کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

قانون مجازات اخلالگران در صنایع

منتشره شده در پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

قانون مجازات اخلالگران در صنایع

ماده – ۱ – هر کس عمدا و به قصد سو هر یک از واحد های عمده شرکت ملی ذوب آهن ایران و شرکت سهامی ماشین سازی اراک و شرکت سهامی ماشین سازی تبریز و شرکت سهامی آلومینیوم ایران و شرکت سهامی معدن مس سرچشمه کرمان و شرکت ملی صنایع فولاد ایران و شرکت هواپیمایی ملی ایران و شرکت صنایع هلیکوپتر ایران یا شرکت های فرعی یا واحد های تابع آن ها از قبیل کارخانه ها یا کوره ها یا معادن یا ماشین ها یا مراکز تولید نیرو یا خطوط لوله یا ابنیه یا ادارات یا انبار ها همچنین فرودگاه ها یا ایستگاه های هوایی و یا تاسیسات فنی هواپیمایی کشوری را آتش بزند یا به هر وسیله دیگر منهدم نماید یا به قصد حرق و تخریب ، مواد منفجره در هر قسمت از ابنیه یا معابر یا دستگاه ها یا تاسیسات آن بگذارد به حبس جنایی درجه یک از پنج تا پانزده سال محکوم خواهد شد . در صورتی که هر یک از جرایم مذکور منتهی به قتل نفس شود مرتکب به اعدام محکوم میگردد .

ماده – ۲ – هر کس عمدا و به قصد اخلال یا خرابکاری در صنایع مذکور در ماده ۱ عملی کند که منجر به سوختن یا انهدام تمام یا قسمتی از هر یک از وسایل نقلیه یا وسایل ارتباطات و مخابرات یا وسایل بندری متعلق به شرکت های مذکور در این قانون شود به حبس جنایی درجه یک از سه سال تا ده سال محکوم خواهد شد .

ماده – ۳ – هر کس عمدا و به قصد اخلال یا خرابکاری عملی کند که موجب تعطیل و از کارافتادن تمام یا قسمتی از واحد ها و تاسیسات مذکور در ماده یک شود بدون اینکه منتهی به انهدام تمام یا قسمتی از آن ها گردد به حبس جنایی درجه دو از دو تا پنج سال محکوم خواهد شد .

ماده – ۴ – هرگاه یکی از جرایم مذکور در مواد فوق بر اثر تبانی و مواضعه بین دو نفر یا بیشتر واقع شده باشد هر یک از مرتکبین به حداکثر مجازات آن جرم محکوم خواهد شد . در صورتی که برای ارتکاب این جرایم دسته یا جمعیتی از دو نفر یا بیشتر تشکیل شده ، ولی هیچیک از جرایم فوق واقع نشده باشد هر یک از محرکین و سردسته های جمعیت برای همین عمل به شش ماه تا دو سال و هر یک از سایر اعضا به سه ماه تا یک سال حبس جنحه ای محکوم خواهد شد . هر یک از محرکین و سردسته ها و اعضا این قبیل دسته ها که قبل از وقوع جرم جریان توطئه را به مقامات مربوط اطلاع دهد از تعقیب معاف میشود

ماده – ۵ – هرگاه کارکنان واحد های مذکور در ماده ۱ مرتکب بزه های مندرج در این قانون شوند به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهند شد .

ماده – ۶ – رسیدگی به بزه های مذکور در این قانون در صلاحیت دادگاه های نظامی خواهد بود .

ماده – ۷ – شرکت های موضوع این قانون میتوانند با تصویب هیات وزیران برای حفاظت تاسیسات و اموال و اسناد متعلق به خود به تشکیل گارد اقدام کنند و ماموران گارد در اجرای مقررات این قانون موقع نگهبانی دارای وظائف و ختیارات و مسئولیت های ضابطین نظامی خواهند بود و طبق مقررات مربوط و یین نامه ای که به وسیله وزارت اقتصاد و وزارت دارایی و وزارت جنگ تهیه و به تصویب کمیسیون های نظام و دادگستری مجلسین می رسد حق به کار بردن اسلحه واهند داشت .

تبصره – ۱ – مقررات استخدامی و آموزشی و نحوه انجام وظیفه ماموران گارد نحصرا طبق آیین نامه ای خواهد بود که توسط شرکت های موضوع این قانون تهیه ی شود و حسب مورد به پیشنهاد وزارت اقتصاد و وزارت دارایی به تصویب هیات زیران می رسد .

تبصره – ۲ – شرکت های موضوع این قانون موظفند ماموران گارد را در برابر وادث ناشی از انجام وظیفه همچنین مسئولیت مدنی آن ها را در قبال اشخاص الث که ناشی از انجام وظیفه باشد نزد شرکت سهامی بیمه ایران بیمه بنمایند .

تبصره – ۳ – ماموران گارد از لحاظ مقررات انضباطی و کیفری مشمول قوانین آیین نامه های نیرو های مسلح شاهنشاهی خواهند بود . قانون فوق مشتمل بر هفت ماده و سه تبصره پس از تصویب مجلس شورای ملی در لسه روز سه شنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۳۵۲ در جلسه روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه ک هزار و سیصد و پنجاه و سه به تصویب مجلس سنا رسید . رییس مجلس سنا – جعفر شریف امامی

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *