کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

ریسندگی نیمه فاستونی و ریسندگی پشمی

منتشره شده در شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸

ریسندگی نیمه فاستونی و ریسندگی پشمی

این نوع ریسندگی نیز ریسندگی الیاف غیر ممتد بلند می باشد.مراحل عملیاتی به غیر از شانه مشابه ریسندگی فاستونی است.نخ ها از الیاف (تمام یا قسمتی) موازی شده فتیله های کارد تولید می شوند.نظر به اینکه الیاف در فتیله ها نسبت بهم بیشتر موازی هستند ، تابکمتری در هنگام ریسندگی مورد نیاز است.این بدان معنی استکه نخهای ظریفتری (با نمره کمتری) ریسیده می شوند.

ریسندگی نیمه فاستونی
ریسندگی نیمه فاستونی

تمامی الیافیکه در ریسندگی فاستونی استفاده می شوند در این نوع ریسندگی نیزبکار گرفته می شوند. نخ ها زیر دست نرم تری داشته و بیشتر قابل چندلاشدن هستند. در مقایسه با ریسندگی پنبه ایی و فاستونی ،نخهای نیمه فاستونی از مقاومت کششی کمتری برخوردارند.تاکنون نخ های نیمه فاستونی به ندرت در ماشین های گردباف بکار رفته است.امکان دارد تا از این نخ ها بعنوان نخ های آزاد که تشکیلحلقه نمی دهند(نیم بافت) برای تولید پارچه های خوابداریا پارچه های ضخیم که نخ خواب از سطح آنها بالاتر قرار میگیرند ، استفاده نمود.

ریسندگی پشمی

این نوع ریسندگی کوتاهترین روش در چهارنوع ریسندگی بوده و با توجهبه الیاف مورد استفاده به گروه ریسندگی الیاف غیر ممتد بلند تعلق دارد.در ریسندگی پشمی برای تهیه نخ مراحل عملیاتی کمی انجام می پذیرد .در طی این مراحل از عملیات شانه شدن استفاده نمی گردد. بطور کلیالیاف غیر ممتد بصورت خالص یا مخلوط در این نوع ریسندگی بکار گرفته می شوند. الیاف کوتاه و بلند در عمل جداگانه ریسیده می شوند.

نخ های پشمی در محدوده ضخیم ترین نخ ها قرار میگیرند. نخها بطور نسبی دارای تاب کمی هستند بنابراین پفکی بوده و زیر دست بسیار نرمی دارند.جهت تقویت این خاصیت نخ ، بطور معمول از الیاف نرم در مخلوط الیاف استفاده می شود.بهرحال نخ های پشمی در مقایسه دارای مقاومت کششی کمتری هستند.به همین دلیل نخ های پشمی جهت تشکیل حلقه بروی ماشین های گردباف باسرعت بالا مناسب نیستند.استفاده از این نخ ها زمانی منطقی است که پارچه ایی نرم و حجیم مورد نظر باشدیا وقتی که نخها از سطح پارچه بالاتر قرار گیرند.بطور مثال نخ های پنبه ایی ریسیدهشده در ریسندگی پشمی جهت نخ خواب در پارچه های با نخ های آزاد متشکل از سه نخ.نخهای پشمی را می توان هم از الیاف نو با کیفیت و هم از الیاف بازیافته تهیه کرد.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *