کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

تفاوت صافکاری بی رنگ و صافکاری با رنگ

منتشره شده در یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

تفاوت صافکاری بی رنگ و صافکاری با رنگ

تفاوت عمده این دو سبک صافکاری بدنه مستقیما به میزان شدت ضربه و اثر آن بر روی بدنه خودرو ربط ‌دارد. در تصادفات رانندگی بسته به میزان خسارت وارده، صاحب خودرو تصمیم می‌گیرد تا قطعه آسیب‌دیده بدنه را به صورت کامل تعویض و یا با استفاده از مهارت صافکار ترمیم‌کند. در صورت تعویض قطعه با نمونه خام و یا رنگ‌خورده، فرآیند بازسازی بدنه با سرعت بیشتر و البته ریسک بالاتر افت قیمت به انتها می‌رسد. اما در صورت صافکاری کردن خودرو، داستانی پر استرس آغاز شده و با روند آهسته‌تری به انتهای خود می‌رسد!اثر ضربه یک برخورد مستقیما رنگ بدنه خودرو را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. اگر میزان ضربه وارده در حدی باشد که رنگ بدنه خودرو ریخته‌نشده و یا ناحیه ضرب‌دیده به شکل پیچیده‌ای دفرمه نشده و آسیب ندید‌ه‌باشد، می‌توان آن بخش از بدنه را با استفاده از مهارت و تجربه صافکار به حالت اولیه خود بدون تغییر در وضعیت رنگ خودرو برگرداند. به این حالت اصطلاحا صافکاری بی‌رنگ بدنه گفته می‌شود. بی‌رنگ ترمیم‌نمودن بدنه یک خودرو خوشحال‌کننده‌ترین حالت برای صاحب آن به شمار می‌آید و بسیاری از افراد بعد از یک تصادف در صدد هستند که تا جای ممکن، نقاط آسیب‌دیده بدون رنگ‌آمیزی بدنه ترمیم‌شوند. اما در پاره‌ای از موارد، شدت ضربه وارده به حدی‌است که باعث تضعیف رنگ بدنه می‌شود. این تضعیف لایه‌های رنگ یا به صورت خراش و ریختن تکه تکه رنگ در همان ابتدای حادثه ظاهرشده و یا در طی فرآیند صافکاری بدنه به صورت اجتناب‌ناپذیری خود را نشان‌ می‌هد. در این موارد بعد از اتمام فرآیند صافکاری، برای تمیز و یک‌ دست شدن ظاهر، بدنه خودرو باید مورد رنگ‌آمیزی قرار گرفته و در واقع عملکرد نقاش در این قسمت مکمل پروسه بازسازی بدنه است.

جدا از شدت ضربه و انرژی وارده حاصل از تصادف، کیفیت و ضخامت رنگ و همچنین زیرسازی آن نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای در نوع بازسازی بدنه‌ دارد. در خودروهایی که از کیفیت رنگ بالایی‌ بهره می‌برند ضخامت لایه‌های رنگی نیز بالا بوده و این ضخامت زیاد، توانایی بالاتری در تحمل شدت ضربه و انرژی بدون تاثیرگذاری منفی در رنگ را به خودرو هدیه‌ می‌دهد. اما آن روی سکه این است که اگر شدت ضربه از از حد تحمل بالاتر باشد، عملا امکان بی‌رنگ ترمیم‌کردن بدنه از صافکار سلب شده و در اینجا، نیاز به یک نقاش ماهر بیش از پیش احساس می‌شود.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *