کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

روش های غیر متداول ریسندگی۱

منتشره شده در شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸

روش های غیر متداول ریسندگی۱

هدف مشترک تمامی این روشها داشتن تولیدی بیشتر از ریسندگی رینگ میباشد.برای دستیابی به این هدف مرحله تشکیل نخ از مرحله پیچیده شدن آن جدا می گردد.این امر باعث می گردد تا نخ با سرعت بیشتری پیچیده شود.

تغذیه فیتیله چندلا به ماشین ریسندگی به عنوان یک اصل میباشد .فتیله های شانه شده در ریسندگی الیاف غیر ممتد کوتاه را نیز می توان مورد استفاده قرار داد .در این روش ها تولید نیمچه نخ (مورد ریسندگی رینگ) غیر ضروری میباشد.در بسیاری از این روشها الیاف داخل فتیله چندلا در یک مرحله قبل از تولیدنخ از هم باز شده و بصورت جدا از هم قرار می گیرند.در این موارد ، روش ها بصورتکلی ریسندگی با انتهای باز ( Open End یا بطور اختصار OE ) می نامند.در بین روشهای ریسندگی با انتهای باز نخهای تولید شده در ریسندگی چرخانه ایی علاوه بر نخ های رینگ اثر قابل ملاحظه ایی در صنعت گردبافی داشته است.

ریسندگی چرخانه ایی

در این روش الیافی که بصورت فتیله چندلا تغذیه می شوند توسط یک بازکننده دوار از هم جدا می شوند.این روش پیشتر بطور کامل شرح داده شده است. (متن کامل) الیاف باز شده به کمک جریانی از هوااز طریق مجرای هدایت الیاف به چرخانه تغذیه می شوند. در فرورفتگی داخل چرخانه الیاف بروی هم

قرار گرفته و حلقه ایی از الیاف را تکشیل می دهند . این الیاف بصورت نخ در راستایی کم و بیش عمودبر حلقه الیاف از داخل چرخانه به بیرون کشیده می شوند. این امر باعث محکم چسبیدن الیاف به مو در نتیجه تشکیل نخ می شود. نخ تهیه شده از چرخانه به خارج هدایت شده و سپس بصورت متقاطع (ضربدری) بر روی یک دوک پیچیده می شود.نخ در این حالت تاب حقیقی پیدا میکند. بعلت رفتار هندسی الیاف در نخ در هنگام ایجاد تاب ، الیاف شکل مارپیچ مطلوبی مانند آنهایی که در نخ رینگ قرار میگیرند، ندارند. هرچندگاهی ، الیافی عمود بر محور طولی نخ بصورت کمربندی بدور آن می پیچند.تاکنون روش ریسندگی چرخانه ایی در جهت ریسندگی الیاف غیرممتدکوتاه بکار گرفته شده است. نمره نخ های تولیدی بطور معمول در محدوده ۳-۳۰نمره انگلیسی یا ۲۰-۲۰۰ تکس قرار می گیرد.

با توجه به بهبود این روش و ساختار ماشین ها و نیز استفاده از فتیله های شانه شده، تولید نخ های با حداکثر نمره ۴۲ انگلیسی یا ۱۴ تکس با کیفیت خوب امکان پذیر است.تهیه نخ هایی ظریفتر هم در این ریسندگی مورد نظر قرار گرفته و در بعضی موارد نیز انجام پذیرفته است.نخ های چرخانه ایی مورد نیاز در صنعت گردبافی بطور معمول از صد در صدپنبه یا الیاف مصنوعی و یا مخلوط پنبه و الیاف مصنوعی تهیه میگردند.در ریسندگی الیاف غیر ممتد کوتاه تولید نخ های چرخانه ایی نسبت به نخ های رینگ ۵ تا ۶ برابر شده است.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *