...
کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

مزایای خانه چوبی۲

منتشره شده در چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

مزایای خانه چوبی۲

۵– خواص مکانیکی و خواص کاری

چوب اگرچه سبک است اما مقاومت بالایی دارد. برای مثال، چوبی که وزن مخصوص ۶/۰ دارد مقاومت کششی آن ۱۰۰ نیوتن بر میلی متر مربع است در حالی که فولادی که وزن مخصوص ۸۹/۷ دارد مقاومت کششی آن ۵۰۰ نیوتن بر میلی متر مربع است. مشخص است که وزن مخصوص فولاد بیش از ۱۳ برابر چوب است ولی با این حال مقاومت کششی آن فقط ۵ برابر چوب است! اگر مقاومت کششی را بر وزن مخصوص تقسیم کنیم، عدد حاصله کیفیت ماده و طول پارگی را به ما می‌دهد. «طول پارگی» یا breaking length یعنی نقطه‌ای که ماده تحت وزن خودش پاره می‌شود (می‌شکند). فولادی که در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد طول پارگی‌اش km 4/5 و فولاد آبدیده km 5/17 است. وقتی مقاومت کششی فولاد را با نوع چوب صنوبر و لمینت راش مقایسه می‌کنیم، به ترتیب مقاومت کششی آن‌ها km 8/19 و km 3/28 است. اکنون می‌توان بهتر متوجه این نکته شد که چرا کف‌های اکثر سالن‌های ورزشی لمینت کاری است.

از نظر کاری، می‌توان چوب را به‌راحتی تعمیر و نگهداری کرد. در حالی که می‌توان چوب‌های قدیمی را نوسازی نمود، تعمیر و نگهداری سایر مواد بسیار مشکل و هزینه بر است. لذا اکثراً دور ریخته می‌شوند.چوب را می‌توان به شیوه‌های زیبا و خلاقانه برید و طراحی‌های فوق‌العاده‌ای ایجاد کرد. ظرافت و پرداخت کاری که از چوب حاصل می‌شود می‌تواند یک طراحی معمولی را به یک طراحی خارق‌العاده تبدیل کند.

۶– خانه چوبی سازه ای ایمن، سبک، محکم و بادوام

یکی از چندین دلیلی که چوب هنوز هم علی رغم پیشرفت‌های زیاد در مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دوام، وزن و ایمنی آن هست. چوب می‌تواند به‌آرامی خم شود، ویژگی‌ای که آجر آن را ندارد؛ بنابراین اگر فونداسیون به‌آرامی جابه‌جا شود، خانه چوبی می‌تواند با تغییر به‌جای شکسته شدن و فرو ریختن جابه‌جا شود. حتی کوچک‌ترین تغییر در فونداسیون خانه‌های آجری می‌تواند موجب ترک سیمان گردد (که ظاهر خوبی نخواهد داشت).

یکی از دلایلی که اکثر خانه‌ها در جنوب شرق آمریکا چوبی هستند به این خاطر است که خاک سست است. آجرهای سنگین می‌تواند منجر به فرو رفتن زمین شود، بنابراین خانه‌های چوبی سبک ترجیح داده می‌شوند.

۷– مقاوم چوب در برابر آب

اگرچه بسیاری از چوب‌ها که در معرض آب و رطوبت قرار می‌گیرند موجب تورم آن‌ها می‌شود ولی برخی از انواع چوب‌ها بسیار در برابر آب مقاوم‌اند. مطالعه‌ای بر روی نرخ‌های جذب چهار نوع مختلف چوب Western Red Cedar (سدر سرخ غربی)، Douglas Fir، Western Hemlock (شوکران غربی) و Sitka Spruce صورت پذیرفت. چوب‌ها خشک گردیدند تا محتوی رطوبتشان بین ۶ تا ۱۰ درصد رسید و سپس در بیرون قرار داده شدند. بعد از یک سال، سطح رطوبت سدر سرخ غربی بین ۹ تا ۱۱ درصد بود، در حالی که سایرین بین ۱۴ تا ۲۱ درصد رطوبت داشتند. افزایش در جذب رطوبت سدر سرخ غربی حداقل بود.

این مطالعه نشان می‌دهد که اگرچه برخی از چوب‌ها تمایل به جذب رطوبت دارند، برخی از انواع خاص چوب نیز وجود دارند که این تمایل را ندارند. مطمئناً برخی از چوب‌ها خصوصاً به دلیل نرخ جذب‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی مانند سدر سرخ غربی به دلیل نرخ جذب‌های پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۸– سالم و طبیعی

بار الکترواستاتیک: برای برخی از افراد این یک نکته مهم است چرا که آن‌ها عقیده دارند که بارهای الکترواستاتیک از برخی لحاظ ناسالم است. خبر خوب برای این افراد اینکه چوب بار الکترواستاتیکش صفر است!

در ضمن اگر اتاقی با چوب غیر پوششی پرداخت شود، کمک می‌کند تا رطوبت تنظیم شود که می‌تواند برای افراد با حساسیت تنفسی کمک رسان باشد. هم چنین آرامش روانی حاصله از حضور در یک خانه چوبی آرام را نمی‌توان نادیده گرفت.

۹– آکوستیک بودن خانه چوبی

اگرچه چوب به‌عنوان عایق صدایی کامل عمل نمی‌کند، با جذب موج‌های صدا از بیرون رفتن انعکاس صدا به بیرون اتاق جلوگیری می‌کند. در مقایسه با رقبای سازنده‌اش، چوب ثابت می‌کند که در عایق بودن صدا کارایی بیشتری دارد، به‌خصوص زمانی که برای عایق کاری بین اتاق‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین چوب از آنجایی که به شکل طبیعی صدا را خفه می‌سازد در بسیاری از سالن‌های کنسرت در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و صدایی عالی در آن اتاق ایجاد می‌کند.

۱۰– زنگ نمی‌زند

چوب دچار زنگ زدگی نمی‌شود. اگرچه می‌تواند به برخی فرم‌ها اکسید شود، ولی این نکته در مقایسه با فلز بی‌اهمیت است و این اکسیداسیون مانند فلزات قابل مشاهده نیست. بله درست است که فلزاتی وجود دارند که زنگ نمی‌زنند، اما آن‌ها گران‌تر هستند.

برچسب ها : ، ، ،
مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.