کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت و صنایع
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

معایب و مزیت های روف گاردن

منتشره شده در یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸

معایب و مزیت های روف گاردن

معایب روف گاردن:

– وزن وارده بر ساختمان، این وزن می تواند شامل خاک، وزن گیاهان، مبلمان, آلاچیق، فلور باکس و … باشد. این وزن ثابت نیز و در طول فصل های بارندگی به سبب آب ذخیره شده در خاک و یا با رشد گیاه افزایش می یابد.
– روف گاردن یک فشار سنگین بر روی تامین آب ساختمان قرار می دهد. اگر هیچ خروجی آب روی سقف وجود نداشته باشد، باید شیرآب را در پشت بام نصب کنید.

مزیت ها

بوم شناختی :حفظ گوناگونی زیستی و خلق زیستگاه-بهبود کیفیت بوم شناختی – زیستی شهری
اقلیمی :تعدیل اثر جزایر حرارتی شهر-اثر خنک کنندگی-کاهش اثر باد سرد و عایق گرمایی
کیفیت محیط زیست شهری :بهبود کیفیت هوا (پالایش ذرات معلق در هوا)-تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن-کاهش سر و صدا (عایق صدا)-کاهش حجم رواناب حاصل از بارندگی (حفظ فاضلاب های سطحی)-افزایش کیفیت آب و ممانعت از آلودگی آن-کاهش اثر تشعشع الکترومغناطیسی (تا ۹۹%)
اقتصادی – فرهنگی :کاهش هزینه تهویه مصنوعی (خنک کنندگی در تابستان)-افزایش طول عمر بهره برداری از عایق پشت بام-افزایش ارزش ملک-تفریح و سلامتی-افزایش حس تعلق به مکان-صرفه جویی در انرژی (پوشش عایقی در زمستان)-خلق فضای سبز مضاعف

روش های مختلف اجرای روف گاردن

دو گزینه اصلی برای بام سبز وجود دارد: یکی باغ بام با دیدی خوشایند (مطلوب) برای مالک و دیگری زیستگاهی برای فلور و فون درون مراکز خاکستری شهر. هر دو، طیف وسیعی از فواید عمومی و خصوصی را در بر می گیرند. تصمیم گیری روی استفاده از هر یک، به برنامه ریزی اولیه بستگی دارد.
روف گاردن به طور کلی بسته به عمق لایه کاشت، نوع گیاهان و میزان تاسیسات مورد نیاز، به سه گروه تقسیم می شوند: “متراکم”، ” گسترده” و “نیمه متراکم”. علاوه بر آن باید حداکثر ظرفیت تحمل بار، نگهداری، انتخاب گیاه، زیرساخت ها و حدود بودجه در انتخاب تیپ مورد دلخواه بام سبز مورد توجه قرار گیرد

روف گاردن گسترده

کاربرد روف گاردن گسترده برای بام هایی است که ظرفیت تحمل بار پایینی داشته و یا سایت هایی که برای استفاده به عنوان باغ بام مناسب نیستند. روف گاردن گسترده یا وسیع “Extensive Roof” ، نیازمند حداقل تاسیسات، نگهداری و در نتیجه هزینه کمتری است . این نوع بام سبز، بستر کاشتی بین ۵ تا ۱۵ سانتی متر دارد و به همین دلیل، سبک بوده و بار محدودی را به ساختمان وارد می کند و از آنجا که اغلب نیاز به اصلاح ساختار ساختمان ندارد، برای قرار گرفتن بر بام ساختمان­های موجود، مناسب تر است. همچنین می تواند هم روی بام های مسطح و هم شیب دار، تا شیب سی درصد پیاده شود. نیاز به نگهداری این بام ها کم و آبیاری آنها نیز بسته به نوع آب و هوا ناچیز است.
در روف گاردن گسترده، بسته به عمق لایه کاشت و محدودیت در گسترش ریشه، نوع پوشش گیاهی آن به چمن­ ها، گونه های سدوم، خزه، گیاهان علفی دائمی، سالانه و سایر گیاهان با ریشه های کوتاه و مقاوم در برابر خشکسالی که نیاز به مراقبت کمتری دارند، محدود می شود و در حالت اشباع با آب، وزن بام را بین ۷۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم افزایش می دهد. این نوع بام ها معمولا کاربردی نیستند و تنها می توان از منافع زیست محیطی آنها بهره مند شد.

روف گاردن متمرکز

روف گاردن متمرکز یا متراکم” Intensive Roof” اصولا همانند محوطه های روی سطح زمین طراحی می­شوند. پیاده­ روها، نیمکت­­ ها، زمین­ های بازی یا حتی استخرها به عنوان اجزای اضافی به بام اضافه شده و پوشش گیاهی شامل درختان، درختچه­ ها و بوته­ هایی است که روی سطح زمین قابل کشت هستند. از این رو نیازمند نگهداری، آبیاری و سایر مراقبت های مرسوم فضاهای سبز روی زمین بوده و به دلیل وزن سنگین تر، یا باید روی بام هایی بنا شوند که ساختمان آنها ظرفیت بار بیشتری دارند و یا سازه ساختمان، از قابلیت تقویت برای تطبیق بار اضافی برخوردار است.
عمق بستر کاشت بام های متمرکز، از ۲۰ تا ۶۰ سانتی متر متغیر است و در حالت اشباع با آب، باری حدود ۲۹۰ تا ۹۷۰ کیلوگرم بر مترمربع به وزن بام اضافه می کنند. به دلیل بار وزنی قابل توجه این نوع بام­ ها، طراحی سازه های بام از اهمیت ویژه ای برخوردار و به همان نسبت نیز پرهزینه ­تر می­باشد. بهترین گزینه برای این نوع بام سبز، احداث آن روی ساختمان­ های جدید و در نظر گرفتن بار اضافی بام در طراحی و محاسبات سازه اولیه ساختمان است.

روف گاردن نیمه متمرکز

سیستم بام سبز نیمه متمرکز ،مابین سیستم گسترده و متمرکز قرار دارد. این بام­ ها دارای لایه های زهکشی، خاک و گیاه عمیق­تر و گونه های گیاهی متنوع­ تر نسبت به بام گسترده است. عمق لایه­ ها حداکثر ۲۵- ۱۲ سانتی متر و وزن آن حدودا بین ۲۰۰- ۱۲۰ کیلوگرم بر مترمربع است. نگهداری بیشتر، هزینه بالاتر و وزن بیشتر خصوصیاتی برای این تیپ در مقایسه با بام سبز گسترده است و از لحاظ پوشش گیاهی امکانات بیشتری فراهم می کند: گراس های متنوع، علفی های چند ساله و بوته هایی همچون اسطوخودوس می توانند کاشته شوند.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *