کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت و صنایع
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

فواید مشاوره شغلی

منتشره شده در سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰

فواید مشاوره شغلی

یافتن و رشد در شغلی که با علایق، اهداف شخصی و ارزش های اصلی شما همسو باشد، می تواند به شما در رسیدن به حرفه خود کمک کند. با این حال، تشخیص و دستیابی به فرصت مناسب می تواند برای شما چالش برانگیز باشد. اگر مطمئن نیستید کدام مسیر حرفه ای را طی کنید، یک مشاوره شغلی می تواند به شما کمک کند. در این مطلب، ما می بینیم که چگونه یک مشاوره شغلی می تواند در هنگام دستیابی به اهداف حرفه ای، ما را راهنمایی کند.

مشاوره شغلی

مشاوره شغلی خدماتی است که به شما در انتخاب مهم شغلی کمک می کند. این کار گاهی اوقات مشاوره شغلی یا پیشرفت شغلی نامیده می شود. این نوع راهنمایی می تواند به شما در شناسایی و ماندن در اهداف شغلی کمک کند و همچنین اقدامات لازم برای تحقق آن اهداف را انجام دهد.

اهمیت مشاوره شغلی در چیست و چه مزیتی دارد؟

مشاوره شغلی شامل خدمات متنوعی است که از ارزیابی شغلی گرفته تا نوشتن یک رزومه متغیر است. یک مشاور شغلی می تواند به شما کمک کند:

آزمون ها و ارزیابی های مهارت را انجام دهید: یک مشاور شغلی می تواند با انجام تست های مهارت و ارزیابی، به شما در شناسایی زمینه شغلی مناسب کمک کند. آن ها می توانند به شما در شناسایی مجموعه مهارت های خود و کارهایی که با مهارت های خاص شما مطابقت دارند کمک کنند.

گزینه های شغلی را بررسی کنید: مشاوره شغلی می تواند به شما کمک کند نگاهی دقیق تر به گزینه های مختلف شغلی بیندازید. شاید مطمئن نیستید که مشاغل با چه نقاط قوت و مهارت شما مطابقت دارد. یک مشاور شغلی می تواند در شناسایی شغل های مناسب به شما کمک کند. شاید شما در حال ایجاد تغییر شغلی هستید و می خواهید بدانید که چه چیزی در دسترس است. مشاوره شغلی می تواند به شما کمک کند تمام گزینه هایی را که برای شما موجود است بررسی کنید.

تدوین یک برنامه شغلی: می دانید چه شغلی مد نظرتان است، اما مطمئن نیستید برای رسیدن به شغل مناسب چه مسیری را طی می کنید؟ یک مشاور شغلی می تواند به شما در ایجاد برنامه عمل برای رسیدن به آن شغل کمک کند.

مصاحبه با صاحبان مشاغل: روند مصاحبه می تواند باعث خستگی عصبی شود. یک مشاور شغلی می تواند مصاحبه هایی برای شما ترتیب دهد، بنابراین شما می توانید در زندگی واقعی این مورد را تمرین کنید.

غلبه بر موانع: یک مشاور شغلی می تواند به شما در شناسایی و برخورد با مواردی که در سر راه شما قرار می گیرد کمک کند. به عنوان مثال: اگر دچار اضطراب یا افسردگی هستید و این موارد باعث ایجاد مشکل در حرفه شما می شود، می توانند با مراجعه به روانپزشک یا درمانگر سلامت روان به شما کمک کنند.
توسعه شبکه: شبکه شغلی برای بسیاری از افراد می تواند سخت باشد. این بخش مهمی از پیشرفت شغلی است. شبکه سازی می تواند به شما در یافتن مشاغل جدید و پیشرفت در شرکت ها کمک کند. بنابراین ، شما باید یاد بگیرید که روابط خود را با همکاران رشد دهید و از فرصت های جدید استفاده کنید. یک مشاور شغلی می تواند به شما در انجام چنین کاری کمک کند.

نیاز به مشاوره شغلی

مشاوره شغلی می تواند تقریباً برای هر کسی مفید باشد. این که آیا شما در مراحل ابتدایی برای انتخاب شغل ، ورود مجدد به کار پس از گذراندن وقت مرخصی یا اخراج شدن از کار هستید مشاوره شغلی می تواند به شما کمک کند در این انتخاب های شغلی حرکت کنید. اگر در حال حاضر شاغل باشید همچنان مشاوره شغلی می تواند مفید باشد. این می تواند به شما کمک کند بینش مورد نیاز برای پیشرفت حرفه ای داشته باشید.

از چه کسانی مشاوره شغلی بگیریم؟

زمان آن فرا رسیده است که برای آینده برنامه ریزی کرده و یک حرفه ای را دنبال کنید. یک مشاور شغلی می تواند به شما در درک فرآیند استخدام کمک کند و به مشکلاتی که باعث رد برنامه های شما می شوند ، اشاره کند.

شما غافل از فکر جستجوی شغل هستید. شاید مدت هاست که از بازار کار خارج نشده اید و اخیراً اخراج شده اید. در هر صورت، یک مشاور شغلی می تواند به شما کمک کند تا بهترین مسیر را برای خود برگزینید.

تاثیر مشاوره شغلی

انتخاب شغل یک کار مهم است، اما ممکن است کار دشواری هم باشد. شاید تصمیم گیری در مورد مناسب ترین نوع شغل آسان نباشد و از آنجا که مشاوره شغلی به افراد کمک می کند مهارت ها، نیازها و خواسته های خود را ارزیابی کنند تا شغلی را پیدا کنند که برای آن ها موثر باشد، این نوع مشاوره در نظر گرفته می شود. قبل از تصمیم گیری در مورد شغل دائمی یک گام مهم برداشته شود. تحقیق در مورد طیف گسترده ای از مشاغل بالقوه ممکن است بسیار زیاد باشد و اطلاعات مربوط به مجموعه مهارت ها و آموزش های لازم برای یک موقعیت خاص ممکن است متناقض یا دشوار باشد. یک مشاور شغلی اغلب قادر به ارائه اطلاعات ارزشمند در این زمینه ها و سایر موارد خواهد بود.

وظایف مشاوره شغلی

در یک جلسه مشاوره شغلی، مشاور به فرد کمک می کند مهارت ها و نقاط قوت را کشف کند، سطح تحصیلات را در نظر بگیرد و در مورد ادامه تحصیل مشاوره دهد و علایق و نوع شخصیت را تعیین کند. مشاوران همچنین ممکن است یک تست ضریب هوشی یا یک تست توانایی را انجام دهند. همچنین نشان داده شده است که مشاورین شغلی برای کمک به افراد در تعیین شغل های احتمالی بر اساس ویژگی های شخصیتی نظر می دهند.

مشاوره شغلی چه ویژگی هایی دارد؟

برای تبدیل شدن به یک مشاور شغلی ، شخص باید دارای مدرک فوق لیسانس در روانشناسی مشاوره، مشاوره توانبخشی، آموزش مشاور یا مدرک مرتبط باشد. بعد از پیدا کردن یک مشاور شغلی با مدارک معتبر، مرحله بعدی تعیین اینکه آیا آن ها مناسب شما هستند یا خیر. پرسیدن این سؤالات به شما کمک می کند تا این موضوع را دریابید.
به دنبال کسی باشید که از زمینه شغلی شما آگاهی داشته باشد.
یک مشاور شغلی خوب باید بتواند منابع ارجاعی را برای شما فراهم کند.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *