کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت و صنایع
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

سازه چوبی

منتشره شده در سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰

از انواع سازه های ساختمانی می توان به: سازه های سنتی، فلزی، بتنی و صنعتی اشاره کرد. در سازه های سنتی طراحی و محاسبات بر خلاف سازه های بتنی و فلزی ( که محاسباتی و علمی هستند) تجربی بوده و آئین نامه ها و محدودیت های اجرایی در این نوع سازه ها نیز بر اساس نمونه های آماری و تجربی تعیین گردیده است؛ سازه های چوبی یک نمونه از این سازه ها می باشد

استفاده از سازه های چوبی از قدیم در همه ی کشورهای دنیا امری رایج و طبیعی بوده است، در حال حاضر هم گرایش مردم جهان به این نوع سازه فراوان است و یکی از پرطرفدارترین سازه های موجود در دنیا شناخته می شود که در حدود بیش از ۲ میلیارد را با کمک این دست از مصالح ساخته اند

حداکثر طبقات مجاز در این نوع سازه در تمام شرایط و مناطق دو طبقه، حداکثر ارتفاع مجاز هشت متر از سطح زمین می باشد علاوه بر این در طراحی و اجرای پلان معماری باید محدودیت و ضوابط مربوطه به این نوع سازه ها رعایت گردد.در سازه های فلزی برای ساختن ستونها و پلها از پروفیلهای فولادی استفاده می شود، مورد دیگر سازه های بتنی می باشد.

سازه های بتنی طی چند سال گذشته با یک اقبال عمومی مواجه گردیده و بیشتر سازندگان این سازه را به سازه های فلزی ترجیح می دهند که از دلایل این امر می توان به نوسان در قیمت پروفیل های فولادی، هزینه کرد یکنواخت در اجرای سازه های بتنی ، فراوانی مصالح سیمان و سنگی ، مقاومت در مقابل شرایط آب و هوایی در صورت تأخیر در اجرا اشاره نمود .تمام این سازه ها چه فولای چه چوبی و .. به مقاوم سازی احتیاج دارند.

مقاوم سازی :

یکی از مباحث مهم در ساختمان ها بحث مقاوم سازی است. ممکن است چند سال بعد از ساختن یک سازه، اتفاقاتی باعث کاهش مقاومت آن شود و دوام و استحکام سازه را کاهش دهد. اتفاقات مختلف مانند: آسیب های ناشی از زمین لرزه، تغییر شکل ظاهری ساختمان، اشتباه در هنگام طراحی اولیه سازه، کاهش شکل پذیری مصالح و تغییر کاربری بنا از جمله مواردی هستند که مقاومت ساختمان را کمتر می کنند. زمانی که مقاومت یک ساختمان کاهش می یابد، احتمال سست شدن و فرو ریختن آن بسیار زیاد می شود و این موارد از طول عمر مفید ساختمان کم می کند.

در این مواقع، باید از روشهای مختلف مقاوم سازی استفاده کرد و مقاومت و استحکام بنا را افزایش داد. مقاوم سازی به معنای بالا بردن مقاومت یک ساختمان در برابر نیروهای وارد شده است. برای مقاوم سازی ساختمان های بتنی، آجری و… می توان از روش های مختلفی همچون: مقاوم سازی با الیاف اف آر بی ، مقاوم سازی با کاشت میلگرد و اجرای لایه باربر، مقاوم سازی با تزریق رزین اپوکسی و … استفاده نمود..

سازه های چوبی :

انسان ها از زمان های قدیم، با قطع درختان، چوب های آن را بکار می گرفتند تا بناها و سازه هایی که نیاز داشتند را بسازد. این مصالح چوبی که مواد اولیه سازه چوبی ساده نیز می باشد، در حال حاضر هم استفاده می شوند و در همه ی کشور های دنیا رایج و متداول می باشد. سازه های چوبی پناهگاه خوبی برای انسان ها محسوب می شدند .

اما به مرور زمان استفاده از سازه های مدرن مانند فلزی، مرکب و بتنی جای این سازه ها را گرفت. با این حال در برخی از نقاط دنیا و کشورمان هنوز سازه های چوبی کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از سازه های چوبی در ساخت ساختمان های مدرن نیز استفاده می شود و در واقع هنوز سازه های چوبی جایگاه خود را در ساختمان سازی از دست نداده اند.

چوب یکی از اولین مواد طبیعی است که افراد چگونگی استفاده از آن را آموختند و محبوبیت آن در طول زمان هرگز از بین نرفته است. این محصول در تمام نقاط جهان وجود دارد و نسبتاً از قیمت مناسبی برخوردار است و یا حتی به صورت رایگان نیز می توان از آن استفاده کرد. اگر شما از چوب در ساخت و ساز ومقاوم سازی سازه استفاده کنید، خواهید دید بر خلاف ملات، چوب می‌تواند نیروهای کششی و فشاری را تحمل کند.

سازه های چوبی وزن کمی دارند و در نتیجه در برابر زلزله از مقاومت خوبی برخوردار هستند. لازم به ذکر است این سازه ها در برابر آتش و حشرات ضعیف عمل می کنند و باید تمهیدات ویژه ای برای رفع این مشکلات در نظر گرفت. استفاده از سازه های چوبی در حال حاضر در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، کانادا و … رواج دارد.

سازه های چوبی ساده می توانند با سادگی و در عین حال کاربرد هایی که دارند ، علاوه بر ایجاد یک زیبایی در محیط خانه و محیط اطراف جلوه ای طبیعی تر ایجاد کنند. همچنین باید در نظر داشت که سازه چوبی ساده در عین کاربردهایی که دارد، هزینه ی ساخت به نسبت کمتری نسبت به دیگر وسایل را دارا می باشد و می توان روی آن طرح ها و نقش های زیبایی به وجود آورد.اما به دلیل ساختار سلولی، فوق العاده مقاوم است و صدها یا حتی هزاران سال طول می کشد تا به آن آسیبی برسد و ما می توانیم از آن برای ساختمان سازی، ساخت کاغذ و … استفاده کنیم.

انواع مختلف چوب وجود دارد که در زیر به آنها می پردازیم :

– چوب سخت

شامل نمونه هایی از جمله خاکستر، راش، توس، چوب ماهون، افرا، بلوط، تیک و گردو می شود.

– چوب نرم

شامل نمونه هایی از جمله سدر، کایپرس، قارچ، کاج، صنوبر و قرمز می باشد. ( به طور کلی درست است که تخته های چوب سخت تر از چوب نرم هستند اما نه همیشه ) ( Balsa ) بهترین مثال از یک چوب سخت آن است که در واقع بسیار نرم باشد. Hardwoods دانه های دوست داشتنی و جذاب دارد و برای چیزهایی مانند مبلمان خوب و چوب های تزئینی استفاده می شود، چوب نرم معمولاً از درختان بسیار بلند و مستحکم به دست می آیند و برای کارهای ساختمانی مناسب تر هستند.

فونداسیون سازه چوبی

به بخش المان های سازه و خاک زیر آن که نیروها و لنگرهای ناشی از روسازی را به خاک یا سنگ بستر زیرین منتقل می نماید ، فونداسیون یا شالوده گفته می شود. در واقع فونداسیون یک عامل انتقالی بین روسازی و زمین است . به علاوه فونداسیون سازه را در برابر لغزش و واژگونی پایدار تر می نماید. پی های سطحی ، پی های عمیق ، پی های نیم عمیق و پی های ویژه ها از انواع فونداسیون می باشد . برای اجرای فونداسیون در سازه های چوبی به دلیل این که سازه های چوبی سبک تر از سازه بتنی می باشند بیشتر نقش کرسی را خواهد داشت تا در بارندگی و جاری شدن آب سازه را در ارتفاع بالاتر از زمین نگه دارد.

بطور کلی فونداسیون به چهار دسته تقسیم می شود . هر یک از این دسته ها خود به چند بخش دیگر تقسیم می شود. بنابراین برای مشخص کردن بهترین نوع فونداسیون برای هر پروژه نیاز به برسی و کارشناسی از محل پروژه می باشد . متاسفانه خیلی از متقاضیان ساخت انواع ویلای چوبی در تماس با کارشناسان در خواست بر آورد هزینه فونداسیون را دارند . در بعضی موارد دیده می شود برخی از شرکت ها همکار بدون بررسی کارشناسی اقدام به اعلام هزینه فونداسیون می نمایند ، بدون بازدید از محل پروژه ، که سبب ارائه اطلاعات غلط به متقاضی می شوند و ایجاد اختلال در محاسبات ساخت برای متقاضیان گردید .

اسکلت های چوبی نیز همانند انواع دیگر اسکلت ها، قبل از هرچیز نیاز به بستری دارند تا مانع نشست آن گردد. لذا با توجه به نقشه های محاسباتی اقدامات مورد نیاز جهت اجرای فونداسیون صورت می پذیرد. این نکته حائز اهمیت است که در اسکلت های چوبی بدلیل وزن کم، در صورت وجود خاک بستر با مقاومت فشاری مناسب، بجای فونداسیون های گسترده و یا نواری میتوان قطعات بتنی پیش ساخته به کار برد .

سازه چوبی| مقاوم سازی سازه| سازه چوبی ساده| انواع چوب| استحکام سازه چوبی

* استحکام سازه چوبی :

از لحاظ فیزیکی، چوب مقاوم و سفت است، اما در مقایسه با موادی مانند فولاد، سبک و انعطاف پذیر است. یک ویژگی جالب دیگر چوب نیز این است که ما معمولاً می توانیم یک شاخه درخت کوچک و مرده را فقط با استفاده از دست های خود خم کنیم، اما تقریباً غیرممکن است که بتوانیم آن شاخه را بکشیم و حتی فشار دهیم، چوب غیر آلی است، یعنی یک توده چوب دارای خواص مختلف در جهات مختلف است. ساختمان های چوبی سنتی با قطب های بزرگ عمودی پشتیبانی می شوند که نیروها را در جهت طول، به موازات دانه به زمین تحویل می دهند.

این روش یک راه خوب برای استفاده از چوب می باشد زیرا به طور کلی چوب دارای قدرت فشاری بالا ( مقاومت در برابر فشرده سازی ) هنگام بارگذاری است. قطب های چوبی بسیار ضعیف هستند و به صورت افقی قرار می گیرند. آنها نیاز به پشتیبانی زیادی دارند تا نتوانند خم شوند این ویژگی به دلیل آن است که چوب ها دارای مقاومت کششی پایین هستند با این حال، همه ی درخت ها با هم یکسان نیستند.

مثلا بلوط دارای استحکام کششی بسیار بیشتری نسبت به بسیاری از درخت های دیگر است، به خاطر همین است که به طور سنتی برای ساخت پرتوهای سنگین و افقی در ساختمان های قدیمی استفاده می شود. سایر عوامل مانند چگونگی چسباندن ( خشک کردن ) یک قطعه چوب و چگالی آن نیز بر قدرت آن تأثیر می گذارد.

چوب دارای بسیاری از ویژگی های جالب دیگر نیز می باشد. زیرا درست مانند یک اسفنج، آب را جذب می کند و در شرایط مرطوب نفوذ می کند و آب را دوباره خشک کرده و درجه حرارت آن بالا می رود. همچنین چوب دارای یک عایق نسبتاً خوب گرما است ( که در ساخت و ساز ساختمان مفید است ).

استفاده از سازه های چوبی :

استفاده از سازه‌های چوبی در ساختمان، باعث ایجاد ویژگی خاصی می‌شود که با تمام مصالح ساختمانی دیگر تفاوت دارد. پس معماران باید اطلاعات کامل و لازم در مورد چوب و نقش آن در سازه‌های چوبی داشته باشند تا بتوانند کیفیت طراحی را بالا ‌برده و همچنین از مصالح بهینه استفاده نمایند تا باعث تضمین مقاوم سازی سازه شود، این امر باعث آن می شود که در کوتاه مدت هزینه ی دوباره ای را برای مقاوم سازی ساختمان و یا مقاوم سازی سازه متحمل نشوند.

یکی از مهمترین مواردی که در سازه‌های چوبی و مقاوم سازی سازه باید به آن توجه داشت عامل تغییر مکان در چوب بر اثر انقباض و آماس است. برای این امر می‌توان در میان الوارها فاصله انداخت. می‌توان تخته‌های الوار را با یک پیچ از هم جدا کرد. این پیچ در میان الوارها یا در کناره‌ها قرار می‌گیرد.

با این کار امکان حرکت عرضی برای الوار فراهم می‌آید. در تئوری، چوب ممکن است برای همیشه به مقاومت خود ادامه دهد در صورتی که توسط باکتری مورد حمله قرار گیرد. نگهدارنده ها می توانند از پوسیدگی درختان جلوگیری کنند. نگهدارنده های مختلف به روش های مختلف کار می کنند.

سازه چوبی ساده

سازه های چوبی ساده نیز از جمله سازه های چوبی به شمار می رود که در بیشتر خانه ها و فضاهای بیرون جایی برای خود باز کرده اند. سازه چوبی ساده در عین کاربری، هزینه ی ساخت به نسبت کمتری نسبت به دیگر وسایل دارد و می توان روی آن طرح ها و نقش های زیبایی به وجود آورد همچنین باید در نظر داشت که این سازه چوبی ساده می تواند با سادگی و در عین حال کاربرد هایی که دارند ، علاوه بر ایجاد یک زیبایی در محیط خانه و محیط اطراف می تواند جلوه ای طبیعی تر ایجاد کند.

نگهدارنده های مختلف چوب :

برای مثال، رنگ، مانند پوست بیرونی است و اجازه نمی دهد که قارچ ها و حشرات درچوب نفوذ کنند، اما نور خورشید و باران باعث می شود که رنگ و لکه های رنگی از بین رفته و در برابر حملات آسیب پذیر شود. کروزوت ( یکی دیگر از نگهدارنده های چوب ) یک مایع قهوه ای است که معمولاً از ذغال سنگ تهیه می شود. مجموعه ای زیبا از ناودان های خمیده که از بزرگترین ساختار چوبی دنیا است و در Plaza de la Encarnacion واقع شده است.

سازه چوبی| مقاوم سازی سازه| سازه چوبی ساده| انواع چوب|استفاده از سازه های چوبی

انواع مدل سازه های چوبی:

انسان ها از دیرباز تا کنون برای ساخت سازه های مختلف از چوب استفاده می کردند. مهم ترین سازه های چوبی که امروزه با چوب های با کیفیت و رعایت استاندارد ساخته می شوند عبارت اند از ویلا، خانه، کلبه، آلاچیق و خانه های متحرک. با توجه به این که ما در کشور زلزله خیزی زندگی می کنیم، چوب ‌یکی از بهترین مصالح برای ساخت سازه های مسکونی می باشد. همچنین سازه های چوبی ظاهر زیبا و اصیل و منحصر به فردی دارند که با وجود هزاران سال استفاده مستمر، هرگز برای بشر قدیمی و از مد افتاده نمی شوند.

مزایای سازه های چوبی:

– سبک سازی و مقاومت بالا در مقابل زلزله.

– استحکام چوب سبب شده است تا سازه های چوبی ساده نیز استقامت بالایی داشته باشند.

– به علت آن که اصولا چوب از دیگر مصالح وزن کمتری دارد، سازه های چوبی ساده هم سبک هستند.

– با توجه به این که سازه های چوبی از چوب ساخته می شوند، تولید و ساخت سازه چوبی ساده راحت تر است.

– اکثر سازه های چوبی ساده به علت ظاهر زیبا و طبیعی که دارند، می توانند از وسایل تزئینی به حساب بیایند و این امر سبب زیبایی محیط می شود.

– ظرافت و زیبایی بکار رفته با حک کردن نقش ها و فرم دهی آن ها چند برابر می شود.

– به علت سبک بودن و پیچیده نبودن تولید مصالح آن ها، سرعت ساخت سازه های چوبی ساده بالا است.

– سازگاری و ایجاد هماهنگی بین سازه چوبی ساده با محیط زیست زیاد است.

– همچنین می توان گفت سازه های چوبی با اکثر آب و هوا ها سازگار می باشند.

– دوام و استحکام بالای آن باعث طولانی تر شدن عمر سازه چوبی شده است

– به خاطر عایق بندی هایی که در مصالح بکار رفته در سازه های چوبی استفاده شده، این امر سبب کاهش مصرف انرژی می شود.

– رنگ گرم سازه ی چوبی می تواند در صمیمانه تر شدن و جذاب تر شدن خانه بسیار تاثیر گذار باشد.

– مصالح چوبی بکار رفته در ساخت سازه ی چوبی ساده در دنیا رواج پیدا کرده و فراوان است.

– به نیروی انسانی کمتر در ساخت سازه چوبی نیاز داریم .

– کاهش اثرات منفی الکترومغناطیس بر انسان

سازه چوبی| مقاوم سازی سازه| سازه چوبی ساده| انواع چوب| انواع مدل سازه های چوبی

مقاومت سازه های چوبی در برابر آتش سوزی و موریانه:

با توجه به تجارب به دست آمده در مقابل آتش سوزی، این امر نشان می دهد که سازه های چوبی نسبت به سازه های دیگر بسیار مقاوم تر هستند، زیرا مقاومت چوب پس از افزایش حرارت نسبت به فولاد و بتن با سرعت کمتری کاهش پیدا می کند ، به عبارت دیگر یک سازه چوبی در آتش سوزی نسبت به سازه های فولادی و بتنی مدت زمان بیشتری پایدار خواهد ماند.

فولاد در حرارت زیاد آتش سوزی مقاومت خود را از دست می دهد و ذوب می شود و بتن نیز به شدت ترک خورده و خرد می شود، در حالی که چوب به آرامی سوخته و برای مدت زمان زیادی مقاومت خود را حفظ می کند، برای این که ذغال ایجاد شده در سطح چوب مانع نفوذ سریع آتش و حرارت به داخل آن می شود و زمان بسیار مناسبی برای اطفای حریق و نجات ساختمان و ساکنین بوجود می آورد.

در واقع مقاومت ساختمان با سیستم چوبی در مقابل حریق را می توان به واسطه ی ورق های گچی که تمامی سطح داخلی ساختمان را می پوشاند، حداقل یک ساعت بیشتر کرد.سازه های چوبی با اشباع عمقی چوب مورد استفاده در مقابل نفوذ موریانه ایمن می شوند. البته از مواد شیمیایی نیز برای مقابله با موریانه در دیواره های چوبی استفاده می شود. علاوه بر آن از روش های مکانیکی مانند کیپ بندی با مواد لاستیکی و … نیز در مقابل نفوذ موریانه استفاده می شود.

انواع سازه چوبی :

در عصر حاضر گرایش به طرح های قدیمی و استفاده از سازه های چوبی رو به گسترش است با توجه به کاربرد فراوان مصالح چوبی، سازه چوبی زیادی وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سازه های چوبی ساده مثل عروسک ها، میز و صندلی ها و… .

– سازه های چوبی دکوری

– سازه های چوبی تزئینی

– ساخت کف پوش های منازل و ساختمان ها با توجه به استحکام آنها

– ساخت نرده های چوبی برای حفاظت و زیبایی محیط

– ساخت درب های چوبی منازل

– ساخت چارچوب های پنجره ها

– ساخت مبلمان ها و آلاچیق های چوبی در فضای باز

– ساخت ماکت ها و عروسک ها

مراحل ساخت خانه چوبی روش زیر صورت می گیرد :

۱- ساخت پایه و زیربنای کلبه چوبی

۲- ساخت چهارچوب و دیواره ها

۳- عایق بندی دیوار ها و کف و سقف

۴- بهترین چوب برای لایه بیرونی

نکته های مهم در زمان اجرای سازه های چوبی

باید به چند نکته در زمان ساخت سازه های چوبی همیشه دقت کافی داشت. یکی از این موارد توجه به جهت بارگذاری الوارها می باشد ، زیرا تحمل باریک سازه چوبی اساساً با بارگذاری در عرض مسیر بافت یا موازی با آن تعیین می گردند که باید در نقشه های اجرایی نیز این مساله ذکر گردد.

نکته دیگر توجه به نوع چوب مصرفی است. زیرا درصورت عدم مرغوبیت و یا وجود رطوبت داخل الوارها، پایداری ساختمان زیر سوال خواهد رفت. بطور کلی الوارهای تهیه شده از درختانی که مدت زمان رشد آنها طولانی است، مرغوبیت بالاتری دارند. درخت کاج یکی از همین درختان است که دارای الوارهای مناسبی جهت بنا نمودن ساختمانهای چوبی است.

یکی دیگر از نکته های مهم، توجه به جابجایی چوبها در اثر افزایش یا کاهش حجم ناشی از انقباض و انبساط می باشد، که این مساله را بوسیله ایجاد فاصله بین الوارها و با قرار دادن گوه های کوچک مابین الوارها می توان برطرف کرد.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *