مهم ترین قطعات خودرو
مهم ترین قطعات خودرو
- واشر مانیفولد اگزوز

این واشر در محل اتصال مانیفولد اگزوز به سرسیلندر خودرو متصل است و محل اتصال این دو را آب بندی میکند. واشر مانیفولد اگزوز در طول عمر کاری خود تحت فشار و دمای زیادی قرار دارد به همین خاطر ممکن است پس از چندسال خراب شده و سبب بروز نشتی در مانیفولد اگزوز شود. تشخیص خرابی این واشر نیز بسیار ساده است چراکه خودرو صدای بلند و ناهنجاری را تولید خواهد کرد.
- فلایول

فلایویل را چرخ طیار نیز مینامند که نامی بسیار نامتداول بوده و توسط مکانیکها استفاده نمیشود. فلایویل چندین وظیفه دارد، یکی جذب کردن نواسانات میل لنگ، ایجاد اینرسی لازم برای حرکت میل لنگ و دیگری انتقال نیرو از پیشرانه به مجموعهی کلاچ است. در خودروهای دنده دستی صفحه کلاچ مستقیما با فلایویل در تماس است. استفادهی نادرست و عادات رانندگی ناصحیح با یک خودروی دنده دستی می تواند سبب آسیب دیدن فلایویل و یا ساییده شدن سطح آن شود. برخی اوقات می توان با پرداخت دوبارهی سطح فلایویل مشکل آن را برطرف کرد اما اگر مشکل حاد باشد باید کل آن را تعویض کرد.
- پمپ بنزین

پمپ بنزین معمولا در باک خودرو قرار دارد و بنزین را از باک به پیشرانه میرساند. محل جایگیری آن در اکثر خودروها در زیر صندلیهای ردیف عقب است. فهمیدن خرابی پمپ بنزین ساده است. پمپ خراب سبب افت فشار بنزین میشود و کارکرد پیشرانه را با مشکل مواجه میکند همچنین اگر خودروی شما استارت خورده ولی روشن نشود، پمپ بنزین یکی از گزینههایی است که باید سالم بودن آن را چک کرد.
- درب باک

همهی ما میدانیم درب باک چه شکلی است. به دلیل خاصیت فرار بودن بنزین اگر فراموش کنید که درب باک را ببندید بنزین از باک تبخیر شده و وارد جو خواهد شد. برخی خودروهای جدید مجهز به آلارمی هستند که در صورت باز ماندن درب باک به شما هشدار میدهند. خوشبختانه اگر درب باک خراب باشد میتوانید خودتان در منزل آن را تعویض کنید و نیازی به مراجعه به تعمیرگاه نیست.
- واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر مابین سرسیلندر و بلوک پیشرانه قرار دارد. این واشر موتور خودرو را از چند منظر آب بندی میکند. یکی اینکه مجراهای آب و روغن که از بلوک به سرسیلندر جریان دارند را آب بندی کرده و دیگری هم اینکه محفظهی احتراق را نیز آب بندی میکند. واشر سرسیلندر میتواند از چند جهت و یا فقط یک جهت خراب شده و مشکلاتی را پدید بیاورد که هر کدام علایم خاص خودشان را دارند. اگر واشر در سمت مجرای آب و روغن نشتی پیدا کند، روغن موتور با آب رادیاتور مخلوط میشوند، علایم آن این است که شما با آب رادیاتور قهوهای رنگ و کف کرده مواجه خواهید شد. اگر کمپرس (تراکم) موتور نیز به مجرای آب راه یابد آنگاه میتواند به شیلنگهای رادیاتور آسیب بزند و به موازات آن آب نیز وارد سیلندر شده و باعث میشود که دود سفید رنگ از اگزوز خارج شود. اگر دود آبی رنگ نیز از اگزوز خارج شد نیز بدین معنی است که روغن موتور وارد محفظهی احتراق شده و میسوزد. کیت واشر سرسیلندر خیلی گرانقیمت نیست اما تعویض آن مستلزم وقت و هزینهی بسیار است و جزو تعمیرات اساسی پیشرانه محسوب میشود.
- هیت سینک بخاری

این قطعه از متعلقات سیستم بخاری خودرو است و از یک رادیاتور تشکیل شده است که آب رادیاتور خودرو وارد آن شده و حرارت آن به کابین خودرو منتقل می شود. این هیت سینک در پشت داشبورد خودرو قرار دارد و موتور فن سیستم تهویه نیز معمولا در نزدیکی آن است. هر چند که هیت سینک بخاری به ندرت خراب میشود اما دسترسی به آن کمی دشوار است. موارد خرابی آن نیز میتواند شامل گرفتگی مجرای آن باشد که در اینصورت عملکرد بخاری خودرو کاهش قابل ملاحظهای خواهد یافت، مورد دیگر نیز نشتی آب رادیاتور از این هیت سینک است که در صورت وجود نشتی نیز متوجه ورود مایع خنک کننده به داخل کابین خواهید شد.
- شیلنگها

شیلنگها در نقاط مختلفی از خودرو بکار رفتهاند، در آنها بنزین، روغن و ضدیخ رادیاتور جریان دارد. شیلنگ ها اکثرا از مواد پلاستیکی ساخته میشوند و باید توجه داشت که مواد لاستیکی در مدت زمان مستعد خشک شدن بوده و حالت شکننده پیدا میکنند. همچنین رانندگان نکته سنج به این مساله توجه داشته باشند که فرآورده های نفتی برای شیلنگها مضر هستند و از طرفی در خودرو احتمال تماس شیلنگها با این مواد زیاد است پس بهتر است اگر نشتی هرچند کوچک در جایی از شیلنگها مشاهده کردید فورا آن را برطرف کنید چون عدم توجه به این مورد می تواند عواقب بد و البته گرانقیمتی داشته باشد.
- کوئل شمع

برخلاف خودروهای قدیمی کاربراتوری که در دلکو و تقسیم کننده استفاده میکردند در خودروهای امروزی شاهد استفاده از کوئل برای برق رسانی به شمعها هستیم. در خودروهای جدیدتر برای هر شمع یک کوئل مستقل در نظر گرفته شده است. وظیفهی کوئل تامین برق ولتاژ بالا برای جرقهزنی شمع است. کوئلها با گذشت زمان به مرور کارایی خود را از دست میدهند و دیگر ولتاژ کافی را تولید نمیکنند. خراب شدن آنها می تواند سبب عدم جرقهزنی شمع مربوطه شود، به این حالت اصطلاحا تک کارکردن پیشرانه گفته میشود. قیمت کوئل نیز بسته به نوع خودرو و برند آن میتواند ارزان یا بسیار گران قیمت باشد و برخی اوقات لازم است تا همهی کوئلها را با هم تعویض کنید.