کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

غذاهای سنتی ایران

منتشره شده در سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰

غذاهای سنتی ایران

کشور ایران تنوع غذایی بسیار بالایی دارد و بعضی از غذاهای ایرانی طرفداران زیادی هم در ایران و هم در سایر نقاط جهان دارد .جا داره در اینجا اشاره ای کنیم به استان گیلان که خود به دلیل تنوع بالای غذایی شهرت جهانی دارد و غذاهای خوشمزه این استان زبانزد خاص و عام می باشد . در ایران انواع خورش ، انواع پلو ،انواع آبگوشت ، انواع آش و سوپ ، انواع غذاهای دریایی ، انواع دسرهای ایرانی و… وجود دارد که در اینجا فقط ۴۰ تا از معروفترین آنها را ذکر می کنیم و در سایت سیری در ایران شما می توانید به طور کامل با طرز تهیه تک تک این خوراکها و خوراکهای دیگر آشنا شوید .

۱- کوفته تبریزی
کوفته تبریزی یکی از مشهورترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران است. همان‌طور که از نامش مشخص است، این غذا از شهر تبریز می‌آید. البته کوفته در‌ کل انواع مختلفی دارد و در خاورمیانه با نام‌های گوناگون از آن یاد می‌شود.

۲- قورمه سبزی
چند سال است که نخستین شنبه از ماه آذر در هر سال خورشیدی از سوی دوستداران فرهنگ ایرانی با نام «روز جهانی قرمه‌سبزی» نامگذاری شده است. این خورش با سبزی قرمه (دربرگیرندهٔ: تره، جعفری، شنبلیله و گشنیز، اسفناج یا برگ چغندر – زمستان که فصل اسفناج است از اسفناج و هنگامی که برگ چغندر فراهم است، برگ چغندر بکار می‌رود)، لوبیا (قرمز یا چیتی یا چشم بلبلی)، پیاز قرمز و گوشت قرمز پخته می‌شود. مزّهٔ این خورش باید کمی ترش باشد، از این رو، به آن کمی لیمو عمانی خشک یا آب لیموی تازه می‌افزایند که پوست لیمو عمانی، اندکی مزهٔ تلخ خوشایندی به خورش می‌دهد. برای جا افتادن قرمه سبزی زمان زیادی نیاز است.

۳-آبگوشت
دیزی یا آبگوشت از قدیمی ترین، لذیذترین و مقوی ترین غذاهای اصیل ایرانیست. همان گونه که از نامش پیداست، این غذا آبکی بوده و گوشت از اجزای اصلی تشکیل دهنده آن است. حدس می زنیم این سوال به ذهنتان خطور کند که آبگوشت چه تفاوتی با دیزی دارد؟ پاسخ این سوال ساده است؛ محتویات تشکیل دهنده دیزی و آبگوشت یکسان می باشد. در واقع هر دو یک غذا هستند. تنها تفاوتی که وجود دارد، در نحوه پخت این غذاست. رسم است که اگر آبگوشت را در منزل بپزند به آن «آبگوشت» و اگر در بیرون و در داخل تنور تهیه کنند، به آن «دیزی» بگویند. اگر مهمانی با تم سنتی برگزار می کنید، لازم است که آبگوشت را به عنوان غذای اصلی سرو کنید. به شما توصیه می‌کنیم آبگوشت یا دیزی را حتما با نان سنگک و پیاز میل کنید.

۴- قیمه نثار
قیمه نثار یکی از غذاهای ایرانی است که به طور سنتی در قزوین پخته می‌شود. قیمه نثار با مخلفات زیادی که دارد تبدیل به یکی از انواع غذاهای ایرانی خوشمزه و پرطرفدار شده است. گاهی از این غذا در گویش‌های عامیانه با نام قیمه نسا یاد می‌شود که به اشتباه جا افتاده است.

۵- ته چین
همه‌ی ما با این غذای خوش ‌بر و روی زعفرانی و ته دیگی ایرانی آشنا هستیم؛ ته‌چین! ته‌چین یکی از غذاهای ایرانی محبوب و رایج است که معمولاً در پخت آن از ماست، برنج، زعفران و تخم مرغ استفاده می‌شود.

۶-کباب تابه ای
کباب تابه‌ای از غذاهای ایرانی ساده و راحتی است که در بسیاری از خانه‌های ایرانی دوست‌داران پر‌وپاقرص خودش را دارد. امکان دارد بارها این غذا را با نام‌های کباب دیگی یا کباب بشقابی هم دیده باشید که نشان‌دهنده‌ی روش‌های مختلف تهیه و طبخ آن است.

۷- ماهی شکم پر
ماهی پرطرفدار و پرمصرف‌ترین غذای دریایی است که به لحاظ گستردگی انواع و البته شیوه طبخ آن می‌تواند سلیقه‌های متفاوتی از افراد را راضی نگه دارد. در این میان، ماهی شکم‌پر که از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی در خطه شمال و البته جنوب کشور به شمار می‌رود هم تنوع بالایی در محتویات دارد.

۸-میگو پلو بوشهری
میگو پلوی بوشهری یکی از بهترین غذاهای ایرانی دریایی و همان‌طور که از نامش پیداست، مربوط به خطه جنوب ایران است. در گذشته این غذا مختص به جنوب کشور بود، ولی با توجه به این که مصرف میگو در سراسر ایران رایج شده، این غذا هم به نوعی همه‌گیر شده است. می‌توان گفت این غذا جزو غذاهای مقرون به صرفه به شمار می‌رود؛ در تهیه‌ی این غذا به سراغ میگوهای ریزی می‌رویم که قیمت نسبتاً مناسبی دارند. به همین دلیل با تهیه این غذا می‌توان با صرف هزینه‌ای نسبتاً کم و مناسب به توصیه پزشکان مبنی بر استفاده از غذاهای دریایی گوش داد.

۹-دوغ پای سیستان و بلوچستان
ممکن است در نگاه اول فکر کنید این غذا همان قیمه خودمان است و فرقی با آن ندارد. در این صورت کاملاً در اشتباه هستید! خورشت دوغ پای یا دوغ پی، یکی از غذاهای مشهور سیستان و بلوچستان است که به دلیل ظاهرش، خیلی‌ها آن را با قیمه اشتباه می‌گیرند. این غذای سنتی ایران بسیار خوشمزه و البته نسبتاً ترش است و به محض میل کردن آن متوجه طعم متفاوت و جدیدش خواهید شد. به نظر می‌رسد رستوران‌ها هنوز آنقدر مهارت پیدا نکرده‌اند که این غذای خوشمزه را به منوی خود اضافه کنند. پس برای خوردن این غذا آن هم به شکل اصیل و سنتی بهتر است به سراغ خانه‌های سیستان و بلوچستانی و بانوان باسلیقه این منطقه بروید.

۱۰-قیمه کدو

۱۱-باقالی پلو با ماهیچه
در بین پلوهای ایرانی، باقالی پلو مجلسی ترین است. در تهیه این غذا از برنج، سبزی شوید و باقالی تازه سبز رنگ استفاده می شود. پیشنهاد می کنیم باقالی و شوید تازه تهیه کرده و تا حد امکان از باقالی منجمد و شوید خشک استفاده نکنید. گوشتی که همراه با این غذا سرو می شود، اختیاری بوده و می تواند گوشت مرغ یا گوسفند باشد. با این حال، دستور تهیه اصلی باقالی پلو با ماهیچه یا گوشت گردن عنوان شده است.

۱۲-شیرین پلو
همان گونه که حدس زدید، در طبخ شیرین پلو از شکر استفاده می شود. کسانی که برنج با طعم شیرین دوست دارید، شیرین پلو غذای شماست! این غذا را باید با مرغ دورچین کرده و مانند شکل زیر، با خلال پسته، بادام، پرتقال، کشمش و زرشک تزیین کنید و در سفره بگذارید تا دل از مهمانان برباید!

۱۳-قیمه بادمجان
۱۴-قیمه نخود یزدی
قیمه نخود یکی از چندین غذای سنتی و محلی یزدی‌ها است.
۱۵-قیمه به
۱۶- انواع کباب
در مهمانی های ایرانی، کباب نقش پر اهمیتی دارد. حتما می دانید که کباب انواع مختلفی دارد، مانند کباب برگ، کوبیده، بختیاری، کباب ترش، چنجه، شیشلیک و … کباب برگ از لذیذترین و خوشمزه ترین کباب هاست و از گوشت گوسفند یا مغز ران گوساله تهیه می شود. کباب برگ با برنج چلو سرو شده و گوجه کبابی، فلفل کبابی، سبزی ریحان و پیاز از ملزومات اصلی این غذاست و حتما باید به صورت دورچین سرو شوند.

۱۷- جوجه کباب
جوجه کباب از گوشت مرغ تهیه می شود و بسیار پرطرفدار است. اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران در تعطیلات و مسافرت ها، گوشت مرغ طعم دار شده را بر روی منقل کباب کرده و جوجه کباب می پزند. دورچین اصلی این غذا نارنج یا لیمو ترش است. جوجه کباب را با نان و یا با پلو سرو می کنند.

۱۸-دنده کباب
دنده کباب غذای محلی کردستان و کرمانشاه است
۱۹-بز قورمه
۲۰-سیب پلوی کرمانشاهی
یکی از غذاهای سنتی و اصیل کرمانشاه سیب پلوی کرمانشاهی می باشد که در نوع خود بی نظیر است .
۲۱-میرزا قاسمی
میرزاقاسمی یکی از غذاهای محلی استان گیلان و استان مازندران است.

۲۲- کشک بادمجان
۲۳-انواع دلمه

همانطور که می دانید تنوع دلمه در ایران و کشورهای همسایه بسیار است انواع دلمه عبارت است از دلمه برگ مو ،دلمه کلم ، دلمه گوجه ، دلمه فلفل دلمه ، دلمه پیاز و…..مواد دلمه هم از برنج و گوشت و پیاز و سبزیجات معطر تشکیل شده که بسته به هر شهر ایران این مواد متغیر است ولی درست کردن دلمه زحمت زیادی دارد و خوردن آن لذتی بسیار .

۲۴- انواع آش
تنوع آش در ایران زیاد است و هر شهری آشهای مخصوص به خود را دارد از معروفترین آش ها آش رشته ، آش جو ، آش دوغ و… می باشد که در سایت سیری در ایران به تک تک آنها پرداخته و با مراجعه به آنها می توانید با طرز تهیه این آشها آشنا شوید .

۲۵-لوبیا پلو
لوبیا پلو از جمله محبوب‌ترین پلوهای ایرانی است که همواره در طول تاریخ نه تنها از محبوبیتش کم نشده که با طرز پخت‌های متنوع، لذیذتر و محبوب‌تر هم شده است.

۲۶-استامبولی
استانبولی یا دمی گوجه یکی از ساده ترین غذاهای خوشمزه است که با مواد دم دستی ساده هم تهیه میشود.

۲۷-دم پختک
دمپختک یکی از غذاهای محلی استان تهران است.یکی دیگر از غذاهای ساده و خوشمزه و اصیل ایرانی ست .

۲۸-مرصع پلو
مرصع پلو را می‌توان به ۳ روش کلی و با استفاده از مرغ، گوشت و ماهی درست کرد. البته محبوب ترین نوع آن، مرصع پلو با مرغ است. این غذا یک غذای خوشمزه و مقوی و پر از رنگ و زیبایی است و می‌تواند رنگ لعاب متفاوتی به سفره شما بدهد. نام دیگر مرصع پلو، پلو نگین کار است که یک غذای شیک و مجلسی است که در بیشتر مهمانی‌ها درست می‌شود. مرصع در زبان عربی به معنای جواهر نشان است و برای این منظور نامگذاری شده است که در تهیه مرصع پلو از مواد رنگارنگ استفاده می‌شود. مرصع پلو غذایی است که تهیه آن نیاز به زمان و صبر زیادی دارد ولی نتیجه آن قطعا ارزش این زمان را دارد.

۲۹-دمی باقلا
دمی باقلا یکی از انواع غذاهای سنتی ایرانی ست که تقریبا در تمام نقاط ایران پخت می شود غذایی ساده و کم حجم که برای ایجاد تنوع می تواند در برنامه غذایی هر ایرانی وجود داشته باشد و همه از طعم و مزه بی نظیر آن نهایت لذت را ببرند .

۳۰-آلبالو پلو
آلبالو پلو شیراز همان غذایی است که با استفاده از آلبالوهای ترش و آبدار تهیه شده و از محبوب‌ترین غذاها در فصل تابستان در میان اهالی شیراز به شمار می‌رود. در سایت مواد لازم و طرز تهیه آلبالو پلو شیراز را برایتان شرح داده ایم .

۳۱-کلم پلو شیرازی
کلم پلو از انواع غذاهای ایرانی با طعم متفاوت و لذیذ است که بهتر است این نوع غذای خوشمزه و مقوی را در منزل تهیه کنیدو بی شک یکی از پایه های ثابت منوی غذایی شما خواهد شد .

۳۲-رشته پلو
رشته‌پلو یکی از انواع پلوها در آشپزی ایرانی است که بیش‌تر با گوشت پخته یا پیاز داغ و خرما و کشمش یا هر دو طبخ می‌شود. رسم است که در روز جشن نوروز خورده می‌شود.رشته پلو یکی از خوشمزه ترین غذاهای بهشهر است .

معرفی بهترین غذاهای ایرانی ( ۴۰ غذای سنتی ایرانی )

۳۳-قنبر پلو
قنبر پلو شیرازی یک غذای خوشمزه مخصوص شهر شیراز بوده که در شهر‌های دیگر هم بسیار طرفدار دارد. این غذا با گوشت چرخ‌کرده قلقلی، کشمش و پیازداغ تهیه می‌شود.

قنبر پلو شیرازی معرفی بهترین غذاهای ایرانی ( ۴۰ غذای سنتی ایرانی )
۳۴- نخود پلو
۳۵-شیرین پلو
۳۶-زرشک پلو بامرغ
۳۷-عدس پلو
۳۸-ماش پلو
۳۹-شوید پلو با لوبیا چشم بلبلی
۴۰-کنگر پلو با رشته و گوشت

کنگر پلو یا بیهلر پلو یاسوجی برای کسانی که گرم‌مزاج هستند یا از کم‌خونی و نارسایی کبد رنج می‌برند بسیار مفید شناخته شده است. یاسوجی‌های اصیل این غذا را با گوشت قرمز می‌پزند چون دامپروری شغل آبا و اجدادی یاسوجی‌ها بوده و آن‌ها گوشت قرمز را قوت جان می‌دانند.طعم متمایز غذاهای ساده یاسوجی و مقوی بودنشان بر هیچ کس پوشیده نیست، کافی است یک بار امتحانشان کنید تا به معجزه آن‌ها پی ببرید. آمدن هر فصلی نیز نوید پخت غذاهای مخصوصش را می‌دهد، با نزدیک شدن بهار، مردم محلی به کوه‌ها و دشت‌ها راهی می‌شوند تا سهمی از ارمغان طبیعت داشته باشند و آش‌ها و خورشت‌های محبوبشان را طبخ کنند.

غذاهای ایرانی شامل انواع کباب ، انواع پلو و چلو ، انواع آش و آبگوشت ؛ انواع خورش ، انواع خوراک ، انواع غذاهای سبک و به اصطلاح حاضری می باشد که در اغلب شهرهای ایران پخت می شود .

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *