محل کار و عادات غلط
محل کار و عادات غلط
گاهی وقتا یه سری کارهای اشتباهی انجام میدیم که باعث میشه هم در نظر بقیه همکاراتون و غیره یک ادم غیر حرفه ایی باشین و هم اینکه از رسیدن به موفقیت و درجات بالاتر توی کارتون دور بمونین. اینکارها میتونن یه سری رفتارای اشتباهی باشه که خواسته یا ناخواسته اونها را توی محل کارتون یا زندگیتون بر حسب عادت انجام میدین.بعضی وقتا فکر میکنیم اگر چون قبلا یه سری کارها را کردیم و باعث شده پیشرفت کاری داشته باشیم الانم همون کارها را بکنیم بازم موفق میشیم ولی اصلا اینجوری نیست و توی هر موحله باید بر حسب هدف و موقعیت کاری قدم بعدی را جور دیگه برداشت تا بتونیم به موفقیت بیشتر و بهتر برسیم.امروز میخوایم چندتا از کارهایی اشتباهی که باعث میشه از موفقیت دور بمونیم را به شما بگیم و بهم کمک کنیم تا بهتر و بیتر به سمت موفقیت بریم.با ما همراه باشین تا محل کار و عادات غلط را بررسی کنیم.
- بکاربردن عبارات منفی مثل نه و اما و غیره : وقتی خیلی از این کلمات منفی استفاده میکنین یعنی غیر مستقیم دارین به طرف مقابلتون میگید شما بیشتر میفهمین و طرف مقابلتون اصلا نمیفهمه.هرچقدرم که صحبتاتون قشنگ باشه و مودبانه ولی اگه توی جملاتتون یه سری عبارات منفی را بکار برین طرف مقابلتون کاری به اون صحبتای قشنگ نداره و فقط متوجه این میشه که شما دارین غیر مستقیم بهش میگین تو نمیفهمی و داری اشتباه میکنی برای همین اون فرد دیگه اصلا دلش نمیخواد با شما صحبت کنه واز شما دور میشه و کم کم بحث بیتون پیش میاد چون از شما ناراحت و شما متوجه نیستید علت چیه و به بحث ها پاسخ میدین و هر روز ناراحتی بیشتر میشه.
- دوست دارین همیشه شما برنده باشین : اینکه همیشه بخواین شما برنده باشین و بقیه شکست بخورن یه کار اشتباهی که ادمای موفق به اشتباه انجامش میدن.این افراد به هر قیمتو هرجوری که شده میخوان که خودشون را برنده کنن.
- باهوشید ، خوب برا خودتون باهوشید : اینکه دوس دارین همیشه همه بدونن شما باهوشید و این باهوشیتون را همیشه به رخ بقیه بکشین.مثلا میدونین که فلان همکارتون در مورد یه پروژه با یک شرکت حرف زده ولی یه مشکلی پیش اومده ولی یکی دیگه از همکاراتون که در جریا نیست شما خبر دارین میاد توی اتاقتون و شروع میکنه براتون حرف زدنو شما بهش میگین خودم میدوستم یا اینکه چرا تمرکزم را خراب کردی وقتی میبینی دارم کار میکنم این رفتار یه رفتار عامیانه و بیشتر بیشتر افراد انجامش میدن. با اینکارتون میخواین بگین من از شما باهوشترم و قبل ایننکه شما بهم بگین خبر دارم از این موضوع.اینکار اشتباه و باید جوری رفتار کنین که به طرف مقابل بر نخوره و ناراحت نشه تا فکرش نصبت به شما عوض نشه.
- براساس معیارای خودمون دیگران را بسنجیم و قضاوت کنیم : بیشتر افراد دلشون نمیخواد یه موضوعی که مربوط به اونها میشه را غیر مستقیم بشنون و اینکار را اصلا دوست ندارن و بدشون میاد. این قضاوت کردن و سنجیدن آدما بر اساس نظرات خودمون باعث میشه که اون افراد ار ما دور بشن و با رفتار غلط خودمون آدمای اطرافمون را از دست بدیم و کم کم تنها بشیم.
- خودتون را زیاد بزرگ کنین : بعضی وقتا میدونینم اشتباه کردیم ولی چون نمیخوایم قبول کنیم اشتباهمونا میایم و جوری ازش حرق میزنیم که انگاری کار خوبی بوده و جز محاسن و خوبیای ماست . این باعث میشه افراد ما ا آدم خود پسندی بدونن و ازمون فاصله بگیرن.
- مدام بخوایم حرف خودمون را به بقیه تحمیل کنیم : مثلا مسئول یه بحشی از شرکتی که کار میکنین هستین .یکی از افرادی که به گونه ایی زیر دست شماست و توی همون بخش کار میکنه میاد و یه پیشنهاد بهتون میده و شما بجا اینکه از نظرش استقبال کنین و به حرفاش گوش بدین و کمکش کنین میاین و جوری برخورد میکنین که انگار اون ادم نیاید هیچ نظری بده و فقط و فقط باید به حرف شما گوش بده و حق اظهار نظر نداره . این یه کار اشتباه که باعث میشه افراد از شما دور بشن.
- وقتی ناراحت و عصبی هستین حرف بزنین : بعضی وقتا وقتی مسئول یه بخشی هستین یا مدید یه شرکتی هستین سوء استفاده میکنین و فکر میکنین باید عصبانیتتون را سر کارمندا و زیر دستاتون خالی کنین و یه جورایی از موقعیتتون سوء استفاده میکنین. جالبم اینجاس که فکر میکنین اگر اینکار را بکنین باعث میشین که اونا بهتر کارکنن و انگیزشون برا پیشرفت بیشتر بشه ولی باید بگم بهتون که اینکار غیر اینکه باعث میشه همکاراتون ازتون فاصله بگیرن هیچ نتیجه دیگه ایی نداره.
- تعریف و تمجید الکی یکی دیگه از کارای محل کار و عادات غلط : بعضی افراد نمیبینن یا نمیفهمن که دارن کار و رفتار اشتباه میکنن با بقیه افراد. یه سری مدیران و مسئولین هستن که اصلا دوست ندارن کسی ازشون انتقاد کنه و مثلا بهشون نطر بده یا بهشون بگن شما فلان کار را اشتباه انجامش دادین و همیشه دلشون میخواد افراد ازشون تعریف کنن و کسی بهشون نگه اشتباه کردین. اونا اصلا متوجه نیستن که دارن اشتباه میکنن و اینکار اصلا برا پیشرفت کار خوب نیست.
- گاهی وقتا یکی یه پیامی برامون میاره و ما اونا مقصر میدونیم : بعضی وقتا متوجه نمیشیم که داریم عصبانیتمون از یه خبر را سر کسی که اصلا ربطی به اون اتفاق نداره و فقط مسئول رسوندن اون خبر بوده خالی میکنیم و اون را مقصر میدونیم و اینکار باعث دوری کردن اون فرد از ما میشه.
- تحمیل نظرات منفی خودمون به بقیه : اینکه همیشه بخواین به بقیه بگین این نظری که دادی عملی نمیشه و …. غلط . اینکار باعث میشه شما به عنوان یه آدم منفی توی محل کار مشخص باشین و کسی درمورد ایده ها و نظراتشون با شما صحبت نمیکنن . برای همین بهتر قبل اینکه بخواین به بقیه بگین که نظراتشون اشتباه اول بشنوین و بررسیش کنین و بعدش بهشون بگین اشتباه کردین.
- فکر نکنین هرچی موفقیت بدست میارین خودتون تنهایی بدست آوردین : هر موفقیت و پیشرفت کاری که بدست میاد همش بخاطر شما نیست بلکه خیلی افراد هستن که مستقیم یا غیر مستقیم کمک کردن به شما که باید حواستون بهشون باشه و ازشون تشکر کنین ولی بعضیا اینکار را نمیکنن و همه پیشرفتا را مال خودشون میدونن.
- همه مقصرن غیر شما : یه اشتباهی که پیش میاد همه را مقصر میکنین و خودتون را خوب جلوه میدین.اینکار اشتباهی و اگه اشتباهی پیش بیاد همه مقصرن و اگه موفقیتی پیش بیاد بازم همه سهیم بودن توی اون موفقیت.
- حرفای بقیه را نمیشنوین و متوجشون نمیشین : وقتی یک داره براتون حرف میزنه و شما به حرفاش گوش نمیدین یعنی دارین بهش انرژی منفی میدین و خواسته یا ناخواسته بهش میگین حرف نزنن.
- زدن حرفا و نظراتی که باعث تخریب بقیه میشه : بعضی وقتا هست که یه نظراتی میدیم با کنایه و طعنه و باعث میشه شخصت طرف مقابلمون را زیر سوال ببریم .اینکار را بعضی وقتا عمدی انجام میدیم و بعضی وقتا غیر عمد ولی باید همیشه موجه باشیم چی میخواین بگیم یا چی گفتیم و طرفمون چ حسی پیدا کرده.
امیدوارم با این نکات متوجه شده باشین رعایت نکردن چه مواردی باعث میشه در محل کارتون به موفقیت بشتر نرسین.خوشحال میشیم اگر تجربه ایی دارین یا نظری دارین بهمون بگین تا هم ما و هم بقیه کاربران بتونن از نظراتتون استفاده کنن.