کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

می‌خواهید یک عکاس هنری باشید؟

منتشره شده در چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

می‌خواهید یک عکاس هنری باشید؟

هنر یعنی خلق کردن، آفریدن و پدید آوردن چیزی که هر انسانی در بدو خلقتش برگرفته از جلوه وجودی آفریننده هستی در روح وی تبلور پیدا می کند و نهادینه می گردد. اکنون هنر عکاسى در میان هنرهاى کاربردى از ظرافت، دقت و اهمیت خاصى برخوردار است. فتوگرافى از دو بخش photo به معنى نور و Graphic به معنى ثبت کردن مى‌باشد که مجموعاً ثبت کردن نور یا نورنگاری، در واقع به معنى عکاسى و عکسبردارى است که با استفاده از وسایل فیزیکى و شیمیایى تصاویر دنیاى خارج را مى‌توان ثبت کرد. بنابراین عکاسى ثبت نور است که این خود یک‌نوع انرژى است.

عکاسى فى‌نفسه وسیله‌اى است که در آفریدن کار هنرى از آن بهره گرفته مى‌شود. عکاسى در عرصه ی خلاقیت با هنر وجه اشتراک دارد؛ زیرا هرگونه کار عکاسی ماهیتاً با دخالت نیروى تخیل انجام مى‌شود. هرعکس، حتى یک عکس فورى که تصادفاً گرفته شده باشد، بازتابى از نوعى سازماندهى تجربه و ثبت یک صورت ذهنى است. به این ترتیب، موضوع و سبک هر عکس، از دنیاهاى درونى و بیرونى شخص عکاس خبر مى‌دهد.

دوربین معمولاً چیزى بیش از یک وسیله ی ثبت در نظر گرفته نمى‌شود؛ اما عکاسى به ‌هیچ ‌‌وجه یک وسیله ی خنثى نیست. هرعکسی، تفسیر دوباره‌اى از جهان پیرامون ماست و ما را عملاً بر آن مى‌دارد که این جهان را به شکلى جدید ببینیم.

می‌خواهید یک عکاس هنری باشید؟

برای عکاس هنری بودن، نیازی به داشتن مدرک تحصیلی هنرهای زیبا ندارید. اما باید درباره‌ی کاری که می‌خواهید انجام دهید و پیامی که می‌خواهید منتقل کنید، به دقت فکر کنید.

ایده‌های خود را جمع‌آوری و بررسی کنید

استفاده از تکنیک طوفان فکری (Brainstorming)، یکی از بهترین روش‌ها برای دستیابی به یک جمع‌بندی در مورد ایده‌ها است. پس ایده‌های خود را بر روی کاغذ بیاورید و درباره‌ی این سوال‌ها فکر کنید: احساس می‌کنید که به کدام موضوع، بیشتر علاقه‌مند هستید؟ دوست دارید چه پیامی را به مخاطبتان منتقل کنید؟ دوست دارید از چه سوژه‌ای عکاسی کنید؟ به چه تکنیکی بیشتر علاقه دارید؟ فقط ایده‌های خود را بنویسید. نیازی نیست که چندان به آنها توجه کنید فقط آنها را بر روی کاغذ بیاورید. این مرحله شاید در ابتدا کاری غیر‌ضروری به نظر برسد. اما به مرور که این کار را انجام دهید، ایده‌ها بیش از پیش به ذهنتان متبادر می‌شوند. به محض اینکه این کار را به پایان برسانید، به یک نتیجه‌ی کلی درباره‌ی حاصل کارتان خواهید رسید.

موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنید

موضوع، هر چیزی می‌تواند باشد. لزومی ندارد که موضوعات سخت و سنگین سیاسی و اجتماعی انتخاب کنید. به عنوان مثال، موضوع عکاسی شما می‌تواند، مصرف‌گرایی، باشد. کار کردن بر روی پیام انتخاب شده و انگیزه‌ای که در پس آن نهفته است، اندکی سخت‌تر از مرحله‌ی قبل خواهد بود. برای مثال در مورد موضوع مصرف‌گرایی، شما می‌توانید بر روی تاثیرات آن بر محیط یا آینده‌ی محصولات خریداری شده، تمرکز کنید.

سوژه‌ای برای عکس‌های خود پیدا کنید

سوژه‌ی مد نظر شما چیست؟ آیا می‌خواهید از توده‌های زباله و وسایل کهنه عکاسی کنید؟ شاید دوست داشته باشید بر روی برندهای گوناگون و محصولات متفاوتی که ارائه می‌کنند کار کنید. انتخاب سوژه‌ی مناسب بسیار اهمیت دارد و باید با موضوع و پیام مد نظر شما ارتباط داشته باشد.

روی تکنیک‌های مختلف کار کنید

اینکه از چه تکنیکی استفاده کنید چندان مهم نیست اما باید توجه داشته باشید که در همه‌ی عکس‌ها از یک تکنیک مشابه استفاده کنید. می‌توانید تکنیک‌های مختلف را امتحان کنید و زمانی که در مورد استفاده از یکی از آنها به اطمینان کامل رسیدید، در نهایت همه‌ی عکس‌ها را با استفاده از همان روش، ثبت کنید. چرا که نتیجه‌ی کار شما باید مجموعه‌ای از آثار منسجم و مرتبط باشد.

آثار خود را خلق کنید

تا جایی که می‌توانید عکاسی کنید. اگر برای برگزاری یک نمایشگاه برنامه‌ریزی می‌کنید باید بدانید که به چند عکس نیاز دارید. زمانی که کارتان به پایان رسید، متوجه خواهید شد که باید تعدادی از کارهایتان را کنار بگذارید و از آنها صرف‌نظر کنید. انتخاب کردن بهترین آثار برای نمایشگاه کار سختی است. اینکه شما عکسی را گرفته‌اید به این معنا نیست که آن اثر موردنظر، حتما باید در میان بقیه‌ی آثارتان به نمایش در بیاید.

بیانیه‌ی خود را بنویسید

در نهایت باید برای خود یک بیانیه‌ی هنرمند بنویسید. برای نوشتن بیانیه باید از زبان مناسب و هنری استفاده کنید، بیانیه‌ای که بتواند توجه دیگران را جلب کند. زیرا زمانی که برای برگزاری یک نمایشگاه به یک گالری مراجعه می‌کنید، بیش از هر چیز، حتی بیشتر از آثارتان، به بیانیه‌ی شما توجه می‌کنند.

نکته‌ی پایانی

آثار شما باید درباره‌ی شما و آنچه که به آن علاقه‌مند هستید، باشند. پس نگران طرز فکر دیگران درباره‌ی کارهایتان نباشید. اگر بدانید که چه پیامی را می‌خواهید منتقل کنید، سوژه‌ی مد نظر شما چیست و آثارتان را چطور خلق می‌کنید، در نهایت بیانیه‌ی کاملی خواهید داشت و مسیرتان را پیدا خواهید کرد. پس اگر عکس‌های زیبا و جالب توجهی می‌گیرید، این لزوما بدان معنا نیست که عکاس هنری هستید. اما اگر در آثارتان معنا و مفهومی را به مخاطب القا می‌کنید و پیامی را می‌رسانید، می‌توان گفت که در راه عکاسی هنری قدم بر می‌دارید.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *