کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

شیلنگ و انواع آن

منتشره شده در چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰

شیلنگ و انواع آن

امروزه شیلنگ ها نقش اساسی در زندگی روزمره ما ایفا می کنند؛ از مصارف خانگی مانند استفاده از شیلنگ برای شستشوی یک مکان گرفته تا مصارف صنعتی مانند استفاده از شیلنگ در سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک، گویای اهمیت وجود شیلنگ هستند. انتخاب شیلنگ مورد نیاز برای کاربردهای متفاوت از اهمیت بسیاری برخوردار ات؛ درصورتی که اطلاعات لازم را برای انتخاب شیلنگ مناسب نداشته باشید، دچار خسارت و خرابی دستگاه شده و منجر به صرف هزینه و زمان بیشتری خواهید شد. بنابراین با ما همراه باشید تا بدانید شیلنگ چیست و انواع آن کدام اند؟

شیلنگ چیست؟

شیلنگ یک لوله توخالی انعطاف پذیر است که برای انتقال مایعات از یک مکان به مکان دیگر طراحی شده است. شکل یک شلنگ معمولاً دارای مقطع دایره ای استوانه ای است. از آنجا که شیلنگ ها کاربردهای متنوع خانگی و صنعتی دارند، برای دستیابی به مقاومت در برابر فشار بهتر، می توان شیلنگ ها را با الیاف یا یک سیم فولادی تقویت کرد. طراحی شیلنگ بر اساس ترکیبی از کاربرد و عملکرد است. عواملی که در طراحی شیلنگ تاثیرگذار است عبارتند از اندازه، درجه فشار، وزن، طول، شیلنگ مستقیم و سازگاری شیمیایی. جنس مواد به کار رفته در شیلنگ ها، بیشتر از نایلون، پلی اورتان، پلی اتیلن، پی وی سی و لاستیک های مصنوعی یا طبیعی، بر اساس محیط و درجه فشار مورد نیاز استفاده می شود.

شیلنگ تقویت شده چیست؟

در برخی موارد برای اینکه مقاومت در برابر فشار شیلنگ را افزایش دهیم، آن را با الیاف یا سیم فولادی تقویت می کنیم. در این روش علاوه بر افزایش مقاومت، استحکام شیلنگ نیز افزایش میابد.

کاربردهای شیلنگ

از شیلنگ ها می توان برای انتقال آب یا سایر مایعات و انتقال هوا یا گازهای دیگر استفاده کرد. به طور معمول از گیره ها، شاخه ها و نازل ها برای کنترل جریان مایعات استفاده می شود. از جمله کاربردهای شیلنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از شلنگ آب باغبانی برای آبیاری گیاهان و درختان در باغ یا انتقال آب به آب پاش به همین منظور استفاده می شود.

از یک شلنگ سخت برای آبیاری محصولات کشاورزی در آبیاری قطره ای استفاده می شود.

آتش نشانان برای انتقال آب به محل آتش سوزی از شلنگ آتش نشانی استفاده می کنند.

از شیلنگ های هوا در غواصی زیر آب برای حمل هوا از مخازن هوا استفاده می شود.

استفاده های صنعتی برای کار با ماشین آلات پنوماتیک و ابزارهای میز کار مانند درایورهای پیچ پنوماتیک، آسیاب، منگنه و …

در شیمی و پزشکی، از شلنگ سیلیکونی برای انتقال مواد شیمیایی مایع یا گازها استفاده می شود.

در صنعت روغن از شیلنگ فشار قوی برای جابجایی مایعات تحت فشار زیاد استفاده می شود.

از شیلنگ ها در سیستم های ترمز هوا استفاده می شود. این شامل موارد زیر است:

شیلنگ ترمز هوایی راه آهن که بین لوکوموتیو و واگن های راه آهن استفاده می شود

شیلنگ ترمز بادی کامیون که بین تراکتور و نیمه تریلر استفاده می شود

از شیلنگ های خودرو در اتومبیل برای جابجایی مایعات به منظور استفاده در خنک سازی ، روغن کاری و / یا هیدرولیک استفاده می شود.

انواع شیلنگ بر اساس جنس آنها

شیلنگ سیلیکونی

شیلنگ سیلیکونی از پلیمر سیلیکون ۱۰۰% خالص ساخته شده است. این شلنگ‌ها معمولا به صورت شفاف، بدون بو و مزه هستند؛ هم چنین فاقد هرگونه مواد سمی است و قادر به تحمل دما در بازه ۱۰۰- تا ۲۵۰+ هستند. شلنگ نسوز سیلیکونی به طور گسترده ای در صنایع مدرن، صنایع نظامی و مایحتاج روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیلنگ پنوماتیک

در سیستم های پنوماتیک معمولا از شلنگ پنوماتیک برای توزیع هوای فشرده به اجزای مختلف سیستم استفاده می شود. برای انتقال هوا از کمپرسور به یک سیستم پنوماتیک، باید ابعاد شلنگ، ماده ای که از آن ساخته شده و عملکرد آن را در نظر بگیرید. ابعاد یک شلنگ شامل طول کلی و قطر داخلی آن است. سیستم های پنوماتیک دارای اتصالات پنوماتیک است که مونتاژ سیستم را آسان تر می کنند.

شیلنگ آبنما فنردار

شیلنگ آبنما فنردار که از جنس pvc تولید شده است، با قیمت ارزان و کیفیت بالا عرضه می‌شود. دیواره این شیلنگ با سیم فولادی گالوانیزه تقویت شده است که استحکام و فشار کاری شیلنگ شفاف را افزایش می‌دهد. شیلنگ فنردار یک شیلنگ انعطاف پذیر است و وزن سبک این شیلنگ ها، باعث شده است حمل و جابجایی آن راحت باشد. شفافیت شیلنگ آبنما امکان مشاهده انتقال مواد را به وجود آورده است تا از انتقال صحیح مواد و عدم بلوکه شدن آنها مطمئن شوید.

شیلنگ هیدرولیک

شیلنگ هیدرولیکی یک شلنگ فشار قوی، لاستیک مصنوعی، ترموپلاستیک یا تفلون است که مایع را برای انتقال نیرو در ماشین آلات هیدرولیک منتقل می کند. توسعه شیلنگ های هیدرولیکی انعطاف پذیر بیشتر راه را برای توسعه مجموعه گسترده ای از ماشین های جدید پرقدرت مبتنی بر فناوری هیدرولیک باز کرد.

شیلنگ آب کشاورزی

از شیلنگ آبیاری کشاورزی به منظور کاهش مصرف آبهای زیر زمینی و پیشبرد سیاست های صرفه جویی در مصرف آب، استفاده می‌شود. به شیلنگ هایی که آب را از منبع اصلی به نقاط مختلف باغ یا زمین کشاورزی منتقل می‌کند، شیلنگ آبیاری می‌گویند.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *