کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت و صنایع
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

سفر به کردستان شهر سقز

منتشره شده در پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷

سفر به کردستان شهر سقز

سلام دوستان و همراهان عزیز. امروز باز هم قصد دارم یکی دیگه از شهرهای استان پرمهر و زیبای کردستان رو به اون دسته از دوستان که تصمیم دارن تابستون رو از خونه بزنن بیرون و به سیر و سفر بپردازن، معرفی کنم. در مطالب قبلی درمورد مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری شهرهای سنندج، بانه و مریوان صحبت کردیم که برای دسترسی به آنها می توانید روی نام آنها کلیک کنید. و اما امروز به بررسی کلی شهر سقز می پردازم.

شهر سقز

سفر به کردستان شهر سقز

سقز، دومین شهر پرجمعیت استان کردستان در شمال غربی ایران است که از قدمتی کهن برخوردار است. سقز، یکی از شهرهای زیبا و البته سردسیر در شمال غربی ایران و استان کردستان است که تاریخی کهن را در فصلنامه‌ی خود به ثبت رسانده است. در باب وجه تسمیه این شهر تاریخی، روایات متعددی وجود دارد. برخی معتقدند که نام امروزی این شهر، برگرفته از قومی به نام «سکا» است. گروهی که گفته می‌شود در دوران مادها، بارها مرزهای ایران را مورد حمله و یورش قرار داده‌اند. بنابراین «هووخشتره» یکی از بزرگ‌ترین پادشاهان ماد، در دهه‌ی نخست فرمانروایی خود با امپراطور سکاها متحد شد و از این رو گروهی از این قوم به غرب ماد مهاجرت کرده و از آن پس این سرزمین به نام سکزی یا ساکز، که امروزه به سقز معروف است، شهرت یافت. منطقه‌ای که با توجه به گفته‌های «رومن گیرشمن» در زمان اشغال ایران، آن را پایتخت خود انتخاب کرده و امروزه با قدمتی بالغ بر ۳ هزار سال، یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان، محسوب می‌شود. برخی دیگر نیز براین باورند که سقز از نام «سیاکسار»، پادشاه مادی و فردی که در بین یونانیان به «سیاکس»، شهرت داشته است، الگوبرداری شده است.

روستای مولان آباد

سفر به کردستان شهر سقز

قرآن نفیس خطی که به خط زیبای شیخ مولانا از عرفای نامی نوشته شده

روستای مولان آباد یا مولانا آباد در فاصله حدود ۶۵ کیلومتری جنوب سقز واقع شده است. مسجد این روستا به دلیل وجود قرآن نفیس خطی که به خط زیبای شیخ مولانا از عرفای نامی نوشته شده، احداث گردیده است. تاریخ ساخت دقیق آن مشخص نیست. پلان مسجد شبستانی و دارای ستون های چوبی است. شیخ حسن مولان‌آباد شخصی فاضل و پرهیزکار و معروفی بوده که آرمگاه وی نیز در همین روستا واقع شده است.

رودخانه سقز

سفر به کردستان شهر سقز

این رودخانه زیبا در شهر سقز کردستان است و یکی از جاذبه های دیدنی این استان به حساب می آید. این رودخانه زیبا در حاشیه پارک کوثر قرار گرفته است .

روستای هبکی

سفر به کردستان شهر سقز

این روستا از شمال به روستای سونج بافاصله حدوداً ۵ کیلومتر،ازجنوب به روستای سرکل با فاصله حدوداً ۶ کیلومتر،از شرق به روستای باغلوحه با فاصله حدوداً ۴ کیلومتر و از طرف غرب با روستای یازیبلاغی با فاصله حدوداً ۶ کیلومتر ختم می گردد. وسعت آن با محاسبه زمینهای کشاورزی حدوداً ۷۰۰ هکتار می باشد. فاصله آن با شهر ۲۵ کیلومتر می باشد.

این روستا دراصل هبگی بوده در این روستا هیچ بگ ثابتی نداشته و از گوشه و کنار چندین بگ بر ان حکومت می کردند به همین دلیل ان را هیبگی و بعدا هبکی نامیدند.

این روستا از زمانهای قدیم مورد توجه خانان واربابان وبگان بوده وبه علت داشتن زمینهای کشاورزی حاصلخیز دراین روستا برمردمان این روستا و روستاهای همجوار حکومت می کردند و به علت اینکه روستا مابین سه کوه(سونج-ته لان و رشته کوه قوچکه) قرار گرفته محل امنی برای زندگی کردن بوده که البته آب و هوای بسیار خنکی دارد.

روستای قیلسون

سفر به کردستان شهر سقز

روستای قیلسون در شرق شهرستان سقز قرار گرفته است ، وقتی از شهر سقز به طرف سنندج حرکت می کنیم در کیلومتر ۶ از سمت چپ وارد جاده فرعی آسفالته قیلسون می شویم ، فاصله مرکز روستا تا جاده اصلی حدود ۱.۵ کیلومتر است. این روستا دارای مردمانی با گویش کردی سورانی و از اصل و نصبی چند طایفه ای تشکیل شده و دارای آب و هوایی با بهار و پاییز معتدل و زمستانهای سرد و تابستانهای گرم می باشد. اقتصاد روستا بر پایه فعالیتهای کشاورزی بخصوص زراعت و دامداری می باشد کل مساحت اراضی روستا حدود ۷۰۰ هکتار است که بیش از ۴۰۰ هکتار آن سالیانه زیر کشت می رود و در حدود ۷۵ درصد اراضی بصورت دیم کار و بقیه مرتع می باشد و محصولات آن غلات، لبنیات، حبوبات، صیفی جات و میوه جات مختصر، گندم، جو، نخود جنبه صادراتی داشته و در اقتصاد روستا نقش بسزایی دارد. کوههای تق تق، گاره ش، قلایه، در اطراف روستا قرار دارند.

روستای سرتکلتو

سفر به کردستان شهر سقز

روستای سرتکلتو از توابع بخش سرشیو شهرستان سقز می باشد که در ۲۵ کیلومتری این شهرستان قرار دارد و دارای جمعیتی در حدود ۴۰۰ نفر می با شد که اغلب به کار کشاورزی و دامداری مشغول بوده و معیشت آنها از این راه تامین می شود

روستای بوبکتان

سفر به کردستان شهر سقز

روستای بوبکتان درجنوب غربی شهرستان سقز در فاصله ۳۱کیلومتری – در حوزه ۵ دهستان میرده منطقه گه ورک واقع شده است؛ مختصات جغرافیایی این روستا ۳۶ درجه و ۱۵دقیقه و۲۴  ثانیه شمالی و ۴۵ درجه و ۴۷/۵۹ دقیقه و ۴۴ ثانیه شرقی می باشد و ۷۶ خانوار و حدود ۶۵۰ نفر جمعیت دارد. شغل اصلی مردم کشاورزی و دامداری است. این روستا دارای امکانات رفاهی جاده آسفالت، آب، برق، تلفن، شبکه بهداشت و همچنین مدرسه ابتدایی و راهنمایی می باشد . دین ساکنین روستای بوبکتان اسلام و اهل تسنن (شافعی مذهب) هستند.

 

تپه قلعه باستانی زیویه (کاخ دژ)

سفر به کردستان شهر سقز

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری که در فاصله‌ی ۵۵ کیلومتری از سقز و در روستای زیویه قرار دارد، اثری است متعلق به قرن سوم و چهارم هجری قمری که به «تپه قلعه‌ی زیویه» شهرت یافته است. این اثر ملی روی تپه‌ای طبیعی که بخشی از آن را سنگ تشکیل داده است احداث شده و دارای ۴۰ هکتار وسعت و بلندایی بین ۹۰ تا ۱۱۰ متر از سطح زمین‌های پیرامونش است. کاوش‌های بسیاری در این منطقه‌ی تاریخی صورت گرفته است و طی آن‌ها آثار بسیاری کشف شد که از قدمت آن در نیمه‌ی دوم قرن هفتم پیش از میلاد حکایت دارد و حکومتی بودن این قلعه را مسجل ‌ساخته است. بخش شمالی تپه دارای شیبی تند، بخش جنوبی و بسیاری دیگر از بخش‌ها صخره‌ای و صاف و بخش غربی و شرقی نیز دارای شیبی ملایم است.

مسجد دو مناره

سفر به کردستان شهر سقز

در بافت قدیمی شهرستان سقز، یکی دیگر از آثار تاریخی ایران قرار دارد که در مورد تاریخ ساخت آن، اختلافاتی وجود دارد. این میراث ایران کهن که در محله‌ی میان‌قلعه و در دامنه‌ی تپه‌ی تاریخی نارین‌ قلعه قرار گرفته است، مسجدی است قدیمی که به دلیل برخورداری از دو مناره‌ی بلند، به «مسجد دو مناره» شهرت یا فته است. برخی از کارشناسان قدمت آن را متعلق به دوران شیخ حسن مولانا آباد از بزرگان و عارفان دوران حکومت افشاریه می‌دانند که با توجه به معماری و کاشی‌کاری‌های انجام شده در مسجد، احتمال احداث آن در اواخر دوران افشاریه و اوایل دوران زندیه، دور از ذهن نیست. این مسجد دارای حوض‌خانه‌ای با یک گنبد بر فراز آن است که نمازگزاران در آن وضو می‌گیرند و به نظر می‌رسد که قدمت آن از عمر مسجد بیشتر و متعلق به دوران صفویه است.

منطقه‌ حفاظت شده عبدالرزاق

 منطقه‌ حفاظت شده عبدالرزاق

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی عبدالرزاق، یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان سقز است که با وسعتی بالغ بر ۴۳ هزار و ۹۵۰ هکتار، عنوان سومین منطقه‌ی حفاظت شده در استان کردستان را به خود اختصاص داده است. منطقه‌ای که زیستگاه ۸۰ گونه از پرندگان، ۱۷ گونه از پستانداران و بیش از ۳۵۰ گونه از گیاهان مختلف مخصوصا گیاهان نادر و کمیاب است. در کنار زیبایی‌های طبیعی این ناحیه از سقز همچون جنگل‌ها و مراتع سرسبز، وجود آثار تاریخی همچون غار باستانی کرفتو و قلعه‌ی زیویه، اهمیت و محبوبیت این منطقه را افزون‌تر کرده است. کبک، قوچ، لک‌لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، شغال، میش و میش مرغ، از جمله حیوانات و کما، گون، مرزه، بادام وحشی، زنبق، میخک و زول، شماری از گیاهان یافت شده در این منطقه‌ی ارزشمند است.

حمام حاج صالح

سفر به کردستان شهر سقز

«حمام حاج صالح» از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و توریستی در سقز است که در بافت قدیمی این شهرستان قرار دارد. قدمت ساخت این اثر تاریخی متعلق به دوران حکومت صفویان بوده و از بخش‌هایی همچون گرمخانه، خلوتی‌ها، مخزن سوخت، سیستم فاضلاب، خزینه، سربینه و بینه تشکیل شده است. معماری این بنای کهن به سبک معماری اصفهان است که در دوران فرمانروایی صفویان استفاده از آن در ساخت بناها مرسوم بوده است. تزئینات صورت گرفته در حمام بسیار زیبا و تحسین‌برانگیز است، که می‌توان به کادربندی و آهک‌بری‌های سقف، دیوارها و حجاری‌های روی ستون‌ها اشاره کرد. مکان های دیدنی سقزاما آنچه که در نگاه نخست توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌سازد، ستون‌های سنگی و حجاری‌ شده‌ی حمام است که متشکل از سه قسمت با مقطعی هشت‌ضلعی است. جالب است بدانید که مردم هنگام استفاده از حمام ، از دمپایی‌های چوبی استفاده می‌کردند که در نوع خود جالب و احتمالا نشان دهنده‌ی امکانات و خدمات بالای ارائه شده به مشتریان در آن زمان بوده است. این اثر تاریخی در دوران پهلوی، به زورخانه تغییر کاربری داد. سپس در دوران انقلاب بعد از مدتی متروکه بودن، به ثبت ملی رسید و پس از مرمت و بازسازی به موزه‌ حمام حاج صالح تغییر یافت.

بازار سقز

سفر به کردستان شهر سقز

در مرکز شهر سقز، مجموعه‌ی بازار قدیمی این شهرستان مشاهده می‌شود که علیرغم قدمت زیاد آن، هنوز نیز به عنوان یکی از مراکز اصلی تجاری در این شهر درنظر گرفته می‌شود. متاسفانه امروزه نمی‌توان اثری از بازار اصلی و کهن سقز یافت ولی با توجه به آثار باقیمانده از کاروانسرای تاجوانشیر، می‌توان به ارزش و اهمیت این بازار در دوران پیشین، پی برد. راسته‌های بازار، تنها میراث برجای‌مانده از این مجموعه‌ی تجاری است که در ده سال اخیر، از لحاظ معماری تغییرات کلی را در خود دیده است.

روستای تاریخی ترجان

سفر به کردستان شهر سقز

در فاصله‌ی ۶۰ کیلومتری از سقز، روستایی تاریخی، کوهستانی و تپه‌ای، دارای آب و هوایی معتدل و سرد و با چشم‌اندازهایی بسیار زیبا قرار دارد که به «روستای ترجان» شهرت یافته است. گفته می‌شود که نامگذاری این روستا به ترجان، به دوران حملات مغول‌ها به ایران بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد که در آن زمان، «تیرجان» نام فرمانده‌ی سپاه مغول‌ها بوده که به این روستا حمله کرده است. آب و هوا و اقلیم ویژه و منحصر‌به‌فرد روستای ترجان، به دلیل قرارگیری آن در دامنه‌ی کوه، مناظر و دیدنی‌های شگفت‌انگیز طبیعی خارق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است که برای طبیعت‌گردی مکانی مناسب خواهد بود. در کنار زیبایی‌های طبیعی روستا، اثر تاریخی به نام «قلعه‌ی تورجان» نیز که به «قلعه کهن» و «قلاکون» نیز شهرت دارد، وجود دارد که احتمالا به همت اهالی روستا آن هم در سال‌هایی بسیار قبل ساخته شده است.

کاروانسرای تاجوانچی (سرای اتحاد)

سفر به کردستان شهر سقز

«کاروانسرای تاجوانچی» یا «سرای اتحاد» یکی دیگر از آثار تاریخی ایران است که در بخش غربی حمام حاج صالح قرار گرفته است. هرچند تنها بخشی از ضلع شمالی این اثر تاریخی باقی‌مانده است اما باز هم به خوبی می‌توان طرح آن را که در دو طبقه، متشکل از یک حیاط مستطیل شکل، ستون‌های استوانه‌ای ساخته شده از آجر، پایه‌ستون‌های مربعی آجری، آب‌نمایی در مرکز حیاط، حجره‌ها و اتاقک‌هایی را که در پیرامون آن بوده و هم اکنون نیز تعدادی از آن‌ها برجای مانده است، مشاهده کرد. احتمال می‌رود که این بنا در دوران حکومت زندیه و در زمان فرمانروایی خسرو خان اول ساخته شده است.

پیست اسکی سقز

سفر به کردستان شهر سقز

یکی از تفرجگاه‌ها و مکان‌های محبوب در بین مردم سقز، «پیست اسکی» این شهرستان است که در گردنه خان، در محور سقز به سمت بانه و در بخش شمالی کوه وزنه قرار دارد. این پیست که بیش از ۶ ماه از سال مملو از برف است، دارای طولی برابر با ۱۲۰۰ متر دارای و قله‌ ای با ارتفاعی بالغ بر ۲۷۰۰ متر از سطح دریا است که مکان مناسبی برای تفریح جوانان و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است.

غار کرفتو

سفر به کردستان شهر سقز

غار کرفتو بی شک یکی از جذاب‌ترین نقاط دیدنی غرب کشور محسوب می‌شود. این غار مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی و تلاش انسان‌ها برای غلبه بر طبیعت و زنـدگی بهتـر و ایمن‌تر است. سابقه سکونت یا مورد استفاده قرار گرفتن آن را از دوره سلوکی به بعد یعنی اشکانی، ساسانی و اسلامی می‌دانند. پس از کاوش‌هایی که در دو فصل انجام گرفت و با نتیجه‌ای حاصل از مطالعات محوطه‌های اطراف غار مشخص شد پیش از تاریخ، احتمالا از اواخر هزاره پنجم و هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح (ع)، این غار همزمان با پناگاه‌های و غارهای دیگر از جمله غار کانی میکائیل مورد استفاده قرار می‌گرفته است. طبق کاوش باستان‌شناسان، قسمت‌هایی از غار کرفتو توسط دست‌های هنرمندان ایرانی‌ و بدون در اختیار داشتن وسایل کنده‌کاری شکل گرفته است. این غار از جنس آهک بوده و مربوط به زمان سوم زمین‌شناسی است، و در تاریخ ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۱۸ هجری قمری با شماره‌ی ۳۳۰ به ثبت ملی رسید.

هتل های سقز

هتل ماد

سفر به کردستان شهر سقز

هتل ماد سقز دارای ۲۰ باب اتاق است که در دو طبقه اقامتی پراکنده شده اند. هتل ماد با هدف جلب رضایت گردشگران، در سال ۱۳۹۵ نوسازی شد و با بهره مندی از امکانات مناسب، آماده خدمت رسانی است. هتل ماد از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد. از نظر موقعیت مکانی هتل سه ستاره ماد سقز رو به روی ترمینال مسافربری واقع است و تا رودخانه سقز یک کیلومتر فاصله دارد.

رستوران و کافی شاپ هتل

سالن صبحانه خوری واقع در طبقه همکف با ظرفیت ۴۰ نفر (ساعت کاری: ۸:۰۰ الی ۱۰:۰۰)
کافی شاپ هتل واقع در لابی (ساعت کاری: ۲۴ ساعته)

امکانات هتل ماد سقز

  • پارکینگ
  • آسانسور
  • نمازخانه
  • صندوق امانات
  • لابی
  • سرویس بهداشتی ایرانی در لابی
  • تاکسی سرویس

غذا و نوشیدنی

  • کافی شاپ
  • سالن صبحانه خوری

مدیا و دیجیتال

  • تلویزیون LED در لابی
  • اینترنت ندارد!!!

دید(View) در برخی اتاق ها

  • نمای کوچه
  • نمای خیابان

خدمات

  • روم سرویس
  • پذیرش ۲۴ ساعته
  • فکس
  • اتاق چمدان
  • فتوکپی
  • پارکینگ رایگان!!! مسقف با ظرفیت ۱۰ ماشین

قوانین و مقررات هتل ماد سقز

ساعت تحویل اتاق۱۲
ساعت تخلیه اتاق۱۲

قانون خردسال

هزینه برای اقامت کودکان زیر ۷ سال رایگان و بالای ۷ سال نفر اضافه محاسبه می شود

آدرس هتل ماد: کردستان – سقز – بلوار ۷ تیر روبروی ترمینال

هتل کورد

سفر به کردستان شهر سقز

هتل کورد سقز در پائیز سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید. این هتل دارای ۵ طبقه مشتمل بر ۴۰ باب اتاق است، که پراکندگی اتاق ها در طبقات دوم تا چهارم می باشد. هتل کورد مجهز به امکانات رفاهی از جمله استخر، سالن بدن سازی و سونا می باشد که در اختیار مهمانان قرار گرفته است. موقعیت مکانی مناسب هتل چهار ستاره کورد سقز و قرار گیری در جوار رودخانه، سبب بهره مندی مسافران و مهمانان از آب و هوای بهتر این منطقه و دسترسی آسان به دانشگاه آزاد و مرکز شهر می شود.

رستوران و کافی شاپ های هتل کورد سقز

سالن صبحانه خوری هتل واقع در طبقه اول با ظرفیت ۱۲۰ نفر (ساعت کاری: ۸:۰۰ الی ۱۰:۳۰)
رستوران هتل واقع در طبقه همکف با ظرفیت ۳۰۰ نفر (ساعت کاری: نهار: ۱۲:۰۰ الی ۱۵:۰۰ ، شام: ۱۹:۰۰ الی ۲۳:۰۰)
شعبه آیس پک واقع در طبقه همکف با ظرفیت ۵۰ نفر (ساعت کاری: ۱۰:۰۰ الی ۲۳:۰۰)
کافی شاپ هتل واقع در لابی با ظرفیت ۵۰ نفر (ساعت کاری: ۱۰:۰۰ الی ۱۲:۰۰)

امکانات هتل کورد سقز

  • آسانسور
  • نمازخانه
  • تلویزیون در لابی
  • صندوق امانات
  • لابی
  • سرویس بهداشتی ایرانی در لابی
  • سرویس بهداشتی ایرانی در راهرو

غذا و نوشیدنی

  • کافی شاپ
  • رستوران
  • سالن صبحانه خوری

ورزشی و تفریحی

  • سالن بدنسازی
  • استخر
  • سونا خشک
  • سونا بخار
  • جکوزی
  • ماساژ

امکانات هتل

  • رمپ
  • مدیا و دیجیتال
  • اینترنت در لابی
  • اینترنت در اتاق
  • تلویزیون LED در لابی

دید(View) در برخی اتاق ها

  • نمای فضای سبز
  • نمای رودخانه

مکالمه کارکنان

  • مسلط به زبان عربی
  • مسلط به زبان انگلیسی
  • مسلط به ترکی
  • کردی

خدمات

  • روم سرویس
  • پذیرش ۲۴ ساعته
  • لاندری
  • خدمات بیدار باش
  • دستگاه واکس کفش
  • فکس
  • اتاق چمدان
  • اتاق VIP
  • خدمات تهیه بلیط
  • فتوکپی
  • خدمات اینترنتی

اینترنت

رایگان! در لابی و اتاق ها

پارکینگ

رایگان! مسقف با ظرفیت ۵۰ ماشین واقع در طبقه ۱-

قوانین و مقررات هتل کورد سقز

ساعت تحویل اتاق۱۴
ساعت تخلیه اتاق۱۲

قانون خردسال

هزینه برای اقامت کودکان زیر ۶ سال رایگان و بالای ۶ سال نفر اضافه محاسبه می شود.

اطلاعات مهم دیگر

قابل توجه مهمانان محترم، ساعت استفاده از مجموعه آبی هتل برای بانوان هر روز از ۸:۰۰ الی ۱۲:۰۰ و عصرها از ساعت ۱۴:۰۰ الی ۱۸:۰۰ می باشد. همچنین شیفت آقایان هر روز از ساعت ۱۵:۰۰ الی ۲۳ و یکشنبه و سه شنبه از ساعت ۱۸:۰۰ الی ۲۳:۰۰ می باشد. جمعه ها شیفت بانوان ساعت ۸:۰۰ الی ۱۲:۰۰ است و شیفت آقایان ۱۴:۰۰ الی ۲۰:۰۰ می باشد.

آدرس هتل کورد: سقز – میدان مادر

دیگر جاذبه های گردشگری شهر سقز

شهر بازی پاپتوس، دریاچه‌ی لگزی، مسجد شیخ مظهر، تکیه‌ی بابا شیخ، آرامگاه حاج حکیم نیلوفری، قرآن تاریخی شیخ حسن مولانا، مسجد شیخ حسن مولانا، روستای وزملا، معماری شگفت‌انگیز در دل صخره‌ها، دریاچه‌ی سد شهید کاظمی و رودخانه‌ی سقز، تعداد دیگری از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان سقز است.

امیدوارم تو روزهای گرم تابستون کنار عزیزانتون شاد و پر انرژی و مسافر باشین…!!!

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *