کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

بازار چیست

منتشره شده در چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸

بازار چیست

بازار مکانی است که تمام خریداران و فروشندگان در آن منطقه جمع می شود. این منطقه ممکن است یک کشور، ایالت، روستا و یا شهر باشد. بازار مکانی است که کالاها یا خدمات ارائه شده توسط فروشندگان برای ارزشیابی نیازها، تقاضا و عرضه و … با خریداران مبادله می شود.
در واقع می توانیم بگوییم بازار مکانی است که نیازهای بالقوه خریداران و همچنین فروشندگان را برآورده می کند. بازار ممکن است یک موجودیت فیزیکی یا مجازی داشته باشد و یا محلی یا جهانی باشد.

ویژگی های بازار

بازار ویژگی های خاص خود را دارد. این ویژگی ها شامل تبادل و تجارت کالاها است. حال نگاهی به ویژگی های یک بازار می کنیم.

  • مکانی برای مبادله کالاها و خدمات است، این کالاها را می توان با پول، زمین یا برخی کالاهای دیگر مبادله کرد.
  • مکانی است که شما می توانید در مورد کالاهای خود مذاکره کنید.
  • پوشش همه نیازهای مشتری در آن امکان پذیر است.
  • این مکان برای نوآوری و ایجاد خلاقیت است.
  • پتانسیل یا ظرفیت برای خرید و فروش وجود دارد.
  • میزان مصرف و همچنین مجموع تقاضا نیز در این مکان مشخص است.

عناصر یک بازار

عناصر کلیدی که یک بازار یا عناصری که بازار به آن وابسته است، به شرح زیر است:

  • محل: منطقه ای که مبادله کالاها یا خدمات بین فروشنده و خریدار اتفاق می افتد. محل باید برای هر دو طرف مناسب باشد.
  • تقاضا: بازار بر اساس عرضه و تقاضا است. فروشنده محصول یا خدمتی را فراهم می کند و خریدار می خواهد به نیازهایش برسد. یک محصول با تقاضای بالا بیشتر تامین می شود.
  • فروشنده: فروشنده شخصی است که یک محصول یا خدمت و حتی تنوعی از محصولات و خدمات را به دیگران ارائه می دهد و در عوض آن ارزشی را دریافت می کند.
  • خریدار: خریدار شخصی است که به محصول یا خدمات نیاز دارد و در عوض آماده پرداخت برخی از اقلام با ارزش است که فروشنده در عوض محصول یا خدمات درخواست می کند.
  • قیمت: هزینه یا مبلغی است که برای یک محصول یا خدمات پرداخت می شود که باید در بازار مقدار ثابتی باشد، در غیراینصورت ممکن است منجر به درگیری و همچنین عدم تعادل در رابطه فروشنده و خریدار شود.
  • مقررات دولتی: دولت مقرراتی را وضع می کند که هر دو طرف خریدار و فروشنده باید از آن حمایت کنند. همه در مقابل قانون برابر هستند. برای مثال، خریدار مجاز به فروش محصولات غیرقانونی نیست و خرید آن ها برای فروشنده ممنوع است.
  • مشخصات محصول: تعیین مشخصات کامل محصول، مقدار مورد نیاز، مواد تشکیل دهنده مورد استفاده و تمام جزئیات دیگر محصول بسیار مهم است، زیرا سلیقه ها و نیازهای افراد متفاوت است. همچنین لازم نیست که آنچه برای یک نفر مناسب باشد باید با دیگری یکسان باشد.

اینها عناصر کلیدی هستند که می توانند یک بازار را ایجاد یا تخریب کنند. یک بازار با تمام این عناصر همراه است، اگر یکی از آنها حذف شود، هیچ بازاری وجود ندارد. به عنوان مثال، اگر خریدار را از بازار برداریم، سوال این است که چه کسی کالاها را خریداری می کند. به همان شیوه، هر عنصر نقش خود را در بازار دارد.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *