کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت و صنایع
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

شست و شوی مناسب فرش

منتشره شده در سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰

شست و شوی مناسب فرش

بسیاری از افراد در استفاده از سرویس های قالیشویی تردید دارند. شایعات زیادی در مورد نحوه شستشوی فرش ها در کارگاه های قالیشویی وجود دارد. برخی از افراد روش های سنتی و شستشو با پودر و آب را ترجیح می دهند. سوالات زیادی در مورد آبکشی و کُر فرش ها وجود دارد. به طور کلی خیلی ها نمی دانند چرا باید فرش ها را به سرویس های قالیشویی بدهند در حالیکه امکان نظافت و شستن در خانه هم وجود دارد! تصمیم گیری گاهی خیلی مشکل می شود به خصوص وقتی مبلغ زیادی بابت خرید فرش پرداخته باشید. بعضی ها هم برای صرفه جویی در هزینه ها، خودشان اقدام به شستشوی قالی می کنند که در نهایت خسارات بیشتری به وجود می آید. در ادامه با مزایا و معایب شستشوی فرش در قالیشویی و منزل آشنا می شوید.

شستن فرش ها در خانه

آیا تصور می کنید با شستن قالی و قالیچه در حیاط و پارکینگ منزل، صرفه جویی کرده اید؟ اگر بدانید چه آسیبی به فرش ها وارد می شود هرگز اینکار را انجام نمی دهید. اصلی ترین دلیل خراب شدن فرش ها استفاده از شیوه های نامناسب برای شستشو و نظافت است. این صدمات به طرق مختلف به قالی وارد می شود از جمله:

نحوه استفاده از مواد شوینده و شامپو فرش ها

تقریبا هر فردی می داند که استفاده از شوینده های نامناسب به الیاف فرش آسیب می زند. اما شاید کمتر کسی در مورد نحوه استفاده از مواد شوینده، اطلاعاتی داشته باشد. اغلب افراد با خرید بهترین شامپو فرش و مواد شوینده، تصور می کنند مشکلی پیش نمی آید. واقعیت اینست که نحوه استفاده مهم تر از خود ماده شوینده است. برای مثال ریختن بیش از حد شامپو فرش، باقی ماندن مواد شوینده در زمان زیادتر روی قالی، آبکشی ناقص و باقی ماندن شوینده ها در تار و پود فرش ها از موارد آسیب رسان هستند که در شستشو به روش های سنتی زیاد دیده می شود.

آسیب ناشی از شستن فرش ها با آب فراوان

در روش های خانگی برای شستن فرش ها از آب زیادی استفاده می شود. جذب آب موجب تغییر در رنگ، سنگین شدن فرش و همچنین عدم امکان حرکت فرش می شود. به این ترتیب موقع خشک کردن قالی به دلیل سنگینی زیاد امکان پاره شدن آن وجود دارد.

خشک نشدن کامل فرش ها

ییک از مهم ترین مواردی که موجب آسیب فرش می شود باقی ماندن رطوبت در تار و پود قالی است. در روش های سنتی شستن فرش ، آب زیادی جذب الیاف قالی می شود که تا مدت ها باقی می ماند. با پهن کردن فرش های شسته شده در زیر آفتاب، امکان از بین رفتن رنگ قالی وجود دارد و در هوای اتاق هم نمی تواتن فرش ها را به طور عمیق خشک کرد. باقی ماندن رطوبت در فرش موجب رشد قارچ و کپک در قالی شده، علاوه بر ایجاد آلرژی به فرش، موجب خراب شدن فرش ها می شود.

نحوه شستن فرش در قالیشویی

شستشوی فرش به صورت حرفه ای در کارگاه های قالیشویی انجام می شود. در این واحدها از دستگاه مکانیزه و نیمه مکانیزه برای نظافت فرش ها استفاده می شود. مراحل شستشو با آنچه که در روش های سنتی و خانگی انجام می شود، بسیار متفاوت است. به طور خلاصه یک قالیشویی خوب کارها را به این ترتیب انجام می دهد:

غبارگیری فرش

قبل از شستشو ابتدا گرد و خاک داخل الیاف قالی با دستگاه، تمیز می شود! این دستگاه شبیه به یک جاروبرقی قوی است و همه غبارهای عمقی فرش را تمیز می کند. پس از آن نوبت به مرحله پاکسازی با مواد شوینده است.

شستن فرش با شوینده مناسب

متخصصین فرش با توجه به جنس الیاف از مواد مناسب برای تمیز کردن و شستشو استفاده می کنند. عملیات شستن قالی توسط دستگاه انجام یم شود. برای اینکه هیچگونه آسیبی به فرش نرسد یک نیروی متخصص و با تجربه تنظیمات دمای آب، فشار آب، میزان مواد شوینده و …. را تنظیم می کند. در صورت نیاز عملیات لکه بری پیش از شستشو انجام می شود. پس از آن، فرش وارد قسمت آبکشی شده و با آب پر فشار، تمیز می شود.

آبگیری فرش در قالیشویی

در نهایت فرش های شسته شده داخل دستگاه خشک کن قرار گرفته و به صورت مکانیزه خشک می شود. جالب است بدانید که فرش ها به صورت لول شده در خشک کن قرار داده شده و با چرخش در سرعت بالا، کامل خشک می شود. سپس فرش در گرمخانه های مسقف مخصوص از داربست آویزان شده و توسط دستگاه هیتر خشک می شود.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *