بازاریابی دهان به دهان
بازاریابی دهان به دهان
بازاریابی دهان به دهان یکی از شیوههای مقرونبهصرفه در بازاریابی است که مورداستفاده کسبوکارهای زیادی قرار میگیرد. بازاریابی دهانبهدهان از قدیمیترین روشهای بازاریابی بهحساب میآید. ضرورت این روش بر هیچ کسبوکاری پوشیده نیست. تأثیرگذاری این روش نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی بیشتر است.
در ماههای اخیر چه اپلیکیشنهایی را به دوستان و نزدیکان خود معرفی کردهاید؟ یا آنها چه اپلیکیشنهایی به شما معرفی کردهاند؟ آیا در نصب و استفاده از این اپلیکیشنها به یکدیگر اعتماد کردید؟ به دلیل حجم بسیار زیاد اپلیکیشنها در مارکتهای مختلف و عدم وجود وقت کافی برای امتحان کردن تکتک این اپلیکیشنها، به تجربه سایرین نیاز داریم.
بر اساس مطالعه موسسه Forbes، ۷۵% از مردم آنچه تبلیغات میگویند را باور نمیکنند، اما ۹۲% از افراد، پیشنهادهایی که از طرف دوستان و آشنایان مطرح میشود را بهعنوان پیشنهادهای دوستانه میپذیرند و به آن عمل میکنند. ۹۲ درصد؟ اگر دقت داشته باشید، متوجه میشوید که در بازاریابی آنلاین کمتر با چنین آمار و ارقامی روبرو شدهاید. این موضوع نشاندهنده اهمیت بالای این روش در اپلیکیشن مارکتینگ است. پیش از اجرای این استراتژی، باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که ایجاد یک اپلیکیشن باکیفیت، کاربردی و جذاب پیشنیاز موفقیت در این روش بازاریابی است.
مراحل بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth)
اغلب روشهای WOM یا رایگان انجام میشوند یا در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی به بودجه اندکی به مجموعه تولیدکننده اپلیکیشن تحمیل میکنند. اجرای هر یک از گامهای زیر به تقویت بازاریابی دهانبهدهان کمک میکند.
۱) فعالیت در شبکههای اجتماعی (Get Social)
بهترین ابزار قانعکننده برای بازاریابی دهانبهدهان، شبکههای اجتماعی است. حضور و فعالیت مداوم در شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و … که جزء لاینفک زندگی امروزه است، منجر به آگاهی بیشتر مردم از برند و اپلیکیشن شما خواهد شد. اساس شبکههای اجتماعی بر ارتباط افراد با یکدیگر استوار است که در واقع این روابط، پیشنیاز بازاریابی دهانبهدهان است. زمانی که شما یک محتوای جذاب را در صفحات اجتماعی خود منتشر میکنید و مردم آن پستها را با دوستان خود به اشتراک میگذارند، بازاریابی دهانبهدهان اتفاق میافتد.
قرار دادن امکان اشتراکگذاری وقایع مختلف درون اپلیکیشن در شبکههای اجتماعی میتواند نظر دوستان و آشنایان کاربرانتان را به اپلیکیشن جلب کند. کاربران معمولاً از اشتراکگذاری موفقیتها، رکوردها، تجربههای لذتبخش استفاده از یک محصول و … در شبکههای اجتماعی استقبال میکنند و تنها کاری که شما باید انجام بدهید تسهیل این فرآیند از طریق قرار دادن امکان اشتراکگذاری آسان است.
همچنین شما بهعنوان بازاریاب باید با انتشار محتوای جذاب و قابل اشتراک در پستهای شبکههای اجتماعی خود، برگزاری مسابقات، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تأثیرگذار برای برندسازی و افزایش کاربران جدید تلاش کنید. راهاندازی مسابقات اینستاگرامی یکی از تأثیرگذارترین روشهای بازاریابی دهانبهدهان است. همچنین، درصورتیکه دعوت به اینگونه چالشها و مسابقات از طرف اینفلوئنسرهای اینستاگرام صورت پذیرد، موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد.
این مسابقات بدین ترتیب است که اینفلوئنسرها از دنبالکنندگان خود میخواهند سه نفر از دوستان خود را زیر پست مربوطه تگ کنند یا محتوای مرتبط با مسابقه را همراه با هشتگهای مربوطه در پستهای خود منتشر کنند تا بتوانند در قرعهکشی شرکت کنند و یا با نصب یک اپلیکیشن، از کد تخفیف مخصوص اینفلوئنسر استفاده کنند و اولین خرید خود را انجام دهند.
مامانپز و دانرو از جمله اپلیکیشنهایی هستند که از این راهکارها برای WOM خود استفاده کردهاند.
۲) ایجاد انگیزه در مخاطب (Incentivize Referrals)
از طریق فعالیت در شبکههای اجتماعی میتوان به WOM نسبتاً خوبی دست یافت، اما برای تبلیغات دهانبهدهان نیاز به انگیزههای بیشتری وجود دارد. دادن انگیزه به مردم برای صحبت کردن درباره اپلیکیشن شما و همچنین معرفی آن به دوستان و نزدیکانشان از راههای بسیار مؤثر است. شما میتوانید از طریق قرار دادن دکمه «معرفی به دوستان» در اپلیکیشن خود، کار معرفی اپلیکیشن را تسهیل کنید. به منظور تشویق کاربران به انجام این کار، انگیزههایی مانند دریافت سکه رایگان، امتیاز یا جان اضافی در بازی به ازای هر بار معرفی اپلیکیشن به دیگران، ترفند بسیار خوبی است. گاهی اوقات میتوان بهجای دادن انگیزههای غیرنقدی، جایزههای نقدی یا تخفیفهای پولی نیز ارائه کرد.
بهعنوانمثال، اپلیکیشنهای اسنپ و تپسی به ازای معرفی هر کاربر جدید توسط مشتریان سابق خود، به آنها یک سفر رایگان هدیه میدادند. این کار باعث توسعه فراگیر و روزافزون و همچنین افزایش تعداد کاربران این اپلیکیشنها شد. همچنین میتوان از جوایز هیجانانگیزی خارج از اپلیکیشن هم استفاده کرد. برای مثال، فیدیبو یک قرعهکشی بین کاربرانی که اپلیکیشن را به دیگران توصیه کردند برگزار میکند و بهعنوان جایزه، یک سفر با همراه را به برنده هدیه میکند.
۳) تمرکز بر کیفیت (Focus on Quality)
چیزی که در نهایت موجب موفقیت استراتژی دهانبهدهان میشود، کیفیت بالای اپلیکیشن شما است. زمانی که سرویسدهی شما به مشتریان خوب باشد، منجر به رضایت مشتری خواهد شد. طبیعتاً، مشتریان راضی و خوشحال، اپلیکیشن شما را به دیگران معرفی میکنند؛ بنابراین، بخش زیادی از انرژی و بودجه خود را برای بهبود کیفیت و افزایش محبوبیت اپلیکیشن خود صرف کنید.
مزایای تبلیغات دهان به دهان (WOM)
- ایجاد اعتبار: از مزایای روش بازاریابی دهانبهدهان میتوان به ایجاد اعتبار توسط کاربران واقعی اشاره کرد. زمانی که مردم پیامی را درباره یک اپلیکیشن از سوی افراد مورد اعتمادشان بشنوند، احتمال اینکه آن پیام را باور کنند، بیشتر از سایر روشهای بازاریابی خواهد بود.
- هزینه کم روش بازاریابی دهانبهدهان نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی، یکی دیگر از مزایای این روش محسوب میشود.
- افزایش نصبهای ارگانیک: یکی از فواید روش تبلیغات دهان به دهان یا WOM این است که مخاطبان اگر همان لحظه اپلیکیشن را نصب نکنند، نام آن را در خاطر دارند و هنگام مراجعه به استورها، در بین گزینههای مختلف پیشنهادی، اپلیکیشنی که قبلاً به آنها معرفی شده است را انتخاب میکنند. این کار بهمرور باعث افزایش نصب و بالا رفتن رتبه اپلیکیشن در استور هم میشود. در مورد روشهای جذب نصب ارگانیک و ASO در جلسه اول مفصل توضیح داده شده است.
معایب تبلیغات دهان به دهان (WOM)
- عدم کنترل: از معایب این روش، عدم کنترل بر محتوای پیامهایی است که کاربران به اشتراک میگذارند. بهعنوانمثال، اگر تعدادی از کاربران تجربه بسیار منفی از اپلیکیشن شما داشته باشند و آن را با دیگران به اشتراک گذاشته باشند، تأثیر مخربی بر کسبوکار شما به وجود میآورد. به همین دلیل، همواره باید بر کیفیت اپلیکیشن و همچنین نظرات و بازخوردهای کاربران توجه کنید.
- ارزیابی دشوار: اندازهگیری میزان تأثیرگذاری بازاریابی دهانبهدهان نسبت به سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ دشوار است. این نوع بازاریابی اغلب در قالب گفتگوهای روزانه اتفاق میافتد و قابلاندازهگیری نیست. بااینوجود اندازهگیری نتایج کمپینهایی که بر اساس کلیک روی یک دکمه CTA یا اشتراکگذاری محتوای مشخص باشد، قابل دنبال کردن و اندازهگیری است.
ایمیل مارکتینگ در بازاریابی اپلیکیشن
پیش از این در بلوک یادگیری ایمیل مارکتینگ به طور کامل این روش بازاریابی دیجیتال توضیح و ابزارهای آن نیز گفته شده است در این بخش ایمیل مارکتینگ در بازاریابی اپلیکیشن به طور مشخص بیان می شود.
میتوان گفت، تقریباً تمامی برندها و کسبوکارها از استراتژی ایمیل مارکتینگ استفاده میکنند. اغلب مردم، ایمیلهای خود را از طریق موبایل باز میکنند. تکنیکهای تقسیمبندی، شخصیسازی و اتوماسیون، ایمیل مارکتینگ را به یکی از ابزارهای قدرتمند برای بازاریابی اپلیکیشن تبدیل کرده است. فرقی نمیکند که هدف شما از اپلیکیشن مارکتینگ چه باشد. ایمیل مارکتینگ قادر به پاسخگویی اهداف مختلف بازاریابی نظیر ارسال محتوای مفید، افزایش کاربران جدید، برقراری تعامل با کاربران فعلی و فعال کردن کاربران سابق است. این استراتژی بهخصوص برای کاربرانی که قابلیت Push Notification اپلیکیشن را غیرفعال کردهاند، بسیار مؤثر است.