کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

عطرسازی

منتشره شده در چهارشنبه 28 مهر 1400

صنعت عطر سازی به عنوان یک حرفه سودآور در تمام دنیا شناخته می شود . گزارشات و معیارهای تجزیه و تحلیل اندازه بازار محصولات مرتبط با عطر و ادکلن در جهان نشان از تقاضای فراوان مردم برای خرید این محصولات دارد . در طی تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۲۰ اندازه بازار عطر جهانی معادل ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است که این میزان همواره با رشد نیز همراه خواهد بود . به طور کلی رشد صنعت عطر سازی در دنیا به عوامل مختلفی از جمله سطح رفاه عمومی مردمان یک جامعه بستگی دارد . معمولا رسیدگی به آراستگی شخصی با محصولات لوکس و گران قیمت در کشورهای فقیر خواهان چندانی ندارد اما با این وجود در مناطق نسبتا فقیرنشین نیز بازار محصولات ارزان قیمت و تقلبی از رونق فراوانی برخوردار می باشد . همانطور که اشاره شد در طی چندین دهه گذشته به مرور این صنعت با بهبود سطح کیفیت زندگی و سطح درآمد افراد با رشد همراه بوده است و به یک تجارت با سود قابل توجه در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی تبدیل شده است .

گردش مالی فراوانی که در این حرفه وجود دارد باعث شده که کشورهای زیادی تمایل به سرمایه گذاری بر روی صنعت عطرسازی داشته باشند . از این رو برندهای مختلفی برای تولید انواع عطر و ادکلن در جهان شکل گرفته اند که برای تصاحب هرچه بیشتر بازار این صنعت با یکدگیر در حال رقابت می باشند . این برندها با توجه به تقاضای مشتریان و با هدف بهبود تجربه خرید، هر ساله محصولات متنوعی را راهی بازار می کنند .

صنعت عطرسازی

متنوع سازی محصولات بر اساس معیارهای مختلف باعث رونق هرچه بیشتر این نوع تجارت در دنیا شده است . عمدتا نوآوری های گوناگون در زمینه تولید عطر و ادکلن سبب افزایش رونق این بازار در آینده خواهد شد .
عطرسازهای معروف دنیا که به نوعی بازیکنان اصلی این صنعت نیز محسوب می شوند هر ساله سعی دارند که با معرفی عطرهای ساخته شده از مواد طبیعی ، نگرانی ها موجود درخصوص تولید عطر با محصولات مصنوعی را کاهش دهند . از آنجایی که مواد مصنوعی به کارگرفته شده در این محصولات ممکن است آغشته به سموم باشد و باعث بروز آلرژی شود، می تواند مشکلاتی را برای مصرف کنندگان این اقلام آرایشی و بهداشتی به وجود آورد .
در جوامع بشری از گذشته تا به امروز ،مصرف انواع عطرها با رایحه های مختلف با سبک زندگی انسان ها عجین شده است .
امروزه حتی ساخت عطرهای سفارشی و طبیعی که با محیط زیست نیز سازگارهستند از جدیدترین ترندها در صنعت عطرسازی جهانی به حساب می آیند .

نقش تبلیغات در صنعت عطر سازی :

تقریبا ۷۵ درصد از مشتریان صنعت عطرسازی ترجیح می دهند که محصولاتی را خریداری نمایند که به صورت طبیعی و سالم تولید شده باشد . به همین خاطر برندهای معروفی همچون LUXE که خود را به عنوان یک برند عطر طبیعی معرفی می کند ، هر ساله هزنیه های تبلیغاتی فراوانی را برای تایید این ادعا در نظر می گیرد. علاوه بر این ، فعالیت های تبلیغاتی نوآورانه به طور جدی می تواند بر روی تغییر سلیقه ی مشتریان اثر گذار باشد و مقدمات خرید محصول را فراهم آورد . در دنیا صرف هزنیه های فراوان برای افزایش نفوذ برندها از طریق رسانه های اجتماعی و تایید افراد مشهور یکی از رایج ترین استراتژیهای تبلیغاتی محسوب می شود . این شرکت ها برای جذب هرچه بیشتر مشتری هر ساله در بسترهای تبلیغات دیجیتالی گوناگونی سرمایه گذاری می کنند . برندهایی که در این زمینه موفق تر باشند می توانند نرخ بازگشت سرمایه و سودآوری خودشان را به شدت افزایش داده و تنوع محصولات تولیدی شرکت را برای تامین نیازهای مشتری توسعه دهند که این عمل در نهایت سبب رشد فروش در بازارهای جهانی خواهد شد .

علاوه بر تبلیغات گسترده ای که شرکت های تولیدکننده بزرگ انجام می دهند ، فروشگاه ها و عوامل فروش خرد نیز بودجه های متفاوتی برای تبلیغ گسترده تر این محصولات در نظر می گیرند .

اهمیت شناخت نیاز مشتری در صنعت عطر سازی :

در بازارهای جهانی فروش عطر ، برندها و تولیدکنندگانی می توانند بیشترین نرخ فروش را به خود اختصاص دهند که بر اساس برآورده ساختن نیازهای مشتریان اقدام به طراحی و تو لید عطر و ادکلن می کنند . در طی چندین سال گذشته ، همیشه برخی از شرکت ها با معرفی محصولات برتر خود ،توانسته اند سهم بزرگتری از این حوزه تجاری را کسب نمایند .به طور کلی موفقیت فروش این محصولات جهت سودآوری بیشتر، وابسته به چندین عامل از جمله قیمت گذاری مناسب با شرط حفظ کیفیت ،به کارگیری برنامه های تبلیغاتی گسترده ، طبیعی بودن مواد تشکیل دهنده عطر و غیره می باشد .

اما با این وجود با توجه به گران قیمت بودن بسیاری از انواع عطر و ادکلن های برندهای معروف ، درصد بزرگی از افراد جامعه قادر به خرید این نوع کالاها نمی باشند . به همین خاطر برندهای پشیرو این صنعت با خرید شرکت هایی که معروفیت چندانی ندارند سعی در تصاحب بازار و رقابت بر سر محصولات ارزان قیمت تر نیز دارند .
گردش عظیم مالی که در این حوزه وجود دارد به هر حال سبب طمع سودجویان نیز خواهد شد ، به همین خاطر درصد بزرگی از عطر و ادکلن های موجود در بازار را اجناس تقلبی با کیفیت پایین تشکیل می دهد .

زنان بیشتر از مردان عطر مصرف می کنند !

تجزیه و تحلیل بازار صنعت عطر نشان می دهد که به طور میانگین زنان ۶۰ تا ۷۰ درصد از تولیدات کارخانه های عطرسازی دنیا را مصرف می کنند . این آمارها همچنین نشان می دهند که این گروه از جامعه حاضر به پرداخت هزنیه های بیشتری برای خرید عطر و ادکلن هستند . زنان حتی مصرف عطر را به عنوان راهی جهت تقویت روحیه و اعتماد به نفس خود انتخاب می کنند.
در کشورهای توسعه یافته بررسی ها نشان می دهد که فروش عطر بدون توجه به قیمت بالای آن در میان قشر زنان همواره با رشد روبه رو خواهد بود به طوریکه اغلب زنان ماهیانه حدود یک عطر خریداری می کنند . این درحالی است که به طور متوسط مردان سالیانه یک یا دوبار اقدام به خرید این اقلام خواهند کرد . با این وجود غول های صنعت جهانی عطر سازی حدود ۲۵ درصد از محصولات تولیدی خود را با هدف تامین و تحقق خواسته های مردان تولید می کنند .

روش های مختلف فروش انواع محصولات در صنعت عطر سازی :
در همه ی مناطق دنیا ، بازارهای شلوغی برای فروش انواع عطر و ادکلن وجود دارد . به طور معمول بیش از ۷۰ درصد فروش عطر و ادکلن از طریق روش های سنتی و آفلاین صورت می پذیرد . با این حال امروزه با گسترش فضای مجازی سبک های جدیدتری نیز برای خریداری انواع عطرو ادکلن به وجود آمده است . از جمله این روش های جدید می توان به تاسیس فروشگاه های آنلاینی مانند عطریکو اشاره کرد که از طرق فضای مجازی اقدام به فروش عطر و ادکلن های با کیفیت عالی می کنند . در همه زمینه های تجاری از جمله صنعت عطر انتظار می رود که پلتفرم های آنلاین بیشترین رشد را از لحاظ فروش تجربه کنند . فروشگاه های اینترنتی با تنوع محصولات گسترده ای که دارند این امکان را به مشتریان می دهند که بدون هدر رفت وقت و انرژی ، خرید خود را با مقایسه برندهای مختلف عطر در دنیا به سهولت انجام دهند .
در تمام نقاط دنیا ، فروشگاه های آنلاین خرده فروشی تخصصی و غیر تخصصی زیادی به وجود آمده اند که به لطف مدیریت هزنیه ها و ارائه پیشنهادات شگفت انگیز برای مشتریان قادرند که با سرعت چشمگیری سهم بزرگی از این بازار را تصاحب نمایند .

بیشترین میزان مصرف عطر به کدام کشور ها تعلق دارد ؟

به طور میانگین اروپا و به دنبال آن آمریکای شمالی دو ناحیه ای از جهان هستند که بیشترین تمایل به مصرف و خرید عطر و ادکلن در جهان را دارند .در حقیقت بازارهای ایالات متحده آمریکا و اروپا گستردگی و جذابیت فراوانی برای تولیدکنندگان این محصولات دارند . علاوه بر این دو منطقه ، میزان مصرف عطر در کشورهای چین ، ژاپن ، نیوزلند ، برزیل ، استرالیا ، امارات ، کویت ، قطر و عمان نیز نسبتا مناسب می باشد و به عنوان بازار هدف برندهای مشهور شناخته می شوند .
با افزایش جمعیت جهان به ویژه جمعیت جوانان ، نرخ رشد بازار مصرفی عطر به طور میانگین در حدود ۴ درصد تخمین زده شده است و محبوبیت استفاده از برندهای برتر در میان مصرف کنندگان روبه افزایش است .

چگونگی بخش بندی بازار و صنعت عطر و ادکلن در جهان :

به طور کلی بازارهای جهانی عطر و ادکلن براساس نوع محصول ، مواد و عناصر تشکیل دهنده ، نوع رایحه عطر و ادکلن ،نوع جنسیت (مرد یا زن ) ، کانال های توزیع و سبک زندگی افراد در مناطق مختلف جهانی بخش بندی می گردد . اگر بخواهیم در مورد طیف مشتریان این کالا صحبت کنیم باید تمامی افراد یک جامعه را در نظر بگیریم . از آنجاییکه عطر به تدریج تبدیل به کالای مصرفی و اساسی رومزه شده است دیگر نمی توان از این محصول تنها به عنوان کالای مصرفی قشر مرفه جامعه یاد کرد .
برندهای معروف جهانی علاوه بر تولید انواع عطر و ادکلن طبیعی و مصنوعی در زمینه تولید خوشبو کننده ها ، انواع اسپری ها ، شمع های معطر و سایر محصولات مرتبط فعال می باشند . ارزش تولید و فروش این قبیل محصولات نیز چیزی در حدود نیم میلیارد دلار تخمین زده می شود

مواد تشکیل دهنده انواع عطر :

عمده ی مواد تشکیل دهنده انواع عطر و ادکلن به دو شیوه ی مصنوعی و یا طبیعی بدست می آید . سال های متمادی ، تولیدکنندگان عطر تنها از ترکیبات ارزان قیمت مصنوعی برای ساخت این کالا استفاده می کردند . با این حال این صنعت اخیرا با بروز برخی از موارد آلرژیک و خطرناک این مواد مصنوعی به سمت به کارگیری مواد طبیعی تر، تغییر جهت داده است . مقررات جدید اتحادیه اروپا این تولید کنندگان را ملزم به حذف چندین مورد خطرناک از این مواد تشکیل دهنده عطرها کرده است .

محرک های اصلی رشد صنعت عطرسازی کدام اند ؟
تغییر سبک زندگی مردم ، توسعه اقتصادی کشورها همراه با افزایش روند اهمیت به نظافت شخصی افراد یک جامعه به عنوان سه محرک اصلی رشد این صنعت شناخته می شوند . مطالعات و تحلیل ها نشان می دهند که مصرف عطر در کشورهایی که دچار تورم و فقر گسترده ای هستند به نسبت کم تر از سایر نقاط جهان می باشد .

طبقه بندی شبکه های توزیع عطر در جهان :

اصولا شبکه های توزیع و فروش محصولات مرتبط با عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی از طریق کانال هایی مانند فروشگاه های تخصصی فیزیکی ، فروشگاه های آنلاین ، هایپر مارکت ها و سوپر مارکت ها طبقه بندی می شوند .همچنین شرکت های تولید کننده ی این قبیل لوازم از طریق همکاری با غول های تجارت الکترونیک به شدت با یکدیگر در حال رقابت هستند .

اهمیت و چگونگی تحلیل بازار و ارزیابی صنعت عطر سازی :

اصولا شرکت ها و سرمایه گذارانی که به تازگی قصد ورود به این زمینه تجاری را دارند باید ارزیابی جامعی از این صنعت داشته باشند . این ارزیابی و تحلیل ها حتما باید توسط افراد خبره که بینش کیفی و کمی عمیقی دارند ، انجام گیرد . داشتن استراتژی درست و شناخت دقیق بازار به تولیدکنندگان و بازاریابان این امکان را می دهد که بتوانند درصد موفقیت کسب و کارشان را دوچندان نمایند .

برخی از رایج ترین مشکلات این صنعت عبارتند از :

استفاده از قالب های تبلیغاتی تکراری و منسوخ شده
قیمت های نامتعارف محصولات و عدم تمایل مصرف کننده برای پرداخت مبالغ بالا جهت خرید این اقلام
سخت بودن رقابت تازه کاران با برندهای مشهور و با سابقه
ارائه سالیانه محصولات تکراری به بازار و اشباع شدن مدل های مختلف
فراوانی وجود عطر و ادکلن های تلقبی در بازار
هزنیه بالای تولید محصول با کیفیت
نداشتن دانش و تکنولوژی مناسب شرکت های نوبنیاد جهت تولید عطرهایی با کیفیت رقابتی
نبود مرجع رسمی برای قیمت گذاری محصولات تولیدی
طولانی بودن فرایند تولید محصول
نیاز به تجهیزات پیشرفته و سرمایه گذاری زیاد برای رسیدن به موفقیت
کمبود نیروی کار متخصص در صنعت عطر سازی
بازاریابی سخت برای برندهای غیر مشهور
خطرناک بودن برخی از مواد شیمیایی که برای تولید عطر در کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند (به نوعی قرار گرفتن فرد در معرض این مواد شیمیایی می تواند سبب بروز سردرد ، سوزش چشم ، حالت تهوع ، مشکلات تنفسی و حتی فراموشی شود ) .

چرا صنعت عطرسازی مهم است ؟

در عصر حاضر دیگر نمی توان ساخت و تولید مواد خوشبو را تنها منحصر به عطر و ادکلن های رایج مصرفی مردم دانست . این موضوع به خاطر این است که بسیاری از تولید کنندگان محصولات آرایشی ، بهداشتی ، صنایع غذایی و دیگر صنایع مایل هستند به دلیل کسب تجربه کاربری بهتر برای مشتریانشان از به محصولاتی که تولید می کنند رایحه زیبا و متناسبی را اضافه کنند . بهره گیری از انواع مواد خوشبو کننده و ترکیبات معطر امروزه یکی از روش هایی است که توجه و رضایت مشتری را می تواند برآورده سازد . درک این موضوع سبب شده است که شرکت های تولید مختلف رقابت شدیدی برای یافتن بهترین رایحه برای محصولات شان داشته باشند .

تاثیر صنعت عطرسازی بر محیط زیست :

به طور معمول هر ماده شیمایی که بشر تولید می کند برای محیط زیست اثرات نامطلوبی را می تواند به همراه داشته باشد . به دلیل اینکه منابع اولیه شمار زیادی از عطر و ادکلن هایی که به بازار عرضه می شود ، مصنوعی است ، درصد مخرب بودن آنها برای محیط زیست نیز افزایش پیدا کرده است . انواع ترکیبات آلی موجود در این مواد معطر می تواند پتانسیل ازبین بردن محیط زیست را داشته باشند . به طور مثال در صنعت عطرسازی به دلیل در دسترس نبودن مواد حیوانی طبیعی ، تولیدکنندگان عطر رایحه این منابع حیوانی را به صورت مصنوعی می سازند . اگرچه تحقیقات وسیعی پیرامون میزان خطر صنعت عطرسازی بر طبیعت انجام نشده است اما محققان از تاثیرات نامطلوب پسماند مواد شیمایی و مصنوعی مورد استفاده در این صنعت نگران هستند . آلودگی آب ها ، منابع غذایی ، انقراض بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی ، امکان ایجاد مسمومیت و سرطان زایی مهم ترین تاثیرات این صنعت بر طبیعت و محیط زیست می باشد که باید به آنها توجه کرد .

مقدمات ورود به صنعت عطر سازی چیست ؟
فرایند ورود و موفقیت در این صنعت در اغلب موارد به راحتی اتفاق نمی افتد . این حرفه و زمینه کسب درآمد به مانند بسیاری از مشاغل دیگر نیازمندی بهره گیری از مجموعه ای از اقدامات می باشد . داشتن اطلاعات کافی و دانش ساخت عطر ، داشتن تیم فروش و بازاریابی دو آیتم مهم برای ورود و کسب درآمد نسبتا مناسب برای این شغل به حساب می آید . این درحالی است که بهره مندی از این دو گزنیه به تنهایی موفقیت شما را نمی تواند تضمین کند بلکه به هرحال با توجه به سابقه و میزان سرمایه گذاری کمپانی های بزرگ عطرسازی راه رقابت با این شرکت ها هموار نیست . اما در ایران به دلیل مسائل مختلفی از جمله گرانی ارز چنانچه شرکتی به صورت اصولی به این زمینه ورود کند ، به دلیل تمایل اغلب مردم برای خرید عطر باکیفیت و قیمت مناسب سالیانه می تواند میزان فروش خوبی را کسب نمایید .باید این موضوع را بدانیم که دانش بالای متخصصین علم شیمی در ایران قابلیت رقابت با کشورهای مطرح این صنعت را در صورت سرمایه گذاری درست خواهد داشت .

نتیجه گیری :

در این مطلب به بررسی کامل صنعت عطر سازی در جهان پرداخته ایم تا هرچه بیشتر تولیدکنندگان و تجار ایرانی با مقیاس سودآوری این بازار آشنا شوند . بدست آوردن سهم کوچکی از این صنعت برای ایرانیان می تواند بسیار مفید واقع شود و مقدمات اشتغال زایی را برای جوانان به وجود آورد . امیدواریم با تلاش فعالان بخش خصوصی و مسوولان مربوطه شرکت های ایرانی نیز سهم قابل توجهی از این صنعت جهانی را کسب نمایند .

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *