کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

عایق چیست و انواع مختلف آن کدامند۱

منتشره شده در دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

عایق چیست و انواع مختلف آن کدامند۱

هر چیزی که مانع عبور جرم ،انرژی شود را عایق گویند.مقصود از عایق کاری در کار، بطور معمول ، جلوگیری از نفوذ عامل یا عواملی از خارج به داخل و یا داخل به خارج می باشد.به طور معمول از عایق کاری برای جلوگیری از نفوذ رطوبت استفاده میشود پس هر زمان از کلمه عایق کاری به طور مطلق استفاده شد منظور عایق کاری در برابر رطوبت و نفوذ آب است. چنانچه مقصود از عایق کاری جلوگیری از نفوذ عوامل دیگری ، نظیر صوت یا حرارت ، باشد جمله عایق کاری با پسوند مربوط بکار برده می شود ، مثلا عایق کاری حرارتی و یا عایق کاری صوتی .

انواع عایق

۱ـترکیب پلاستیک: این نوع عایق به صورت پودر خشک احتمالا با تقویت فیبری است که در ترکیب با آب، آماده استفاده می شود.
۲ـ عایق میکروپروس: عایق میکروپروس که گاهی اوقات با عنوان Silica aerogel شناخته می شود، محتوی یک پودر نرم با سوراخ های میکروسکپی است که به ماده، رسانایی حرارتی پایین تری نسبت به رسانایی هوای ساکن می دهد. این عایق به صورت شکل داده شده یا درون کپسول وجود دارد.
۳ـ آجرهای عایق کننده و محصولات وابسته: این عایق ها از خاک رس متراکم، سبک وزن و فشرده غیر آلی که با پخته شدن در دمای بالا، به صورت عایق سخت شکل داده شده است، ساخته می شود.
۴ـ عایق های مقوایی: این مقواها، صلب یا نیمه صلب بوده و معمولا همراه با تقویت فیبری و فشرده شده به شکل یک جرم متراکم وجود دارد.
۵ـ سیلیکات کلسیم: در فرآیندهای صنعتی که به دمای بالا و استحکام زیاد در برابر فشردگی نیاز است، سیلیکات کلسیم به طور وسیعی استفاده می شود. همچنین این ماده برای عایق کاری لوله های اصلی سیستم گرمایش در محل هایی که این لوله ها در زیر خاک قرار گرفته اند، به کار می رود. از آن جایی که سیلیکات کلسیم شدیدا جاذب رطوبت است، در دماهای متوسط و شرایط سیکلی دما باعث خوردگی زیر عایق می شود.

۶ـ عایق های بتونی: عایق های بتونی به طور نمونه شامل خرده سنگ های متخلخل سبک وزن به همراه سیمان هیدرولیکی به عنوان عامل چسبندگی یا رزی سخت شده هیدرولیکی است.
۷ـ فوم های Epoxy Syntactic: روش جدیدی وجود دارد که اگرچه دارای قیمت اولیه گران تری است، اما نیازی به هزینه های نگه داری ندارد و مشکلات خوردگی را نیز مرتفع می سازد. چون می توان آن را به روش پاششی به طور مستقیم روی سطح زیر لایه در سطوح بزرگ قرار داد، یا این که با استفاده از غلاف های از پیش ریخته گری شده که به صورت نیم استوانه است، بر روی لوله قرار گیرد و می تواند نفوذ آب و خوردگی را حذف کند. این پوشش به صورت ۲ یا ۳ فازی می تواند مورداستفاده قرار گیرد. تحقیقات نشان داده است که بیش از ۹۰درصد سازه های فولادی در دماهایی زیر ۱۲۰درجه سانتی گراد کار می کنند که این دما مشکلی برای پوشش های مذکور ایجاد نمی کند.
۸ـ شیشه سلولی: شیشه سلولی یک ماده کاملا غیرقابل نفوذ است و به منظور عایق کاری لوله کشی و تجهیزات صنایع پتروشیمی، گاز و فرآیندهای صنعتی استفاده می شود. شیشه سلولی می تواند در یک محدوده دمایی وسیع که شامل تجهیزات تبرید است، استفاده شود. این ماده به دلیل استحکام آن در برابر فشردگی، برای عایق کاری پایه های مخزن نیز ایده آل است.
۹ـ رزین های پلی یورتان: پلی یورتان سخت دارای ساختار مولکولی متغیری است که محدوده دانسیته آن ۸ تا ۴۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است. دانسیته مناسب برای عایق کاری با توجه به شرایط، از ۳۰ تا ۶۰کیلوگرم بر مترمکعب قابل تغییر است. پلی یورتان یک نوع پلیمر با وزن مولکولی بالا است که می تواند به عنوان عایق در محدوده دمایی منفی۱۹۶ تا مثبت ۱۳۰درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار گیرد.
عایق چیست؟انواع مختلف آن کدامند؟
۱۰ـ لاستیک نیتریل انبساط یافته: لاستیک نیتریل انبساط یافته عایقی قابل انعطاف است و یک مانع یکپارچه سلولی بسته را در مقابل بخار تشکیل می دهد. این ماده در اصل برای کنترل میعان روی لوله های تجهیزات تبرید و خطوط آب سرد استفاده می شد و اکنون به طور وسیعی در سیستم های گرمایش و تهویه (H&V) به کار می رود.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *