کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت و صنایع
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

تفاوت کاشی و سرامیک

منتشره شده در چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰

تفاوت کاشی و سرامیک

کاشی به اجسامی دلالت دارد که فقط برای پوشش دیوار مناسب هستند و به دلیل نداشتن استحکام کافی نمی توان کاشی را برای سطوح کف کار کرد.

مقاومت کاشی نسبت به هم گروه خود یعنی سرامیک در برابر نیروی فشار و حتی شدت سرما و گرما بسیار کم است و بدین دلیل فقط مناسب برای محیط های بسته است و برای دیوارهایی که اصطلاحا نمکش دارند مناسب نیست و بهتر است در جاهایی به کار رود که میزان نم و رطوبت آن خیلی کم و نزدیک به صفر است.استفاده از کاشی در محیط های ذکر شده مناسب نیست و بر طول عمر کاشی اثر دارند. اما ب این حال تنوع رنگی و مدل در کاشی ها بسیار بیشتر از سرامیک ها است. دیوارهای سرویس های بهداشتی , حمام و آشپزخانه , اتاق ها , پارکینگ , راهرو ها از پرمصرف ترین جایی هایی است که از کاشی برای پوششش آنها استفاده می شود. دلیل اینکه کاشی را بیشتر برای دیوارها استفاده می کنند این است که نسبت جذب زیادتری نسبت به سرامیک دارد و به همین دلیل برای دیوارها بسیار مناسب تر است. اما سرامیک ها را هم می توان برای دیوار و هم می توان برای کف استفاده کرد اما به دلیل استحکامی و دوامی که دارد بیشتر برای کف استفاده می شود.مقاومت سرامیک نسبت به کاشی در برابر فشار و سرما و گرمای شدید و رطوبت خیلی بیشتر است. اما نمی توان انها را در محیط های باز کار کرد زیرا شدت سرما و گرما باز هم روی انها تاثیر می کذارد اما اگر تمایل داشتید در محیط های باز از سرامیک استفاده کنید بهتر است که از نوع پرسلان استفاده کنید.پرسلان ها تقریبا به طور کامل در برابر فشار و سرما و گرما و رطوبت مقاوم هستند.بدین جهت برای محیط های باز و تحت فشار و سرما و گرما و رطوبت مانند نمای ساختمان ها و کف حیاط و کف پارکینگ و دیوارهایی که نمکش دارند استفاده می شوند. مقدار آبی که توسط سرامیک جذب می شود بسیار کم است اما باز هم برای سرامیک های پرسلان میزان جذب آب تقریبا نزدیک به صفر است. ممکن است که کار کردن سرامیک پرسلان برای نما سخت باشد بهتر است که برای این کار از اسکپ استفاده کنید.

تفاوت کاشی و سرامیک چیست؟

اگر علاقه مند به بررسی تکنیکی تفاوت کاشی و سرامیک هستید می توانید به خواندن این مطلب ادامه دهید.
به صورت کلی کاشی از اجزایی با نام های: ۱- سفال که همان جزء اصلی کاشی است در اطلاحات به این قسمت استخوان بندی کاشی نیز گفته می شد . ۲- لعاب کاشی که قسمت رویی آن را می پوشاند جنسی شیشه ای دارد و این قسمت همان رنگ و زیباسازی کاشی است و آنچه است که شما در ظاهر یک کاشی مشاهده می کنید. به مواد غیر معدنی نیز سرامیک گفته می شود منظور از مواد غیر معدنی همان مواد غیر آلی است. لعاب روی کاشی می تواند از جنس سرامیک هم باشد، که به آن کاشی سرامیکی یا سرامیک گفته میشود. از بهترین نمونه های کاشی، کاشی تبریز می باشد.

موزاییک چیست؟

موزاییک به نوعی کفپوش فشرده شده کفته می شود، موزاییک یه نوعی یک کفپوش بتنی به حساب می آید تراکم موجود در موزاییک ممکن است به وسیله یک دستگاه فشار و یا دستگاه لرزشی فراهم شود اجزای تشکیل دهنده موزاییک عبارتند از ماسه ، پودر سنگ , آب ، سیمان ، سنگ دانه است طرح ها و اندازه های موزاییک گوناگون و متنوع است اما اگر بخواهیم اجزای موزاییک را کلی تر بررسی کنیماز اجزای زیر تشکیل شده است
۱) روکش موزاییک که به آن رنگ موزاییک گفته می شود
این جزئ نقش رنگ و شمایل موزاییک را دارد در شمایل موزاییک از سیمان،پودر سنگ ، آب و از سنگ های رنگی بسیار ریز استفاده می شود.
۲) لایه زیری که به آن نارین هم می گویند
این قسمت به مراتب ضخامت خیلی بیشتری نسبت به سطح رویی دارد و میزان فشاری که موزاییک می تواند تحمل کند به دلیل وجود این لایه است.این لایه هم از ماسه ، سیمان و آب تشکیل شده است.

روش پرسی

در این نوع ساخت به دلیل فشاری که به وسیله دستگاه پرس بر موزاییک وارد می شود موزاییک متراکم می شود و آن تراکم مورد نیاز را به دست می آورد. میزان فشاری که وارد می شود بستگی به رنگ سنگدانه ها ئ ابعاد موزاییک دارد. این نوع موزاییک ها حتما باید ساب بخورند تا بتوان از آنها استفاده کرد.

روش ویبره ای

در این روش ساخت خبری از فشار نیست و تراکم مورد نیاز به وسیله لرزش تامین می شود اگر در ساخت این نوع موزاییک ها از سنگ تزئینی استفاده نشود نیازی به ساب خوردن ندارندو سطحی کاملا صاف دارند.
انواع موزاییک ها شامل موارد زیر است:

  • موزاییکهای معمولی و گرانیتی
  • موزاییک ویبره ای
  • موزاییک شسته
  • موزاییک های تک لایه ای

اجزای سرامیک چیست؟

خاک رس ,ماسه ,فلدسپار

ویژگی های سرامیک

خواص سرامیک ها به صورت مستقیم وابسته است به اجزای تشکیل دهنده سرامیک . بنابراین با توجه به درصد مواد به کار رفته در تولید سرامیک ویژگی های آنها و به خصوص کیفیت آنها با هم یکسان نیست.

سرامیک‌های مغناطیسی

در ساخت این نوع از سرامیک ها اکسیدهای آهن نقش بسزایی دارند . تهیه عنصرهای حافظه در کامپیوتر از مهم ترین کاربردهای این نوع سرامیک است.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *