بررسی پیام رسان بله!
بررسی پیام رسان بله!
بررسی پیام رسان بله ، پیام رسان اختصاصی بانکیها با نیم میلیون هوادار مقتصد!
پیام رسان بله سومین اپلیکیشن بومی است که بعد از سروش ، آی گپ و ایتا مورد بررسی قرار میگیرد. این پیامرسان بومی در حال حاضر بیش از نیم میلیون نصب فعال دارد که خط رشد هواداران آن در روزهای اخیر، علیالخصوص بعد از فیلتر شدن مجدد تلگرام سیر صعودی داشته است. بله اولین پیامرسان ایرانی با قابلیت پرداخت است و این بهترین و بزرگترین دلیل برای ترغیب مردم به استفاده از آن است، قابلیتی که میتواند دلیل روشنی برای متفاوت یا حتی برتر بودن بله نسبت به سایر پیامرسانهای بومی باشد.
وقتی که در نمایشگاه الکامپ سال گذشته از پیامرسان بله رونمایی شد، برای بسیاری از اهالی تکنولوژی جای تعجب داشت که چرا باید یک بانک آن هم بانک نامداری مانند بانک ملی اقدام به راهاندازی اپلیکیشن پیامرسان کند، دریغ از اینکه این برنامه فقط یک پیامرسان ساده نیست؛ بلکه ابزاری است که علاوه بر گفتوگو و انتقال فایل امکان انجام برخی از امور بانکی را هم برای کاربران خود فراهم کرده است، خدماتی مانند پرداخت قبضها، خرید شارژ موبایل، پرداخت جریمه خلافی خودرو و … که موجب آسانتر شدن بسیاری از کارها میشود. حالا پیام رسان بله برای سه پلتفرم اندروید، آیاواس و دسکتاپ ارائه شده است و خدمات بانکی را برای ۱۳ بانک معتبر و بزرگ کشور ارائه میدهد. با این اوصاف این اپلیکیشن دیگر در انحصار بانک ملی نیست و کاربران و مشتریان بانکهای دیگری که به ارائهدهندگان خدمات این پیامرسان ملحق شدهاند نیز میتوانند از آن استفاده کنند.
به گفته بانک ملی میزان تراکنشهایی که به صورت روزانه در این پیامرسان صورت میگیرد نزدیک به ۲۰ الی ۳۰ هزار تراکنش است که مبلغ آن چیزی حدود ۱۰ میلیارد تومان در روز است. شاید در وهله اول این رقم برای یک پیامرسان تازهکار عجیب و دور از ذهن به نظر بیاید؛ اما وقتی که با تنوع خدمات مالی این پیامرسان آشنا بشوید خواهید دید که چه عواملی موجب افزایش جذابیت این اپلیکیشن برای کاربران شده است. عواملی از قبیل موارد زیر که هریک به تنهایی قابلیتهای زیادی را تحت پوشش خود قرار میدهند:
- خدمات مالی اجتماعی
- خدمات پیامرسانی گروهی
- خدمات تعاملی و پیامرسانی
خدمات مالی اجتماعی بله
یکی از بهترین خدمات مالی اجتماعی در پیام رسان بله ارسال سریع پول است، کاربر برای انجام این کار (به صورت کارت به کارت) نیازی به اطلاع از شماره کارت مقصد ندارد، که این موجب تسریع و سهولت انجام کار میشود. اگر در حین گفتوگو با کارفرما، دوست یا هر کس دیگری باشید و حرف از پرداخت پول به میان آید، دیگر نیازی به خروج از پیامرسان و ورود به اپلیکیشن بانکی برای ارسال پول نیست؛ بلکه میتوان در همان بستر چت اقدام به پرداخت مبلغ مورد نظر نمود.
از دیگر مزایای این وجه از خدمات برنامه بله میتوان به امکان نقل و انتقالات بانکی ریز و درشت در کانالها و گروهها و صدور پرداختهای دارای قابلیت پرداخت سریع اشاره کرد. همچنین میتوان از آن برای دربافت اقساط نیز استفاده کرد. قابلیتهایی منحصر بهفرد که هیچیک از پیامرسانهای دیگر ندارند.
خدمات پیامرسانی گروهی و فردی و تعاملی
این بخش از خدمات پیامرسان بله مانند پیامرسانهای دیگر و حتی دارای محدودیتهای مختلفی است که با کنار هم قرار گرفتنشان یک پیامرسان ساختهاند؛ و اگر تمام این نقصها برطرف یشوند باز هم از لحاظ دنیای پیامرسانها به گامهای زیادی برای رقابت با یکدیگر نیازمندند.
بله در کافه بازار
بله در کافه بازار جایگاه بالایی را از میان اپلیکیشنهای بومی به خود اختصاص داده است، به نحوی که چیری حدود نیم میلیون نفر کاربر فعال دارد. با توجه به کم و کاستیهایی که در زمینه پیامرسانی ابن اپ وجود دارد، احتمالاً مهمترین دلیل برای افزایش استقبال کاربران، قابلیتهای بانکی آن است.
ظاهر و رابط کاربری
در بله هم با وجود تمام تفاوتهای ساختاری و حتی تفاوت کاربرد، باز هم ظاهر برنامه بسیار بسیار زیاد مشابه تلگرام است. سوالی که در این میان ذهن ما را درگیر خویش میکند این است که اگر تلگرام نبود، الان اپلیکیشنهای بومیمان شبیه کدام از اپلیکیشنهای خارجی دیگر بود؟! به نظر شما شبیه کدام بود؟
منبع : نت نوشت