کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

روش های غیر متداول ریسندگی۲

منتشره شده در شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸

روش های غیر متداول ریسندگی۲

ریسندگی اصطکاکی

این روش نیز در گروه ریسندگی با انتهای باز قرار می گیرد .معروفترین ماشین هایی که از این روش در آنها استفاده شده DREF II , DREF III و ساخت E.Fehrer و Austria , Masterpinner ساخت Platt میباشند. نقاومت نخ اصطکاکی کمتر از نخ های رینگ و چرخانه ایی میباشد.نخ ها بوطر کامل پرزی بوده و پارچه ای با زیر دست نرم از آنها تولید می شود.نظر به اینکه نخ های اصطکاکی نمایل به تاب خوردن به دور خود دارند ،

پیشنهاد می شود تا جهت استفاده در ماشین گردباف بخار داده شوند.محدوده نخ های تولیدی ۳-۳۵ نمره انگلیسی یا ۱۷-۲۰۰ تکس میباشد.

ریسندگی با استفاده از فشار هوا

اولین ماشین های ساخت کارخانجات ژاپنی مانند Murata,Howa,Toyodaمعروفترین ماشین هایی میباشند که روش ریسندگی با استفاده از دمندههوا در آنها بکار گرفته شده است.الیاف با طول حداکثر ۴۰ میلی متر دراین روش قابل ریسیدن هستند.در ریسندگی با استفاده از دمنده هواتوجه بر روی الیاف پلی استر یا مخلوط پلی استر و پنب شانه شده، معطوف می گردد.نخهای تولید شده زیاد پرزی نیستند.در مقایسه با نخ های رینگو چرخانه ای این نخ ها دارای تاب زنده کمتری بوده و از مقاومت بطور نسبی بیشتر برخوردار هستند.از آنجاییکه این نخها زبر هستندپارجه تولید شده از آنها زیر دست زبر یا کمی سخت دارد .با استفاده از دمنده هوا با ساختمانهای مناسب ،نخ هایی جهت گردبافی بطور دایم مورد تحقق قرار گرفته است.

ریسندگی نخ های پوشش دار

در این روش در ابتدا به فتیله (در موارد خاص نیمچه نخ) کشش داده شدهو سپس روی الیاف بهم تاب نخورده به وسیله یک لیف ممتد بصورتمارپیچ پوشیده می شود تا نخ تشکیل گردد . الیاف غیر ممتد کوتاه و بلند ،الیاف طبیعی و همچنین الیاف مصنوعی در این روش مورد استفاده قرار می گیرند.تعدادی از سازندگان ماشین از جمله کارخانه Suessen در آلمان ماشینآلات و تجهیزات لازم برای این روش ریسندگی را تولید می کنند.این نخ ها از نظر مقاومت و یکنواختی شبیه به نخ های رینگ هستند.اما در مقایسه با نخ های رینگ پرز کمتر و حجم بیشتری دارند.در آزمایشات دقیق تر نخ های پوشش دار از خود خاصیت مارپیچی نشان میدهندکه بعلت پیچش الیاف ممتد بدور آنها میباشد.

ریسندگی نخ های شبیه نخ های چندلا

دو فتیله کشش یافته بطور همزمان در یک واحد ریسندگی (مخصوص نخ تک لا) به هم متصل می شوند تا این نخ ها را تولید نمایند .در حالیکه نخ های چندلا (حقیقی) وقتی تهیه می شوند که دو نخ ( یا بیشتر)که قبلا در جای دیگر ریسیده شده اند در ماشین های تاب دهنده بهم تابیده می شوند.

ریسندگی خودتاب

اصول این ریسندگی بر این حقیقت بنا شده که هرگاه دو نخ با تابهایهم جهت در کنارهم قرار گیرند ، تمایل دارند جهت کاهش تنش پیچشیخود بدور یکدیگر بپیچند . جهت وارد کردن تاب از روش تاب مجازی استفاده می گردد. در ریسندگی Novacore و Repco از این روش استفاده می گردد.

ریسندگی سایرو (دولا)

در این روش از تاب حقیقی Sیا Z استفاده می شود .هر دو نخ یک لا و نیز نخ دولا دارای تاب هم جهت هستند .در مقایسه با نخ دولای معمول ، این نخ ها دارای پرز کمتر و فشردگی بیشتر هستندو زیر دست زبر دارند. در گردبافی نخ های سایرو بیشتر برای تهیهمنسوجات طرح دار و پارچه های دورو سیلندر بکار می روند. نخ های سایرو را می توان بطور اقتصادی در محدوده نمره های ظریف تولید نمود (بطور مثال : ۲/۴۷-۲/۴۳نمر انگلیسی یا ۱۴*۲-۵/۱۲*۲ تکس).تا کنون روش سایرو به میزان زیادی در ریسندگی الیاف غیر ممتد بلند تثبیت گردیده است . تحقق بیشتر درباره استفاده از اینروش در ریسندگی الیاف غیرممتد کوتاه در حال انجام است.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *