باشند، چرا که حتی اگر یک ماه برای استراحت به مسافرت بروند، عملاً در آن ماه درآمدشان قطع نمی گردد، چون سازمان انسانی و یا پول ایشان به همراه آنها به مسافرت نرفته و آنها در حال درآمدزایی برای فرد صاحب آن شغل هستند.

بازاریابی شبکه ای
اکنون یک سوال : بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) جزو کدام یک از دو مدل شغلی و درآمدزایی می باشد؟

بله، ۱۰۰ % بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) یک شغل اهرمی می باشد، در واقع نکته اساسی بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) در واژه شبکه ای آن است.

در بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) شما به دو شکل می توانید برای خود درآمدزایی نمایید :

درآمد از فروش شخصی، درآمد از فروش تیمتان

درواقع درآمد از فروش شخصی، یک مدل درآمدزایی ساعتی می باشد، یعنی به میزان زمانی که شما صرف فروش می کنید، و به نسبت میزان فروشتان درآمد به دست می آورید. اما درآمد از فروش تیم شما ، کاملاً از مدل اهرمی و تصاعدی پیروی می کند.

یعنی به عنوان مثال، فرض کنید شما در یک ماه ۳۰ ساعت زمان بر روی فروش شخصی خود گذاشته و مثلاً ۳ میلیون تومان فروش می کنید، ولی از طرفی اگر ۴۰ نفر را نیز در تیم فروش خود داشته باشید و هر یک از ایشان نیز مثلاً ۲۰ ساعت زمان بر روی فروش خود گذاشته و ۲ میلیون تومان فروش کنند، در این حالت شما درصدی از ۳ میلیون فروش شخصی خود درآمد به دست می آورید و درصدی هم از ۸۰ میلیون تومانی که تیمتان فروش داشته دریافت می نمایید.

در واقع در مثال بالا شما کل درآمدتان را در مقابل ۳۰ ساعت کار به دست نیاورده اید، مجموع ۸۰۰ ساعت کار کردن ۴۰ نفر دیگر هم برای شما درآمدزایی داشته، و در اینجاست که شما اهمیت کمیت و کیفیت نفرات حاضر در تیم خود را خواهید دید.

نتیجه: بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) به شما این امکان را می دهد که حتی اگر فرد خیلی ثروتمندی نیستید، تخصص و ایده های نابی ندارید، نفوذ و روابط خاصی هم ندارید، باز بتوانید خود را در جمع افرادی قرار دهید که طعم درآمد اهرمی و تصاعدی را می چشند.

دلیل دوم برای بسیار با پتانسیل بودن بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ):

اکنون می خواهیم با بیان مثالی دلیل دوم قدرتمند بودن بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) را برای شما بیان کنیم :

فرض کنید قرار است در شرکتی مشغول به کار شوید، به شما این اختیار داده می شود که سبک دریافت حقوقتان را خودتان انتخاب نمایید. شما دو حق انتخاب دارید :

هر روز در پایان روز به بخش مالی مراجعه نمایید و یک میلیون تومان دریافت نمایید (در حالتی فرضی، ایام تعطیل را هم روز کاری در نظر می گیریم) در نتیجه ماهیانه در مجموع ۳۰ میلیون تومان دریافت می کنید.
هر روز در پایان روز کاری به بخش مالی مراجعه نمایید و حقوق خود را دریافت نمایید ولی به این حالت که در روز اول ماه

تنها یک تومان ( ۱۰ ریال ) به شما پرداخت می گردد، روز دوم ۲ تومان پرداخت می گردد، روز سوم ۴ تومان، روز چهارم ۸ تومان، روز پنجم ۱۶ تومان، روز ششم ۳۲ تومان، و به همین ترتیب ادامه می یابد… تا روز سی ام ماه

این حالت درابتدای ماه بعد مجدداً تکرار می گردد، یعنی یکم ماه بعد مجدداً ۱ تومان، روز دوم ۲ تومان، و همین روند تا پایان ماه …

در نگاه اول اکثر افراد مدل یک را انتخاب می کنند چون تصور می کنند که بی شک در مدل دوم اگر مجموع پول دریافتی در ۳۰ روز را با هم جمع بزنیم کمتر از ۳۰ میلیون تومان خواهد بود، به تصور بعضی افراد حتی به یک میلیون تومان هم نخواهد رسید!

بله، درست می بینید، مبلغ پرداختی به شما، تنها در روز سی ام بیش از ۵۰۰ میلیون تومان می باشد! . در واقع مجموع پرداختی در حالت دوم بیش از یک میلیارد تومان می باشد ! درصد بسیاری از افراد قبل از محاسبه، حالت اول را انتخاب می نمایند! ، در واقع این افراد هنوز به قدرت تعجب آور تصاعد اشراف ندارند.

و در اینجاست که ما دلیل دوم قدرتمند بودن بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) را می بینیم:

بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) تنها شغل اهرمی و تصاعدی است که هر ماه اهرم ما نسبت به ماه قبل قدرتمندتر می گردد. در واقع کارخانه داری که در این ماه دارای ۵۰۰ نفر کارمند می باشد، در ماه آینده نیز در شرایط عادی همان ۵۰۰ نفر را خواهد داشت، اما زمانی که شما در بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) دارای یک تیم فروش ۵۰۰ نفره هستید، در ماه بعد بی شک چند ده نفر به جمعتان افزوده می شود، ماه بعدی نیز به همین ترتیب و به صورت تصاعدی تعداد و قدرت اهرم شما افزایش می یابد.

در صورتی که به طور مداوم و جدی مشغول کار باشید، تجارت تان تصاعد پیدا می کند.
بیل گیتس : “اگر بخواهم روزی دوباره شروع به ساختن زندگی ام کنم و شغلی را انتخاب کنم ، من شغل بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) را به عنوان بهترین روش برای رسیدن به اهداف بزرگم انتخاب می کنم …

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *