کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

همه چیز درباره ی شیشه

منتشره شده در چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰

همه چیز درباره ی شیشه

شیشه ساختمانی

شیشه های ساختمانی را می توان به عنوان پرکاربردترین نمونه از شیشه ها معرفی کرد. تنوع تولید شیشه موجب گردیده است تا بتوان شاهد بازار های نامحدودی در استفاده از آن بود. صنعت معماری ساختمان از مهم ترین مخاطبین انتخاب شیشه های ساختمانی است.

تعریف شیشه

شیشه از مواد مصنوعی غیرفلزی و غیرآلی است. اصولا شیشه ، از سه ماده اصلی آهک ، سیلیس ، کربنات سدیم تشکیل می شود. این مواد به همراه مواد افزودنی جزئی دیگر در کوره های ذوب شیشه ، مذاب شده و در نتیجه می توان به اشکال مختلف درآورد. شیشه دارای ساختار آمورف و جسمی سخت ، ترد ، شفاف ، نورگذر ، سختی ۶-۷ و وزن مخصوص ۲۰/۲ گرم بر سانتی متر مکعب است.

استفاده از شیشه در صنعت معماری و ساختمان سازی معمولا در قسمت هایی از جمله درب و پنجره شکل می گیرد و می توان در دیگر قسمت های ساختمان نیز از شیشه ها استفاده کرد.

روش های متعددی در زمینه ساخت شیشه امروزه ابداع شده است. با این حال معمول ترین روش در صنعت ساخت شیشه (ذوب کردن مواد اولیه و مخلوط کردن آن در کوره تا خمیر شیشه به دست بیاید) مورد استفاده قرار می گیرد.

وزن شیشه

محاسبه وزن شیشه به صورت دقیق کار ساده ای نیست اما به صورت تقریبی می توان با توجه به ابعاد شیشه، نوع و ضخامت آن، وزن تقریبی آن را محاسبه کرد.

طی محاسبات انجام شده وزن یک مترمربع شیشه تک جداره با ضخامت ۲ میلی متر برابر ۵ کیلو گرم می باشد و یک مترمربع شیشه ۴ میل وزنی معادل ۱۰ کیلو گرم خواهد داشت.

شیشه ساختمانی

شیشه های ساختمانی دارای ویژگی ها و قابلیت های مختلفی می باشند که به عنوان مثال میتوان به معماری و طراحی آن اشاره کرد.

امروزه به دلیل افزایش انواع شیشه های مختلف ، تشخیص شیشه مناسب در هر زمینه کار نسبتا دشوارو سختی شده است.از این رو شناخت انواع شیشه ساختمانی ، قابلیت ها و کاربردهای آن ها می تواند نقش مهمی در استفاده بهینه از این ماده مهم چه در افزایش بهره وری و چه در افزایش زیبایی ساختمان داشته باشد.

ترکیبات سازنده شیشه

همانطور که گفته شده بود سه ماده کربنات دو سود، سنگ آهک و سیلیس مواد اصلی تشکیل دهنده شیشه می باشند. مواد شیشه ساز مورد تایید موسسه استانداردو تحقیقات صنعتی ایران عبارتند از سیلیس، دی اکسید بور، پنتا اکسید فسفر که از هر یک به تنهایی می توان شیشه تهیه کرد.

گداز آورها

کربنات سدیم، کربنات پتاسیم و خرده شیشه، سیلیکات سدیم و سلیس گدازآورها می باشند در آب حل می شوند و از شفافیت شیشه به تدریج کم می کنند به همین علت است که اغلب شیشه های مصرف شده درگلخانه پس از چند سال کدر می شوندو نور از آن ها به خوبی عبور نمی کند.

تثبیت کننده ها

برای آن که مقاومت شیشه را در مقابل آب و هوا ثابت کنیم باید اکسیدهای دو ظرفیتی باریم، سرب، کلسیم، منیزیم و روی به مخلوط اضافه کنیم که به این عناصر ثابت کننده می گویند.

تصفیه کننده ها

تصفیه کننده ها موجب کاستن حباب هوای موجود در شیشه می شوند و بردو نوع اند:

فیزیکی : سولفات سدیم، کلرات سدیم با ایجاد حباب های بزرگ، حباب های کوچک را جذب و از شیشه مذاب خارج می کنند.
شیمیایی : املاح آرسنیک و آنتیموان ترکیباتی ایجاد می کنند که حباب های کوچک داخل شیشه را از بین می برند.

افزونی ها

استفاده از بوراکس به جای اکسید و کربنات سدیم (گداز آور) که در اثر حرارت به سدیم اکسید و بورم اکسید تجزیه می شود و در واقع به جای هردو ماده عمل می کند.
استفاده از نیترات سدیم برای از بین بردن رنگ سبز شیشه (ناشی از اکسید آهن که همراه مواد دیگر وارد کوره می شود)
استفاده از اکسید منگنز که باعث مقاومت بیشتر در مقابل عوامل جوی و شفاف ترشدن شیشه می شود.
استفاده از اکسید سرب به جای کلسیم اکسید برای ساختن شیشه هایمرغوب بلورکه باعث درخشندگی شیشه می شوند.
برای ساختن بلور مرغوب از اکسید نقره استفاده می کنند.
استفاده از فلدسپار که باعث مقاومت بهتر در مقابل مواد شیمیایی می شود.
استفاده از فسفات برای مقاوم شدن شیشه در برابر اسید فلورئوریدریک هم مقاوم باشد.
استفاده از خرده شیشه برای افزایش سرعت ذوب مواد.
استفاده از اکسید فلزات برای تهیه شیشه های رنگی.
اکسید سدیم برای جذب پرتو فروسرخ و اکسیدبر برای ازدیاد مقاومت حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد شیشه در معماری

شیشه به دلیل زیبایی که ایجاد می کند از قرن های پیش از آن برای طراحی داخلی و خارجی استفاده می شده. هنر معماری هر روز در حال پیشرفت می باشد و از مواد و ابزا جدید برای بوجود آوردن دکوراسیون جدید استفاده می شود.

از جمله مواد جدید می توان به کاربرد شیشه در ساختمان اشاره کرد که در تمامی دوره های رشد و پیشرفت معماری جایگاه خود را حفظ نموده است. دلیل جایگاه ویژه کاربرد شیشه در معماری را می توان به استفاده آن در فضای داخل و خارج ساختمان ها بیان کرد،

از جمله کاربرد شیشه در معماری داخلی و خارجی ساختمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از شیشه در کف

با پیشرفت علم مهندسان صنعت ساختمان همواره می کوشند تا بارهای سقف و کف را کاهش دهند. یا در برخی موارد بتوانند نور را بین طبقات به حرکت درآورند و شیشه یکی از بهترین راه حل ها برای این منظور است اما شاید برخی طراحان در مورد ایمنی شیشه نگرانیهایی داشته باشند ،با تکنیکهای ایمن سازی و لمینیت کردن شیشه میتوان شیشه هایی با ایمنی و دوام بسیار بالا و شفاف ایجاد کرد.

شیشه هایی که در مقابل ضربات و فشارها بسیار ایمن تر از مصالح مرسوم ساختمانی باشند، حرکت روی یک کف شیشه ای با محاسبات و اجرای صحیح یک حس هیجان فوق العاده را ایجاد مینماید و در عین حال کف را از قالبهای تکراری خارج میکند.

استفاده از شیشه در سقف

بکاربردن شیشه در سقف علاوه بر اینکه باعث ورود نور طبیعی در روز می شود یک رابطه بصری با محیط بیرون نیز ایجاد می کند و در بزرگتر جلوه دادن فضا نیز بسیار موثر خواهد بود.

با پیشرفت تکنولوژی در صنعت شیشه دوجداره میتوان از شیشه به عنوان عایق حرارت و حتی صدا نیز استفاده نمود .به گونه ای که از اتلاف حرارت از داخل به بیرون ممانعت میکند و عدم جذب بیش از حد گرادیان حرارتی از خارج به داخل شود.

دیوار شیشه ای

اگر فضای با متراژ کوچکی دارید دیوار های شیشه ای بهترین گزینه برای بزرگتر جلوه دادن و جایگزینی مناسب برای دیوارهای قطور و جاگیر می باشند. از شیشه می توان به عنوان یک پارتیشن بسیار عالی در دکوراسیون استفاده نمود.

در مقایسه با سایر پارتیشن ها نیز هزینه کمتر و سرعت اجرای بالاتری دارد. همچنین با دو جداره سازی شیشه از آن میتوان به عنوان عایق صوتی خوب علاوه بر بزرگتر نشان دادن فضا استفاده کرد.

استفاده از شیشه در حمام

استفاده از شیشه ها در کنار فضاهایی مانند حمام، استخر، آب نما، و جکوزی که با آب آمیخته است علاوه بر متمایز کردن طرح باعث ایجاد فضای رویایی در معماری می شود. استفاده از شیشه در کنار حمام بسیار رایج است مخصوصا اگر فضای کوچکی داشته باشند.

شما می توانید با شیشه ها دور دوش حمام را حصار بکشید که به لحاظ بهداشتی بسیار عالی می باشد و از شر قارچ های لای کاشی حمام راحت شوید و همچنین مانع جلوگیری از پاشیدن آب به سایر بخش های حمام و خیس شدن آن می شود و حتی در درازمدت نیز مشکلاتی مثل زنگ زدگی فلزات را نخواهید داشت و به راحتی تمیز میشود.

درب های شیشه ای

یک انتخاب عالی که باعث صرفه جویی در فضای شما می شود و تعجب میهمانان تان را برمی انگیزد، درهای شیشه ای است که به صورت کامل از شیشه ساخته شده اند.

آن ها به راحتی می توانند به نقطه تمرکز طراحی شما تبدیل شوند. چرا که در انتخاب طرح و مدل آن دست شما باز است. شما قادر هستید با رنگ آمیزی روی این در شیشه ای یا با استفاده از طرح های آماده، یک طراحی منحصر به فرد و گیرا برای آن ایجاد کنید.

استفاده از شیشه در پله

پله ها ، اجزای ثابتى درخانه هستند که تحرک را القا میکنند، نقاط چشمگیریند و کنجکاوی را به سمت حرکتشان تحریک میکنند پلهها ، به تنهایی میتواند المانی برای دکوراسیون منزل باشند چه بهتر که المان را بلوری کنید تا القا کننده ی حرکت باشد که علاوه بر داینامیک نمودن تصویرتان ، میتواند درک خوبی از مقیاس ها به بیننده بدهد. این پله های شیشه ای باعث می شود که راه پله از نظر بصری حجمی اشغال نکند.

نرده های شیشه

نرده شیشه ای یکی از زیبا ترین شیک ترین و درعین حال ساده ترین مدل های نرده های ساختمانی برای راه پله ها و بالکن هاست. نرده شیشه ای به دلیل استفاده از شیشه در ساخت آن گزینه بسیار مناسبی برای طراحانی است که به استفاده از نور طبیعی در طراحی های خود توجه نشان می دهند.

نرده شیشه ای هم از نظر ایمنی و هم از نظر ظاهری بسیار کارآمد بوده و در ایجاد فضایی شیک و مدرن در ساختمان بسیار مناسب است.

استفاده شیشه در آشپزخانه

شیشه ها در میزهای ناهارخوری و کابینت ها و بوفه ها به کار می روند. اما محبوب ترین کاربردش نصب آن در پشت گاز است که نه تنها باعث زیبایی آشپزخانه می شود بلکه به عنوان سطح محافظی عمل می کند که اگر در هنگام آشپزی روغنی و کثیف شد به راحتی تمیز شود.

شیشه به عنوان دکور

همه روزه معماران می کوشند تا ایده های متفاوت در طرح های ایجاد کنند تا مخاطبان خود را شکفت انگیز سازند شیشه چاپی یا شیشه های طرح دار یک ایده بسیار جالب برای این موضوع می باشد.

این شیشه ها، بعد از شیشه های رنگی، پرمصرف ترین نوع شیشه های دکوراتیو هستند. علت محبوبیت این نوع شیشه هم، قابلیت بالا و انعطاف آن در طرح و نقش پذیری می باشد. در دکوراسیون داخلی فضاهای مسکونی، شیشه های طرح دار را بخش های مختلف مانند آشپزخانه، حمام، نشیمن، اتاق خواب و … نصب می کنند.

نماهای شیشه ای

نماهای تماماً شیشه از دوران معماری مدرن به عنوان پوشش ساختمان ها به کار می رفتند. استفاده از نماهای شیشه ای علاوه بر زیبائی امکان استفاده از حداکثر روشنایی روز را فراهم می نماید. همچنین استفاده از شیشه های ۲ یا ۳ جداره یک لایه عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسب را ایجاد میکند.

استفاده متناسب با نوع کاربری شیشه نیز با توجه به شیشه های با قابلیت های خاص ( شیشه های گرم شونده الکتریکی، هوشمند و …) می تواند مزایا و معایب ویژه ای داشته باشد.

از معایب نماهای شیشه ای می توان افزایش بیش از حد دمای داخلی ساختمان در فصول گرم و معتدل سال، احساس عدم آسایش حرارتی در فصول سرد سال و مصرف زیاد انرژی و آلودگی هوا را بیان کرد.

انواع شیشه مورد استفاده در ساختمان

اگر بخواهیم شیشه ها مورد استفاده در ساختمان را در یک دسته بندی کلی قرار دهیم می توان به صورت زیر بنویسیم:

دسته اول شیشه تخت
دسته دوم شیشه سکوریت
دسته سوم شیشه خم
دسته چهارم شیشه لمینت یا ضد گلوله یا ایمنی
دسته پنجم شیشه دو جداره

که در این دسته ها خود شیشه کار شده می توان به صورت زیر باشد:

شیشه رنگی
شیشه ساده یا مشجر
شیشه با ضخامت های متفاوت ( از ۳میلیمتر تا ۲۰ میلیمتر)

اکنون در یک دسته بندی جزیی تر می توان شیشه های مورد استفاده در ساختمان را به انواع زیر تقسیم نمود:

شیشه فلوت یا تخت

شیشه فلوت یا شیشه تخت، اولیه ترین حالت شیشه تولید شده می باشد. شیشه فلوت در ضخامت های مختلف از ۲ میلی متر تا بیش از ۲۰ میلی متر تولید و عرضه می شود اما به صورت متداول ضخامت های ۴-۸ میلی متر در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شیشه فلوت به دلیل روش تولید خاص خود، اغلب بدون موج و خمیدگی می باشد، به همین دلیل در ساختمان ها و بخصوص پنجره ها کاربرد فراوانی دارد. شیشه فلوت را می توان به صورت اولیه و یا به صورت فراوری شده و افزایش کارایی های جدید مورد استفاده قرار داد.

شیشه رفلکس ( شیشه آینه ای یا انعکاس دهنده)

یکی از فراورده های شیشه فلوت، شیشه آینه ای می باشد که با ماده پوششی که روی شیشه فلوت قرار می گیرد خاصیت انعکاسی به خود می گیرد. شیشه رفلکس معمولا در نما های خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

این شیشه نور خارجی را بازتاب داده و سبب کاهش نفوذ نور خورشید به ساختمان و همچنین ایجاد حالت آینه می شود در حالیکه از سمت داخل ساختمان مشابه شیشه های معمولی عمل کرده و خاصیت بازتابدهنگی و آینه ای ندارد. این ویژگی در شب برعکس می شود.

شیشه دوجداره

نوع دیگری از شیشه، شیشه دوجداره و یا چند جداره می باشد. ویژگی اصلی این شیشه مقاومت بسیار بالای آن در برابر نفوذ سر و صدا و همچنین حرارات می باشد. به عبارت دیگر، شیشه های دوجداره عایق مناسب صوتی و حرارتی هستند.

شیشه دوجداره از کنار هم قرار گرفتن دو قطعه شیشه و ایجاد فضای خلاء و یا هوای خنثی بین این دو شیشه ساخته می شوند. با توجه به کاربری و محل استفاده از شیشه دوجداره، می توان از ترکیب انواع شیشه ها برای دوجداره کردن استفاده کرد : مانند ترکیب شیشه فلوت، مشجر، آینه ای، سکوریت، لمینت و …

شیشه سکوریت (Tempered)

شیشه سکوریت یا حرارت دیده، از انواع شیشه های ایمنی می باشد. با فراوری مجدد شیشه فلوت و اعمال حرارت مجدد و خاص به شیشه، میزان مقاومت شیشه را تا چند برابر می توان افزایش داد.

محصول بدست آمده شیشه سکوریت یا میرال ( شیشه نشکن) می باشد که مقاومت بیشتری در برابر فشار و شکستن از خود نشان می دهد. هرگاه نیاز به مقاومت بیشتر باشد، از شیشه سکوریت می توان استفاده کرد.

شیشه میرال یک برند در صنعت شیشه میباشد که اولین تولید کننده شیشه سکوریت در ایران بوده ، شیشه های سکوریت در بازار به نام شیشه میرال معروف میباشند.

شیشه لمینت

نوع دیگری از شیشه ایمنی، شیشه لمینت می باشد. شیشه لمینت متشکل از دو یا چند لایه شیشه فلوت یا سکوریت می باشد که با لایه طلق میانی که معمولا از جنس PVB می باشد به هم چسبیده اند.

شیشه لمینت هم مقاومت بالایی در برابر شکستن دارد و هم به دلیل وجود لایه PVB میانی، در هنگام شکستن با الگویی عنکبوتی شکسته و قطعات شیشه شکسته فرو نمی ریزد.

معمولا در مکان هایی که ریزش قطعات شیشه موجب آسیب می شود و همچنین در جاهایی که نیاز به مقاومت بالایی می باشد، از شیشه لمینت استفاده می شود. شیشه جلوی اتومبیل ها از نوع لمینت می باشد.

شیشه ضد حریق (پیرکس)

شیشه ضد حریق که با نام تجاری پیرکس در بازار مشهور می باشد در مقابل حرارت های زیاد مقاوم می باشد و بیشتر برای ساختن ظروف آزمایشگاهی و ظروف لوکس آشپز خانه مورد استفاده قرار می گیرد. ضریب انبساط و انقباض آن بسیار کم است و به همین دلیل می توان آن را به سرعت حرارت داده و به سرعت سرد نمود.

بعضی از انواع شیشه پیرکس با نام های تجاری دیگر به بازار عرضه می گردد که بعضی از انواع آن در مقابل مواد شیمیایی نیز مقاوم است. کلیه ظروف آزمایشگاهی دارای این دو خاصیت می باشد.

مقاوم در مقابل مواد شیمیایی
مقاوم در مقابل حرارت و تغییرات سریع آن

شیشه دکوراتیو

امروزه به طور معمول هر شیشه ای که برای استفاده در دکوراسیون داخلی مناسب باشد و در دکوراسیون داخلی استفاده گردد به طور کلی جزء شیشه های دکوراتیو محسوب میشود.همچنین شیشه دکوراتیو بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته است و به همین دلیل هم امروزه تنوع زیادی را در بخش شیشه های دکوراتیو میبینیم.

شیشه های دکوراتیو رنگی را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

گروه نخست شیشه لاکوبل رنگی که یک رو نما هستند و نور را از خود عبور نمی دهند
گروه دوم شیشه رنگی های ترنسپرنت که نور را از خود عبور می دهند.

شیشه لاکوبل

در حال حاضر شیشه های لاکوبل رنگی به خاطر دارا بودن گستره رنگی بالا کاربردی ترین ماده در طراحی فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان هستند.

از جمله کاربردهای آن میتوان به پوشش های دیوارها، پارتیشن های اداری و جدا کننده ها، حمام های شیشه ای، آشپزخانه ها، چینش اتاق های خواب، میزهای شیشه ای، آینه های رنگی، دکوراسیون فروشگاهی، شیشه های چاپی با قابلیت پرینت هر تصویر دلخواه روی شیشه اشاره کرد.

شیشه رنگی

شیشه رنگی با توجه به کاربرد و تنوعی که داشته استفاده های زیادی داشته است. در طراحی می توان از آن ها استفاد کرد تا با تلفیق از نور های طبیعی و مصنوعی در کنار هم می توان از در بازه های زمانی مختلف . ترکیبی از رنگ ها را در کنار هم به نمایش بگذاریم.

یکی از استفاده های که در کاربرد ها در طراحی معماری در شیشه های رنگی بوده. که از هزاران سال در نمای ساختمان های مشهور به کار می رفت و امرزوه در ایران نیز در اکثر بناهای تاریخی شاهد آن هستیم.

شیشه کنترل کننده انرژی

شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی یا Low-Emissivity که در فارسی به شیشه کم گسیل ترجمه شده است، شیشه‌ای است که انتقال حرارت بسیار کمتری نسبت به شیشه معمولی دارد و مانند یک عایق حرارتی شفاف عمل می‌کند.

از آنجا که مساحت زیادی از سطح جانبی ساختمان‌ها را شیشه تشکیل می‌دهد، استفاده از شیشه Low-E به جای شیشه معمولی، کمک بزرگی در کاهش مصرف انرژی ساختمان خواهد نمود.

این نوع شیشه در انواع مختلف تولید می‌گردد. شکل ظاهری بعضی از آنها مشابه شیشه معمولی و بی‌رنگ است و نوع رنگی آن به Low-E-Sun مشهور است.

شیشه اسپندرال یا چاپ دار

شیشه اسپندرال شیشه ای است غیرشفاف که فضای پشت آن بدلیل دارا بودن پوشش رنگی مات قابل رؤیت نمی باشد درواقع با انجام پخت های مرکب سرامیکی روی شیشه در انواع رنگ ها و مدل های مختلف تولید میشود که این چاپ ها به صورت غیر شفاف است.

از شیشه های پوشش دار Spandrelبه صورت به هم پیوسته در نمای بیرونی یا به صورت دیوارهای حائل در داخل ساختمان و همچنین جهت پوشاندن نماهای نامناسب مانند سیم کشی ها ، لوله کشی ها و سطح مقطع سقف های طبقات استفاده می کنند.

شیشه کریستال

شیشه کریستال به عنوان یکی از شفاف ترین و درخشنده ترین شیشه ها می باشد که به دلیل جذابیت بالای آن، مناسب لابی های جواهر فروشی و شو روم ها می باشد.

این شیشه که دارای بالاترین شفافیت در بین شیشه های تولیدی میباشد که در حال حاضر در ایران تولید نمی گردد و وارداتی می باشد و در بین عوام مردم به دو گروه مغز آبی و مغز سفید مورد شناخت می باشند.

شیشه اسپایدر

یکی از معمولی‌ترین و بهترین نوع شیشه‌های بدون فریم، شیشه اسپایدر است که بر محور‌ها و یراق‌ها به‌صورت شبکه‌ای، موزاییکی نصب می‌گردند و به نمای ساختمان جلوه‌ای منحصر بخشیده و آن را به یکی از بهترین و ماندگار‌ترین نوع نما تبدیل کند.

به دلیل تمرکز فشار خارجی بر روی نماهای اسپایدر به هیچ عنوان امکان استفاده از شیشه ساده وجود ندارد و حتما باید از شیشه سکوریت استفاده نمود. در صورتی که ارتفاع نمای اسپایدر بیشتر از سه متر باشد باید از شیشه های سکوریت و لمینت استفاده شود

شیشه اسپایدر
شیشه ساتینا یا ساتین (Satin Glass)

این شیشه نوع خاصی از شیشه مات محسوب می شود که از غوطه ور کردن شیشه در هیدروفلوئوریک اسید یا سایر اسیدهای ساینده به دست می آید.

در واقع یکی از بهترین نوع شیشه های مات که امروزه بسیار پرطرفدار گردیده شیشه ساتینا است . شیشه ساتینا دارای تکنولوژی بسیار بالاتری نسبت به شیشه های سند بلاست و مشجر است به همین دلیل در ساختمان های مدرن و خلق فضاهای منحصر به فرد و زیبای داخلی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد

سطح بیرونی این نوع شیشه به صورت مات یکنواخت است . برخلاف شیشه های سند بلاست که در روی سطوح آن ممکن است فضاهای خالی وجود داشته باشد این نوع شیشه به صورت یکدست و یکنواخت مات شده و هیچگونه فضای خالی و شفافی بر روی آن دیده نمی شود.

شیشه سندبلاست

یکی از روش های مات کردن و ایجاد طرح بر روی شیشه، سند بلاست کردن آن است. در روش سندبلاست، نوعی ماسه خاص با فشار بر روی شیشه پاشیده می شود و سبب مات شدن شیشه می شود.

در این نوع شیشه، می توان طرح ها و نقش های دلخواه را بر روی شیشه ایجاد نمود. یعنی طرح خاصی را بر روی شیشه سندبلاست کرد. شرکت ها و سازمان ها، از شیشه های سند بلاست برای ایجاد طرح لوگو، برند و یا شعار تجاری بر روی شیشه استفاده می کنند که هم سبب مات شدن شیشه می شود و هم لوگو و یا برند به وضوح نمایش داده می شود.

شیشه سند بلاست
شیشه مشجر

یکی از انواع شیشه مات، شیشه مشجر می باشد که بر روی سطح خود برخی ناهمواری هایی دارد که باعث شکست نور و دیده نشدن طرف دیگر شیشه می شود. شیشه های مشجر در مکان های مختلف قابلیت استفاده دارند و در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها به کار برده می شوند.

طرح و رنگ مختلف این نوع از شیشه باعث شده تا کاربردهای آن مختلف و گوناگون باشد.

شیشه مشجر به دلیل داشتن طرح و ناهمواری در یک یا دو طرف آن موجب شکست نامنظم نور عبوری شده و تصویر واضحی از اشیاء آن سوی شیشه به ناظر ارائه نمی دهد. این شیشه با استفاده از روش نورد مذاب شیشه از بین دو غلطک (معمولاً غلطک زیرین نقش دار است) تولید میشود.

شیشه مشجر
شیشه های خم

شیشه های خم بیشتر به منظور تحقق ایده های مهندسین معمار و طراحان نمای ساختمانها تولید می گردد و باعث افزایش فضا، زیبایی، جذابیت و نیز مقاومت بیشتر می شوند.ایجاد تنوع در فضا، استفاده از فضای بدون استفاده و ایجاد هارمونی وهماهنگی در دید از ویژگی های منحصر به فرد این نوع شیشه ها می باشد.

شیشه جام

شیشه های جام به شیشه های دارای سطح ساده ، سطح برجسته ، رنگی ، بی رنگ یک لایه ، دولایه ، شفاف ، مات ، پوشش دار و بدون پوشش تقسیم می شود :
۱- شیشه های جام مسطح

شیشه های جام مسطح ، ساده ، شفاف ، نورگذر ، بی رنگ ، رنگی
شیشه های جام مسطح ، دو طرف ساده بی رنگ
شیشه های جام مسطح ، یک طرف ساده و یک طرف آینه ای یا پوشش دار
شیشه های جام مسطح ، ساده ، یک لایه ، دولایه

۲- شیشه های جام مسطح و برجسته

شیشه های جام یک طرف ساده و یک طرف برجستۀ با نقش و نگار (شیشه های مشجر)
شیشه های جام دو طرف برجسته

انواع دیگر شیشه ها عبارت است از :

شیشه های نشکن ، ایمنی ، مسلح ، تنیده ، لایه دار ، باسیم ، بازتابنده رنگی ، بازتابنده پوشش دار آینه ای ، عایق گرما ، عایق آتش ، عایق صدا
شیشه های ویژه
شیشه دو جداره

رجوع شود به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان.

بلوک شیشه ای توپر

نوعی شیشۀ توپر و ضخیم که نور را از بام ساختمان ، یا فضای آزاد ، به طبقۀ پایین ، یا کف پاسیو ، یا زیرزمین ، می رساند.
این بلوک ها به شکل ساده ، طرح دار ، مات و با شفاقیت کم (کدر) وجود دارد .
بلوک شیشه ای تو خالی

این شیشه ها از دو صفحه شیشۀ به هم جوش خورده ساخته شده است که میان دو صفحه فضای خالی از هوا وجود دارد . این بلوک شیشه ای توخالی برای عایق صدا و عایق گرما و عبور نور به کار می رود.

استانداردها؛ آزمایش های استاندارد؛ ویژگی ها

ویژگی ها

شیشۀ جام باید مسطح یا برجسته و بدون موج ، حباب ، لب پریدگی ، لب برآمدگی ، ترک ، لکه ، دودزدگی و خم و انحنا باشد.
ضخامت شیشۀ جام در تمام سطح آن باید یکنواخت باشد و صافی و یکنواختی ضخامت آن به حدی باشد که اگر زاویه ۶۰ درجه پشت شیشه به جسمی که در فاصلۀ یک متری آن قرار دارد، نگریسته شود ، آن جسم کج و معوج دیده نشود.
شیشۀ جام باید خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری خود را حفظ کند.
شیشۀ جام باید در برابر عوامل جوی و هوازدگی مقاوم باشد و با گذشت زمان کدر نشود.
لب پریدگی شیشه های ایمنی را ، که ممکن است براثر عملیات حرارتی یا در مراحل دیگر تولید پدید آمده باشد ، اگر از ۱۳ میلی متر تجاوز نکند ، می توان نادیده گرفت.
هیچ گونه خراش و ترک در شیشۀ ایمنی مجاز نیست.

شیشه جام

اندازه گیری ابعاد ، لب پریدگی ، حباب ها (حبابک و جوش) ، زایده ، تجزیۀ شیمیایی بر اثر رطوبت ، رگه ها ، پوسته ، توخالی یا گودی ها ، رشته ، لکه ، سنگدانه ، قطره ، موج دار ، خم دار (اندازه گیری خم شیشه) ، لب برآمدگی ، ترک سطحیشیشۀ ایمنیتعیین ستبرا ، آزمون یکنواختی ، آزمون خرد شدگی

استانداردهای مرجع

استاندارد شماره ۴۳ : شیشه
استاندارد شماره ۲۲۸ : روش های استاندارد برای تجزیه شیمیایی شیشه سودا لایم
استاندارد شماره ۲۲۹ : روش آزمون نقطه تافتگی و بیشترین نقطه فروکش شیشه
استاندارد شماره ۸۹۷ : ویژگی و روش های آزمایش شیشه جام برای ساختمان
استاندارد شماره ۲۳۸۵ : شیشه های ایمنی ساختمان
استاندارد شماره ۲۳۸۶ : پشم شیشه
استاندارد شماره ۱-۱۰۶۷۳: شیشه ساختمان محصولات اولیه شیشه سیلیکاتی – سودا – لایم – قسمت

اول : تعریف

– استاندارد شماره ۲-۱۰۶۷۳: شیشه ساختمان محصولات اولیه شیشه سیلیکاتی – سودا – لایم – قسمت
دوم : ویژگی و روش آزمون شیشه فلوت

– استاندارد شماره ۴-۱۰۶۷۳: شیشه ساختمان محصولات اولیه شیشه سیلیکاتی – سودا – لایم – قسمت
چهارم : ویژگی و روش آزمون شیشه تخت کششی

– استاندارد شماره ۵-۱۰۶۷۳: شیشه ساختمان محصولات اولیه شیشه سیلیکاتی – سودا – لایم – قسمت
پنجم : ویژگی و روش آزمون شیشه مشجر

استاندارد شماره ۵۸۹۸ : سنگ آهک برای ساخت شیشه های بی رنگ – ویژگی ها
استاندارد شماره ۱-۸۰۵۵ : شیشه – تعیین ضریب نوری – تنش – قسمت اول: آزمون کشش
استاندارد شماره ۲-۸۰۵۵ : شیشه – تعیین ضریب نوری – تنش – قسمت دوم:

آزمون خمش

استاندارد شماره ۸۰۵۶ : اندودهای شیشه به شیشه – تعیین تنش ها
استاندارد شماره ۱-۸۵۲۱ : شیشه – مجموعه شیشه های دو یا چند جداره – ویژگی ها – قسمت اول : با لایه هوا
استاندارد شماره ۸۵۲۲ : شیشه – مجموعه شیشه های دو یا چند جداره – روش آزمون
استاندارد شماره ۹۱۰۵ : شیشه برای شیشه کاری – واژه نامه
استاندارد شماره ۹۱۰۶ : شیشه برای شیشه کاری – طبقه بندی

ایمنی ، بهداشت و ملاحظات زیست محیطی

هنگام کار با شیشه باید دقت کرد که موجب بریدگی و پارگی پوست نشود .
سازگاری

شیشه با دیگر مصالح سازگار است .
بسته بندی ، حمل و نقل و نگهداری

جام های شیشه باید با پوشال های محکم بسته بندی و در جعبه های چوبی مقاوم نگهداری و حمل شود . بین هر دو جام باید برگ های کاغذی یا مانند آن نهاد تا از تماس دو سطح شیشه با یکدیگر جلوگیری شود .

انتخاب شیشه ساختمانی

در انتخاب شیشه ها همیشه باید نوع و ویژگی های شیشه را در نظر بگیریم و نسبت به نیازی که داریم شیشه را انتخاب کنیم که انتخاب شیشه ساختمانی میتواند به صورت عایق صوتی، عایق حرارتی، نما و زیبایی بصری، استحکام، امنیت و … باشد که بستگی به نیاز آن ساختمان نیز دارد.

امروزه با توجه به درجه اهمیت هر کدام از معیار های بالا، انواع شیشه ساختمانی مورد نیاز و مطلوب محل استفاده انتخاب می شود.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *