کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت و صنایع
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

صافکاری و نقاشی

منتشره شده در چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

در صورت تصادف و بروز خسارت به اتومبیل، انتخاب یک صافکار و نقاش منصف و حرفه ای، بزرگ ترین دغدغه افرادی است که نسبت به ماشین خود حساس هستند.

صافکارهای حرفه ای شغل خود را یک هنر می دانند. هر صافکار به اقتضای حرفه و تجربه خود، برای خدمات صافکاری که انجام می دهد قیمت تعیین می کند.

یک صافکاری خوب ویژگیهای زیر را دارد:

  •  حتی الامکان عملیات تعمیر را بدون رنگ انجام می دهد تا مالک خودرو ضرر و زیان کمتری را از بابت افت قیمت خودرو متحمل شود.
  • صافکار تا حد امکان، قطعه ای را تعویض نمی کند و با صافکاری و نقاشی مشکل را حل می کند.
  •  ضخامت بتونه در قسمتهای صاف شده بسیار نازک است، تا در گذر زمان و تابش خورشید ترک نخورد.
  •  نتیجه کار او این است که قسمت رنگ شده، هم رنگ سایر نقاط بدنه ماشین می شود و مرزی بین قسمت رنگ شده و سالم وجود ندارد. از فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری و زیر نور آفتاب، تفاوت رنگی بین قسمتها وجود ندارد. شفافیت و براقی قسمت رنگ شده و سالم دقیقاً مثل هم است.
  •  فارق از کد رنگ بدنه ماشین، رنگی را که دقیقا هم شکل سایر قطعات بدنه است را بسازد. زیرا رنگ بدنه خودرو، در اثر تابش اشعه آفتاب تغییر می کند. مثلا رنگ بدنه پژو ۲۰۶ مدل ۱۳۸۵ با کد رنگ ۶۷۹۰۵ (نقره ای) با رنگ بدنه پژو ۲۰۶ مدل ۱۳۹۳ با کد رنگ ۶۷۹۰۵ (نقره ای)، متفاوت است.
  •  در حین تعمیرات و باز و بسته کردن قطعات خودرو، هیچ پیچ و خاری گم نشده است. قطعات و درپوشهای مربوط به خودرو، مثل روز اول نصب شده اند و در حین رانندگی لرزش و صدایی ندارند.
  • فاصله بین قطعات مختلف بدنه، قرینه هم است، مثلاً در صورت صافکاری درب راننده، پس از اتمام کار، فاصله بین لبه درب با گلگیر در طرف راننده و شاگرد دقیقاً مثل هم و برابر است.
  •  قیمت مناسبی دارد. و هزینه تمام کار را در ابتدا مطرح می کند.
  •  مدت زمان کمتری برای اتمام کار نیاز دارد.

برخی اصطلاحات صافکاری

  • شاسی کشی

عملی است که برای برگرداندن شاسی خودروها به محل اولیه استفاده می شود. عمل شاسی کشی معمولا با جرثقیل و یا جک انجام می شود. شاسی کشی وقتی ضرورت پیدا می کنید که ضربه حاصل از تصادف شدید باشد و ستونهای اصلی بدنه را جابجا کرده باشد.

  • دستگاه مکش

دستگاهی است که به صورت مکش، قسمت تورفته را بیرون می کشد. این دستگاه بیشتر برای خودروهای با طراحی منحنی (مثل پژو ۲۰۶) کاربرد دارد. استفاده از دستگاه مکش، پیش نیاز و تخصص صافکار را نیاز دارد تا بدون ریزش رنگ قطعه را صاف کند.

  • رنگ کوره ای

رنگ کوره ای، فقط توسط کارخانجات خودروسازی قابل انجام است که مجهز به اتاق رنگ و سیستم پخت رنگ هستند. تعمیرگاهها و صافکاریها، هرگز چنین بودجه ای در اختیار ندارند.
بعضی صافکارها برای تسریع در خشک شدن رنگ، از اشعه UV استفاده می کنند. این موضوع ارتباطی به رنگ کوره ای ندارد.

یکی از ویژگیهای رنگ کوره ای آن است که اگر در تماس با تینر فوری قرار گیرد (حتی چندین ساعت) ورآمده و حل نمی شود، اما رنگی که توسط صافکاری ها اجرا شده باشد (هر صافکاری) در اثر تماس با تینر فوری ۲۰ هزار ور خواهد آمد.

  • پولیش خودرو

رنگ روی بدنه خودرو، در واقع ۸ تا ۱۰ لایه از رنگ است که روی هم قرار می گیرند و اصطلاحا روی ورق بدنه خودرو را پوشش می دهند، پولیش بدنه، یک لایه از این رنگ را بر می دارد و در نتیجه بدنه خودرو براقتر می شود، پولیش لزوما باید توسط متخصص انجام شود زیرا زمان بندی مشخصی برای پاک کردن مواد وجود دارد. انجام پولیش به دفعات، به رنگ بدنه آسیب می رساند.

واکس پولیش فرایندی شبیه به پولیش دارد ولی فقط بدنه را براق می کند اما لایه ای از رنگ را بر نمی دارد. کسانیکه می خواهند بدنه خودرو زیباتر جلوه کند، معمولا از واکس پولیش استفاده می کنند.

 

 

مراحل نقاشی خودرو

  • یافتن مکانی مناسب

اولین قدم برای نقاشی خودرو، داشتن مکانی مناسب می باشد. این مکان باید دارای شرایط زیر باشد :

  • تهویه مناسب
  • پریز برق
  • نور کافی
  • کمترین میزان گرد و خاک

توجه کنید که پارکینگ ها و گاراژ های عمومی برا نقاشی خودرو مناسب نیستد، چرا که وجود منبع گرما در این محل ها منجر به بخار شدن رنگ در طی کار شده و کار را خراب می کند.

تهیه ابزار و وسایل های مورد نیاز برا ی این کار:

لوازم ایمنی، رنگ مورد نیاز، رنگ پاش، سمباده نرم (پوساب)، سنباده زن برقی، پارچه کرباس، تینر، آستری، بتونه سنگی، کاردک، کاغذ ماسکه، نوار چسب کاغذی (مسکینگ تیپ) و ابزاری که برای باز کردن قطعات خودرو به کار می روند ازجمله ابزار مورد نیاز برای نقاشی می باشند.

  • از بین بردن خراش ها و رنگ زدگی ها

قسمت هایی که در آنجا خراش، زنگ زدگی و گودی وجود دارد و یا اینکه رنگ کنده شده است را ابتدا باید اصلاح و تعمیر کنید.

  • جدا کردن وسایل اضافی ماشین

وسایلی همچون بار بند، تزئینات روی ماشین و مواردی که به راحتی جدا می شوند را جدا کنید. وسایلی را که نمی توانید جدا کنید با استفاده از نوار چسب و کاغذ ماسکه بپوشانید.

  • سنباده زدن

شما می توانید به دو صورت متفاوت سنباده بزنید ، در یک حالت می توانید فقط تا حدی بر روی رنگ بدنه رنگ آستری سنباده بزنید به طوریکه رنگ جدید به خوبی روی سطح بچسبد. در حالت دوم، درصورت داشتن وقت مناسب و کافی طوری سنباده بزنید که کل رنگ بدنه حذف شود و به فلز برسید که در این روش، پوشش نهایی رنگ بهتر و با کیفیت تری را خواهد داشت.

شما برای این کار می توانید از دستگاه سندر دو کاره استفاده کنید و سنباده گریت ۴۰۰ یا۶۰۰ را بر روی دستگاه سندر نصب کرده و به صورت دایره وار ومدارم، بدنه ماشین را سنباده بزنید.نکته قابل توجه راجب به سنباده ها این است که سنباده ۶۰۰ نرم تر بوده و به همین جهت کار سنباده زنی با آن وقت بیشتری را طلب می کند ولی احتمال ایجاد خط و خش و سنباده خوری بیش از حد را کاهش می دهد. در این مرحله حتما ماسک غینک ایمنی باید استفاده کنید.

  • پاک کردن بدنه ماشین

باید بدنه ماشین را به خوبی با شوینده های مناسب پاک و تمیز کنید ، به شکلی که چربی و آلودگی بر روی ماشین باقی نماند. دقت کنید که نباید هیچ لک چربی بر روی بدنه و قسمتی که قرار است رنگ شود، باقی بماند. برای این کار از تینر و وایت اسپریت می توانید استفاده کنید .

  • از بالا به پایین پوشش آستری را بزنید

با استفاده از رنگ پاش و با روش اسپری کردن ، یک لایه نازک و یکنواخت آستری را از سقف و بالای بدنه به سمت پایین ایجاد کنید. سپس صبر کنید تا لایه اول آستری به خوبی خشک شود سپس یک یا دو لایه دیگر نیز آستری بکشید. دقت کنید که برای هر لایه آستری کشیدن به لایه قبلی وقت کافی بدهید تا خشک شود، مدت زمان تقریبی خشک شدن آستری بین ۲۰تا۶۰دقیقه می باشد.

  • سنباده زدن لایه آستری

پس از آخرین لایه آستری، حداقل یک ساعت صبرکرده و سپس با سنباده بسیار نرم مانند سمباده گریت۱۵۰۰، سطح بدنه آستری شده را سنباده بزنید تا صاف و یکنواخت شود. سنباده را می توانید به صورت خشک ویا شکلی که با کمی آب آن خیس کنید، استفاده کنید. طرز درست سنباده زدن این مرحله به این شکل است که اول در جهت چپ و راست و سپس در جهت بالا و پایین سنباده بزنید. هدف از سنباده زدن در این مرحله صاف ویکنواخت کردن آستری می باشد نه رسیدن به قسمت فلزی بدنه.

برخی از افراد حرفه ای ترجیحشان بر استفاده ازسنباده های نرمتر مثل سنباده گریت ۲۰۰۰ می باشد، این کار با وجود اینکه مدت زمان اتمام کار را افزایش می دهد و وقت زیادی می گیرد، از سنباده خوری بیش از حد جلوگیری می کند.

  • تمیزی سطح

دراین مرحله شما باید با یک تیکه پارچه کرباس که مرطوب گشته است، به آرامی و به صورت دایره ای سطح آن را تمیز کنید و سپس صبر کنید تا خشک شود.

  • رنگ کردن با استفاده از اسپری رنگ

شما در ابتدای این مرحله می توانید بر روی یک سطح دیگر از اسپری رنگ استفاده کنید تا روش کار با آن را یاد بگیرید. سپس یک لایه رنگ بر روی آستری بدنه ماشین، از سمت سقف و بالای ماشین به سمت پایین ایجاد کنید. سپس بین ۲۰ الی ۶۰ دقیقه اجاره دهید تا خشک شود و دوباره لایه دیگر را اسپری کنید. بهتر است۳ یا ۴ لایه رنگ بر روز بدنه زده شود تا نتیجه بهتری گرفته شود.

  • سنباده زدن سطح رنگ خورده

همانند لایه آستری، لایه رنگ خورده را بعد از حداقل یک ساعت سنباده بزنید و با دستمال تمیز و مرطوب سطح را تمیز کنید.

  • پوشش سطح با رنگ جلا

در این مرحله شما باید دولایه رنگ جلا بر روی بدنه اجرا کنید . فرصت دادن بین لایه ها را برای خشک شدن لایه قبلی را فراموش نکنید. مدت زمان دقیق برای خشک شدن در قسمت توضیحات محصول ذکر می شود.

  • صبر و تحمل

یک هفته به ماشین فرصت دهید تا به طور کلی خشک شود سپس در آخر عیوب کوچک را با سنباده های نرم بر طرف کنید.

  • پرداخت نهایی

انجام این مرحله توسط دستگاه و دست صورت می گیرد. دستگاه به صورت ارزان و سریع این کار را می کند. البته پرداخت دستی نتیجه بهتری دارد و نیازمند تجربه می باشد و اشتباه در این مرحله می تواند تمام زحمات شما را از بین ببرد.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *