...
کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

طراحی چیست و طراح کیست؟

منتشره شده در یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸

طراحی چیست و طراح کیست؟

در این مبحث تعاریف و عباراتی از سخنان بزرگان و اندیشمندان طراحی را نقل می کنیم. طراحی فعالیتی است انسانی که بر درک اشیاء روزمره متمرکز شده و بی شک از قدیمی ترین مشاغل جهان است. طراحی درست کردن اشیاء بی ارزش و اضافی است.طراحی آفریدن چیزهایی است که زندگی انسان ها را بهتر کند. طراحی در مورد چگونه کار کردن اشیاء است نه شکل ظاهرشان.طراحی سراسر تجربه از زندگی است.طراحی آغازی برای ایجاد تغییر و تحول در مصنوعات بشر است.طراحی یک تفکر خلاقانه است که جهت اثبات آن باید به پشتوانه مباحث علمی مسلح بود.طراحی علم زیبایی در قلمرو تولید صنعتی است.طراحی هنر ترکیب کردن نیازهای مصرف کننده با امکانات تولیدات صنعتی است.

تاریخچه طراحی:

از نظر تازیخی، قدیمی ترین آثار کشف شده در این زمینه، مربوط به سی هزار سال پیش است. از هنر دوران غارها تا امروز، آثار بسیار متنوعی به جا مانده است. در این آثار، هنرمند گاه به تصاویر طبیعت نزدیک شده و گاه از آن فاصله گرفته است. بر اساس این ویژگی، آثار به سه دوره تقسیم می شوند.

١. دوره نمادین

٢. دوره هنر واقع نما

٣. دوره هنر ذهنی

اسلوب طراحی:

تجربیات عملی طراح، به کمک روش صحیح استفاده از وسایل و به کارگیری مراحل طراحی در تمرینات پی در پی آغاز می شود. در طراحی با سه دسته از وسایل سروکار داریم:

١. ابزار یا وسایل تأثیر گذار (مانند مداد، زغال و …)

٢. زمینه یا سطوح اثرپذیر (مانند کاغذ، پارچه و …)

٣. وسایل و ابزار کمکی ( مانند تخته شاسی، تیغ یا کاتر و …)

ابزار و وسایل متعددی چون تخته شاسی، سه پایه طراحی و … امکانات مناسبی را برای طراح به وجود می آورند، اما نبود بعضی از آنها مانع طراحی نیست.
وسایل طراحی:

١. ابزار طراحی: به طور کلی با هر وسیله ای که بتوان بر سطحی اثر گذارد می توان طراحی کرد، اما وسیله یا ابزار طراحی مناسب باید به گونه ای باشد که طراح بتواند با آن به سرعت خط بکشد یا سطحی را بپوشاند. ابزارهای معمولی طراحی مداد، زغال، آب مرکب . قلم مو، قلم فلزی، گچ پاستل و … هستند.

٢. زمینه طراحی: زمینه کار به همه سطوحی گفته می شود که طرح بر روی آن ها اجرا می شود. موادی که اغلب برای طراحی به کار می روند کاغذ، مقوا و پارچه است. امروزه انواع مختلف کاغذهای زبر و نرم، ضخیم و نازک و … در اندازه های استاندارد موجود است. کاغذ ایج ترین زمینه برای طراحی است. کیفیت کاغذ باید با ابزار مورد استفاده انتخاب شود.

٣. وسایل کمکی: برای ثابت نگه داشتن کاغذ و ایجاد شرایط مناسب برای طراحی، از تخته شاسی استفاده می شود. تخته شاسی، از جنس فیبر یا تخته سه لا در اندازه های مختلف و متناسب با ابعاد استاندارد کاغذ و مقوا تهیه و برای زیر دستی استفاده می شود.
ایده چیست؟ چگونه یک ایده طراحی کنیم؟

ایده ها را هرگونه جمع بندی و نتیجه گیری یا تعمیم که بر پایه علم ، آگاهی عمومی ، مبانی فلسفی و پیش فرض های عرفی باشد ، تعبیر می کنند. علاوه بر این ، در تعاریف ، ایده ها را بگونه ای دسته بندی و تعبیر می کنند که این ویژگی ها را در بر داشته باشند.
– خلاق باشند.
– نوآورانه باشند.
– مبتنی بر حل مساله باشند.
همچنین در بررسی ادبیات ایده پردازی با این درس ها نیز روبرو می شویم.
– ایده پردازی ، پیوند دقیقی با تفکر انتقادی دارد.
– ایده پردازی بر نوعی خلاقیت و یا تفکر خلاق مبتنی است.
– ایده پردازی باید خواه ناخواه همراه با نوعی مهارت ها و توانمندی هایی باشد که از جمله آن ها توانایی و مهارت بارش مغزی است.
برای آشنایی بیشتر با مبانی مفهومی و نظری ایده و نیز چگونگی طراحی یک ایده ، خوب است که با تفکر انتقادی و تفکر خلاق بیشتر آشنا شویم.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.