گبه چیست؟
گبه چیست؟
انسانهای اولیه از پوست حیوانات به عنوان زیرانداز خود استفاده میکردند. به مرور زمان با اهلی کردن حیواناتی که دارای پوست پشمی بودند و نیز با به دست آوردن تجربه کافی در ساختن ابزارهای لازم، پشم حیوانات اهلی را ریسیدند و گلیمهای ساده را که نخستین زیراندازهای تار و پودی بودند را بافتند. بعدها بر اساس تجربه و تلاش، انواع زیراندازها را بافتند که یکی از آنها گبه میباشد.گبه یا قالیچه خرسک فرشی از جنس قالی است که معمولاً در اندازه کوچک توسط عشایر لر و قشقایی بافته میشود.
گبه پرزهای بلند دارد و در بافت آن شمار پود بیشتری به کار میرود که تأثیر چشمگیری بر نرمی گبه میگذارد. تعداد پود برخی از گبهها گاهی از سه تا هشت پود در هر رج و بلندی پرزها گاهی تا یک سانتیمتر هم میرسد.
تاریخچه
بهطور یقین نمیدانیم نام گبه از کجا آمدهاست. فرش شناسان امروز برای یافتن ریشه این کلمه مسیر پر پیچ و خمی را پیمودهاند. در مواقعی آن را در کنار واژه قبیح گذاشته وگاه به کلمه «گایر» ربط دادهاند که اولی به معنای زشت و معمولی و دومی به معنای حفاظ است. اما امروز در لغت به معنای ضخیم و زمخت است و نوعی فرش است که دارای خوابی بلند و به صورت درشت بافت است. در ابتدا نیز به عنوان زیراندازی بافته شده که مانع نفوذ سرمای زمین میشده است.
طرحهای گبه
در اوایل گبهها ساده و بدون نقش بافته میشدند. بافندگان اغلب از محیط و طبیعت اطراف الهام میگرفتند و طرحهای ذهنی خود را روی گبهها به کار میگرفتند. چون بافنده آن را برای نیاز و مصرف شخصی خود تولید میکرده در بافت آن از ایدههای ذهنی اش بهره میگرفته و گاهی آرزوهایش را بر روی گبه به نمایش میگذاشته است. مانند نقش چادر که شاید به معنای داشتن سرپناهی ثابت بوده یا نقش انسان به عنوان خانواده و نقشهای دیگری که هر یک نماد خاص خود را داشتهاست. گبه دستبافتهای با اصالت است و نقوشی که در بافت آن به کار رفته است آن را از سایر دستبافتهها متمایز میکند. اغلب طرحهای گبه ملهم از طبیعت اطراف بافندگان و بر اساس ذهنیت آنها بودهاست. مهمترین طرحهای گبه به شرح زیر است:
- طرح شیر
مهمترین طرحی که در میان عشایر بافته شده نقش شیر میباشد که تنها نقش مشترک بین بافندگان مناطق مختلف بودهاست.
- طرح خشتی یا قابی شکل
این طرح از کابردیترین نقشهای گبه است و مورد علاقه بافندگان فارس و بختیاری بودهاست. اساس آن شامل طرحهایی با قابهای منظم میباشد که هر یک از قابها به صورت جداگانه طرحی هماهنگ با قابهای دیگر دارد. نقوش به کار رفته در قابها عبارتند از :طرحهای هندسی، طرح درخت گل و مرغ، خاتم کاری و نقشهای ستارهای که قابها را زینت بخشیده است.
- طرح حوض گبه
این نقش شامل ترنجی در وسط است که گلی را نشان میدهد که از اطراف آن گلها و غنچههایی دیگر گسترش یافتهاست.
- طرح گل گبه
به نقش گل رز در گبه طرح گل گبه میگویند.
- طرح ایلاتی
این طرح برگرفته از طبیعت اطراف عشایر است و کاملاً ذهنی است و بیشتر در میان قابهای لوزی، دایره، مربع، مستطیل و بیضی قرار میگیرد که هر یک از آنها با طرحهای با اصالت ایرانی مزین شدهاند.
- طرح درخت
درخت در زندگی آدمیان جایگاه مهمی داشتهاست که در این میان درخت سرو که نماد شادی و بید مجنون که نماد غم و اندوه بودهاست بیشترین کاربرد را داشتهاست.
- طرح راه راه
این طرح به گونههای متفاوت توسط بافندگان به کار میرود. جهت این راهها اغلب به صورت عمودی و اریب است و گاهی نیز از جهت افقی استفاده میکنند.
- طرح خانه در هم
در دل این نقش مفهومی عرفانی مورد نظر است. این خانههای در هم شده و یکنواخت تصویری انتزاعی از مراحل زندگی را نمایان میکند که آغاز آن از عالم هستی است و پایان آن به گوهر ذات و وجود منتهی میشود.
- طرح کف ساده
این گبهها سفرههای بدون نقش را در برابر ذهن مجسم مینمایند. این بی نقشی خانههای محقر روستاییان و زمین بی محصول آنها را نمایان میکند. نقشهای دیگری نیز در گبه استفاده میشوند که عبارتند از: عنکبوت، لوزی لوزی، لوزیهای سوار برهم، زیگ زاگ، چهار گوشه، محراب، حیوانات وانسان.