وظایف و مهارت یک طراح گرافیک
وظایف و مهارت یک طراح گرافیک
طراحی یا ابداع طرحها برای برآورده کردن نیازهای تجاری یا تبلیغاتی مانند بستهبندیها، نمایشها و آرمها از وظایف و مهارتهای مورد نیاز یک طراح گرافیک است .همچنین این شغل ممکن است شامل استفاده از شیوههای گوناگون برای نیل به مضمونهای هنری یا تزیینی باشد.
- عناوین شغلی مشابه و مرتبط
از جمله عناوین شغلی مشابه و مرتبط این حرفه میتوان به هنرمند گرافیک ،کارگران هنری ،ناظر اتاق حروفچینی ،مدیر خلاق و… اشاره کرد.
- وظایف
۱)خلق طرح، مفاهیم، و نمونه طرحها براساس دانش اصول طراحی و مفاهیم طراحی هنری.۲)تعیین اندازه و آرایش نمونه و مواد تصویرساز و انتخاب سبک و اندازه نمونه معین شده.۳)استفاده از نرمافزار کامپیوتری برای خلق تصاویر جدید.۴)اصلاح، چسباندن و مونتاژ طرحهای نهایی برای تهیه طرح کلی برای چاپ.۵)ترسیم و چاپ جدول، نمودار، تصاویر و آثار هنری دیگر با کامپیوتر.۶)مرور طرح نهایی و پیشنهاد اصلاحات در صورت نیاز.۷)مشورت با مشتریان برای بحث و گفت و گو و تعیین نقشه طرح.۸)شکل دادن طرحهای گرافیکی و کلی برای خلق تصاویر، آرم شرکت و وب سایت اینترنتی.۹)وارد کردن اطلاعات در تجهیزات کامپیوتری برای ایجاد طرحهایی برای مشتریان یا مسوولان.۱۰)تهیه تصاویر یا طرحهای اولیه از مواد و بحث و گفت و گو با مشتریان یا مسوولان درباره آنها و ایجاد تغییرات لازم.
- ابزار به کار رفته
کامپیوتر رومیزی، چاپگر لیزری،کامپیوتر نوت بوک ،اسکنرو… از مهمترین ابزار به کار رفته در این حرفه است.
- تکنولوژی به کار رفته
نرمافزارهای پایگاه داده،نشر ،گرافیکی یا تصویرسازی و اصلاح صفحات وب و… از جمله مهمترین تکنولوژی به کار رفته در این حرفه است.
- دانش
رسانه و ارتباطات: برخورداری از دانش تولید رسانه، ارتباطات و شیوهها و روشهای انتشار و پخش (این دانش شامل روشهای جایگزین نوشتاری و شفاهی و یا استفاده از رسانههای تصویری برای اطلاعرسانی و سرگرمی است)؛
کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها، تراشهها، ابزار الکترونیکی، سختافزارها و نرمافزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامهنویسی؛
ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛
طراحی: برخورداری از دانش تکنیکهای طراحی، ابزار و اصول تولید طرحهای دقیق فنی، طرحهای اولیه، نقشهها و مدلها؛
زبان فارسی: برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته، معنی لغات، دستور زبان و شیوه نگارش؛
هنرهای زیبا: برخورداری از دانش اصول نظری و فنی لازم برای ساخت، تولید و اجرای موسیقی، رقص، هنرهای تجسمی، نمایش نامه و پیکرتراشی؛
فروش و بازاریابی: برخورداری از دانش،اصول و روشهای عرضه، ارتقا و فروش محصولات و خدمات شامل راهبرد و تاکیتکهای بازاریابی، معرفی محصول، رویههای فروش و سیستمهای کنترل فروش.
- مهارتها
یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیمگیری درباره آنها؛
شنیدن فعال: توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوالهای مناسب در فرصتهای مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛
حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و ارایه راهحل مناسب؛
هماهنگی: هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران؛
تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت و ضعف راهحلهای پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلفشان؛
قضاوت و تصمیمگیری: در نظر گرفتن هزینهها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها؛
بررسی و بازبینی: بررسی و ارزیابی عملکرد خود، دیگران و یا سازمان برای پیشرفت یا عملکرد درست؛
فهم و درک مطلب نوشته شده: درک جملات و پاراگرافهای اسناد مرتبط با کار؛
صحبت کردن: گفت و گو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات؛
مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیتهای خود و دیگران.
- تواناییها
تعدد نظرها: توانایی ارایه نظرهای متعدد درباره یک موضوع معین (تعداد نظرها اهمیت دارد، نه کیفیت، صحت و یا خلاقیت در آنها)؛
دقیقبینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصلهای نزدیک؛
درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران؛
بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند؛
ابداع: ابداع ایدههای نامتعارف و هوشمندانه برای موضوعها و شرایط موجود و یا ارایه شیوههای نو برای حل مسایل؛
شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب؛
بازشناسی گفتار: توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر؛
تمیز دادن رنگها به کمک قوه بینایی: توانایی تطبیق دادن و یا یافتن تفاوتهای بین رنگها، از جمله سایه رنگها و روشنایی؛
تجسم: توانایی تجسم ظاهر یک شیء پس از چرخاندن و یا پس از حرکت دادن یا آراستن مجدد اجزای آن؛
درک مطلب نگاشته شده: توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری.
- فعالیتهای کاری
ارتباط با افراد خارج از سازمان: ارتباط با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم، دولت و سایر منابع خارجی. این اطلاعات میتوانند به صورت رو در رو، کتباً با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند؛
برقراری ارتباط با روسا، همکاران و زیردستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن، نامه، پست الکترونیک و یا رو در رو؛
برقراری و حفظ ارتباط فردی: ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط؛
کسب اطلاعات: مشاهده، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛
کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستمهای کامپیوتری (سختافزار و نرمافزار) برای برنامهنویسی؛ وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات؛
تفسیر مفهوم اطلاعات برای دیگران: ترجمه یا توضیح مفهوم اطلاعات و نحوه کاربرد آنها؛
تصمیمگیری و حل مشکلات: تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راهحل برای حل مشکلات؛
سازماندهی، برنامهریزی و اولویتبندی کارها: توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویتبندی، سازماندهی و انجام کارها؛
تفکر خلاق: توسعه، طراحی یا ایجاد کاربردها، افکار و روابط، سیستمها یا رویههای جدید از جمله مشارکت هنری؛
به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید.
- شرایط کاری
ساعتهای کاری در هفته: مقدار ساعتهای معمول کار در یک هفته چقدر است؟
گفت و گوی رو در رو: در این شغل مباحث و گفت و گوهای رو در رو بین افراد و گروهها چقدر است؟
فضاهای بسته و محیطهای تحت کنترل: این شغل تا چه میزان نیاز به کار در داخل ساختمان و شرایط کنترل شده دارد؟
سطح رقابت: این شغل به چه میزان کارکنان را ملزم به رقابت با دیگران و یا آگاهی از سطح رقابتها میکند؟
انجام حرکات تکراری: این شغل تا چه حد به انجام حرکات تکراری نیاز دارد؟
کار در حالت نشسته: در این شغل فرد تا چه حد باید به حالت نشسته کار کند؟
نظامبندی کارها: این حرفه چقدر برای کارکنان آن نظامبندی شده و مشخص است، به طوری که فرد خودش نمیتواند در آن زمینهها تصمیم بگیرد و اولویتها و اهداف را مشخص کند؟
تلفن: استفاده از مکالمههای تلفنی در این شغل چقدر است؟
فشار زمانی: این شغل تا چه حد نیاز به تحویل به موقع کار توسط کارکنان دارد؟
کار گروهی: کار با افراد دیگر، در یک گروه یا تیم، در این حرفه چقدر اهمیت دارد؟
- حیطه کاری
حیطه کاری : نیاز به آمادگی قابل توجهای دارد.
تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل ۲ تا ۴ سال مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار برای واجدشرایط بودن بایستی ۴ سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.
کارآموزی: براین مشاغل معمولاً به چندین سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کارآموزی فنی و حرفهای نیاز است.
مثالهایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، سرپرستی، مدیریت یا آموزش دیگران سر و کار دارند. مانند، حسابداران، مدیران منابع انسانی، برنامهنویسهای کامپیوتر، معلمین،شیمیدانها و کارآگاهان پلیس.
میزان آمادگی خاص شغلی: بین ۷ تا ۸ (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین ۴ تا بیش از ۱۰ سال)
تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آنها نیاز ندارند.
علایق
هنری: مشاغل هنری غالباً درگیر با کار کردن با فرمها، طرحها و نمونهها هستند. آنها غالباً نیاز به خود ابزاری داشته بدون آنکه از اصول و قواعد خاصی پیروی کنند؛
متهورانه: مشاغل متهورانه غالباً درگیر با راهاندازی و انجام پروژههای مختلف هستند. این مشاغل میتوانند با رهبری و هدایت افراد و اتخاذ تصمیمات متعدد همراه باشند. این مشاغل گاهی نیاز به خطرپذیری داشته و غالباً با کسب و کار سر و کار دارند؛
واقع گرایانه: مشاغل واقعگرایانه غالباً درگیر با فعالیتهای کاری هستند که شامل ارایه راهحلها و حل عملی مسایل میشوند. این فعالیتها معمولاً با گیاهان، جانوران، مواد و ابزار حقیقی مانند چوب، ابزار و ماشینآلات سر و کار دارند. بسیاری از مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند.
- ارزشهای کاری
پیشرفت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهتدار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قویترین تواناییها و احساس موفقیت را میدهند. نیازهای متقابل شامل به کارگیری توانایی و موفق شدن است.
استقلال: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازهی کار و تصمیمگیری مستقلانه را میدهند. نیازهای متقابل شامل مسوولیتپذیری و استقلال است.
شخصیت: مشاغلی که برآوردهکننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده ارتقای شغلی و قابلیت بالقوه برای مدیر شدن هستند. این مشاغل غالباً دارای وجهه اجتماعی خوبی بوده و نیازهای متقابل آنها شامل پیشرفتگرایی، اقتدار، تصدیق و منزلت اجتماعی میباشند.
- شیوههای کاری
پیشرفتگرایی: ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالشانگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف؛
سازگاری/ انعطافپذیری: قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛
تفکر تحصیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسایل و موضوعات کاری؛
توجه به جزییات: دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار؛
قابل اعتماد بودن: قابل اعتماد بودن، مسوولیتپذیری و پیروی از دستورها؛
نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسایل و مشکلات مربوط به کار؛
درستکاری: درستی و صداقت؛
تحمل فشار روحی: انتقادپذیری و تحمل شرایط دشوار؛