کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

بومی سازی در بازاریابی شبکه ای

منتشره شده در سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

بومی سازی در بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای شیوه ای در فروش محصولات است که دارای سابقه طولانی در کل دنیاست. با وجود سابقه طولانی این حرفه در سراسر دنیا این روش فروش در کشور ما از قدمت و سابقه چندانی برخورد دار نیست و با وجود توجهاتی که توسط نهاد های قانونی به آن صورت گرفته است؛ هنوز نتوانسته در جایگاه اصلی خودش قرار بگیرد و چالش های زیادی را هم برای جامعه و هم برای فعالان در آن به وجود آورده است. اگر نگاهی به مشکلات پیش روی این حرفه در جامعه بیاندازیم، می توانیم ریشه آن را به یک کلمه نسبت دهیم و آن هم عدم بومی سازی این حرفه در سطح جامعه می باشد. در تعریف بومی سازی عنوان شده است که آن انطباق علوم وارداتی از غرب با بوم، زبان، فرهنگ، تمدن و آیین جامعه ایران است. به عبارت دیگر انطباق با ارزش های اسلامی و ایرانی جامعه ما منظور اصلی از بومی سازی است.

بومی سازی مسأله عدم تقلید و الگو پذیری کورکورانه را مطرح می نماید. همان طور که می دانیم هریک از علوم بنا بر عقاید، باورها و فرهنگ و سیاست های جامعه مرجع آن بوجود آمده است و هدف آن برطرف کردن نیازهای آن جامعه بوده است. بازاریابی شبکه ای هم به عنوان یک علم و هم به عنوان یک شغل منشأ غربی دارد و براساس اصول جوامع غربی تدوین و توسعه پیدا کرده است و دارای هویت غربی است. اگرمی خواهیم این شغل تماماً وارداتی در جامعه ما مورد اقبال قرار بگیرد، می بایست به آن هویت ایرانی – اسلامی ببخشیم. همان طور که می دانیم هریک از مشاغل به عنوان یک شخصیت حقوقی دارای هویت فرهنگی هستند و موظف هستند فرهنگی را که به آن متعهد هستند، منعکس نمایند. خدمات ارائه شده توسط مشاغل می بایست منطبق با ارزش های جامعه باشد تا بتواند سطح مناسبی از مقبولیت اجتماعی را به دست آورند و بر طرف کننده نیازهای آن جامعه باشند. بازاریابی شبکه ای نیز به عنوان حرفه ای با منشا غربی از این موارد مستثنی نیست. وقتی نگاهی به عملکرد شرکت های داخلی فعال در این حرفه می اندازیم، می بینیم که آن ها تماماً عملکرد تقلیدی داشته و هیچ اقدامی برای هماهنگ سازی اصول و عملکرد های کاری بر اساس ارزش های مورد پذیرش جامعه و نیاز جامعه کنونی ما انجام نداده اند.

حرفه بازاریابی شبکه ای برای به دست آوردن مقبولیت در جامعه، در ابتدا باید به عنوان یک علم مورد توجه قرار بگیرد و مفاهیم بنیادی آن بر اساس اصول ایرانی – اسلامی تعریف مجدد شود، در مرحله بعد لازم است این علم بومی سازی شده در دانشگاه ها و مجامع علمی مورد تدریس قرار گیرد تا هنگام تبدیل به عمل شدن به صورت اصولی اجرا شود. لازم است همان طور که در مورد سایر علووم غربی برنامه ریزی هایی برای بومی سازی انجام گرفته است، در زمینه این حرفه نیز اقدامات مشابهی صورت گیرد تا بتوان از پتانسیل های موجود در این حرفه برای رفع نیاز های اقتصادی کشور در زمینه اشتغال زایی و حمایت از محصولات داخلی استفاده نمود.
در راستای بومی سازی بازاریابی شبکه ای طبق مدل ایرانی – اسلامی پیشنهاد می گردد برای دو مؤلفه الف. محصولات ارایه شده ب. محتوای آموزشی شرکت های بازاریابی شبکه ای این فرآیند اجرایی و عملیاتی گردد.

برکسی پوشیده نیست که ۲ عنصر محصول و محتوای آموزشی یک شرکت از ارکان اساسی در سیستم فروش مستقیم و بالاخص بازاریابی شبکه ای است؛ به همین خاطر می توان با انجام مطالعات و تطبیق این دو مؤلفه با مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی باعث رشد و اعتلای این حرفه شد.
الف. بومی سازی محصولات بر طبق مدل اسلامی ایرانی: امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ وجود دارند که در سرتاسر جهان مشغول فروش محصولاتشان هستند. این محصولات از تنوع فراوانی برخوردار بوده و به برندهای مختلف عرضه می شود. در لیست شرکت های معتبر و برتر فروش مستقیم برخی از آن ها لوازم ارایشی و بهداشتی را برای ارائه انتخاب نموده اند. اما باید به دو نکته اساسی توجه داشت: اول آنکه بسیاری از شرکت های بزرگ که لوازم آرایشی و بهداشتی در سبد محصولاتشان قرارداد؛ خودشان تولید کننده آن ها هستند، متأسفانه در کشور ما شرکت هایی که لوازم آرایشی و بهداشتی را در سبد محصول خود قرار داده اند صرفاً نقش واسطه گری را برای فروش این محصول برعهده دارند. دوم آنکه طبق آمار موجود فروش لوازم آرایشی و بهداشتی رتبه ی اول فروش را در بین محصولات عرضه شده در بازاریابی شبکه ای دارد. این موضوع با آموزه های دینی و فرهنگ اصیل ایرانی در تضاد می باشد. پیشنهاد می گردد شرکت های موجود کالاهایی را در سبد محصولاتشان قرار دهند که علاوه بر حمایت از تولید ملی با عرضه این محصولات باور های دینی در بین آحاد جامعه تقویت گردد.

ب. محتوای آموزشی اسلامی ایرانی: بسیاری از مطالبی که در جلسات آموزشی در حال انتقال به دیگران است بدون هیچ گونه تأملی عیناً همان مطالبی است که از متون خارجی اقتباس شده است.
درحالی که در متون غنی اسلامی و ابواب مختلف فقهی چگونگی انجام معاملات، نحوه برخورد با مشتری، شرایط فروش محصولات به صورت مفصل و دقیق بیان شده است. به طوری که با عمل به این دستورات و احکام فقهی معاملات، حقوق مصرف کنندگان، بازاریابان و مدیران شرکت ها محفوظ می ماند.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *