کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

بازی سازی

منتشره شده در چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰

بازی سازی

صنعت بازی سازی چند سالی است که به یکی از ثروتمندترین صنایع جهان تبدیل شده است. آسمونی در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد صنعت بازی سازی برای شما عزیزان تهیه کرده است که دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

بازی سازی یا توسعه بازی ویدئویی Video game development گونه‌ای از فرایند توسعه نرم‌افزار است که در آن، بازی‌های ویدئویی عرضه می‌شوند. این فرایند توسط توسعه‌دهندهٔ بازی ویدئویی انجام شود. توسعه‌دهندهٔ بازی‌های ویدئویی ممکن است از یک فرد که تنها به عنوان یک تجارت به این فعالیت می‌پردازد باشد تا شرکت‌های بزرگ و اختصاصی که به همین منظور تأسیس شده‌اند و فعالیت می‌کنند گسترده باشد. همچنین توسعه و انتشار بازی‌های ویدئویی ممکن است حتی به شکل برخط باشد.

نخستین بازی در سال ۱۹۶۰ توسعه یافت. اما آن به شکل گسترده نبود و درواقع رایانه‌های مناسب در اختیار همگان قرار نداشت. اما در سال ۱۹۷۰ نخستین بازی ویدئویی به صورت تجاری توسعه یافت. این رخداد، با عرضه نسل نخست کنسول‌های بازی ویدئویی همزمان بود. این فعالیت‌ها در آغاز کار، به دلیل سادگی برنامه‌نویسی، برای بازی‌های این نسل، کاری آسان و سودآور بود، اما با نزدیک شدن به قرن ۲۱ به همراه پیچیده شدن فرایند ساخت بازی‌های ویدئویی و همچنین افزایش قدرت پردازش رایانه‌ها و کنسول‌های بازی توسعه بازی‌ها نیز پیچیده‌تر گشت و شرکت‌های بزرگی به این منظور تأسیس شد.

تولیدکننده بازی

فرایند توسعه و ساخت یک بازی، توسط تولیدکننده‌ای داخلی یا بیرونی نظارت می‌گردد. تولیدکننده بازی ویدئویی با انجام برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی در نقش مدیریت یک تیم طراحی بازی، وظایف نظارتی خود را در خارج از این تیم انجام می‌دهد و گزارش فعالیت‌های تیم و پیشبرد اهداف را مدیریت می‌کند. تولیدکننده همچنین وظیفه تامین بودجه، بازاریابی، انجام مذاکرات و قراردادها و تعیین ناشر و یا ناشرانی را برای عرضه بازی برعهده دارد.

ناشر بازی

تهیه‌کننده و ناشر معمولاً خارج از تیم طراحی و از شرکت‌های بیرونی هستند.

تیم توسعه بازی

یک تیم توسعه بازی ویدئویی ممکن است از گروه‌هایی کوچک و یا بسیار بزرگ تشکیل شده باشند. در این تیم، افراد به صورت تخصصی و بنابر توانایی‌ها و تخصص‌های خویش تقسیم و وظایف توسعه را برعهده می‌گیرند. این گروه‌ها ممکن است از ۲۰ عضو تا ۱۰۰ عضو و یا بیشتر متغیر باشد، که در آن برنامه‌نویسان، طراحان و متخصصان بازی به فعالیت می‌پردازند.

تیم توسعه شامل این افراد می‌شود:

طراح بازی

طراح بازی ویدئویی کسی است که طراحی کلی گیم‌پلی، محیط عمومی بازی، شخصیت‌ها و داستان آن را برعهده دارد. بسیاری از طراحان بازی کار خود را در انجام فعالیت‌هایشان به صورت آزمایشی پیگیری می‌کنند و پس از آزمون و خطاهای فراوان بخش به بخش، هر بخش از طراحی بازی را تکمیل و تأیید شده می‌کنند.

طراحی هنری بازی

طراحی هنری بازی ویدئویی (به انگلیسی: Game art design) به فرایند ایجاد مدل‌های دوبعدی یا سه‌بعدی خام برای طراحی بازی گفته می‌شود. این بخش از صنعت بازی‌سازی زیرمجموعه‌ای از توسعه بازی‌های ویدئویی است. در این مرحله از ساخت بازی، طراح وظیفه دارد تا مدل‌سازی سه‌بعدی را برای شخصیت‌ها، محیط و … با الهام از شخصیت و محیط واقعی، با کمک ابزارهایی چون موشن کپچر انجام دهد. این فرایند در مدل‌سازی دوبعدی به شیوه‌های آسان‌تر انجام می‌شود.

برنامه‌نویس بازی

یک برنامه‌نویس بازی‌های ویدئویی شخصی است که دارای مهارت‌های مندس نرم‌افزار بوده و در درجهٔ نخست و به شکل تخصصی در حوزهٔ توسعهٔ بازی ویدئویی متخصص است. معمولاً یک یا چند برنامه‌نویس عادی و برنامه‌نویس لید بازی مسئول تهیه و آغاز پیاده‌سازی کدهای ابتدایی بازی و دراختیار گذاردن اصول ابتدایی آن به توسعه‌دهندگان بعدی هستند.

این افراد در زمینه‌های مختلفی دارای تخصص هستند. برنامه‌نویسی فیزیک بازی و تهیه موتور بازی برای پیشبرد ساخت بازی. برنامه‌نویسی صدا، گیم‌پلی، واسط کاربری و برنامه‌نویسی ابزارهای بازی از تخصص‌های این افراد است.

طراح مرحله بازی

طراح مرحله یا طراح محیط environment designer یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در زمینهٔ طراحی بازی است که از کلیدی ترین افراد طراح در حال حاضر است. طراح مرحلهٔ بازی، وظیفه طراحی محیط و سطوح سه‌بعدی بازی و مأموریت‌های درون ان است.

صدا بازی

یک طراح صدا وظیفهٔ طراحی جلوه‌های صوتی و ساخت عناصر صوتی مرتبط با بازی را برعهده دارد.

آزمایش‌کننده بازی

آزمایش کنندهٔ بازی ویدئویی، وظیفه سنجش بازی به منظور تضمین کیفیت را برعهده دارد. این افراد با تحلیل بازی آن را از اشکالات نرم‌افزاری می‌آلایند و فرایند کنترل کیفیت بازی رایانه‌ای را انجام می‌دهند.

بازاریابی بازی

فرایند بازاریابی برای یک بازی ویدئویی به مجموعه‌د هدف‌گذاری‌های تولیدکننده و ناشر بازی ویدئویی در جهت دراختیار گیری بازاری خاص و کسب ظرفیت مناسب برای فروش بازی‌ها از طریق تبلیغ آن بازی است. این فرایند توسط شرکت‌های اختصاصی و حضور مشاوران مخصوص پیگیری می‌شود.

بازی سازی رایانه ای سومین صنعت پول ساز جهان است

محمد عصاریان،با اشاره به اینکه صنعت بازی سازی در دنیا بیش از ۴۰ سال قدمت دارد گفت :رشد این صنعت از ۱۰ و ۶ دهم (۶/۱۰) درصد گذشته است.

وی با تاکید بر وجود ۱۲۰ هزار شغل مرتبط با صنعت بازی سازی در سال ۲۰۱۱ افزود :امروز این صنعت در جهان مخاطبی با جمعیت یک و ۲ دهم میلیارد نفر در جهان فقط در کشورهای پیشرفته دارد.

به‌گفته‌وی، بیش از سه میلیارد ساعت در هفته برای این صنعت وقت گذاشته می شود.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با اشاره به اشغال ۴۶ درصدی پهنای باند اینترنت در صنعت بازی سازی در سال ۲۰۱۱ گفت :این صنعت رشد ۳۲ درصدی درآمد بازی های تلفن همراه و دستگاه‌های سیار را در سال ۲۰۱۲ به دنبال داشته است.

عصاریان، پیش بینی درآمد جهانی ۲ و دو دهم بیلیون دلاری این صنعت در سال ۲۰۱۷ را یادآورشد و گفت: این صنعت آینده بسیار روشنی را خواهد‌شد.

وی، تصریح‌کرد: طبیعی است در کشور ایران نیز که در بین کشورهای اسلامی به عنوان یک کشور شاخص در جهان به حساب می‌آید نیاز به سرمایه گذاری بر روی این صنعت بویژه برای نسل جوان و دانشگاهی احساس می شود.

به‌گفته‌وی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان نیز با این نگرش و دیدگاه از پنج سال گذشته تاکنون اقدام به برگزاری منظم مسابقات ملی بازی‌سازی رایانه‌ای اهتمام ورزیده است بطوریکه بسیاری از دانشجویان و شرکت کنندگانی که در سال های اول این مسابقات حضور داشتند امروزه صاحب شرکت های تولیدکننده بازی در کشور هستند.

دبیر کمیته هماهنگی پنجمین دوره مسابقات ملی بازی‌سازی رایانه‌ای، با تاکید براینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان رسالت عملی خود را در این صنعت اثبات کرده است افزود: از آنجایی که ایران در برنامه بلندمدت دولت در افق ۱۴۰۴ کشور باید جایگاه اولی در بین کشورهای اسلامی در صنعت بازی سازی را داشته و برترین صادرکننده بازی در این کشورها باشد دانشگاه آزاد نیز در این راستا با تاکید بر جریان سازی در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، ایجاد زیرساخت های، طراحی و تولید بازی، تاثیرگذاری در حوزه اقتدار فرهنگی و حضور قوی در بازارهای رقابتی ضمن آموزش و برگزاری منظم مسابقات برای نخستین بار به تاسیس لابراتوار بازی سازی و مرکز شتاب دهنده در این دانشگاه اقدام نمود.

عصاریان افزود :این لابراتوار و مرکز می تواند به لحاظ آموزش های کاربردی و عملی برای دانشجویان مثمر ثمر و سازنده باشد.

شایان ذکر است: پنجمین دوره مسابقات ملی بازی‌سازی رایانه‌ای با رقابت ۲۳ تیم از دانشگاه‌های آزاد و سراسری کشور به مدت ۴۸ ساعت از دیروز تا جمعه بیستم اسفند و حمایت اپراتورهای ایرانسل، همراه اول شرکت مخابرات استان اصفهان و شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در حال برگزاری است.

دانشگاه سینا، مرکز رشد، اسپاد، سیلک، ستارگان کویر،CANDO ،GAME MAKER (دبیرستان شاهد ستوده)، T-CORE، سمپاد کاشان(دبیرستان شهید بهشتی)،فانتوم پلاس دانشگاه قم، صددروازه و کویر دامغان، GAME CLUB ++دانشگاه تهران،AMYHENNIg# از دانشگاه سراسری قم، craftmind از موسسه عالی شهاب دانش، GAME TIMEاز علوم و فناوری مازندران، گنج‌نامه از دانشگاه فنی‌حرفه‌ای، استان همدان، دانشکده فنی شهید رجایی کاشان، هنرستان پویندگان، جنیکا، پارادایس دانشگاه اصفهان، آلیگاتور دانشگاه بیرجند، ریزگیم و پرواز سفید دانشگاه صنعتی بیرجند تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات هستند .

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *