کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت و صنایع
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

جاهای دیدنی یزد

منتشره شده در پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸

جاهای دیدنی یزد

  • مسجد جامع یزد: این بنای زیبا دوتا مناره داره و دیدن کاشی کاری های قشنگش خیلی با ارزش.سال ۱۳۴۰ مرمتش کردن.همه جای مسجد الگو و خطاطی ای رنگارنگ هست.روی دیوارای مسجد نماد چلیپا و گردونه خورشید و الگو اسمای مقدس هست که همش کنار هم تکرار شدن.بهترین نمونه قنات در این مسجد هست که ثبت یونسکو شده.

  • کاروانسرای زین‌الدین:تنها کاروانسرای مدور ایرانی.قبلا محل تفنگچیان و نگهبانان بوده و الان با همون معماری تبدیل به هتل گردشگری شده.۴۰۰ سال قدمت داره.و شاه عباس دستور داده بسازنش.دوطبقه است وار آجر خشتی درست شده.

  • زورخانه صاحب ‌الزمان یزد:قبلا آب انبار بوده و الان کاراییش تغییر کرده و شده زورخونه.ضرب و نواش را استاد مرشد انجام میده.حتی خانمهام میتونن واسه دیدن حرکات ورزشی به این زورخونه برن.
  • آتشکده ورهرام: محل نگهداری آتش مقدس زرتشتی و محل نیایش زرتشتیان.این آتیش ۱۵۰۰ سال خاموش نشده.آتیش توی ظرف بزرگ برنزی و توی یه محفظه شیشه ایی. آتش ورهرام یا آتش بهرام مسئولی دارد که باید از آن نگهداری کند و آن را روشن نگاه دارد.این مسئول با نام هیربد شناخته می شود و باید نقاب مخصوصی به نام پدام که از تماس نفس او با آتش پاک جلوگیری می کند را بر صورت بزند.
  • آب انبار شش بادگیر:دوتا ورودی داره،شش تا بادگیر و یه مخزن بزرگ به حجم دوهزار متر مکعب.سه تا بادگیرش از اول بوده و سه تا دیگش بعدا اضافه شده.سه تا بادگیر قدیمی با سه تا جدیدا فرق دارن.شکل بادگیرا به شکل ۸ وجهی.
  • یخچال خشتی میبد:نمونه یخچال گذشتست که هیچ تکنولوژی نداره.جایی که از شدت تابش خورشید زمین گرم میشه یه حوضچه هست که تامیین کننده مهم این کالای قدیمی.از نوع یخچالا گنبد داره.برای ساخت و تولید یخ.قسمتای داخل یخچال سه بخش هست بنام دیوار سایه انداز، حوضچه تولید یخ، و مخزن.مصالح این بنا خشت و گل چون مانع ورود گرما میشه.این یخچال مال دوره قاجار شایدم صفویه و بزرگترین یخچال توی نو خودشه.


مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر:۱۰ قرن قدمت داره.بیش از ۷۰۰ سال پیش محل تدریس بودهو بحث و گفتگو اونجا انجام میشده.میگن نام زندان اسکندر در نتیجه ی آمدن گروهی از تبعیدیان اسکندر مقدونی به یزد به وجود آمد و البته عوامل دیگری همچون ویژگی های اقلیمی، دور افتادگی یزد از مراکز بزرگ و پر رفت و آمد در گذشته بر شهرت بیشتر این نام افزوده اند.سال ۱۳۴ جز آثار ملی شد.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *