کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت و صنایع
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

هنر پته دوزی کرمان چیست؟

منتشره شده در شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸

هنر پته دوزی کرمان چیست؟

پته دوزی ، سلسله دوزی یا فطه دوزی نوعی از رودوزی ها و سوزن دوزی های استان زیبای کرمان است که اغلب به زنان و دختران خانه دار و خوش ذوق کرمانی اختصاص دارد.

پارچه ای که به عنوان پارچه ی زمینه در پته دوزی از آن استفاده میشود و دارای ابعاد متفاوتی می باشد، پارچه ای ضخیم و محکم از جنس پشم و به رنگ های سبز، زرشکی، نارنجی، سفید، قرمز لاکی، آبی آسمانی، آبی تیره و اغلب به رنگ کرم است.هنرمند پته دوز با استفاده از سوزن و توسط نخ(ریس) های ظریف ، دست ریس و رنگین از جنس پشم که معمولا به رنگهای عنابی، مشکی، آبی تیره، سفید،سبز روشن، سبز تیره. سبز ماشی ، قرمز لاکی، نارنجی، قرمز و زرد دیده میشود نقوش بی نظیری را اعم از انواع بته جقه ها،. سرو، ترنج، درخت زندگی (The Tree Of Life)، گل و بوته های رنگین،گل های اسلیمی، گل بادامی، نقش های حیوانات و یا طرح های هندسی بر روی پارچه زمینه که عریض یا شال کشمیری نامیده میشود می نشاند.
در گذشته از این هنر در جهاز دختران استفاده میشده و امروزه علاوه بر این از هنر زیبای پته دوزی برای انواع رومیزی ها، جانمازی ها، سجاده ها، جلد های قرآن، پرده ها، رویه کوسن ها و زیرلیوانی ها استفاده میشود.از ویژگی بارز و مهم این هنر کم نظیر میتوان به قابلیت جذب رطوبت های مضر در محیط منزل و یا محل کار اشاره کرد.

دوختهایی که در پته دوزی کرمان استفاده میشود:

هنرمند پته دوز برای دوخت خطوط اصلی ترسیم شده از ساقه دوزی که همان دوخت خطی است استفاده میکند.سپس برای پر کردن داخل نقوش از متن دوزی یا آب دوزی استقاده میکندمرحله سوم و مهم ترین مرحله در پته دوزی مرحه برگ دوزی یا پتک دوزی (کلمه پتک در زبان محلی به معنی جوانه) می باشد. این دوخت اغلب در اطراف حاشیه و به صورت زیگزاک انجام میشود.در آخر و پس از اتمام دوخت، پته را شسته و به کمک دستگاه مخصوصی به نام نورد اتو زده و آماده ی فروش میکند.این هنر دستی امروزه در شهرهای کرمان، سیرجان و رفسنجان رواج دارد.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *