بازاریابی چابک چیست
بازاریابی چابک چیست
هزینهای که شما متحمل میشوید فقط پول نیست! بدون اینکه متوجه شوید، هزینه دیگر و شاید حتی مهمتری هم صرف میکنید: یعنی زمان!
پس وقتش رسیده که برای موفقیت در کسب و کارتان، زمان را نیز در کنار بودجه مالی خود مدیریت و به درستی از آن استفاده نمایید. چگونه؟ همینجاست که تکنیک مدیریت چابک و بازاریابی چابک به کمک شما میآید و همانطور که از اسمش پیداست، روند بازاریابی شما را چابک و در عین حال تاثیرگذار میکند.
در این مقاله تعریفی ساده و جامع از مدیریت و بازاریابی چابک ارائه خواهیم داد و به نحوه پیادهسازی این روش مدیریت و بازاریابی در کسب و کار خواهیم پرداخت. یعنی شما را با مفهوم داستان مشتریان، تیم اسکرام و سیستم مدیریت وظایف کانبان که ابزارهای بازاریابی و مدیریت چابک هستند، آشنا خواهیم کرد.
مدیریت چابک چیست؟
در ماه فوریه سال ۲۰۰۱، تعدادی برنامهنویس که دغدغه مشترکی داشتند، دور هم جمع شدند تا راهکاری برای بهینه کردن کارشان پیدا کنند. دغدغه مشترک این افراد، کمبود زمان و بازده پایین کارشان بود و هر چقدر که سعی میکردند، بازهم نمیتوانستند پروژههایشان را در زمان مقرر با بازده مطلوب تمام کنند. بعد از کلی بحث و گفت و گو، بالاخره به نتیجه رسیدند و روش جدیدی برای مدیریت فرایند برنامهنویسی پیشنهاد دادند که امروزه با اسم “مدیریت چابک” شناخته میشود.
حالا تعریف مدیریت چابک چیست؟
از نظر این برنامهنویسان، مدیریت چابک نوعی از مدیریت است که شما به جای انجام یک پروژه بزرگ و سنگین از ابتدا تا انتها، آن را به بخشهای کوچکتری تجزیه و بین اعضا تقسیم میکنید تا هم سرعت کارتان بیشتر بشود و هم بازده بهتری داشته باشید. برای مثال، برنامهنویسان کمپانیهای بزرگی مانند تویوتا، هوندا و فوجی با استفاده از این روش مدیریت، بازده خودشان را در طولانی مدت چندین برابر افزایش دادند.
بازاریابی چابک چیست؟
خب الان فهمیدیم که مدیریت چابک چیست، پس بازاریابی چابک چه؟ پس از اینکه مدیریت چابک باعث پیشرفت بیسابقهای در دنیای برنامهنویسی شد، بازاریابان وسوسه شدند که رمز موفقیت آنها را بدزدند! و اینگونه بود که روش “بازاریابی چابک” وارد دنیای کسب و کار شد. دقیقا مثل مدیریت چابک، بازاریابی چابک هم پروژهای که به نظر بزرگ و زمانبر است را به چند بخش جزئی و در عین حال شفاف تجزیه میکند تا سرعت و اثربخشی کار را افزایش دهد.
تفاوتی که بازاریابی چابک با سایر روشهای بازاریابی دارد این است که شما در بازاریابی چابک مجبورید همیشه از وضعیت بازار روز آگاه و بهروز باشید تا بتوانید خودتان را با تغییرات آن وفق بدهید و این مسالهای است که حتی در مدیریت چابک هم (حداقل به اندازه امروز) ضروری نبود. مثال زیر، مساله را کاملا برایتان روشن میکند:
فرض کنید بازاریابی چابک منشوری است که برعکس کار میکند! یعنی چه؟ میدانید که منشور نور خورشید را دریافت میکند و آن را به اشعههای جداگانه تجزیه میکند. خب ما گفتیم بازاریابی چابک برعکس است. یعنی تلاش و تجربیات کارکنان شما را جداگانه دریافت میکند و آنها را باهم ترکیب میکند تا سرعت، کیفیت، و انعطافپذیری بازاریابی شما چندین برابر شود.
بازاریابی چابک سرعت، کیفیت، انعطافپذیری و اثربخشی بازاریابی شما را نسبت به روش های دیگر چندین برابر افزایش میدهد.
لازم است همینجا بگویم که در ادامه مقاله، نقش مدیریت چابک و همچنین بازاریابی چابک را کاملا بصورت عملی توضیح داده و جایگاه و کاربرد هر یک را بصورت مشخص بیان کردهایم.
بازاریابی چابک چه مزایایی برای کسب و کار شما دارد؟
اگر قرار است یک سیستم را کنار گذاشته و سیستم دیگری را جایگزین آن بکنید، حتما باید سودی برایتان داشته باشد، وگرنه کار عقلانیای نیست! در این قسمت مزایای روش بازاریابی چابک را بصورت مختصر و مفید برایتان آوردهام:
- اول از همه، این روش بازاریابی به ما کمک میکند تا تمرکز بیشتری روی مشتریان خود داشته باشیم و بتوانیم ارزشهای بیشتر و ماندگارتری برای آنها ایجاد کنیم.
- به علاوه، میدانید که دنیای مدرن دارد مثل برق و باد تغییر میکند و اگر نتوانیم خودمان را با سرعت آن وفق دهیم، قطعا شکست میخوریم. ولی نیازی به نگرانی نیست چون یکی دیگر از مزایای بازاریابی چابک دقیقا این است که کمک میکند تا بتوانیم خودمان را به پای دنیای بازاریابی برسانیم.
برای اینکه به واقعیت و جدیت مساله پی ببرید، چند نمونه از این تغییرات را برایتان عرض میکنم: در عرض یک سال، بیش از هشتاد به روزرسانی روی الگوریتمهای گوگل انجام شدهاست و مواردی مانند الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن تا حد زیادی دچار تغییر شدهاند که مستقیما روی نتایج جست و جوی گوگل تاثیر میگذارند (امیدوارم به بحث سئو علاقهمند باشید!) و هزاران مورد دیگر مثل اینها که کار را برای بازاریابان سخت کرده است. خب حالا که ما نمیتوانیم سرعت گوگل را کم کنیم! پس تنها چاره این است که سرعت خودمان را افزایش بدهیم و با این تغییرات کنار بیاییم.
بازاریابی چابک چه تغییراتی در کسب و کار شما ایجاد میکند؟
حالا که به اندازه کافی در مورد اینکه بازاریابی چابک چیست و چه مزایایی میتواند برای کسب و کارتان داشته باشد حرف زدیم، نوبت آن رسیده که بدانیم استفاده از این روش بازاریابی چه تغییرات شگفتانگیزی در کسب و کار شما ایجاد کند.
ممکن است بپرسید که “بازاریابی چابک دقیقا چه کاری میکند؟” سوال بجایی است. در کل، روش بازاریابی چابک به دو مانع اصلی کسب و کار میپردازد و آن ها را از میان برمیدارد:
- نحوه سازماندهی اطلاعات به صورت سلسله مراتب
- نحوه پیشبرد کار بصورت آبشاری
در این قسمت، به بررسی هر کدام از این موانع پرداخته و نشان دادهایم که چطور مانع پیشرفت شما میشوند. سپس راهکار روش مدیریت چابک و بازاریابی چابک برای حل این مشکلات را آوردهایم تا راه را تا حد ممکن برای شما روشن کنیم.
بازاریابی چابک به تیم شما کمک میکند که بر روی پروژههای باارزش تمرکز کنند، بصورت جمعی انجامش دهند، تاثیرش را بسنجند و با استفاده از نتایج آن، به پیشرفت ادامه دهند.
سازماندهی اطلاعات بصورت سلسله مراتب
اولین موردی که مانع پیشرفت ما میشود این است که ما مدام اطلاعات جدیدی را وارد سازمانمان میکنیم اما اغلب اوقات آنطور که باید، نمیتوانیم از این اطلاعات به نفع کسب و کار و بازاریابیمان استفاده کنیم. میپرسید چرا؟ چون اصلا سازماندهی اطلاعاتمان از بیخ و بن اشتباه است! اما روش بازاریابی چابک، سازماندهی دیگری را پیشنهاد میکند.
پس بگذارید به زبان سادهتری خدمتتان عرض کنم: ما اطلاعات زیادی به دست میآوریم و هدفمان از این کار چیست؟ تا از این اطلاعات بیشترین استفاده را برای تولید و ارائه خدمات به مشتریان بکنیم. اما از آنجایی که سازماندهی ما اشتباه است و حول مشتری نمیچرخد، نمیتوانیم این اطلاعات را مستقیما روی مشتریهای خود اعمال کنیم. ولی اگر به حرف بازاریابی چابک گوش بدهید، میبینید که سلسله مراتب را از سازماندهی اطلاعات حذف میکند و مدل “مدیریت اطلاعات به روش چابک” را جایگزین آن میکند.
در مدل چابک، سلسله مراتب سازماندهی اطلاعات از هم فرو میپاشد و اطلاعات بصورت خطی دسته بندی میشوند، یعنی اینکه دیگر ما اطلاعات را بر اساس “برتری” آن ها دستهبندی نمیکنیم، بلکه همه آنها را کنار یکدیگر قرار میدهیم و بر اساس اهمیتشان اولویت بندی میکنیم.
پیشبرد کار بصورت آبشاری (خداحافظ مدل آبشاری، سلام به مدل چابک!)
مورد دوم این است که ما روند کار خود را بر اساس مدل آبشاری پیش میبریم که هم سرعت ما را کم میکند و هم دیگر جوابگوی سرعت دنیای کسب و کار نیست.
اما مسئله این است که وضعیت کسب و کارهای اینترنتی، شبکههای اجتماعی، و سئو نه ماهیانه، بلکه هر ساعت و حتی هر دقیقه در حال تغییر هستند! دلیل اینکه ساختار آبشاری دیگر به درد بازار امروز نمیخورد این است که اگر شما بخواهید تغییری در آن ایجاد کنید باید کار را از صفر شروع کنید!
پیشبرد کار بر اساس مدل آبشاری، دید شما نسبت به آینده را کور میکند!
خوشبختانه مدیریت چابک اینجا هم نجاتمان میدهد! چگونه؟ مدل چابک دقیقا به این منظور طراحی شده است که شما بتوانید با تغییرات سریع بازار کسب و کار همگام باشید و حتی از آن جلو بزنید. بله درست خواندید! مدیریت چابک دیدگاههایی به شما میدهد تا بتوانید روند دنیای کسب و کار را تا حد زیادی پیشبینی کنید. در ضمن، در بازاریابی چابک این امکان وجود دارد که چند مرحله از کار را بصورت همزمان انجام دهید و اگر لازم باشد، در مرحله قبل تغییری ایجاد کنید بدون اینکه این تغییر، تاثیری روی مراحل بعد از خود داشته باشد.