کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

تفاوت بازاریابی و فروش

منتشره شده در یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷

تفاوت بازاریابی و فروش

لویت در تفاوت بازاریابی و فروش می گوید :فروش عبارت است از پیدا کردن مشتری برای محصولاتی که در اختیار دارید و بازاریابی یعنی حصول اطمینان از اینکه شما اقلام مورد نیاز مشتری را در اختیار دارید.فیلیپ کاتلر بازاریابی را اینگونه تعریف می کند: فرآیندی مدیریتی – اجتماعی که به وسیله آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تامین نیازها و خواسته های خود اقدام می کنند. از بازاریابی تعاریف مختلفی وجود دارد اما اشتراک همه آن ها در کلمه نیاز می باشد.بازاریابی سعی بر آن دارد که بتواند نیاز های مشتریان را کشف کند و از طریق برآورده سازی بهتر آن ها بتواند رضایت مندی مشتری را حاصل کند و به سود آوری برسد.
خیلی اوقات واژه بازاریابی و فروش معادل یک دیگر استفاده می شود اما واقعیت این است که این دو با یکدیگر متفاوت هستند. بازاریابی نگاهی از بیرون به درون دارد. بازاریابی قبل از اینکه محصولی تولید شود شروع می شود.در بازاریابی ابتدا به سراغ مشتری می رویم.با تحقیقات بازاریابی نیازها و خواسته های وی را کشف می کنیم و سپس محصولی را ارائه می دهیم که بهتر از محصولات موجود نیاز ها و خواسته های وی را برآورده سازی کند.
بازاریابی نوع محصول، قیمت گذاری، توزیع و نحوه تبلیغات و ترفیع را مشخص میکند. در دیدگاه بازاریابی، فروش آغاز یک رابطه با مشتری است و پس از فروش به مراقبت از مشتری می پردازد. اما فروش فقط وقتی شروع می شود که شما محصولی در اختیار داشته باشید. فروش فرآیندی یک طرفه است که محصول موجود را به مشتری عرضه می کند. انعطاف پذیری پایینی دارد و توجهی به نیاز مشتری ندارد. لویت در تفاوت بین بازاریابی و فروش می گوید: فروش عبارت است از: پیدا کردن مشتری برای محصولاتی که در اختیار دارید و بازاریابی یعنی حصول اطمینان از اینکه شما اقلام مورد نیاز مشتری را در اختیار دارید.

تفاوت بازاریابی و فروش در یک مثال :

بازاریابی : ما با بررسی نیاز های مشتری، به این موضوع پی می بریم که مشتری وسیله ای را می خواهد که با استفاده از آن پخت و پز انجام دهد. حال با آنالیز خواسته های مشتریان، قدرت مالی آن ها، رقبای موجود در بازار و امکانات خودمان ممکن است وسایل مختلفی برای پخت پز مثل باربکیو، اجاق گاز(در انواع مختلف)، مایکرو ویو و… به بازار ارائه دهیم. با بررسی بازار، رقبا ، بهای تمام شده نحوه قیمت گذاری و تبلیغات خود را مشخص می کنیم.

فروش : ما محصولی به نام اجاق گاز داریم که سعی می کنیم با استفاده از تبلیغات، مذاکره و … آن را به فروش برسانیم و به سود آوری برسیم.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *