کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

کیلو کالری و کالری و تفاوتشان

منتشره شده در چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸

کیلو کالری و کالری و تفاوتشان

  • کیلو کالری

کیلو کالری برابر است با مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای یک کیلوگرم آب به میزان ۱ درجه سانتیگراد در فشار هوای یک اتمسفر. معادل متریک کیلو کالری، کیلوژول است. در ۱ کیلو کالری، ۴.۱۸۴ کیلوژول (kj) وجود دارد. از کیلو کالری برای سنجش میزان انرژی مواد غذایی استفاده می‌شود که این میزان بر روی برچسب‌های مواد غذایی درج شده است.
با این حال بر روی برچسب‌های مواد غذایی اغلب کلمه کالری درج شده است (کالری که با حرف بزرگ C نوشته می‌شود). این کالری مشابه کالری استفاده شده در علوم فیزیک و شیمی نیست، بلکه در حقیقت کیلو کالری است و به همین دلیل با حرف بزرگ C نوشته می‌شود. یک کیلو کالری برابر با ۱۰۰۰ کالری است؛ بنابراین برای تبدیل کیلو کالری به کالری باید عدد خود را ضرب در ۱۰۰۰ کنید.

  • کالری

کالری برابر است با مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای یک گرم آب به میزان ۱ درجه سانتیگراد در فشار هوای یک اتمسفر. به مقدار انرژی لازم برای افزایش دمای آب همچنین «گرمای ویژه آب» نیز گفته می‌شود. کالری به عنوان روشی برای اندازه گیری انرژی با استفاده از گرما تعریف شده است.
بعد از سال ۱۹۲۴، کالری بیشتر به صورت ژول به کار می‌رود که واحد انرژی در سیستم SI محسوب می‌شود. معادل متریک کالری، ژول است؛ بنابراین ۱ کالری تقریبا برابر با ۴.۱۸۴ ژول است. کالری‌ها اغلب در محاسبات فیزیک یا شیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت کالری و کیلو کالری

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، تفاوت‌های کالری و کیلو کالری عبارتند از:

  1. مقدار کالری و کیلو کالری
    یک کیلو کالری ۱۰۰۰ برابر بیشتر از کالری است؛ بنابراین ۱ کیلو کالری = ۱۰۰۰ کالری.
  2. انرژی در کالری و کیلو کالری
    کیلو کالری انرژی‌ای است که برای افزایش درجه حرارت ۱ کیلوگرم آب به میزان ۱ درجه سانتیگراد لازم است. در حالی که کالری انرژی‌ای است که برای افزایش درجه حرارت ۱ گرم آب در فشار هوای ۱ اتمسفر به اندازه ۱ درجه سانتیگراد مورد نیاز است.
  3. کالری غذایی
    کیلو کالری همان کالری غذایی است که به صورت کالری نشان داده می‌شود. در حالی که کالری (منظور واحد اندازه‌گیری میزان انرژی در علوم فیزیک و شیمی) معمولاً برای کالری غذایی استفاده نمی‌شود.
  4. برچسب مواد غذایی
    در برخی کشور‌ها بر روی برچسب‌های مواد غذایی از کیلو کالری استفاده شده است که آن را کالری می‌خوانند. این کالری، کالری مورد استفاده در علوم فیزیک و شیمی نیست.
  5. معادل متریک
    معادل متریک کالری، ژول (۴.۱۸۴) است، در حالی که معادل متریک کیلو کالری، کیلوژول (۴.۱۸۴) است.
مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *