بازاریابی موفق۲
منتشره شده در یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸
بازاریابی موفق۲
- “از شما متشکرم” – کلمات جادویی.با دادن یک پیشنهاد خاص از مشتریانتان تشکر کنید.با یک کارت تقدیر شخصی، تماس تلفنی، تخفیف، گل، شام یا حتی یک کمیسیون از کسی که کسب و کار شما را انتخاب میکند تشکر کنید.با یک نامه و افزایش سفارش ها از تامینکنندگان قابل اعتمادتان تشکر کنید.آدمها مهربانی شما را به خاطر خواهند سپرد.
- هرگز فرض نکنید…هرگز هیچ یک از موارد زیر را فرض نکنید:مشتری استطاعت آن را ندارد.مشتری آن را نخواهد خرید.مشتری از این محصول چیزی نمیفهمد.مشتری یک عدد بیشتر نخواهد خرید.مشتری قیمت رقبایتان را برآورد نخواهد کرد.مشتری شما را دوست نخواهد داشت.از طرف دیگر، همچنین فرض نکنید که عکس اینها درست است.به محصول یا خدماتتان و همینطور به نیازی که برآورده میکنند اطمینان داشته باشید.
- به کسب و کارتان شخصیت ببخشید.در آیتمهای تبلیغاتی از عکس خودتان و کارکنانتان استفاده کنید.ذکر نقل قولی از شخصی که تصویر آن موجود است، حس دوستانهای را انتقال میدهد و نسبت به شرکتتان اعتماد ایجاد میکند.
- یک کارت ویزیت به یاد ماندنی درست کنید.کارت ویزیتتان را به یک مینی بروشور تبدیل کنید. اگر به نقشه، یا اطلاعات دیگری نیاز دارید، از پشت این کارت استفاده کنید. کارت شما حتی مدتها پس از آن که خودتان رفته باشید باقی خواهد ماند.هزار عدد کارت ویزیت دو رنگی بین ۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ هزارتومان هزینه بر میدارد و ارزشش را دارد.کارتهای رقبایتان چه شکلی هستند؟ آنها چه پیامهایی را به شما انتقال میدهند؟به همکاران تجاری که ممکن است برای کسب و کارتان تبلیغ کنند چند کارت ویزیت بدهید. به هر کسی که میبینید یک کارت بدهید، و داخل هر نامهای یک کارت بگذارید.
- یک کارت ویزیت برای هر کارمند؟متصدیان؟ رانندهها؟ بله. آنها برای این سرمایهگذاری کوچک به اندازهی کافی مهم هستند.آنها از این که کارت ویزیتشان را به هر مشتری و خریدار بالقوهای بدهند مفتخر خواهند بود.آنها از کارت ویزیتشان برای دوستان و اقوام نیز استفاده خواهند کرد و در نتیجه نام شما در جاهای بیشتری خواهد بود.
- بیش از انتظار مشتریانتان به آنها بدهید.یعنی مثلا به جای ۴۱ روش و توصیه بازاریابی که انتظار داشتید،۱۰ توصیهی اضافه که انتظار نداشتید به شما ارائه شود.برای مشتریانتان چه کار کوچکی میتوانید انجام دهید که بدون آن که هزینهی زیادی برای شرکت داشته باشد آنها را غافلگیر کند؟عموما کسی متوجه خدمات خوب نمیشود و از آن تعریف نمیکند. اما خدمات اضافی چرا؛ و همین طور خدمات فوقالعاده ضعیف.
- مشتریانتان را بشناسید.شخصی را که از همه بیشتر احتمال دارد خواهان یا نیازمند محصولتان باشد توصیف کنید.چرا باید بخواهد محصول شما را بخرد؟وقتی به انگیزهها پی ببرید، میتوانید محصول را برای مشتریان درست هدایت کنید.شما نمیتوانید یک محصول را بفروشید مگر آنکه آن محصول تعریف و موقعیت سنجی شده باشد.نکته: یک شرکت داروسازی تولید یک داروی سرماخوردگی را کنار گذاشت چون نمیتوانست حالت خوابآلودگی را که به همراه داشت بر طرف کنند. شخصی پیدا شد و اسم آن را عوض کرد و آن را به عنوان داروی سرماخوردگی قبل از خواب فروخت. این دارو به پرفروشترین داروی سرماخوردگی در بازار تبدیل شد. پس فقط به خاطر اینکه محصولاتان خوب است دلیل بر فروش خوب آن نخواهد بود. محصول باید به درستی موقعیت سنجی شود. این همان کاری است که بازاریابی انجام میدهد.
- ایمیل مستقیم.هر کتاب کسب و کار و بازاریابی، نوشتهی هر نویسنده، را انتخاب کنید بی تردید به شما خواهد گفت هیچ راه دیگری برای فروش محصول که ارزانتر و موفقیتآمیز تر از ایمیل مستقیم باشد وجود ندارد. زمان!!بیش از چهل رصد از تمام مردم دنیا حداقل یک چیز را از طریق ایمیل مستقیم خریدهاند. اگر به آن به چشم ایمیل ناخواسته نگاه میکنید، بهتر است بیشتر فکر کنید!این گونه ایمیلها طلای ناب هستند!
- مراقب عبارات منفی باشید!مطمئن شوید که با مشتریانتان صادقانه و به درستی برخورد میکنید. حرفهای منفی، به خصوص در سیستمها و فضاهای رایانه ای مثل اینترنت، میتواند به کسب و کارتان لطمه بزند. این خسارت حتی میتواند بیشتر از فایدهای باشد که روابط عمومی مثبت برای کسب و کارتان به همراه دارد.
- روی بازار کوچکتر تمرکز کنید.برای هر گرایشی دست کم یک ضد گرایش وجود دارد. گاهی بهتر است روی بازار کوچکتری تمرکز کنید که هیچ کس به آن توجه نمیکند چون تمام تمرکزشان را روی گرایش بزرگتر گذاشتهاند.سایتهایی را که ممکن است برای مخاطبینتان جذاب باشند بررسی کنید و ببینید چرا آدمها به آنها سر میزنند.