کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت و صنایع
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

پنجره جدید با تکنولوژی خنثی کردن صدا

منتشره شده در یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷

پنجره جدید با تکنولوژی خنثی کردن صدا

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که بخواهید پنجره ها را باز بگذارید و از هوای مطبوع بیرون لذت ببرید. گاهی صدای آزاردهنده بیرون میتواند آرامش شما را به هم بریزد. حال محققان موفق به ساخت پنجره ای شده‌اند که صدای آزاردهنده بیرون را خنثی کرده و اجازه نمیدهد که این صدا به گوش شما برسد. در ادامه با معرفی تکنولوژی خنثی کردن صدا در پنجره ها با سایت صنعت همراه باشید.

ممکن است آلودگی صوتی را یک مشکل مهم ندانید، اما سازمان بهداشت جهانی، مراکز کنترل بیماری و محققان سراسر جهان در رابطه با تأثیرات بالقوه آن بر روی شنوایی و سلامت کلی هشدار داده‌اند. سر و صدای زیاد می تواند سبب افزایش فشار خون و ضربان قلب شده و اختلالات خواب و کاهش کیفیت زندگی را به دنبال داشته باشد. البته آزاردهنده بودن صدای بلند نیز بر کسی پوشیده نیست.

از آنجا که بیشتر این مشکل ناشی از پنجره است، میتوانید با تعمیر پنجره یا کنار گذاشتن آن، این مشکل را برطرف کنید. اما این هرگز راه حل معقولی نیست، چراکه هیچکس دوست ندارد در غار زندگی کند و از نور طبیعی خورشید بی بهره بماند. راه حل دیگر خرید پنجره های دو یا چند جداره است. البته موضوعی که در رابطه با این پنجره ها وجود دارد این بوده که آنها برای جلوگیری از انتشار صدا به درون خانه باید حتماً بسته باشند. حال محققان سنگاپوری با علم به این موضوع و با استفاده از فناوری “خنثی کردن صدا” یا “noise-canceling” دست به ابتکار جالبی زده‌اند.

پنجره جدید با تکنولوژی خنثی کردن صدا

“خنثی کردن صدا” یا “noise-canceling”

noise-canceling صدا را مسدود نمیکند، بلکه با انتشار امواج صوتی مخالف صدای مبدأ، به صورت فعال صدا را از بین میبرد. دستگاه های noise-canceling با استفاده از میکروفون هایی که درون آنها تعبیه شده است به صدای ورودی گوش میدهند، سپس الگوریتم اشکال موج را تجزیه و تحلیل میکنند و صدایی معکوس را تولید میکنند که توسط بلندگوهایشان انتشار میابد. هنگامی که این دو موج صدا به هم برخورد کنند صدای همدیگر را خنثی مینمایند. در واقع دستگاه noise-canceling صدای بلندتری را تولید میکند که بدون شک شما هیچ تمایلی به شنیدن آن نخواهید داشت.

محققان دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور جهت بررسی این طرح دستگاه های noise-canceling را روی یک پنجره نصب کردند. آنها یک نمونه اولیه دستگاه های noise-canceling که شامل گجت های مختلفی بوده و هر کدام نیز شامل یک میکروفون، بلندگو و واحد پردازش بودند را ساختند. سپس ماکتی از یک اتاق که پنجره و در داشت را طراحی کردند. پس از آن نمونه اولیه دستگاه noise-canceling را بر روی پنجره نصب کردند و با استفاده از بلندگویی صداهای مختلفی را پخش نموده‌اند.

به گفته محققان، این سیستم توانست میزان صدای ورودی را پنجاه درصد کاهش دهد. موضوع جالب تر اینکه هنگام باز بودن پنجره ها نیز کاهش میزان صدا کاملاً مشخص بود. پروفسور گان وون سنگ محقق اصلی این پروژه میگوید: “ما در مقایسه با هدفون های “خنثی کننده صدا” کار بسیار پیچیده تری را انجام داده‌ایم. چراکه نیاز داشتیم میزان صدا را در مقیاس وسیع تری کنترل کنیم.”

در حال حاضر ۲۴ نمونه از این دستگاه ها باید در کنار همدیگر قرار بگیرند تا قادر به کنترل میزان صدا در مقایسی بزرگ باشند. هدف بعدی تیم، دستیابی به نتایجی مشابه با تعداد دستگاه های کمتر و همچنین اطمینان از کارکرد این سیستم حتی در هنگام باز بودن پنجره میباشد. این سیستم برای افتراق بین صداهای آزاردهنده و صداهای مطبوع از فناوری یادگیری ماشین استفاده میکند.

 

منبع : نت نوشت

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *