کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

ساخت اولین قرنیه مصنوعی جهان با پرینتر سه بعدی

منتشره شده در سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷

ساخت اولین قرنیه مصنوعی جهان با پرینتر سه بعدی

قرنیه یک لنز بیرونی شفاف در ساختمان چشم ما است که به عنوان دیواری محافظ در برابر ورود اشیای خارجی به چشم و جلوگیری از شکست نور در چشم ما خدمت می کند. آسیب دیدن این عضو می تواند باعث کم بینایی و یا نابینایی کامل شود. حال محققان موفق به ساخت قرنیه مصنوعی با پرینترهای ۳ بعدی شده اند که بینایی را به چشمان میلیون ها انسان نابینا باز خواهد گرداند.

ساخت اولین قرنیه مصنوعی با پرینتر ۳ بعدی در جهان

همانطور که گفتیم، محققان دانشگاه نیوکاسل موفق به ساخت قرنیه مصنوعی چشم انسان توسط پرینتر ۳ بعدی شده اند. این اتفاق فرخنده برای اولین بار در تاریخ رقم خورده است و می تواند لذت یک زندگی عادی را به میلیون ها نفر انسان نابینا یا کم بینا بازگرداند.

نتایج کار این محققان، اوایل ماه جاری میلادی در نشریه ی Experimental Eye Research به چاپ رسید. محققان برای انجام این کار مجبور به استفاده از مرکبی بودند که به اندازه ی کافی رقیق باشد تا بتواند درون نازل پرینتر ۳ بعدی حرکت کند و در عین حال آنقدر محکم باشد تا بتواند شکل خود را حفظ کند.

ساخت این ترکیب اصلا کار ساده ای نبود! محققان برای ساخت این ترکیب، سلول های بنیادی یک اهداکننده ی انسانی سالم را با کلاژن و آلژینات ترکیب کردند. یک ماده ی چسبناک که از خزه های دریایی به دست می آید هم برای ساخت یک “بیو مرکب” که در “بیو پرینتر” از آن استفاده می شود به کار برده شد.

پرینتر ۳ بعدی در مدت زمان ۶ دقیقه توانست این قرینه مصنوعی را با اسکن کردن چشم یک انسان (با حرکت بر روی دایره هایی هم مرکز در اطراف چشم) بسازد. بعد از اتمام پرینت، سلول های بنیادی بر روی سطحِ ساختاری که از آلژینات و کلاژن ساخته شده بود پخش شدند تا بتوانند در آن جا تکثیر شوند و رشد کنند. بدین ترتیب اولین قرنیه مصنوعی چشم انسان به وسیله پرینتر ۳ بعدی ساخته شد.

البته در عظمت این کار شکی نیست، اما این قرنیه مصنوعی هنوز راه درازی را برای امکان سوار شدن در چشم انسان به صورت عملی در پیش دارند.

اهمیت ساخت اولین قرنیه مصنوعی اینجا مشخص می شود که هم اکنون در سرتاسر جهان، حدود ۱۰ میلیون انسان وجود دارند که از مشکلات قرنیه ی چشم رنج برده و نیاز به عمل جراحی دارند و تعداد اهدا کنندگان بافت قرنیه هم از این رقم بسیار کمتر می باشد. پس ساخت قرنیه مصنوعی می تواند زمین را به جای زیباتری برای زندگی کردن تبدیل کند.

 

منبع : نت نوشت

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *