کاربر مهمان، خوش آمدید.  ورود به پنل کاربریثبت نام

مشاغل صنعت و صنایع ایران

پورتال ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته

صنعت
به پورتال تخصصی و حرفه ای ثبت و تبادل اطلاعات صنایع ایران و مشاغل وابسته خوش آمدید
شما هم به جامعه بزرگ صنعت و صنایع ایران بپیوندید...

بازاریابی پزشکی در دنیای دیجیتال

منتشره شده در چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷

بازاریابی پزشکی در دنیای دیجیتال

برای متخصصین سلامت، دیگر روزهای آویختن گوشی به دیوار و انتظار برای فصل سرماخوردگی و آنفلونزا که به تدریج بیمارانشان افزایش یابد، به سرآمده است. همانند همه کسب و کارها، صنعت پزشکی، از کلینیک های کوچک محلی تا برندهای معروف و مشهور درمانی باید خود را با نیازهای در حال تغییر بازار انطباق دهند و هر چه بیشتر به انتظارات روزافزون بازار از بروز آوری و تکنولوژیک شدن ابزارهای همراه بیمار پاسخ دهند.

امروزه مصرف کنندگان خدمات سلامت هر چیزی از نحوه پارک کردنتان را هم در گوگل جستجو می‌کنند. بنابراین داشتن نام نیک در گوگل یکی از مهم ترین مواردی است که بیماران در هنگام تماس با شما برای وقت گرفتن لحاظ خواهند کرد. از همین رو بازاریابی محتوای شما تنها نباید بر همخوانی با آخرین کاربر تأکید کند، بلکه باید با ریزترین جزییات سلیقه ای مشتری هم یکسان باشد.

با در نظر گرفتن این نکته، این سؤال پیش می آید که از چه استراتژی هایی برای ارائه بهترین خدمات در سازمان های سلامت، پزشکان و درمانگران باید بهره برده شود؟

لیستی که در ادامه می آید از بهترین روش های بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی اند:

  • محتوای کیفی
  • درگیرشدن مخاطب با منبع معتبر
  • اختصار، اختصار، اختصار
  • دسترسی از طریق موبایل (دسترسی در همه جا)

هنر ایجاد محتوای کیفی و مرتبط

محتوای ارگانیک: ذهن عامه روز به روز «خسته تر» می‌شود. این جمله کلیدی ترین اصلی است که برای محتوا، تبلیغات مرتبط و محتوای ارگانیک باید در نظر گرفته شود. در زندگی امروز که افراد جامعه با بمبارانی از تبلیغات مانند: پیامکهای تبلیغاتی، تراکت های تبلیغاتی، تبلیغات رادیویی و تلوزیونی و حتی تبلیغات درون آسانسورها روبرو هستند بیشتر آنها ترجیح می دهند که خودشان را از شر این مزاحمت های تبلیغاتی رها کنند و آنها را نادیده بگیرند.

کمیت فدای کیفیت: درگیر کردن مشتریان بالفعل و مشتریان بالقوه با یک دیالوگ معنا دار، نشان دهنده ترجیح دادن کیفیت بر کمیت می باشد، که این به معنای ارائه خدمات واقعی و اجتناب کردن از فرستادن پیام های تجاری فراوان که مردم عمداً آن ها را نادیده می گیرند، می باشد.

مرجع مرتبط: امروزه بیشتر مصرف کنندگان، قبل از هر چیز سؤالاتشان در حوزه سلامت در گوگل جستجو می کنند. بنابراین اینترنت ایده آل ترین پلتفرم دسترسی به مشتری و ایجاد رابطه عمومی با مشتریان بر مبنای شخصی ترین خواسته های آن هاست. شاید گمنامی که در بستر اینترنت فراهم می شود، باعث شود آن ها بدون شرم از ناتوانی در پرداخت به دنبال گران ترین راه های درمانی هم باشند. به این ترتیب وب سایت شما می تواند با ارائه پیشنهادها و توصیه های درمانی عملی و مفید در طیف گسترده ای از موضوعات، ضمن برطرف کردن عطش دانستن، اطلاعات پزشکی معتبر و قابل اعتمادی برای مشتریان خدمات درمانی فراهم آورید.

اما، به خاطر بسپارید محتوای آنلاین نباید جایگزین «مراجعه به پزشک» شود.

ارائه خدمات و راهکارهای پزشکی آنلاین معمولا چالش برانگیز است. از سویی اساسا بهترین تصمیم برای یک بیمار مراجعه به پزشک است و از سوی دیگر نیاز عامه مردم به لذت آنی از دریافت اطلاعات سلامت و پزشکی در مورد خودشان یا نزدیکانشان است، که ارائه چنین اطلاعاتی میتواند چالش برانگیز باشد. از یاد نبرید که در مقام بازاریاب سلامت، پزشک یا سازمان درمانی به روشنی اعلام کنید که در سایتتان «درمان» ارائه نمی کنید، بلکه فقط اطلاعاتی را ارائه می کنید که جنبه «آگاهی رسانی» و «عمومی» دارند؛ حال آن که درمان امری «اختصاصی» است و نه عمومی. خوانندگانتان را تشویق به مراجعه به پزشکان کنید. برای اطمینان از امنیت ذهنی آنلاین بازدیدکنندگان وب سایتتان می توانید از شخص ثالثی کمک بگیرید. اساسا وب سایت شما با ارائه اطلاعات جامع و قابل اعتماد به چیزی بیشتر از یک کلیک خور تصادفی در نتایج جستجوی گوگل بدل می شود.

شبکه های اجتماعی و هنر گفتگو:

برای آن دسته از مدیران و صاحبان کلینیک های پزشکی که میخواهند «صدای» خود را به مشتریان هدف خود برسانند، پلتفرم های شبکه های اجتماعی نظیر «فیس بوک» و «اینستاگرام» انتخاب بسیار خوبی هستند. ماهیت شخصی سازی و قابل به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی امکان «مشتری مداری» را برای متخصصین حوزه سلامت فراهم میکند تا با آراء و نظرات طیف های مختلف مشتریان خود آشنا شوند.

درگیر شدن آگاهانه:

متخصصین صنایع معتقدند روند افزایشی درخواست ها در حوزه سلامت با رشد و افزایش اعتماد در فروم های شبکه های اجتماعی در گرو درگیری ذهنی آگاهانه با مشتریان هدف است. ایجاد امواج مثبت در نحوه عملکرد و سرویس های ارائه شده از سوی شما از مهم ترین و تأثیرگذارترین عوامل است. اساسا بهترین نتایج زمانی به دست می آید که بیماران کنونی، عملکرد مثبت و حرفه ای شما را از بیماران پیشین شما دریافت کرده باشند.

کمک گرفتن از کسانی که به آنان اعتماد دارید:

اساساً در حوزه سلامت، نخستین وظیفه شما رسیدگی به بیمارانتان است. یکی از مهم ترین اعمالی که میتوانید در طول حرفه خود به کار ببندید، تشخیص زمان واگذاری بعضی از کارها میباشد است. تهیه لیستی از خدمات روابط عمومی حرفه ای یا آژانس های بازاریابی یکپارچه می تواند بر ماهیت «وقت گیر» شبکه های اجتماعی غلبه کند و دسترسی به خدمات را آسان تر کند. متخصصین حوزه روابط عمومی میتوانند نقاط اصلی هدایت جمعیت سردرگم را مشخص کرده و آن ها را به سوی خدمات صحیح راهنمایی کنند. به این ترتیب شما بدون اتلاف وقت می توانید وقت بیشتری را به بیمارانتان اختصاص دهید. البته متخصصین بازاریابی باید توانایی استفاده از ابزارهای مختلف برای سنجش عملکرد آنلاین شما را داشته باشند.

برای محتوای خود برنامه ریزی کنید:

محتوای پست های مورد نظرتان برای درج در شبکه های اجتماعی را از قبل برنامه ریزی و طراحی کنید و با استفاده از ابزارهای پست محتوا نظیر Buffer یا Hootsuite آن ها را در صف پست شدن قرار دهید. با استفاده از تقویم محتوا، همواره می توانید یک گام از فصل «سرماخوردگی» و «آنفلوآنزا» پیش باشید. در این صورت می توانید زمان بیشتری به نظارت بر گفتگوها و پاسخ دادن به سؤالاتی کنید که از طریق شبکه های اجتماعی تان دریافت می کنید.

اطلاعات دریافتی هیجان انگیز

توجه فرّار است:

اصل عمومی «هرچه کمتر بهتر» هیچ گاه به اندازه امروز که کاربران با حجم زیادی از اطلاعات روبرو هستند مهم و مورد توجه نبوده است. پژوهش های مختلف نشان میدهد ظرفیت توجه مغز انسان حتی کمتر از «ماهی» است! در ۱۵ سال گذشته ظرفیت توجه ذهنی ما از ۱۲ ثانیه به ۸ ثانیه کاهش یافته است. بنابراین مختصر و مفید باشید. عامه مردم به دنبال اطلاعاتی می گردند که می خواهند و قطعاً خواست آن ها خواندن یک مقاله طولانی در مجله پزشکی برای گرفتن ایده در مورد روش های مختلف درمانی شان نخواهد بود.

میکرو- محتوا:

در مختصر کردن محتوا، باید به هر کلمه ای دقت ورزیده شود. برای مثال بیشتر بازاریاب ها «اینفوگراف» ها را ترجیح می دهند. شما هم باید برای درگیری ذهنی مؤثر مشتریان از اینفوگراف های پزشکی استفاده کنید. اینفوگراف ها با دامنه تأثیر بالاتر، زمان دریافت کمتر و سهولت در تهیه، از مطلوب ترین ابزارهای بازاریاب های حوزه سلامت در رسیدن به مشتریان جدید هستند.

در یوتیوب محتوایتان را پخش کنید:

یوتیوب پس از گوگل دومین موتور بزرگ جستجوی دنیا است. در واقع یوتیوب پلتفرمی بیش از پخش کلیپ های خنده دار است. در سال های اخیر استفاده از ویدئوهای کوتاه تجاری، یکی از رو به رشدترین روندها را در حوزه سلامت طی کرده است. اطلاعاتی که در قالب فایل های ویدئویی و کلیپ ها روی یوتیوب منتشر می شوند و سریع تر به اشتراک گذاشته می شوند، آخرین دستاوردهای تکنولوژیک حوزه بازاریابی سلامت هستند.

موبایل پادشاه است، محلی بودن محتوا ملکه است

محتوای همخوان با موبایل:

یافته های آخرین پژوهش های مرکز تحقیقات پیو (Pew Research Center) نشان میدهد که حدود ۸۰ درصد از کاربران از گوشی های همراه خود برای مشاهده اخبار استفاده میکنند. مشخصا این دسته از افراد زمان کمتری نسبت به کاربران رایانه ها و نرم افزارهای رایانه محور برای خواندن مقالات وقت داشته اند.

عصر تلفن همراه:

با بیش از ۵ میلیارد نفر کاربر اینترنت که از طریق گوشی های تلفن همراهشان به اینترنت متصل می شوند و ۴ میلیارد نفر که از این طریق به «وب» سر می زنند، تنظیم محتوای وب سایت و همخوان کردن آن با هر نوع وسیله ای، اعم از موبایل و رایانه ضرورت مهمی برای دسترسی به UX (تجربه مشتری) است. حتی سرسخت ترین و متعصب ترین طرفداران وب سایت شما، پس از چند بار شکست در بالا و پایین کردن محتوا، کلیک، اسکرول و زوم، شور و شوق خود را از دست خواهند داد. بنابراین در نظر داشته باشید که ظاهر سایتتان برای تلفن های همراه هم جذاب باشد. جذابیت برای تلفن های همراه از مواردی است که خطر کاهش ترافیک به دلیل بی حوصلگی کاربران را از بین می برد.

محلی بودن:

بیشتر مشتریان دوست دارند از فروشگاه های «محلی» خرید کنند. براساس نظرسنجی های صورت گرفته ۶۲% از مردم اظهار داشته اند که همواره تبلیغات کالاهای محلی را با دوستان و نزدیکانشان به اشتراک می گذارند. بنابراین توجه به شعار مهم «محلی بودن» میتواند در بازاریابی در حوزه سلامت هم تأثیرگذار باشد.

بازاریابی حوزه سلامت در عصر دیجیتال

یکی از معروف ترین رفتارها در حوزه بازاریابی سلامت، فراهم آوردن امکان جستجوی موضوعات مختلف در اینترنت قبل از انتخاب درمانگر و مراجعه به پزشک است. به نظرتان آیا بهتر نیست که این عمل در طی یک گفتگوی زنده انجام گیرد؟

برای متخصصین حوزه سلامت، بهترین و جدیدترین روش دستیابی به بیماران استفاده از شبکه های اجتماعی، صفحات نتایج موتورهای جستجو  SERPو محتوای وب سایت هاست. البته با بهبود محتوا و همخوانی آن با پلتفرم های موبایلی و ارائه محتوا به صورت بسته های اطلاعاتی و ویدئوها قطعاً بهترین نتیجه را خواهد گرفت.

در نهایت بهتر است از یک متخصص بازاریابی داخلی یا خارجی برای مدیریت دنیای بازاریابی حوزه سلامت عظیم پیش رویتان کمک بگیرید.

مشاغل صنعتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× three = 18
Powered by MathCaptcha