با مهم ترین قطعات خودرو آشنا شوید
با مهم ترین قطعات خودرو آشنا شوید
- یونیت کنترل سیستم ABS
سیستم ABS مخفف سیستم ضد بلوکهی ترمز و گاها سیستم ضد قفل ترمز نیز نامیده میشود. وظیفهی این سیستم جلوگیری از قفل شدن چرخها هنگام ترمز گیری است تا بدین ترتیب پایداری بیشتری به اتومبیل داده و امنیت و ثبات خودرو را در هنگام ترمزگیری تامین کند. یونیت کنترل ABS در حقیقت مغز این سیستم است و با اطلاعاتی که دریافت میکند فرمان وارد عمل شدن ABS را صادر می کند. اطلاعاتی که این سیستم بر اساس آنها تصمیم به فعالسازی ABS میگیرد یکی دانستن سرعت چرخها و دیگری دانستن فشار ترمز است. این سیستم از طریق سرعت گردش چرخ میتواند تشخیص دهد که چرخ قفل شده است یا خیر، و سپس در صورتی که قفل شدن چرخ را تشخیص دهد اقدام به باز و بسته کردن متناوب سوپاپ برگشتی میکند. در صورتی که یونیت ABS دچار مشکلی شود یک چراغ نارنجی یا زرد رنگ ABS در نشان دهنده های خودرو روشن خواهد شد. البته یونیت کنترل معمولا آخرین چیزی است که خراب میشود و در بیشتر اوقات، این سنسور سرعت چرخ و یا سنسور فشار ترمز است که نیاز به تعوض پیدا می کند. به هر حال اگر یونیت ABS خودرو دچار مشکل شود باید توجه داشته باشید که این یونیت گرانقیمت بوده و هزینهی زیادی را بابت تعویض آن متحمل خواهید شد.
- کمپرسور کولر
متداولترین مشکلی که در سیستم کولر خودرو پیش میآید بروز نشتی در مدار کولر است. اگر پس از چک کردن نشتی و حصول اطمینان از عدم وجود نشتی در مدار همچنان کولر خودرو وظیفهی خود را به درستی انجام ندهد آنگاه بهتر است به سراغ کمپرسور بروید. بیشتر انواع کمپرسورها دارای یک کلاچ هستند که در هنگام نیاز کمپسور را درگیر کرده و در مواقع عدم نیاز کمپرسور را غیر فعال میکند. اگر عمر این کلاچ به اتمام رسیده باشد آنگاه میتواند سبب از کار افتادن کمپرسور شود. همجنین بروز ایراد در قطعات داخلی کمپرسور نیز میتواند باعث شود که کمپرسور فشار کافی را تولید نکند و افت فشار نیز میتواند سبب کارنکردن سیستم کولر شود. به هر حال اگر هر کدام از این مشکلات برای کمپرسور خودرویتان پیش بیاید نیاز خواهید داشت تا آن را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.
- آلترناتور
آلترناتور وظیفهی تامین انرژی الکتریکی برای شارژ کردن باتری خودرو است، آلترناتور نیروی مورد نیاز خود را از طریق یک تسمه دریافت میکند که این تسمه نیروی خود را مستقیما از میل لنگ میگیرد. از کار افتادن آلترناتور و خرابی آن سبب شارژ نشدن باتری و متعاقب آن خالی شدن شارژ باتری شود. در این صورت یک چراغ هشدار قرمز رنگ به شکل باتری در پشت آمپر خودرو روشن خواهد شد. خرابی آلترناتور در بیشتر مواقع قابل پیش بینی نیست و بصورت ناگهانی اتفاق میافتد. خرابی دیگری که در آلترناتور میتواند اتفاق بیافتد، خراب شدن برینگها است. اگر برینگها خراب شوند آلترناتور در هنگام کارکرد صدای بلند و آزار دهندهای تولید خواهد کرد.
- پلوس
پلوس که نام اصلی آن Axle Shaft است وظیفهی انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ را دارد. بیشترین مورد خرابی که در پلوس پیش میآید، پاره شدن گردگیرهای آن است. گردگیر پلوس قطعهای است به شکل قیف که در انتهای پلوس قرار داشته از تماس عوامل آلاینده مانند گردو خاک و غیره با سر پلوسها جلوگیری میکند. اگر گردگیر پلوس پاره شود آلودگیها میتوانند وارد سر پلوس شده و آنها را خراب کنند. پیشنهاد می شود همیشه در هنگام سرویس خودرو گردگیرها را نیز چک شوند تا اگر پارگی داشته باشند تعویض شوند. همچنین شنیده شدن صدای تق تق از چرخها در هنگام دور زدن نیز نشانهی خراب شدن سرپلوس ها است. راه اینکه متوجه شوید سر پلوس کدام سمت خراب شده است این است که فرمان را تا آخر به یک سمت چرخانده و دور بزنید. در هر سمتی که صدای تق تق به گوش رسید یعنی سر پلوس آن سمت خراب است و اگر در هر دو سمت، این صدا شنیده شد یعنی هر دو سر پلوس خراب هستند.
- سیبک فرمان
این قطعه نوعی از اتصالات است که حرکات سیستم فرمان را به چرخهای جلو انتقال میدهد. اگر سیبک فرمان دچار مشکل شود، در هنگام افتادن خودرو در دست اندازها صدای بسیار بدی به گوش خواهد رسید و این زمانی است که باید برای تعویض آنها به مکانیک مراجعه کنید. در خصوص قطعات خودرو ضرب المثل هر قدر پول بدهید همانقدر آش میخورید کاملا صادق است و رانندگان نکته سنج باید این نکته را مد نظر داشته باشند که قطعهی ارزان قیمت زودتر نیز به تعویض نیاز پیدا خواهد کرد. همچنین پیشنهاد میشود که سعی کنید از قطعات پیشنهادی و مورد تایید سازنده استفاده کنید.
- موتور فن
موتور فن هوای مورد نیاز سیستم تهویه را تامین میکند و وظیفهی آن دمیدن هوا به داخل اتاق اتومبیل است. فن خراب ممکن است سروصدای زیادی تولید کند و حتی ممکن است کلا از کار بیافتد. فنها از یک الکتروموتور و یک پره تشکیل شده اند.
- کالیپر ترمز
کالیپر ترمز مهمترین قطعهی سیستم ترمز خودرو است. کالیپر در هنگام ترمزگیری لنتهای ترمز را به روی دیسک فشار داده و بدین ترتیب سبب کاهش سرعت و متوقف شدن خودرو میشود. بروز اشکال در کالیئر ترمز میتواند باعث سایش لنتها شود. در بدترین حالت نیز ممکن است که روغن ترمز از کالیپر نشت کند، وجود نشتی در سیستم ترمز بسیار خطرناک است و می تواند سیستم ترمز خودرو را کاملا از کار بیاندازد. با اینکه کالیپر یک قطعهی قابل تعمیر بوده و قطعات داخلی آن را می تواند تعویض کرد اما پیشنهاد میشود که در هنگام بروز خرابی اقدام به خرید یک کالیپر نو کنید.
- سوئیچ چراغ ترمز
همانطور که از نامش پیداست، این قطعه در مواقعی که راننده پدال ترمز را میفشارد اقدام به روشن کردن چراغهای ترمز میکند. این قطعه در اکثر خودروها در انتهای اهرم پدال ترمز قرار دارد اما در بعضی خودروها مانند سیتروئن زانتیا، این قطعه درست روی پدال و زیر پای راننده نصب شده است. اگر چراغهای ترمز خودرو از کار افتاده باشند و لامپها نیز سالم باشند به احتمال زیاد این سوئیچ را باید تعویض کنید.