کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

فیلتر پلاریزه در عکاسی

منتشره شده در سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸

فیلتر پلاریزه در عکاسی

این فیلتر از شدت نور کم میکند و آسمان را تیره تر میکند. زمانی که در آسمان ابر باشد تیرگی آسمان با روشنی ابرها تضاد زیبایی را ایجاد میکند و ابرها با تاکید بیشتر نمایش داده می شوند.

کاربرد فیلتر پلاریزه

کاربرد فیلتر پلاریزه در عکاسی طبیعت و عکاسی صنعتی برای عکاسان حرفه ای بسیار روشن و ملموس است، اما برای عکاسان آماتور آشنایی با فیلتر پلاریزه تجربه لذت بخشی خواهد بود. در این مقاله سعی میکنم تعریفی کلی از فیلتر پلاریزه که اکثرا نزد عکاسان فیلتر پولارایزر و پولورایز هم خوانده میشود داشته باشم. فیلترهای پلاریزه از نوعی شیشه با توانایی پلاریزه کردن نور تشکیل شده اند. فیلتر پلاریزه انعکاسهای نور را که در جهات مختلف از روی سطوح و محیط پراکنده میشوند جذب نموده، تنها به نورهایی که در جهتی خاص منعکس میشوند اجازه عبور میدهد. پلاریزاسیون نور تاثیر جالب توجه و چندگانه ای بر کیفیت تصویر دارد.

کاربرد فیلتر پلاریزه
کاربرد فیلتر پلاریزه

فیلترهای پلاریزه به دو نوع خطی و حلقوی تقسیم میشوند. بکارگیری فیلترهای پلاریزه خطی بر روی دوربینهایی که سیستم فوکوس خودکار دارند باعث خطای سیستم اوتوفوکوس این دوربینها میشود و لذا جدیدا از فیلترهای پلاریزه حلقوی استفاده شود که چنین خطایی را باعث نمیشوند. غیر از اینمورد، عملکرد این دونوع فیلتر کاملا یکسان بوده و بکارگیری آنها در دوربینهای قدیمی فاقد سیستم اوتوفوکوس، نتیجه ای یکسان دارند.

چرا باید از فیلتر پلاریزه استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه نور در برخورد با سطوح غیر فلزی در جهات مختلف منعکس میشود برای داشتن عکسی با اشباع و غلظت بالاتر نیاز به فیلتر پلاریزه داریم، در واقع وظیفه فیلتر پلاریزه تنظیم اشباع و غلظت رنگها در فیلم، نگاتیو یا فایل دیجیتال است. همانطور که اشاره شد نور در برخورد با سطح غیر فلزی بصورت نامنظم منعکس میشود و در فضا پخش میشود، کار فیلتر پلاریزه این است که فقط اجازه عبور نورهایی را بدهد که در جهت عمود بر لنز دوربین باشد و بقیه انعکاس ها را که میتوان به عنوان نور مزاحم در نظر گرفت نادیده بگیرد، این کار که به پولاریزه کردن یا قطبی کردن نور مشهور است از طریق چرخاندن لایه چرخان فیلتر انجام میشود و میتوان نتیجه را در چشمی دوربین دید.

در صورتی که این فیلتر، نابجا استفاده شود، می‌تواند آثاری به جا بگذارد که حتی در پردازش عکس نیز قابل اصلاح نباشند. میزان پلاریزاسیون مورد نیاز برای هر صحنه، انتخابی خلاقانه است، که می‌تواند باعث بهبود یا تخریب عکس شود. متأسفانه، فیلتر پلاریزه‌ای که در جهت مناسب قرار نگرفته باشد، از نبود آن بدتر است. در صورت در اختیار نداشتن ابزار پردازش عکس، تنها گزینه، استفاده از پلاریزاسیون صحیح در هنگام ثبت عکس است.

خاصیت فیلتر پلاریزه چیست؟

احتمالا این سوال در ذهن هنرآموزان عکاسی مطرح خواهد بود که خاصیت پلاریزه چیست؟ باید ابتدا یه نقش اصلی فیلتر پلاریزه که همان افزایش اشباع و غلظت رنگ عکس است اشاره کرد، علاوه بر این خاصیت میتوان از این فیلتر برای:

ثبت آسمان آبی تر در عکس ها.
عکاسی از کف رودخانه و کف استخر و حذف انعکاس آب.
عکاسی از فضای داخل ماشین و ویترین مغازه ها و حذف شیشه.
حذف انعکاس های ناخواسته از سطوح شفاف و شیشه ای.
عکاسی تصاویر با قدرت رنگی بالا از آبشارها، دریا و رودخانه ها.
کاهش نور ورودی به سنسور و بالا رفتن کیفیت نور.

توصیه های در هنگام استفاده از فیلتر پلاریزه:

کاهش نور، فیلتر پلایزه بسته به نوع و میزان پلاریزاسیون، یک تا دو استاپ کاهش نوردهی را به همراه دارد.
پلاریزاسیون‌های متفاوت. از آنجایی که اثر فیلتر پلاریزه بسته به جهت نور متفاوت است، با توجه به پوشش لنزهای واید، نور از جهت‌ها متفاوتی بر صحنه می‌تابد. نتیجۀ این امر پلاریزاسیون‌ها متفاوت است و بخشی از صحنه بیش از بخش‌های دیگر اثر می‌بیند.
پلاریزاسیون متفاوت به خصوص در مورد آسمان مشکل‌ساز است، که به صورت انتقال غیر طبیعی از آبی روشن به تیره در یک عکس نمود پیدا می‌کند. بهتر این است که از عکس‌هایی با مقدار زیاد آسمان آبی خسته‌کننده اجتناب شود.
وین‌یتتیگ. دیگر مشکلی که فیلتر پلاریزه ایجاد می‌کند، مشکل وین‌یتینگ است. میدان دید لنزهای آلتراواید آنقدر زیاد است که در وایدترین حالت، احتمال شامل شدن قاب فیلتر در کادر، در وایدترین زاویه‌ها وجود دارد. وین‌یتینگ ناشی از فیلتر به صورت حاشیه‌های تیره، به خصوص در گوشه‌ها، بروز می‌کند.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *