کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

مشاغل صنعت و صنایع ایران
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

ذخیره سازی گندم

منتشره شده در پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

ذخیره سازی گندم

از آنجا که گندم در یک مقطع خاص از سال تولید و در یک دوره یکساله به مصرف می رسد، لازم است که مخازن و انبار هایی برای نگهداری آن طی سال وجود داشته باشد. هر کشاورز در فصل برداشت غلات، مقدار زیادی گندم برداشت مینماید که قسمتی از آن را به مصرف تغذیه سالیانه خود رسانده و مازاد بر احتیاج سالانه اش را به طرق مختلف به فروش می رساند. یکی از طرق فروش مازاد محصول، واگذاری آن به اداره غله منطقه میباشد. گندم هایی که بدین ترتیب خریداری می گردند به تدریج به سیلوهای شهرستان ها فرستاده شده و در آنجا ذخیره میشوند. این مخازن و انبارهای ذخیره گندم به سه دسته تقسیم می گردند که عبارتند از:

۱. انبار های همکف: این انبار هاکه اکثراً استیجاری هستند به صورت ابتدایی در روستاها ساخته شده و به منظور نگهداری موقت غله خریداری شده از کشاورز مورد استفاده قرار می گیرند. حداکثر استفاده از این انبارها تا پایان فصل برداشت محصول و رجوع زارعین جهت فروش مازاد محصول خود میباشد.

۲. انبارها اسکلت فلزی: اسکلت این نوع انبارها را پروفیل آهنی تشکیل میدهد که به وسیله صفحات فلزی پوشانده شدهاند.این انبارها به منظور انبار نمودن موقت غله خریداری شده و در نقاطی که ظرفیت سیلوهای موجود کفاف ذخیره غله را نداشته باشند.

۳. سیلو: لغت سیلو از کلمه یونانی سیلوس گرفته شده و عبارت است از مخازن استوانه ای شکل که مازاد گندم خریداری شده برای مدت طولانی در آنها نگهداری میشود. هر سیلو متشکل شده از چند سلول یا کندو که میتواند به صورت سقف باز یا بسته و در کف مسطح و یا به منظور تخلیه قیفی شکل باشد. ارتفاع سیلو میتواند زیاد یا کم و مقطع هر کندو ممکن است به شکل دایره، مربع، مربع مستطیل و یا چند ضلعی باشد. کندوها میتوانند به صورت جدا از یکدیگر و یا متصل به هم ساخته شوند. ظرفیت سیلوها بر اساس نوع و تعداد کندو ها تغییر میکند.

تاسیساتی که به طور معمول در سیلوها وجود دارند عبارت اند از تجهیزات توزین، تخلیه، حمل و نقل، بوجاری (شامل مگث یا دستگاههای جدا کننده قطعات فلزی)، خشک کردن، هوادهی و تهویه آفت زدگی(به ویژه جا گذاری قرص های فستو کلسین)، دستگاههای خود کار کنترل حرارت و شبکه های تولید هوای فشرده و جمع آوری گرد و خاک و اضافات دانه و تعداد زیادی تاسیسات جانبی. سیلو ها خود به چند دسته تقسیم میشوند که شامل:

سیلوهای بتنی

• سیلو های فلزی

• سیلو های نیم کره ای (گنبدی)

استفاده از سیلو های فلزی برای نگهداری غلات در ایران کمتر متداول است، در صورتی که هزینه و زمان نصب آنها به مراتب از سیلو های بتنی ارزان تر است و سریع تر انجام میشود. سیلو های فلزی از به هم پیوستن ورقه های گالوانیزه از پیش ساخته شده تهیه میشوند. سیلو های فلزی پیچ و مهره ای و سیلو های جوشی دو نوع از سیلو های فلزی می باشند که به آسانی قابل اتصال به یکدیگر و نیز جابجایی می باشند. چون ورقه های بدنه موجدار است، فشار وارده از داخل و یا خارج را به خوبی تحمل میکند و به علت گالوانیزه بودن نیازی به رنگ آمیزی سالیانه ندارد. هر دو نوع سیلو های فلزی، امکان بارگیری و تخلیه و ضد عفونی غلات به آسانی فراهم میباشد. ظرفیت این سیلو ها از چند تن تا چند صد تن میتواند باشد. سیلوهای نیم کره ای نیز با مکانیزم خاصی ساخته میشوند و چون فشار وارده بر بدنه ها به جهت شکل کروی به حد اقل می رسد و ظرفیت این سیلوها نیز میتواند تا چند صد تن برسد، ممکن است در آینده به جای سیلوهای بتنی فعلی به کار برده شود.

۱. ذخیره سازی گندم در فضای باز

۲. ذخیره سازی غلات به شیوه تخلیه هوا

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *