کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

سیاه دانه برای لاغری و کاهش کلسترول

منتشره شده در سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸

سیاه دانه برای لاغری و کاهش کلسترول

در یک تحقیق روی ۹۰ خانم دچار اضافه وزن، به این نتیجه رسیدند که اضافه کردن روغن سیاه دانه به رژیم غذایی کم کالری، نسبت به رژیم غذایی کم کالری صرف بیشتر باعث لاغری می‌شود. خواص روغن سیاه دانه برای لاغری یک پشتوانه علمی هم دارد. مجله ” Diabetes and Metabolic Disorders” تحقیقاتی منتشر کرد که در آن خواص ضد چاقی گیاهان را مورد بررسی قرار داده بودند و به این نتیجه رسیده بودند که سیاه دانه در صدر گیاهان دارویی موثر در کاهش وزن قرار دارد.

در تحقیقات دیگری که بر روی ۲۵۰ مرد انجام شده بود، به این نتیجه رسیدند که روغن سیاه دانه در صورتی که به تنهایی یا در ترکیب با زردچوبه استفاده شود، باعث کاهش وزن می‌شود و مهم‌تر از آن، خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش می‌دهد.

بر اساس مقاله‌ای که در مجله “Endocrinology and Metabolism“ منتشر شد، محققان اعلام کردند که سیاه دانه یکی از معدود مواد غذایی است که باعث جلوگیری از هر دو نوع دیابت، یعنی دیابت نوع ۲ و دیابت نوع ۱ می‌شود. بر اساس این تحقیقات سیاه دانه در واقع پایداری گلوکز را افزایش می‌دهد و به اندازه داروی متفورمین (Metformin) موثر است. این گیاه تا کنون عوارض مشخصی نشان نداده است، در صورتی که متفورمین به عنوان یکی از رایج‌ترین داروهای توصیه شده برای دیابت نوع دو، باعث عوارض جانبی زیادی مثل نفخ، اسهال، تجمع گاز معده، سردرد و خیلی علائم دیگر می‌شود.

آیا روغن سیاه دانه بی خطر است؟

ممکن است که روغن سیاه دانه باعث افزایش تاثیر برخی از داروها، مثل داروهای متوپرولول (Metoprolol) و وارفارین (Warfarin) شود. اگر شما در حال مصرف هر نوع دارویی به صورت مرتب هستید، با پزشک خود در مورد مصرف روغن سیاه دانه صحبت کنید و قبل از صحبت کردن با پزشک معالج نباید هیچ کدام از داروهایی که همیشه مصرف می‌کنید را قطع کنید.

روغن سیاه دانه می‌تواند به عملکرد بهتر کبد کمک کند اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند برای کبد و کلیه‌ها مضر باشد. اگر کبد یا کلیه شما در حال حاضر دچار مشکل است، درمورد میزان مصرف مناسب با پزشک خود صحبت کنید.

بهترین روش استفاده از روغن سیاه دانه

  • روی نان قبل از پخت یا قبل از تست کردن
  • روی بیسکوییت یا شیرینی
  • در سوپ و انواع خوراک‌ها
  • مخلوط کردن با دانه‌های دیگر و استفاده به عنوان چاشنی سالاد

دقت کنید که روغن سیاه دانه را از چشمان، مخاط بینی و دیگر نقاط حساس بدن دور کنید. به علت ماهیت گرم سیاه دانه، استفاده از روغن سیاه دانه برای پوست ممکن است در بعضی افراد باعث حساسیت پوستی شود. به همین دلیل قبل از استفاده موضعی حتما میزان کمی از آن را روی پوست تست کنید. مانند هر ماده غذایی دیگر، خانم‌های باردار و خانم‌های شیرده باید قبل از استفاده چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی، با پزشک خود مشورت کنند.

همچنین می‌توانید برای بهره‌مند شدن از خواص روغن سیاه دانه برای لاغری، مو، پوست، فشار خون، آسم و غیره این روغن را در بسته‌بندی‌های آماده از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های معتبر و مطمئن خریداری کنید. برای بهترین و کم‌خطرترین راه، طبیعی‌ترین روغن سیاه دانه را انتخاب کنید که ۱۰۰ درصد خالص باشد.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *