کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

ساختن نام کسب و کار۲

منتشره شده در پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸

ساختن نام کسب و کار۲

  • این کار را به رایانه بسپارید.

برنامه‌های نرم‌افزاری بسیاری به منظور ساختن نام برای شرکت‌ها و محصولات وجود دارند. یا این‌که می‌توانید با استفاده از برنامه‌ای که واژگان را در دو ستون الف و ب با یکدیگر “‌هماهنگ‌” می‌کند، خودتان نام مناسب را بسازید. البته، رایانه‌ها قدرت قضاوت ندارند. هم‌چنین آن‌ها محورهای بازاریابی یا دانش زبانشناسی نیز ندارند. ولی قطعا می‌توانند گزینه‌های احتمالی بسیاری را پیش روی‌تان بگذارند.

  • نام‌های موجود در بازار را خریداری کنید.

یک بانک به منظور تحصیل نام یک بانک دیگر برای خدمات مدیریت وجوه نقدی که دیگر برای آن بازاریابی صورت نمی‌گرفت، مبلغ ۱۰،۰۰۰ دلار پرداخت کرد. یک شرکت تولید عطر برای به دست آوردن حق نام یک شرکت دیگر‌ یک میلیون دلار پرداخت کرد. (این نام از گذشته دارای مجوز، و در ۷۰ کشور ثبت شده بود.) شرکت کورز مجوز نام نوشیدنی فوق‌العاده‌اش را – آیریش رِد – از یک نام کارخانه‌ی تولید نوشیدنی دریافت کرد که مدت‌ها پیش تعطیل شده بود. اگر نام مورد علاقه‌تان متعلق به فرد دیگری است، ولی این نام آن‌چنان پر سر و صدا نیست و استفاده‌ی کمی از آن شده است، به دنبال‌اش بروید. این کار را توسط یک واسطه انجام دهید (مثلا وکیل مربوط به دعاوی علائم تجاری) و قیمت پیشنهادی‌تان را اعلام کنید. چیزی از دست نخواهید داد.

  • استراق سمع کنید! ناراحت نشوید! منظورم این بود به همه چیز گوش دهید.

هرگز نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که قرار است چه چیزهایی بشنوید. نام یک قرص خواب معروف این گونه ساخته شد: فردی که این نام پیشنهاد داد، مدت‌ها می‌شنید که آدم‌هایی که دیر وقت از سالن تئاتر بیرون می‌آیند به یکدیگر می‌گویند: ” Night, all- به محاوره یعنی شب همگی بخیر‌”‌. “‌‌ Night, all‌”‌. همین باعث شد که فرد شنونده به این نام برسد:Nytol (نایتال)

  • حتی‌الامکان از انتخاب سرواژه‌های بی‌معنی خودداری کنید.

مطالعات نشان داده‌اند تمام نام کسب و کار هایی که با حروف اول اسامی بزرگ‌تر ساخته می‌شوند و بی‌معنی هستند تا ۴۰ درصد نسبت به نام‌های واقعی یا آن‌هایی که از واژگان معنی‌دار ساخته می‌شوند، کم‌تر به خاطر می‌مانند. اگر در این مورد شک دارید، کافی است به فهرست نام‌های موجود در فورچون ۵۰۰ نگاهی بیندازید. واقعا چند مورد از آن‌ها را می‌شناسید؟ (آیا واقعا UST یا SPX یا NCH را می‌شناسید؟).

  • نام‌ها را با صدای بلند بگویید.

همان‌طور که نام کسب و کار باید چشم‌نواز باشند، باید گوش‌نواز نیز باشند. تصور کنید قرار است در طول روز چندین بار نام جدید شرکت یا محصول‌تان پشت تلفن گفته شود. با اندک تغییراتی در ساختار واژه‌ها می‌توان آوای شنیداری‌شان را مناسب‌تر نمود. مثلا، ریشه‌ی هر دو واژه‌ی CALIDA و CALIDUS به “‌عشق‌” و “‌حرارت‌”‌ اشاره می‌کند. ولی آوای مورد اول نسبت به مورد دوم گوش‌نوازتر است.

  • از پسوندها استفاده کنید.

پسوندها نقش خاصی در ایجاد نام کسب و کار های جدید ایفا می‌کنند. بررسی کنید آیا هر یک از مثال‌های زیر در زبان‌های انگلیسی و فارسی به دردتان می‌خورند یا خیر؟
-ime و -in مکررا برای مواد شیمیایی و پزشکی استفاده می‌شوند (نظیر ANACIN، BUFFERIN، LISTERINE)
-oid معمولا به معنی “‌شبیه‌”‌ یا “‌دارا بودن شکل چیزی‌”‌ است (مانند CELLULOID به معنی سلولزی، ANDROID به معنی شبیه آدم)
-ex غالبا بر مفهوم ” عالی ” یا داشتن پرستیژ دلالت دارد ( مانند نام‌ها ROLEX، KLEENEX، PLAYTEX)
ین: پسوند دارندگی و اتصال است (مانند زرین، سیمین)
دیس: پسوند مانندگی است. مانند: ناودیس، تاقدیس، تندیس
وش: این پسوند بر چگونگی و مانندگی دلالت دارد. مانند: مهوش، پری وش، فرشته وش.

  • فواید محصول‌تان را مستقیما در نام‌تان نمایان کنید.

یک عطر می‌تواند PASSION به معنی عشق و حرارت نامیده شود؛ یک خوشبو کننده با نام NO SWEAT به معنی بدون عرق؛ یک خودروی همه جا رو با نام EXPLORER به معنی جستجوگر؛ و یک محصول ماندگار و مقاوم از جنس پلی‌اتیلن با نام DURATION به معنی دوام نامیده شود.

  • به دنبال یک برادر بزرگ‌تر بگردید!

یک فرد یا یک شرکت در حوزه‌ی متحد و مشترک با شما می‌تواند الهام‌بخش نام کسب و کار مورد نیازتان باشد. برای نمونه، اگر برای خبرنامه‌ی یک شرکت به دنبال نام کسب و کار هستید، می‌توانید به روزنامه‌های کوچک و بزرگ نگاهی بیندازید. ولی نباید فقط به نام روزنامه‌های بسیار مشهور نظیر تایمز، هرالد، یا گزت یا همشهری، جام‌ جم و غیره بسنده کنید. بلکه با نگاه به سایر روزنامه‌ها می‌توانید نمونه‌های بسیار مبتکرانه‌ای را نیز بیابید. مثلا در سیاتل، POST-INTELLIGENCER؛ در کالیفرنیا، Sacramento BEE؛ در کارولینای شمالی High Point ENTERPRISE؛ و در ایران، روزنامه‌هایی نظیر آفرینش، خراسان، حیات نو، فرهنگ آشتی و غیره.

  • با حروف غیر معمول شروع کنید.

در زبان انگلیسی، بیش‌تر واژه‌ها عموما با این پنج حرف شروع می‌شوند: S، C، P، A و T. پنج کم کاربردترین حروف در اول واژه‌ها نیز عبارت هستند از X، Z، Y، Q و K. یک هشتم واژه‌های انگلیسی با حرف ‌S شروع می‌شوند. یک سه‌هزارم حروف انگلیسی با حرف X شروع می‌شوند. جرج ایستمن به دلایل گوناگونی نام ‌”‌KODAK یا کداک‌“‌ را برگزید. این نام کوتاه، غیر معمول، و قوی بود. وی در این مورد گفته است: “من به حرف K علاقه دارم – K حرفِ قدرتمند و قاطعی به نظر می‌رسد.‌”‌

  • برای ساختن نام کسب و کار آواهای مشابه را تکرار کنید.

وزن ریتمیک یک نام کسب و کار می‌تواند بر جذابیت و خاطرپذیری آن تاثیر داشته باشد. به تکرار آوا در نام‌های ذیل دقت کنید؛ کوکاکولا، پی‌پال، امریکن ایرلانیز و غیره.

  • نگاهی هم به نقشه بیندازید.

نام مکان‌ها نیز می‌توانند به نام محصولات تبدیل شوند. یک شرکت تولیدکننده‌ی بیسکوئیت و کلوچه در ماساچوست آمریکا دستگاه جدیدی را نصب کرد که می‌توانست آرد کلوچه را دور مربا بپیچد. اولین مربایی که این شرکت با آن کلوچه تولید کرد، مربای انجیر بود. سیاست آن‌ها این بود که نام محصولات‌شان را از روی نام شهرهای همسایه‌شان بردارند؛ همسایگی با شهر نیوتن در ماساچوست برای آن‌ها بسیار مایه‌ی افتخار بود؛ از این رو، نام این محصول را FIG NEWTONS به معنی انجیر نیوتن گذاشتند.

  • ترتیب طبیعی واژه‌ها را معکوس کنید.

ژنرال امبروز برن‌ساید (General Ambrose Everett Burnside) در طول جنگ‌های داخلی آمریکا فرمانده‌ی ارتش پوتوماک بود. متمایزترین ویژگی وی (که تبدیل به یک مد شد) خط ریش بسیار پر پشت و بلندی بود که از گوش‌های‌اش به گونه‌ها رسیده بود. به همین خاطر، این نوع خط ریش را “‌ burnsides‌”‌ نامیدند. در آغاز قرن بیستم، این واژه از لحاظ زبانشناسی دچار جا به جایی شد و به “‌sideburns‌”‌ تبدیل شد.

  • برای ساختن نام کسب و کار ایده قرض بگیرید.

به قول توماس ادیسون، ایده‌ها فقط از این نظر می‌توانند اصلی و بکر باشند که در انطباق با حل مشکلات جدیدی به کار روند. طراحان تجهیزات نظامی با وام گرفتن ایده‌ی نقاشی‌های پیکاسو راه بهتری را برای ایجاد الگوهای استتار تانک‌ها پیدا کردند. بنابراین شما هم دست به کار شوید. یکی از این ایده‌های خوب را وام بگیرید.

برچسب ها : ،
مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *