کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

فرآیند تولید آرد به روش والسی

منتشره شده در پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

فرآیند تولید آرد به روش والسی

فرایند تولید آرد دارای پیچیدگیهای خاص خود میباشد ولی در اینجا سعی شده است فرایند تولید آرد به زبان ساده بیان گردد. مهمترین بخش در فرایند تبدیل گندم به آرد فرایند آسیاب میباشد با این حال دیگر مراحل چرخه تولید آرد از اهمیت خاص خود بر خوردار می باشند اولین مرحله در چرخه تولید آرد انتقال گندم به کارخانه و انجام نمونه برداری از آن میباشد در یک کارخانه آرد ابتدا گندم ها توسط کامیون ها و تریلرهای حمل گندم عمدتاً از سیلوهای شرکت بازرگانی دولتی ایران و یا مقدار محدودی گندم آزاد خریداری شده خود آنها به کارخانه منتقل شده و سپس کامیونها و تریلرها توسط باسکولی که در درب ورودی قرار دارد وزن میگردند. سپس برای تعیین کیفیت، گندم ورودی با استفاده از بمبو که میله ای بلند توخالی برای نمونه گیری از غلات است نمونه برداری شده و بعد از تایید کیفیت توسط آزمایشگاه کنترل کیفیت کارخانه، به کامیونها و تریلرهای موجود اجازه تخلیه داده میشود. کامیونها نیز جهت تخلیه برروی کمپرسی قرار گرفته و گندم آنها براحتی تخلیه میگردد. در انتهای کار یکی از کارگران وارد کامیون شده و گندم باقی مانده را توسط جارو تماماً خارج مینماید. کامیونها مجدداً توزین شده و از اختلاف وزن اولیه کامیون حاوی گندم و کامیون خالی وزن گندم محاسبه میگردد.

گندم ها برروی بخش دریافت که به صورت توری فلزی با منافذ درشت هستند و بر روی زمین قرار دارند ریخته میشوند و با عبور از توری و آهن گیر و الکهایی با منافذ درشت ناخالصیهای درشت و فلزات آن جدا میگردد. گندم پیش بوجاری شده توسط نقاله و الواتور به سیلوها برده شده و ذخیره میشود و سپس توسط نقاله به سالن تولید هدایت میگردد تا مراحل بوجاری و آسیاب برروی آن انجام شود. در سالن تولید مراحل بوجاری شامل: آهن گیر، الکهای سپراتور، شن گیر، کانالهای هوا، نخ گیر، تریور، پوست گیر، نم زن میباشد و سپس گندم مخلوط و یکنواخت میگردد و به مرحله نم زنی وارد میشود؛ گندم در دو مرحله نم زنی و به مدت ۲۴ تا ۳۲ ساعت داخل سیلو می ماند تا رطوبت در لایه های مختلف گندم نفوذ کند و در نهایت گندم با رطوبت مطلوب وارد مراحل آسیاب میشود. آسیابها معمولاً به جز تعداد محدودی که چکشی هستند از والسهای مختلف تشکیل شدهاند و گندم در این قسمت مرحله به مرحله آسیاب و خرد میگردد و پوسته آن نیز به تدریج از آرد جدا میشود.

بر اساس درصد سبوس باقی مانده در آرد و نیز اندازه ذرات آن، آردهای مختلفی تولید شامل آرد نول، ستاره، آرد سبوس گرفته و آرد بدون سبوس تولید میشود. آردهای تولیدی توسط نیروی باد به سیلوهای ذخیره محصول منتقل میگردد و جهت کیسه گیری به این قسمت منتقل شده و کارگران آنجا به کمک قیفی که مجهز به سنسور اندازه گیرنده وزن آرد میباشد، کیسه های ۲۰ کیلویی را پر میکنند و سپس درب کیسه ها دوخته شده و تاریخ می خورند و توسط کانالی به بخش انبار هدایت میشوند و همچنین امکان دارد که آرد به صورت فله عرضه گردد در این صورت آرد از سیلو ها به بونکر های مخصوص حمل آرد منتقل شده و به مقصد مورد نظر حمل می گردند. مراحل تولید آرد از گندم و تکنولوژی تولید کارخانه آرد سازی مطابق نمودار جریان کار، شامل مراحل ذیل میباشد:

  1. ذخیره سازی گندم
  2. بو جاری و تمییز کردن افت و نا خالصیهای گندم
  3. فرآیند آسیاب کردن گندم
مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *