کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

چاپ چیست و انواع چاپ

منتشره شده در شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

چاپ چیست و انواع چاپ

واژه چاپ برگرفته از واژه مغولی «چاو» به معنای فشردن سطحی بر سطح دیگر می‎باشد. چاپ در لغت به‌ معنای اثر، مُهر، نقش و نشان می‎باشد و در اصطلاح به معنای انداختن اثر نقش‌های دو بعدی مانند ارقام، خط‌ها، حروف و تصاویر بر سطوح خواندنی می باشد. در واقع چاپ عملی است که طی آن، متن خام به مطلب قابل انتشار مانند کتاب، روزنامه، کتاب و … تبدیل می‎شود.

انواع چاپ

چاپ به روش‎ها‎ی مختلفی انجام می‎شود که مهم‌ترین این روش‌های عبارتند از:

چاپ افست؛ در این نوع از چاپ، دستگاه نوشته و تصاویر را بر روی سطوح لاستیکی استوانه‎ای شکل برمی‏گرداند و پس از آن مطالب را با فشار استوانه دیگر، روی کاغذ چاپ می‎کند. سرعت کار ماشین‎ها‎ی چاپ افست بالاست که در تیراژهای زیاد و عمدتاً برای انتشارات و تبلیغات استفاده می‎شود.
چاپ فلکسو: چاپ فلکسو نوعی چاپ برجسته است که در آن کلیشه لاستیکی مستقیماً با جنس یا لفاف مورد نظر در تماس است و به دلیل منعطف بودن، فلکسو نامیده می‎شود. سرعت بالا و چاپ به شکل رول بر روی سطوح مختلفی چون نایلون و متالایز با هزینه‎ها‎ی کم و در تیراژهای بالا از جمله مزایای این نوع چاپ به شمار می‎رود. چاپ فلکسو عمدتاً برای بسته بندی مورد استفاده قرار می‎گیرد.
چاپ هلیوگراور: این نوع چاپ شبیه به چاپ افست می‎باشد اما هزینه آماده سازی مراحل چاپ از نظر اقتصادی کمی گرانتر می‎باشد. چاپ هیلوگراو برای چاپ به شکل رول بر روی BOPP و مراکز تولیدی و با تیراژ بالا بسیار مناسب است، زیرا با سیلندر، می‎توان در تیراژ میلیونی چاپ کرد. این روش عمدتاً برای بسته بندی در کارخانه‎ها‎ استفاده می‎شود.
چاپ سیلک اسکرین: چاپ سیلک اسکرین از پر کاربردترین چاپ‎ها‎ به شمار می‎رود که تنوع در نوع مرکب قابل استفاده در این نوع، امکان چاپ روی مواد مختلف را ایجاد نموده است. به عبارت دیگر، تمامی اشیایی که در اطراف خود می‎بینید چه از نظر جنس و چه از نظر شکل ظاهر، قابلیت چاپ با روش سیلک را دارا هستند. این نوع چاپ عمدتاً برای تبلیغات چاپهای تفکیکی مورد استفاده قرار می‎گیرد.
چاپ لتر پرس: این نوع چاپ یکی از روش‌های چاپ برجسته چاپی به شمار می‎رود که از قدیم الایام مرسوم بوده که کاربرد حروف سربی در آن به کار گرفته می‎شود. از جمله کارایی آن، چاپ در تیراژهای بسیار پایین همچون کارت ویزیت، سربرگ، اعلامیه و .. می‎باشد.
چاپ دیجیتال: این نوع چاپ جدیدترین نوع روش چاپ محسوب می‎شود که برای امور تبلیغاتی و اداری در تیراژهای پایین مورد استفاده قرار می‎گیرد. یکی از ویژگی‎ها‎ی چاپ دیجیتال امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه در هر برگ چاپی می‎باشد. به دلیل چاپ در مدت زمان بسیار کم از این نوع چاپ به عنوان چاپ فوری نیز یاد می‎شود.

چاپخانه

کارگاهی است که در آن کارهای چاپی (مانند چاپ کتاب، ژورنال و مانند آن) بر روی کاغذ و چیزهای دیگر انجام می‌شود.۱- محلی که چاپ کتاب، نشریات و جز آن در آنجا انجام میگیرد. ۲- شخصی که مسئول چاپ کتاب و نظایر آن باشد چاپچی نامیده می‌شود. این شخص با ناشر یا کتابفروش فرق دارد. در کتابهای قدیمی اهمیت فوق العاده ای داشت. در فهرست‌نویسی کتابهای کمیاب نام چاپخانه (چاپچی) در وضعیت نشر می آید.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *