کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

روغن کانولا یا کانولا

منتشره شده در دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸

روغن کانولا یا کانولا

با افزایش تمایل دنیا به حفط تناسب اندام، همه به دنبال یافتن جایگزین‌های سالم‌تر برای عادات تغذیه‌ای‌شان هستند. روغن کانولا یکی از جایگزین‌هایی است که برای روغن تصفیه شده معمول وجود دارد.

روغن کانولا از دانه‌های خرد شده‌ی گیاه کانولا گرفته می‌شود. سبزیجاتی مانند کلم،‌گل کلم و کلم بروکلی نیز از خانواده همین گیاه هستند. گیاه کانولا بین ۹۱ تا ۱۸۳ سانتیمتر رشد می‌کند، و گل‌های معطر، زیبا و روشنی ایجاد می‌کند. دانه‌های گرفته شده از گیاه بالغ کانولا کوبیده می شوند تا از آن‌ها روغن گرفته شود و سپس تصفیه و بسته‌بندی می‌شود و به‌عنوان روغنی فروخته می‌شود که هم برای مصرف خوراکی و هم استعمال خارجی استفاده می‌شود.

روغن کانولا یا کانولاشامل کلزاهایی می‌شود که از آن‌ها روغن استخراج می‌شود. دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.روغن کانولا (روغن گیاهی به همین نام که در کانادا می‌روید) به عنوان یک روغن خوراکی (کانولا اویل) که از کاشت گونه‌های مختلف بذر در زمین‌های مخصوصِ کاشت دانه‌های روغنی تولید می‌شود، شناخته می‌شود.زمین‌هایی که این دانه‌ها در آن‌ها کشت می‌شود گونه‌ای است که به نام‌های دانه ریپ (که عمدتاً برای مصارف خوراکی است) یا در زمین‌هایی که مخصوص کشت خردل بوده (که از آن با نام کشتزارهای مخصوص دانه شلغم روغنی نیز نام برده می‌شود)، استفاده می‌شود.

استفاده از این نوع روغن امری طبیعی و معمول بوده و زیان یا آسیبی برای سلامت انسان یا احشام (حیوانات) ندارد.این روغن همچنین به عنوان مرجعی از بیودیزل (زیست دیزلی) نیز استفاده شده و کاربرد دارد.روغن کانولا برای اولین بار در اوایل سال ۱۹۷۰ توسط Keith downy و Balder R.steffanson به‌طور کاملاً طبیعی به وسیلهٔ دانه ریپ در دانشگاه Manitoba کانادا، کشت و پرورش داده شد که علاوه بر اسید ایروسیس کمتر، شاخصه غذایی (ارزش غذایی) متفاوتی نیز داشت در مجامع بین‌المللی کانولا عموماً به نام دانه ریپ OO یا دبل زیرو ریپ (Double zero rapeseed)) شناخته می‌شود. (این دو صفر موجود در نام این روغن) به منظور اشاره داشتن به مقدار بسیار پایین اسید ایروسیس و گلوکز تعبیه شده‌اند.

علاوه بر وجود تفاوت در گونه‌های سنتی و مرسوم Rapa و Napsus، پیوند زدن گونه‌های مختلف نوع خاصی از شلغم با گونه‌های خاصی از خردل، باعث به وجود آمدن گونه خاصی از روغن کانولا با اسید ایراسیس و گلوکز کمتر، گشت که این امر منجر به اخذ گواهی LEAR (برای کاهش مقدار اسید ایراسیس) به عنوان استاندارد مواد غذایی شد. در نتیجه این امر روغن کانولا به عنوان روغنی مناسب و بی‌خطر برای مصرف انسان در نظر گرفته می‌شود.

برچسب ها : ،
مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *