بازاریابی دهان به دهان چیست و موفقیت چگونه
بازاریابی دهان به دهان چیست و موفقیت چگونه
همهی ما با شنیدن نام بازاریابی دهان به دهان (که در انگلیسی با نام Word Of Mouth Marketing یا WOM نامیده میشود) یادِ داستان یک کلاغ چهل کلاغ میافتیم؛ البته این یک کلاغ چهل کلاغها از آن نوع حرف آوردن و بردنهای خانهخرابکن نیستند، این چرخش حرفهای دهان به دهان تأثیر اعجاب و آور و مثبتی را در هر کسبوکاری به همراه خواهند داشت.
بگذارید با این یک جمله شروع کنیم: ۹۲% از مصرفکنندهها، پیشنهادهای دوستان یا خانوادهشان را بیشتر از هر نوع دیگری از تبلیغات باور میکنند. این آمار ساده، یکی از قدرتمندترین حقایق در بازاریابی را در خود پنهان کرده است: بزرگترین سرمایه بازاریابی شما، پایگاه مشتریان فعلی شماست.
قدرت جادویی بازاریابی دهان به دهان، بیش از پیش خودش را به رخ کشیده است، از یک رستوران سادهی محلی در شمال کشور خودمان تا ظهور و بروز شبکههای اجتماعی قدرتمندی مثل فیسبوک تا بهیادماندنیترین کمپینهای تبلیغاتی شرکتهای بزرگ مثل کوکاکولا و حتی تا مارکتینگ برند جادویی هری پاتر و همین اپلیکیشن کار راه بینداز اسنپ و یا فروشگاه بزرگی مثل دیجیکالا، همه بهنوعی تحت تأثیر جادوی قدرتمند بازاریابی دهان به دهان بودهاند.
در این مقاله سعی دارم تا بازاریابی دهان به دهان را توضیح داده و استراتژیهای موفق پیادهسازی آن را با یکدیگر مرور کنیم.
بازاریابی دهان به دهان چیست؟
امروزه بسیاری از کسبوکارها در سراسر دنیا برای جلب مخاطبهای جدیدشان بهصورت میلیاردی سرمایهگذاری میکنند؛ درحالیکه پتانسیلهای بازاریابی مشتریهای فعلیشان را در نظر نمیگیرند. قدرت پیشنهادهای دهان به دهان بیشازاندازه است؛ و هنگامیکه راههای مختلفی برای تقویت پایگاه مشتریان فعلی وجود دارد، هیچکدام بهاندازهی بازاریابی دهان به دهان مؤثر و قوی نیستند.
بازاریابی دهان به دهان یا WOMM (همان مخفف Word Of Mouth Marketing!) به طور کلی یعنی تأثیرگذاری فعال و برانگیختن طبیعی گفتوگوهای حول یک برند، سازمان، محصول و یا رویداد.
به زبان ساده، بازاریاب دهان به دهان به دنبال ایجاد یک موضوعی قابلبحث و سپس مشتاق کردن مردم برای صحبت در مورد آن هستند. مردم همانطور که گفتم عاشق مرجع داشتن هستند و به صحبتهای دوستانشان در مسائل مربوط به خرید یک محصول بهراحتی اعتماد میکنند. بازاریابهای دهان به دهان به دنبال ایجاد یک زنجیرهی پر از مرجع برای ایجاد ترافیک، سرنخ و یا موقعیتهای فروش برای یک برند هستند.
در حقیقت در بازاریابی دهان به دهان، محصول شما باید به قدری قدرتمند باشد تا مشتریان دلیلی برای تعریف و صحبت درباره محصول شما داشته باشند. زمانی که مشتری از محصول یا خدماتی رضایت داشته باشد، چه اتفاقی میافتد؟ سعی میکند آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کند و در این راه از اعتبار خود مایه میگذارد!

درحالیکه بسیاری از استراتژیهای بازاریابی نیازمند مطالعهی دقیق برای استخراج آمارهای درست هستند، بازاریابی دهان به دهان بیهیچ زحمتی و بدون تحلیلهای پیدرپی و مطالعهی شاخصهای آماری، آمارهای خودش را نشان میدهد. بیایید نگاهی به بعضی از آمارهای مربوط به بازاریابی دهان به دهان بیندازیم تا قدرتمند بودن آن را دریابیم:
۷۴% از مصرفکنندهها، تعریف و تمجید از یک کالا را بهعنوان عامل کلیدی تصمیمگیری خریدشان میدانند.
۹۲% از مصرفکنندهها پیشنهادهای دوستان یا خانوادهشان را بیشتر از هر نوع دیگری از تبلیغات باور میکنند.
نسل هزارهی سوم (متولدین دهه ۹۰ به بعد میلادی)، بازاریابی دهان به دهان را به عنوان عاملی تأثیرگذار در تصمیمگیری خرید یک محصول در نظر گرفتهاند.
۶۸% از نظرات اطمینانبخش در خرید محصولات آنلاین، به خاطر خواندن نظرات دیگر مصرفکنندهها بوده است.
۷۲% میگویند خواندن نظرات یک مصرفکننده دربارهی یک موضوع، اطمینانشان را نسبت به یک کسبوکار افزایش میدهد.
تاریخچه بازاریابی دهان به دهان یا Word Of Mouth Marketing
جرج سیلورمن، روانشناس و پیشرو بازاریابی دهان به دهان، هنگامی مفهوم بازاریابی دهان به دهان را درک کرد که در یک روش ابداعی، گروهی را برای صحبت با پزشکها، در مورد محصولات دارویی جدید گمارده بود. او نام این روش را “تأثیرگذاری فرد روی یک گروه از طریق کنفرانس راه دور” نهاده بود. درنتیجهی این گفتوگوها سیلورمن یک تغییر جالب را مشاهده کرد؛ یک گروه از پزشکان که به یک دارو بدبین بودند، نظرشان را بعد از صحبت و دیالوگ با گروهی از پزشکان که به این دارو نظرات مثبت داشتند، تغییر دادند؛ و یا حتی صحبت این پزشکها، نظر گروهی از مصرفکنندههای قبلی که تجارب منفی از این دارو داشتند را نیز عوض کرده بود.
با ظهور وب ۲٫۰ بسیاری از وب-استارتآپها مثل فیسبوک، یوتیوب، مای اسپیس و… با استفاده از هیاهو در بازار (که اصطلاحاً به آن Buzz میگویند) و با تلفیق این هیاهو با شبکههای اجتماعیای که توسعه داده بودند، از یک روش بازاریابی دهان به دهان قدرتمند استفاده کردند. با افزایش استفاده از اینترنت به عنوان یک پلتفرمِ پژوهشی و ارتباطاتی، بازاریابی دهان به دهان به یک منبع قدرتمند و پراستفاده برای مصرفکنندهها و بازاریابها تبدیلشد.
در اکتبر ۲۰۰۵، گروه دیدهبان تبلیغات کامرشال آلرت، از کمیسیون تجارت فدرال (FTC) ایالات متحده برای مطرح کردن دستورکارهایی جهت تبیین بازاریابهای دهان به دهان مطرح کرد تا رابطه آن با شرکتهایی که محصولات آنها بازاریابی میشود را آشکار کند. کمیسیون تجارت فدرال ایالاتمتحده اعلام کرد که رابطه میان بازاریاب دهان به دهان یک محصول و خریدار آن را مورد بررسی قرار میدهد. درنهایت کمیسیون تجارت فدرال ایالاتمتحده، سازوکارهای قانونی مربوط به مداخلهی بازاریابها و حدود قانونی آن را، از دستورات توقف مداخلهای تجاری تا تعریف جرم و مجازات شهروندی معین کرد. پس از آن، انجمن بازاریابی دهان به دهان (WOMMA) که یک گروه بازرگانی آمریکایی و نماینده صدها شرکت معتبر است، یک کد اخلاقی برای بازاریابی دهان به دهان بهصورت کلی تعریف کرده است: تولیدکنندهها نباید به مصرفکنندهها هیچ پرداختی برای معرفی یا پیشنهاد محصول خود داشته باشند.
گروه تحقیقاتی PQ media تخمین زد، کمپانیهای جهان در سال ۲۰۰۸، رقمی بالای ۱٫۵ میلیارد دلار روی بازاریابی دهان به دهان هزینه کردهاند. هنگامی که سرمایهگذاری روی روشهای معمول تبلیغات ثابت بود، سرمایهگذاری بر روی بازاریابی دهان به دهان در سال ۲۰۰۸، ۱۴٫۲% رشد داشت؛ که ۳۰% آن فقط صرف هزینهی تبلیغات غذا و نوشیدنی بوده است.
امروزه، بازاریابی دهان به دهان یا به صورت آنلاین یا رودررو انجام میشود. موسسه علم بازاریابی Ehrenberg-Bass در پی تحقیقاتش اعلام کرد که برندها برای پیشرفت خود باید تعریفی از بازاریابی دهان به دهان را فرای هستهی اصلی طرفداران محصولات خود خلق کنند؛ یعنی بازاریابها نباید تنها روی جوامعی مثل فیسبوک و صفحات طرفداران خود (FanPageها) تمرکز داشته باشند.
بر اساس تحقیقات Deloitte، بیشتر طرفداریها از یک محصول یا برند، بهصورت آفلاین صورت میگیرد. در تحقیقی دیگر، ژورنال معتبر Advertising Reaseach مدعی شد که ۷۵% صحبتهای مصرفکنندهها بهصورت رودررو، ۱۵% آن از طریق تلفن و فقط ۱۰% آن بهصورت آنلاین انجام میشود. از طرف دیگر برخی، رویدادهای مطرحشده در شبکههای اجتماعی را به شدت با بازاریابی دهان به دهان پیوند خورده میبینند.
چرا بازاریابی دهان به دهان موفق است؟
ضرورتاً همهی عملکرد این استراتژی به یک کلمه بازمیگردد: اعتماد!!!
هر مشتریِ رضایتمندی میتواند هزارها مشتری دیگر را برای شما دستوپا کتد. این نوع تبلیغات، یکی از متقاعدکنندهترین نوع تبلیغات است زیرا همانطور که اشاره کردیم، فرد توصیه کننده از اعتبار خود جهت تبلیغات استفاده میکند (بدون آنکه ذرهای منفعت از سازمان یا شرکت شما طلب کند). مردم به نظرات دوستان خود یا مشتریان قبلی یک محصول، بیشتر اعتماد میکنند.
تصور کنید یکی از همکارانتان، شما را تشویق کند تا به یک رستوران خوب در نزدیک خانهتان بروید و کلی از خوب بودن سرویس آن رستوان تعریف کند. مدتی بعد یکی دیگر از دوستانتان از شما بخواهد که آخر هفته، سری به یک رستوران خوب اطراف محل سکونتتان بزنید و گپ و گفتی داشته باشید. اینجاست که شما در یک آن اشتیاق لازم برای رفتن به یک رستوران خوب را دارید. اینگونه انگیزشها -یا چیزی که در بازاریابی دهان به دهان به آن راهانداز (Trigger) میگویند- اثر بازاریابی دهان به دهان را بیش از پیش تقویت کرده و مشتریان بیشتری را درگیر کسبوکار شما خواهد کرد.
مفاهیم و مدلسازی بازاریابی دهان به دهان
بهتر است بدانید بررسی دقیق مفهوم و مدلسازی بازاریابی دهان به دهان چندان هم آسان نیست! شاید راحتترین کاری که میتوانیم بکنیم، گفتوگو در مورد یک موضوع با هر کسی یا شروع یک مکالمه باشد. با این حال مکالمه و گفتوگوی جامعهی گستردهای از مصرفکنندهها که دغدغههای متفاوت و متعددی دارند را نمیتوان به راحتی کنترل یا حتی مشاهده کرد.
هنگامیکه تحقیقات جدیای دربارهی توسعهی مفهوم بازاریابی دهان به دهان صورت گرفت، مدلهای بسیاری در پسِ استراتژی دهان به دهان توسعه یافت. این مدلها، در نهایت تا امروز شامل سه مدل کلی استخراجشده از تمامرویههای مشاهده شده در بازاریابی دهان به دهان است:
مدل تأثیرگذاری ارگانیک درون-مصرفی
مدل تأثیرگذاری بازاریاب خطی
مدل شبکه همسازی
مدل تأثیرگذاری ارگانیک درون-مصرفی
هنگامیکه با سادهترین و ابتداییترین شکل بازاریابی دهان به دهان سرکار و داریم درواقع از مدل تأثیرگذاری ارگانیک درون-مصرفی استفاده میکنیم. در این مدل، سازمانها هیچ ورودیِ مستقیمی در مورد چیزی که دربارهی محصولشان گفته میشود، ندارند. تنها یک مصرفکننده با یک مصرفکنندهی دیگر، در مورد تجربههای استفاده از محصول یا تجربههای خدمات پس از فروش آن صحبت میکند.
دلیل اصلی این مدل از گفتوگوها، بر حذر داشتن یا آگاه کردن مشتریهای بالقوه توسط مشتریهای بالفعل محصولات یک سازمان است. این مدل به این دلیل ارگانیک حساب میشود که به صورت طبیعی رخ میدهد و توسط هیچ بخشی از گروه تبلیغاتی یک شرکت برنامهریزی نمیشود. این نوع از دهان به دهانگشتنها، تنها هنگام انتقال تجربههای مصرفکننده از یک محصول رخ میدهد.
مدل تأثیرگذاری بازاریاب خطی
با پیشرفت تحقیقات در این حوزه، بازاریابها متوجه اهمیت مصرفکنندگان تأثیرگذار شدند. بنا به جایگاه مصرفکنندههای تأثیرگذار، مدل تأثیرگذاری بازیاب خطی از این مفهوم اقتباس شد. مدل بازیاب خطی به بررسی مکانیزمهایی که در آن، مصرفکنندههای تأثیرگذار با دیگر مشتریهای بالقوه، درباره سودمندی خرید یک محصول گفتوگو میکنند، میپردازد.
این مدل به سازمانها اطمینان میدهد که منابع متقاعدکنندهی تأثیرگذاری، در حال پخش پیام سازمان آنها و ارائهی ارزش و توصیهی سازمان، بهصورت دقیق و موفقیتآمیزی هستند. بازاریابها این مدل را مدلی تأثیرگذار در بازاریابی دهان به دهان یافته و دریافتند استفاده از این مدل، شانس پخش نظرات و برداشتهای منفی در مورد یک محصول خاص یک کسبوکار را کاهش میدهد.
مدل شبکهی همسازی
بعضی بازاریابها این مدل را برنامههای ارتباط و بذرپاشی تکبهتک (Peer To Peer Seeding) معرفی میکنند. این مدل، گفتوگوی میان مشتریان در مورد محصول موردنظر را توسط افزودن اطلاعات در مورد یک محصول خاص، پروبال میدهند. این مدل بازاریابی دهان به دهان، بیشتر روی فعالیتهای آنلاین وبلاگها و جامعههای مجازی به عنوان منبعی برای انتقال پیام محصول تمرکز میکند. مدل همسازی شبکه به بازاریابان این موقعیت را میدهد تا کنشهای دهان به دهان را بهصورت آنلاین مدیریت کنند.
بذرپاشی محصول (Seeding) یکی از مثالهای بارز چگونگی استفاده بازاریابها از مدل شبکهی همسازی برای بازاریابی دهان به دهان است. با بذرپاشی (یا همان Seeding)، بازاریابها میتوانند تکنیکهای مختلف و روشهای متنوعی را برای مدیریت و مهندسی گفتوگوهای دهان به دهان استفاده کنند.
شاید برای شما نیز سؤال شده باشد که چگونه میتوان این نوع مکالمات را مهندسی کرد. در روش غیرمستقیم، کافیست بازاریابها در شبکههای اجتماعی و دیگر فضاهای رسانهای، با یک هیاهوی بازاریابی (Marketing Buzz) گفتگوهایی را راه بیندازند. بالا رفتن تعداد گفتگوها و نظرات در مورد یک محصول میتواند این هیاهو را قویتر کند. روش مستقیم برای سیدینگ در این مدل از بازاریابی، هدف قرار دادن تعدادی از مشتریان منتخب و ارائه دسترسی اختصاصی محصول به آنهاست. با این کار، مشتریهای انتخابشده میتوانند احساساتشان را در برابر این محصولات از طریق وبلاگها یا جامعههای مجازی آنلاین بیان کنند.
چگونه بازاریابی دهان به دهان خودمان را خلق کنیم؟
استراتژیهای موفق ساخت کمپینهای بازاریابی دهان به دهان به این راحتیها که فکر میکنیم هم نیستند. یک عنصر خلاقانه باید در هر برند به صورتی هنرمندانه و منحصربهفرد پیادهسازی شود.
هر تبلیغ دهان به دهانی نیازمند دو جز کلیدی ست:
خلق هیاهوی بازاریابی
تقویت کردن هیاهوی تولیدشده
هیاهوی بازاریابی (Buzz) عبارتی است که در بازاریابی دهان به دهان به عنوان تعامل مصرفکنندهها یا کاربران محصول/خدمات، در جهت بازنمایی و تقویت پیام اصلی بازاریابی شناخته میشود. برخی Buzz را به عنوان نوعی شور و هیجان یا مشارکت مثبت، درباره یک محصول یا خدمات میدانند. هیاهوی مثبت اغلب هدف “بازاریابی ویروسی” یا روابط عمومی بوده است. از محصولاتی با هیاهوی بازاریابی قوی، میتوان Harry Potter یا فولکسواگن بیتل یا Pokemon را مثال زد. بازاریابی ویروسی با استفاده از هیاهو، گفتوگوهایی گسترده در شبکههای اجتماعی که به وجود میآورند که منجر به افزایش آگاهی از برند و محصول و هدفگیری مشتریان بالقوه میشود؛ بنابراین شهرت محصول درست مانند گسترش یک ویروس منتشر میشود.
در اینجا دهان به دهان گشتن توسط فضای وب بازتولید و تقویت میشود. تبلیغات ویروسی میتواند به شکل ویدیو کلیپ، بازیهای Flash تعاملی یا بازیهای تبلیغاتی، کتابهای الکترونیک، نرمافزارهایی با قابلیت برند شدن، تصاویر، پیامهای متنی یا ایمیل اجرا شود. دیگر اهداف بازاریابهای علاقهمند به کمپینهای موفق بازاریابی ویروس، میتواند شناسایی افرادی با پتانسیل بالا در شبکههای اجتماعی باشد که به نحوی تحت تاثیر تبلیغات رقبا قرار گرفتهاند. به این ترتیب، بازاریابهای میتوانند با اجرای بازاریابی نفوذی (Stealth Marketing)، فرآیند آگاهی بخشی از برند را انجام دهند.
به صورت کلی تشویق و تعاریف دهان به دهان به سادگی نمیتوانند مردم را درباره منطق یک کسب و کار یا مدل سودآوری آن هیجانزده کنند. کلید استراتژی بازاریابی دهان به دهان، شناسایی نکتهای در مورد آن برند است که توانایی ساخت یک هیاهوی طبیعی و ارگانیک را داشته باشد.
چند راهکار برای ایجاد یک استراتژی موفق در بازاریابی دهان به دهان
شبکههای اجتماعی، بازاریابیِ دهان به دهان دیجیتال را بسیار راحتتر میکنند؛ اما بازاریابی دهان به دهان واقعی همزمان، درون و بیرون از وب رخ میدهد. کمپین “یک کوکا را با دوستانتان بنوشید!” به ما ثابت کرد که بازاریابی دهان به دهان در فضای خارج از وب و در دنیای واقعی، بهمراتب متفاوت از فضای وب خواهد بود. بااینحال مزایای استفاده از اینترنت، داشتن مدیریت بیشتر روی گفتوگوها و هیاهوهای ایجادشده و دادن حس اعتماد بیشتر به کاربران است.
در این بخش مقاله از چند راه ساده برای ایجاد یک استراتژی موفق بازاریابی دهان به دهان آنلاین و واقعی خواهیم گفت:
تشویق کاربران به تولید محتوا
محتوای تولیدشده توسط کاربران میتواند منبعی صادقانه و تأثیرگذار برای برندها و محصولات باشد که بیهیچ هزینهای بازاریابی ما را بهبود میدهد. ۸۶% نسل جدید باور دارند که محتوای تولیدشده توسط کاربران (UGC و یا User Generated Content) میتواند شاخص خوبی برای کیفیت یک برند یا محصول باشد. همینطور آمار نشان داده است، ویدیوهای تولیدشده توسط کاربران میتوانند فروش محصول را ۲۰% افزایش دهد.
برای اینکه کاربران را به سمت تولید محتوا هدایت کنید کافیست تا کارهای زیر را انجام دهید:
یک هشتگ اختصاصی برای محتوای تولیدشده توسط کاربران ایجاد کنید.
با یک هدیه یا تخفیف، کاربران را برای تولید ویدیو، متن یا عکس از محصول خود تشویق کنید.
حس وجود جامعهای خاص از مصرفکنندگان را بین کاربران خود به وجود آورید.
برندهای خارجی موفقی که این کار را انجام دادهاند:
یکی از بهترین کمپینهای موفق در سال ۲۰۱۶ که فروش موزیک Soptify را افزایش داد، کمپینی بود که به کاربران اجازه میداد تا درباره پلیلیستهای خود نظر دهند. قسمت جذاب پلیلیستها این بود که هنرمندان و سلبریتیهایی که موسیقی آنها در لیست پلیلیستهای کاربران قرار میگرفت، در مورد این پلیلیستها شخصاً نظر میدادند.
برندهای ایرانی موفقی که این کار را انجام میدهند:
در فضای اینترنت ایران، سایتهایی که “از دیدگاه شما” را پوشش میدهند، توانستهاند قشر زیادی از مخاطبان را درگیر فضای وبسایت خود کنند. برای مثال در میان سایتهای خبری، فرارو توانسته است مخاطب زیادی برای وبسایت خود از این طریق فراهم کند. همینطور کمپینهای تبلیغاتی که نشر چشمه در اینستاگرام برای به اشتراکگذاری عکس کتابهای منتشرشده خود استفاده میکرد نیز میتواند از جمله کمپینهای تبلیغاتی فرهنگی موفق حساب شود. دیجی کالا نیز با کمپینهای به اشتراکگذاری عکس مانند هایکو کتاب خود نیز این چنین کمپینهایی را نیز بهخوبی اجرا کرده بود.
به اشتراکگذاری بررسیها و رضایتمندی مشتریان
۷۹% درصد از مردم به نامههای رضایتمندی و بررسیهای آنلاین، درست به همان اندازهی توصیههای دهان به دهانی که از دوستانشان میشوند، اعتماد میکنند. این کار باعث افزایش اعتماد مشتریان و تضمین کیفیت محصول میشود. همینطور نامههای رضایتمندی مشتریان باعث ارزشمندی ادعای شما شده و مشتریان را برای انجام تجارت با شما دلگرم میکند. به همین دلیل است که به این بررسیها گواه اجتماعی نیز میگویند.
چگونه نامههای رضایتمندی از محصولتان را ارائه دهید:
صفحهی اختصاصی در وبسایت
صفحهی اصلی سایت
صفحهی محصولات
محتوایی که باعت بوجود آمدن سرنخهای فروش میشود
امتیازدهی محصولات را در سایت خودتان قرار دهید
بنا به مدل کسبوکار خودتان میتوانید روی خدمات، سرویسها و دیگر چیزها، به مصرف کنندگان امکان دهید تا به محصولاتتان امتیاز دهند. این تکنیک میتواند در تجارت الکترونیک و فروشگاههای اینترنتی بسیار سودمند باشد. ۶۳% بازدیدکنندهها هنگامی از یک سایت خرید میکنند که آن سایت قسمت نقد و بررسی یا سیستم امتیازدهی داشته باشد. وجود نقد و بررسی در سایت میتواند ۱۸% فروش را افزایش دهد. نقد و بررسی مشتریان تا ۱۲ برابر از توضیحات اصلی برند، برای کاربران قابلاعتمادترند.
برندهای خارجی که این کار را بهخوبی انجام میدهند:
Amazon
Apple
Newegg
برندهای ایرانی که بهخوبی این کار را انجام میدهند:
دیجیکالا
زودفود
یک تخفیف یا هدیه تبلیغاتی در نظر بگیرید
کوچک یا بزرگ، مردم بسیار دوست دارند در قبال فعالیتی که انجام میدهند چیزی دریافت کنند. یک تخفیف کوچک یا یک هدیه تبلیغاتی دوستداشتنی میتواند بسیار مؤثر باشد.
برندهای خارجی که این کار را بهخوبی انجام میدهند:
Dropbox
برندهای ایرانی که بهخوبی این کار را انجام میدهند:
اسنپ
دیچی کالا
زود فود
هاکوپیان
برقراری ارتباط با اینفلوئنسرهای صنعت خود
افراد تأثیرگذار یا به اصطلاح اینفلوئنسر، درست همان چیزی هستند که اسم آنها میگوید. افرادی با ارتباطاتی قوی و قدرتی برای تأثیرگذاری بر باورها و رفتار جوامعی که با آنها ارتباط دارند. به خاطر وجود اعتبار از پیش آمادهی آنها، بازاریابی دهان به دهان توسط یک فرد تأثیرگذار، میتواند بسیار مؤثر باشد.
۴۰% از مردم میگویند درست هنگامی خرید کردهاند که یک فرد تأثیرگذار، از آن محصول در حسابهای کاربری شبکههای اجتماعیاش، مثل توییتر، اینستاگرام یا یوتیوب حرفی زدهاند. ۴۹% از مردم میگویند که روی توصیههای افراد تأثیرگذار، در تصمیمگیریهایشان در خرید حساب میکنند. ۷۳% از بازاریابها بودجهای را به بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها اختصاص میدهند.
چگونه افراد تأثیرگذار را برای تبلیغ محصولمان مجاب کنیم:
در محتوای خودتان از آنها سخن بگویید.
از محصولات یا خدمات آنها بگوییم.
اجازه بدهیم که از محصولات و خدمات ما به رایگان استفاده کند.
اما یک چیز دیگر: چند راهکار خلاصه برای یک بازاریابی دهان به دهان موفق
(پینوشتی کوتاه برای آنهایی که فرصت خواندن همهی مقاله را ندارند و طبق عادت تا پایین اسکرول کردهاند):
شناسایی و در نظر گرفتن مشتریهای درجهیکتان.
یک محصول منحصربهفرد با یک هستهی رقابتی معرفی کنید.
از مشتریانتان تا وقتیکه همهچیز خوب پیش میرود، بررسی و امتیاز بخواهید.
از شبکههای اجتماعی بهعنوان یک کانال مرجع استفاده کنید.
یک تجربهی قابل اشتراک و جذاب در محصول یا خدماتتان داشته باشید.
هر چیزی که حس اعتماد میان شما و مشتریانتان را بیشتر میکند، تقویت کنید.
محصولاتتان را در اختیار افراد تأثیرگذار قرار بدهید و شما نیز محصولات آنها را معرفی کنید.
یک هیاهوی پرسروصدا در بازاریابی خود راه بیندازید.
از ابزارها برای خودکار کردن روند کارها استفاده کنید.
از داشتن خدمات، کارمندان و پشتیبانی بینظیر (نه بینقص) مطمئن شوید.
بازخوردها را بررسی کنید تا پشتیبانی و محصولات خود را هرلحظه بهبود دهید.
امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید!